🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.
съфинансиран от Европейския съюз

"Без пазарна стратегия": В ход е прекрояването на плана за 8 млрд. евро агросубсидии

Сред по-едрите проектопромени е увеличаване на бюджета по екосхеми, към които има висок интерес, за сметка на такива със слаб интерес

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Темата накратко
  • Най-много "нови" пари ще има за намаляване използването на пестициди и за запазване на почвения потенциал.
  • Субсидията за млади фермери до 40 години се увеличава от 25 на 40 хил. евро, ще има подпомагане и за новостартиращи фермери над тази възраст.
  • Промени има и при подпомагането на жъвотновъдите, но някои от тях веднага предизвикаха критики.

Преразпределение на парите в екосхемите по директните плащания; завишаване на изискванията за пазарна реализация на продукцията от животновъдството за получаване на подпомагане; премахване на групирането на кандидатите по инвестиционните схеми от програмата за селските райони спрямо големината на бизнеса; нови опции за стартиращи бизнеси.

Това са най-общо големите промени, които агроминистерството иска да направи в т.нар. Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони, чрез който трябва да бъдат разпределени малко над 8.06 млрд. евро подпомагане за сектора до 2027 г.

Въпросният план беше предаден в Брюксел от служебния кабинет на Гълъб Донев почти в последния възможен момент - през ноември миналата година, и одобрен от Европейската комисия (ЕК) през декември м.г. Но още с изпращането му към документа заваляха критики както от целия земеделски бранш, така и от редица политици. Сред тях бяха и обвинения за прокарване на спорни текстове, нарицателни от които в публичното пространство станаха например заложените субсидии за отглеждане на картофи за нишесте, за каквото изобщо няма производствени мощности в България.

При първото публично представяне на проектопромените в плана пред парламентарната комисия по земеделие в края на септември агроминистърът Кирил Вътев обяви, че сега съществуващият документ е "без пазарна стратегия". А от думите му стана ясно, че очаква да има сериозно недоволство от някои от планираните промени - например това, че се предлагат повишение на изискванията за произведена продукция, което е "парадоксално, защото всеки производител иска да произведе повече, да продаде повече и да спечели повече, а не да получи повече помощи".

Сега освен по-високи изисквания в част от предложенията се вижда и повишение на таваните на финансиране на проекти в ключови процедури, както и корекции по доста изисквания. Възможно е до финалното изпращане в Брюксел да има и допълнителни промени в сегашните предложения, част от които са и в явен противовес със заявката на правителството на фокус в агросубсидирането да бъдат малките и средните земеделски стопанства.

Преразпределение на парите по екоплащанията

Представените промени пред земеделската комисия в парламента не съдържаха много подробности и сметки, така че до публикуването на документа конкретните параметри на измененията няма да са съвсем ясни. Все пак се разбра, че една от големите промени в стратегическия план е свързана с директните субсидии и ключовите екосхеми, за които са предвидени 825 млн. евро, или 1/4 от всички директни плащания до 2027 г. Те ще бъдат в няколко насоки: преразпределение на бюджета измежду схемите за подпомагане по нов начин, корекции в някои ставки за подпомагане, както и в някои изискванията, които трябва да покрият фермерите, за да получат финансирането.

Стана ясно, че агроминистерството планира да увеличи парите по екосхеми, към които има висок интерес, за сметка на такива, при които през тази година не са кандидатствали много земеделци. Така най-много "нови" пари, ако корекциите в българския план бъдат одобрени от Брюксел, ще получи схемата за намаляване използването на пестициди, чиeто финансиране ще нарасне с 204 млн. евро. Друга съществена промяна ще е при подпомагането за запазване на почвения потенциал, където подпомагането трябва да стане 166 млн. евро, или с 50 млн. евро повече от сега. Именно тези две схеми са и най-интересни за производителите през тази година, сочат данните на агроминистерството.

Съответно по-малко пари е предложено да има в екосхемата за поддържане и подобряване на биологичното разнообразие и екологична инфраструктура, където бюджетът ще намалее с над 120 млн. евро до скромните малко над 17 млн. евро.

С бюджет до 1.7 млн. евро се планира да остане схемата за поддържане и подобряването на биоразнообразието в горите, което е корекция надолу с близо 24 млн. евро. Намаление има още при схемата за поддържане на постоянно затревени площи до 70 млн. евро.

Отпада разделение на бизнеса по големина при инвестиционните мерки

Друга от ключовите промени, които агроминистерството предлага, е отпадането на разделението на кандидатите за инвестиционни проекти спрямо големината им, както и повишение на максималната субсидия за един проект в някои от интервенциите за подпомагане. В настоящия план за редица схеми за подпомагане, включително за инвестиции в стопанства и за преработка, е предвидено кандидатите да бъдат групирани според размера си - малки, средни и големи, като съответно това е обвързано и с изискванията за бизнес история на кандидата.

Според новата идея на министерството обаче въпросното разделение трябва да отпадне за част от интервенциите, свързани с инвестиции в земеделски стопанства, преработка и неземеделски бизнес в селата. Така за тях ще се въведе изискване кандидатите да имат стандартен производствен обем 8 хил. лв. и двегодишна история общо и тригодишна при големите бизнеси, кандидатстващи за финансиране за преработка.

Другата основна промяна е, че в част от схемите се завишават таваните на подпомагането. Така например за един инвестиционен проект за земеделско стопанство се предлага да бъдат получавани 850 хил. евро, като конкретно за земеделска техника таванът да бъде 400 хил. евро. Сега правилото включва три различни тавана - 250 хил. евро за малки фирми, 500 хил. евро за средни и 750 хил. евро за големи, като при средните и големите максимумът за земеделската техника е 250 хил. и 375 хил. евро.

Според плана на агроведомството ще има нова по-висока помощ за един проект и при преработката, където ще може да бъдат получавани до 1 млн. евро за малко и средно предприятие и до 2 млн. евро за големите, които според сегашния план могат да кандидатстват за 1.5 млн. евро максимум. Двойно се планира нарастване на подпомагането на проекти за неземеделски дейности в селата - за тях субсидията би могла да достигне 400 хил. евро за проект при сегашни 200 хил. евро.

Ръст на субсидията в "ремонта" на стратегическия план се планира и за мярката за подпомагане на млади фермери до 40 години. Агроминистерството предлага те да могат да получават финансиране от 40 хил. евро за започване на бизнес, а не 25 хил. евро, както е в момента.

Планира се създаването и на изцяло нова схема за подпомагане на нови фермери, които не влизат в категорията "млади". Те ще могат да получават субсидия от 20 хил. евро за земеделски бизнес, като категорията обхваща хората на възраст от 40 до 64 години.

Повишение на "пазарните" изисквания в животновъдството

Друга от по-съществените проектопромени е свързана със субсидиите в животновъдството. По различни схеми сега животновъдите трябва да докажат, че са произвели и реализирали на пазара определено количество продукция - месо или мляко, за да получат подпомагане. Сега с корекции в голяма част от схемите за подпомагане за крави, овце и кози се завишават и изискванията за количеството продадена продукция на пазара - средно с между 20 и 50%.

Въпросът с доказването на продукция е спорен от години: от една страна е тезата, че част от по-малките животновъди поддържат непродуктивни животни с цел получаване на субсидия, което в крайна сметка е и в техен ущърб, както и че извършват продажби в сивия сектор. Същевременно обаче именно при по-малките фирми са и най-големите затруднения с пазарната реализация на продукцията, включително и заради липса на коопериране и трудния достъп до пазари, като често те са напълно зависими на мандрите в собствения си регион.

Агроминистерство предлага и отпадане на т.нар. модулирана ставка при говедовъдството, която осигурява по-високо финансиране за едно животно за първите 150 животни в стопанството - начин, чрез който се подпомагат малките производители. В сегашния план за първите 150 животни субсидията е 219 евро за глава, а след това - 175 евро. При отпадането на "модулацията" финансирането би било малко над 201 евро на животно, което обаче е в полза на по-едрите животновъди.

Именно тази поправка доведе и до най-сериозни критики в парламента, като не е ясно дали тя ще влезе във финалния план, който ще бъде изпратен в Брюксел.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tynuh avatar :-|
    jikev

    Относно „слабия интерес по интервенцията Еко-БРЕИ“ Биологично разнообразие и екологична инфраструктура


    Това е мярката осигуряваща допълнително плащане за следните видове екологична инфраструктура по еко схемата:
    1. живи плетове или редици от дървета;
    2. отделни дървета;
    3. дървета в група;
    4. дървесни противо-ерозионни пояси;
    5. синори;
    6. влажни зони;
    7. зелени зони около водни течения;
    8. тераси;
    9. ивици по краищата на гори;
    10. буферни ивици,
    намиращи се в земите които ползваме и обработваме.
    За това, че тия ландшафтни елементи осигуряват местообитание на живите организми и не са постоянно третирани с химически препарати и почвообработки унищожаващи всичко живо по нивите е преценено, да бъдат допълнително подмомагани.
    За опазване на тия иначе пречещи при ползването на земеделската земя елементи от околната среда, бяха осигурени 137 милона €. Предлага се почти 90% (88%) орязване на бюджета
    Оказва се поради „слаб интерес“ има предложение, да бъдат намалени със 120 млн. €, на 17 млн. €!
    Анализ на причините за „слабия интерес“:
    1. Ландшафните елементи подпомагани по тая мярка, биваха години наред ИЗКЛЮЧВАНИ при споразуменията по чл. 37 на ЗСПЗЗ.
    За стопанската 2022/2023 година също бяха ИЗКЛЮЧЕНИ!
    За да бъде заявен такъв елемент е нужно стопанина да има правно основание.
    Тъй като елементите по Еко-БРЕИ бяха ИЗКЛЮЧЕНИ при споразуменията за комасация, нямаше как да бъдат заявени!
    2. Служителите в Общинските служби по земеделие съветваха, (направо директно отказваха) земеделци желаещи да заявят тази мярка!
    Основанията им бяха, че мярката е много трудно изпълнима и никой не я е заявявал.
    Наблюденията ми са от две ОСЗ в Ловеч и Угърчин!
    Консултирах и подпомагах в кампанията по заявяване десетина животновъда. Всички съветвах, да заявяват такива ландшафни елементи в ползваните пасища, тъй като така или иначе пасящия добитък поддържа в годно за подпомагане състояние тия площи.
    Пасящия добитък премахва до височина 1.50 метра сухите клони и растителността по синори, слогове, тераси и т.н.
    Допълнителни усилия не се изискваха освен да пасем добитъка си в заявените по Еко-БРЕИ площи!
    3. Служителите в ОСЗ не знаеха, че всеки стопанин сам по своя инициатива, може да заяви елементи различни от предварително изготвения слой в seu.dfz.bg.
    Разбира се, след като служителя в ОСЗ каже че не може, земеделеца се отказваше да заяви своите ландшафни елементи.
    4. В предварително изготвения слой (по мярката Еко-БРЕИ) за землището на община Ловеч за което имам наблюдение, липсваха над 90% от годните за подпомагане ландшафни елементи!
    5. Мярката Еко-БРЕИ бе и е лесно изпълнима за стопаните със пасящ добитък!
    За всички останали беше трудно изпълнима. Предвидените компенсации нямаше как да покрият допълнителните усилия.
    От горното следва, че тя основно бе предназначена за животновъдите с пасищни животни.



    От дистанцията на времето, след проведената кампания 2023 по заявяване за подпомагане, след заседанието на Парламентарната комисия по Земеделие и предложеното там пренасочване на бюджета, възникват основателни съмнения за неправилно преразпределяне на ресурса.
    От мярката Еко-БРЕИ предназначена основно към животновъди с пасищни животни към мерките Еко-ЗВПП и Еко-НИП.
    С продуктите от пасищното животновъдство (говеждо и агнешко) не задоволяваме и половината от потребностите на страната ни!
    Мерките Еко-ЗВПП и Еко-НИП са предназначени основно към зърнопроизводството.
    Зърно в страната ни се произвежда в пъти повече от нужното за собственото потребление, за разлика от всички други отрасли в селското стопанство и не е нужно според нас да бъдат допълнително подпомагани с парите за екологично производство.

    Нередност?
  • 2
    fpw07342474 avatar :-|
    fpw07342474

    Добре ще е, ако настина повече европейски пари отиват при младите фермери. То такава си беше и първоначалната цел на Европа - да подпомага по-малкките и младите в земеделието.

    Нередност?
Нов коментар