Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Живеещите в "Синя зона" трябва спокойно да могат да оставят колите си паркирани

Радан Кънев

По принцип подкрепям аргументите на управляващите за увеличаване на таксата за паркиране в "Синя зона" и диференциацията на зоните.

Тази зона (уредена в Закона за движение по пътищата и Наредбата за движението в СО) има две функции - на първо място т.нар. възпиращ ефект, т.е. намаляване на наплива на автомобили в най-натоварените части на града. И едва на второ място - осигуряване на приходи, чрез които общинското дружество "Център за градска мобилност" да финансира част от дейностите си. Именно за засилване на възпиращия ефект е полезно увеличаването на цената за паркиране в градския център.

Според мен поетапното въвеждане на зони с пълно ограничение на движението на автомобили е също важно и необходимо. (По отношение на приходната функция споделям тревогите на представителя на опозицията - не е ясно за какво се използват средствата, по какъв начин ще се инвестират евентуално увеличените приходи.)

Има две основни теми, които са слабо засегнати в дебата, а без тях той остава безплоден:

- По какъв начин управляващите смятат да насърчат градския транспорт, за да бъде той действително алтернатива на навлизането с коли в градския център. Тъй като организацията на градския транспорт също е част от "Център за градска мобилност", е разумно мерките да бъдат предлагани заедно, като обща стратегия. Нужно е да се осигури защита на всички трамвайни линии от автомобили, да се гарантира съобразяването с бус-лентите (в много градове по света те са оградени с бордюр). Абсурдно е да се разрешава паркирането по улици - артерии на градския транспорт, а сега те дори са "Синя зона".

- По какъв начин ще бъдат защитени правата на живеещите в зона с ограничено паркиране. Старата наредба беше доста смислена след промените, приети по предложение на съветниците от ДСБ - с разширена зона за паркиране на живеещите и с ограничение на броя места "Служебен абонамент". Надявам се, че подобна уредба ще има и в новите текстове на наредбата. Както не трябва да бъде насърчавано навлизането на коли в центъра, така и живеещите не бива да бъдат насърчавани да ползват колите си и да създават трафик. Те трябва спокойно да могат да оставят колите си паркирани, срещу известно абонаментно плащане към общината, и също да ползват основно обществен транспорт.

По такъв начин - чрез осигуряване на чисти коридори за движение на обществения транспорт (тук включвам и такситата) и възпиране на паркирането в центъра с висока такса, градът ще придобие Европейски облик.

Резултати от гласуването на този етап

69%25 гласа
 Благодарим за вашия глас!
31%11 гласа

Елена Старидолска

Модератор
Проблемът с паркирането в София не се изчерпва единствено с въвеждането на по-високи цени в "Синя зона" и това е очаквано. От коментарите във форума и реакцията на нашите читатели досега разбираме, че повечето са готови да приемат по-скъпото паркиране в центъра на столицата, дори да не са съвсем убедени, че това веднага ще реши проблема с паркирането и трафика в града. Дотук резултатите от анкетата са в полза на по-високите цени, но според много от читателите на "Капитал" трябва да се осигурят по-добри възможности за алтернативен транспорт, както и да се контролира изразходването на средствата от таксите.

Във втория етап на дискусията бихме искали да обърнем внимание и на някои допълнителни теми - как би трябвало да се регламентира паркирането на личните автомобили на постоянно живеещите в тази част на София, както и какви алтернативи за  придвижване могат да използват хората, които оставят колите си по гаражите. Затова да се включи в дискусията сме поканили юриста Радан Кънев, който от няколко години работи по режима за паркиране в центъра на София.

Очакваме мненията ви във форума по-долу. Можете да задавате въпроси към дебатиращите, на които те ще отговорят в следващите етапи на дебата.
Снимка

Да

Елен Герджиков

общински съветник от ГЕРБ

Увеличаването на цените за паркиране в новите зони не е самоцел. То е част от цялостна концепция за паркирането в града, която ще помогне за намаляването на трафика. Това е само началото. Целта е с рестрикции да се преориентира политиката за паркирането в София - от проблемите на автомобилите към проблемите на хората.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Не

Георги Свиленски

общински съветник от БСП

Когато се прави концепция за оскъпяването на синята зона, трябва да е ясна целта - дали наистина ще се облекчи проблемът с паркирането или пък ще се налеят пари в "Центъра за градска мобилност". Повишението не е целесъобразно, няма и финансова обосновка каква ще е печалбата и къде ще отиват средствата.

Основна теза Заключителна теза

Резултати от гласуването на този етап

69%25 гласа
 Благодарим за вашия глас!
31%11 гласа
Този етап е приключил

7 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Starec Рейтинг: 767 Неутрална
28 мар 2010 18:46 7
- +Оценка
+2

Админ - моля, извинете ме за дублирането. Ако можете - махнете единия пост.

_____

Поздрави
 
Преглед на профил Starec Рейтинг: 767 "Да"
28 мар 2010 18:44 6
- +Оценка
+1

Разбира се съм за ограничаване на достъпа на автомобили в центъра. Би било добре обаче това да стане нещо като кауза, а не само като административен акт. Последното веднага може да се използва за политически цели от опозицията, която и да е тя.
В тази връзка е великолепна идеята на Василлев 12 - за "позеленяване" на проекта.
Заслужава да се помисли как да се привлекат младите (студенти, ученици и пр.), а покрай тях и останалите. Виждаме в градове по на запад и доста по на север от нас как баби и дядовци въртят педали, дори в "ужасни" за нас метереологични условия. Въпрос на реклама, маркетинг, приложна психология, кауза, личен пример от влиятелни лица и пр.

А за да се блокират всякакви спекулации от типа "онези мислят само как да ни вземат парите", трябва да се създаде именно кауза - "парите от синя зона отиват под обществен контрол за ... (примерно 5 км. обезопасени велоалеи, или 300 безплатни велосипеда, или...).

И - най-вече - обработка на общественото мнение. Аз например се възхищавам, като видя препълненото влакче на метрото (в пиковете). Значи - метрото привлича хора, сваля ги от колите и от гр. транспорт и си върши работата Дори и само с една пълноценна линия. Това трябва да се популяризира. И изобщо целият проблем би трябвало да решително да излезе от плоската дискусия "за" и "против" в отделни медии. Професионална (дори и да е скъпа) широко разпространена ПР...

Прочитане на целия коментар
кампания с привлекателно внушение би могла да наложи (да - именно да наложи "силово") обществен консенсус по тази тема.

_____

Поздрави
 
Преглед на профил Starec Рейтинг: 767 "Да"
28 мар 2010 18:44 5
- +Оценка
+1

Разбира се съм за ограничаване на достъпа на автомобили в центъра. Би било добре обаче това да стане нещо като кауза, а не само като административен акт. Последното веднага може да се използва за политически цели от опозицията, която и да е тя.
В тази връзка е великолепна идеята на Василлев 12 - за "позеленяване" на проекта.
Заслужава да се помисли как да се привлекат младите (студенти, ученици и пр.), а покрай тях и останалите. Виждаме в градове по на запад и доста по на север от нас как баби и дядовци въртят педали, дори в "ужасни" за нас метереологични условия. Въпрос на реклама, маркетинг, приложна психология, кауза, личен пример от влиятелни лица и пр.

А за да се блокират всякакви спекулации от типа "онези мислят само как да ни вземат парите", трябва да се създаде именно кауза - "парите от синя зона отиват под обществен контрол за ... (примерно 5 км. обезопасени велоалеи, или 300 безплатни велосипеда, или...).

И - най-вече - обработка на общественото мнение. Аз например се възхищавам, като видя препълненото влакче на метрото (в пиковете). Значи - метрото привлича хора, сваля ги от колите и от гр. транспорт и си върши работата Дори и само с една пълноценна линия. Това трябва да се популяризира. И изобщо целият проблем би трябвало да решително да излезе от плоската дискусия "за" и "против" в отделни медии. Професионална (дори и да е скъпа) широко разпространена ПР...

Прочитане на целия коментар
кампания с привлекателно внушение би могла да наложи (да - именно да наложи "силово") обществен консенсус по тази тема.

_____

Поздрави
 
Преглед на профил keen Рейтинг: 968 "Да"
27 мар 2010 20:17 4
- +Оценка
-1 +3

Харесва ми да чета мнения като това на Радан Кънев.
И се моля разумът да споходи повече индивиди в Общинския съвет, които взимат решения по въпроса.

Ако се върви едностранчиво само към ограничаване на трафика на лични автомобили в центъра на София, много хора с право ще протестират, защото им се отнема едно удобство, без да им се предоставя възможност за избор. Градският транспорт като цяло в момента е скъп, бавен, неудобен и, честно казано, травмиращ за хората с по-лабилна психика. Не знам за момента доколко е осъществима идеята за по-пълно отделяне трасето на градския трамваен, тролейбусен и автобусен транспорт от останалата част от пътя, но със сигурност заемането на това трасе от движещи се лични автомобили трябва да бъде санкционирано по-регулярно и всеобхватно.

Необходима е също и една по-целенасочена рекламна кампания за ползване на метрото. Поне за тези райони на София, откъдето то е достъпно. Това е защото хората трудно променят навиците си и по тази причина по-бавно забелязват новопоявили се предимства.

Да повторя и тезата си от първия етап на дебата - категорично съм на мнение, че поетапно все по-голяма част от центъра на София трябва да става недостъпна за автомобили въобще. Трябва да се обособяват почти непрекъснати пешеходни зони и зони за велосипеди, както това е сега за началната отсечка на бул. "Витоша".
Такава възможност за близките до 2-3 години аз виждам в продължението на тази...

Прочитане на целия коментар
пешеходна зона към Централна гара по бул."Мария Луиза" и в обратна посока до "Южен парк", като това трябва да е обвързано с текущия строеж на втория метродиаметър.

_____

Обратните обратно в учебниците по психиатрия! Не на ЛГБТИК+ цензурата!
 
Преглед на профил metzanviolinov Рейтинг: 525 "Да"
27 мар 2010 16:30 3
- +Оценка
+3

Според мен когато се мисли в насока изготвянето на регламент, според който живущите в центъра да не бъдат ощетени, трябва да се избягва и те да се привилегироват излишно.

В този ред на мисли, правилникът трябва д улеснява тези хора да паркират пред и около домовете си, но не и да им дава преференции за цялата синя зона. В противен случай определени адресни регистрации ще си вървят с подобен своеобразен "бонус".

 
Преглед на профил charlyb Рейтинг: 891 Неутрална
27 мар 2010 13:18 2
- +Оценка
+3

В центъра, не само на София, а и на големите градове, трябва абсолютно да се забрани движението на автомобили, освен тия на живеещите там - за тях трябва да има регулативен режим, който да осигури влизането и излизането от централната зона, но не и движението из нея.

_____

Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!
 
Преглед на профил Стефан Василев Рейтинг: 237 Неутрална
27 мар 2010 00:55 1
- +Оценка
+6

Ще ми се да дойде момента, когато Синята зона няма да де приема като метод за справяне с трафика и събиране на средства за общината (и обслужващите фирми), ами ще има зеленикав отенък и ще е средство за справяне с градското замърсяване.
Това ще значи че:
1. Столицата ни е достатъчно развита в урбанистично отношение
2. обществото ще мисли не за своето парко място а за въздуха който диша
3. държавата ще има по-възвишени цели за регулиране на гражданите.
В следствие на това:
1. В София ще се живее по-добре
2. Града ни може да се развие и като туристическа дестинация
3. Цялата система която има ограничителен характер, ще изглежда далеч по-приемлива за хората.

Дано доживеем!

_____

www.vassilev12.blogspot.com
 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

Резултатите от дебата досега показват, че много от читателите на "Капитал" са склонни да подкрепят по-високи такси за паркиране в центъра на София, но само ако условията за градски транспорт в столицата се подобрят. В следващия етап ще фокусираме дискусията именно върху този проблем. Междувременно очакваме вашите мнения във форума и отговорите ви в анкетата на въпроса трябва ли да се увеличат цените за паркиране.