// Интерактив /Дебати
Да има ли ранен прием за езиковите и математическите гимназии?
Люба Йорданова, модератор Включване в дебата- 66 Основни тези 21 яну 2015
- 14 Гост експерт 29 яну 2015
- 33 Защита на тезите 5 фев 2015
- 10 Победител 11 фев 2015
Победител - "За" ранен прием в езиковите и математическите гимназии
Разпределение на гласовете по етапи
Етап 1 - 116 гласаДа
Тодор Ялъмов
родителРодителите насочват децата си към "елитните" училища и към математическите гимназии, защото търсят по-добра среда (учители, съученици, извънкласни дейности и т.н.) за децата си, а не толкова заради "ранното професионално ориентиране".
Основна теза Заключителна тезаНе
Боян Захариев
програмен директор, "Отворено общество"Стълпотворение от много десетки родители на 10-годишни деца в определено училище с надежда детето на един от 10 (тяхното дете) да се окаже по-добро от останалите и да бъде прието е основание съответната образователна система да получи веднага много слаба оценка.
Основна теза Заключителна тезаЛюба Йорданова
МодераторТезата на Тодор Ялъмов беше подкрепена от 57% от гласувалите в трите етапа на дебата. Според старшия анализатор от Центъра за развитие на демокрацията, който се включи в дебата от позицията си на родител, няма никакви доказателства, че наличието на прием в математически гимназии след 4 клас намалява качеството в цялото образование, както и няма никакви доказателства "за митологията за сегрегация и социална несправедливост". "Нека решаваме истинските проблеми, а не симптомите за болестта, при това тези, които показват как можем да я излекуваме", смята Ялъмов и добавя: "Ако просто затворим "ранните" паралелки, няма да стане нищо - така, както като свалим температурата с хапче, всъщност не се лекуваме." Той е на мнение, че родителите насочват децата си към "елитните" училища и към математическите гимназии, защото търсят по-добра среда (учители, съученици, извънкласни дейности и т.н.) за децата си, а не толкова заради "ранното професионално ориентиране".
"... ако се търси тясно профилиране, трябва да се започне по-рано, както е и в спорта, ако искаш да станеш шампион в даден спорт. Ако някой попадне в математическа гимназия и не обича математиката (което е трудно постижимо, заради голямата конкуренция), той реално няма да се чувства добре и сам ще потърси друго развитие, приемането в такива гимназии не е еднопосочно, а и честно казано доста родители записват децата си в математически гимназии след 4-ти клас, защото там получават много добра подготовка и след това могат да влязат в която гимназия си пожелаят (най-често езикови). И последно не бих се съгласила с това, че ще падне нивото в нормалните училища, когато най-добрите деца в определена област са в профиирани такива, защото за съжаление програмата в училищата е разработена така, че се работи по начин всички да покрият необходимия минимум, а не се работи индивидуално с по-будните деца и те буквално скучаят в часовете. Ако се работи, то е в кръжоци, школи и т.н. което е отново ранно профилиране и отделяне от останалите", подкрепя ранния прием и desi_bog във форума.
"Нека вдигнем общото ниво, тогава от само себе си ще намалее напливът към тези острови на образованието. Защото ние плуваме в морето на посредствеността и сега се стремим да потопим и малкото, което се е показало над водата", смята tvm40389104.
"Със забраната за ранно профилиране проблемът на държавните училища няма да се реши. Просто хората ще останат с неприятното усещане, че са лишени от още един шанс да направят нещо за бъдещето на децата си. Нека хората могат по-свободно да се придвижват в системата - нека имат повече възможности за избор. [...] Ние всички искаме и се борим за това училището както институция да стане място за истинско образоване, общуване и творчество, но пътят за това не е редно да минава през забраната за ранен прием на талантливи деца в профилираните училища", е мнението на Emilia Iordanova.
По повод ранното профилиране Кирето коментира: "Рядкост е дете в пети клас да направи самостоятелен и аргументиран избор къде и какво да учи, така е, няма спор. И тук вече идва ролята на родителите (и учителите - свестните) - които, без да се водят от принципа "моето гардже е най-хубаво", честно да преценят слабите и силни страни на отрочето си. Да седнат да поговорят с него и ЗАЕДНО да решат къде да учи."
Тезата на Боян Захариев получи подкрепата на 43% от гласувалите. Програмният директор в институт "Отворено общество" изложи изводи от изследвания, според които образователните системи без ранен подбор се представят много по-добре откъм резултати на учениците. Захариев е категоричен, че подборът в профилирани училища трябва да става от 15-тата година нататък, защото в тази фаза от живота този избор вече е в голяма степен резултат от зрели и утвърдени интереси, в които детето е инвестирало време и усилия. "В по-ранна възраст за децата не е добре да участват в състезания, от които зависи бъдещето им и които по тази причина са свързани с травматични преживявания", смята експертът. Той допълни още, че образователната система би трябвало да направи опит да намали неравенствата в шансовете, които идват още от семейството. "В нашата система има добри математици, които не продължават образованието си, защото родителите им нямат пари за транспорт и/или квартира в по-големите градове", даде пример Захариев.
"В нашата страна днес това къде си роден предопределя в голяма степен как ще се реализираш. Именно защото има един много малък брой "елитни", подбиращи учениците си училища, и голям брой такива, които "вдигат ръце" особено когато "най-способните" им ученици се преместят в друго училище. [...] вместо да изместваме темата и да фокусираме толкова внимание върху малцинството привилегировани, които са имали ЩАСТИЕТО и КЪСМЕТА техния талант да бъде припознат и да се родят в семейство, което може да ги подкрепи да го развият, нека инвестираме усилия в това да изискаме държавата да гарантира качествена оценка на всяко училище и санкции/ подходящи корективи, така че все повече училища да вдигат нивото и да не се извиняват с "качеството на материала", с "контингента" и с материалната база", коментира във форума и bez_pokoj.
maria_donkova обръща внимание на новия закон за образованието: "Крайно време е българската държава да приведе заявените си намерения и действителните си политики в съответствие едни с други. Нарича се честност. Ако на национално ниво ще решаваме проблема с неравния достъп на децата (намаляващия ни брой деца!) до качествено училищно образование, то законопроектът, натоварен с толкова много очаквания, има да създаде условия за две неща: 1. всички форми на конкурентен подбор на деца трябва да се огледат внимателно и драстично да се намалят, ДОКАТО ЕДНОВРЕМЕННО 2. най-добрите практики за учене на деца на българските училища се огледат внимателно и се организира и осигури тяхното прилагане във възможно най-голям брой училища от най-различни видове."
"Като учител по етика често показвах на учениците филма "Гатака" - как с развитието на науката хората са решили, че ще разгадаят способностите на човека в гените му, още при самото зачеване. Ранният прием прилича на това: още в 5-ти клас родителите "знаят" дали детето им е бъдещ математик или лингвист... Само по себе си това е абсурдно - на тази възраст интересите и способностите на децата все още не са оформени. Ранният прием ще "изтегли" децата на най-мотивираните родители от основните училища и ще доведе до допълнителен срив в качеството на образование там. Ако 8-ми клас също бъде "изтеглен" от основните училища качеството в тях ще се срине напълно. Така ще опитваме да правим чудесен втори етаж върху руините на първия в нашата образователна къща", коментира и eyl30390099.
constantine_blk засяга още ключови проблеми на образователната система: "А имат ли капацитета тези гимназии да приемат толкова много ученици? Разполагат ли с достатъчно преподаватели и адекватна материална база? Могат ли да осигурят нормална среда за обучение и условия за провеждането на качествен учебен процес с техните класове от по 30 ученика? Имат ли стол, зелени площи за отдих, игрище/салон за провеждане на часовете по ФВС, библиотеки, достъп до компютри с интернет (не само в часовете по информатика), стаи за работа по проекти или работа в екип и пр.? Има много по-належащи неща, които трябва да се променят тепърва в образователната система."
Председателят на комисията по образование и наука в парламента Милена Дамянова (ГЕРБ) се включи с мнение като гост-експерт в дебата. Тя обясни, че между първо и второ четене на законопроекта за предучилищното и училищното образование се предвижда предложение, с което да се даде възможност на математическите, езиковите и хуманитарните гимназии да продължат да правят прием и от 5.клас и без да са иновативно училище. По думите на Дамянова това е предложение на директорите на математическите и езиковите гимназии. "Предвиждаме този ранен прием да се случва чрез държавен план-прием и след разрешение въз основа на обективни критерии от началника на регионалното управление по образованието. Ролята на регионалното управление по образованието е да анализира и контролира качеството на образованието в детските градини и училища. Тоест, ако анализите показват, че откриването на такава паралелка ще доведе до сегрегация и до намаляване на качеството, то този прием няма да бъде разрешен и това ще е решение на база на конкретната местна специфика и обективните условия", допълни още Дамянова.
Разпределение на гласовете по етапи
Етап 1 - 116 гласаОще по темата
Защо предметът затруднява толкова много ученици и как може да стане разбираем за всеки
Идва ли промяната в образованието
Новият закон прави крачка към мислещи ученици и активни учители, но му трябва още малко скорост
Збигнев Марчиняк: Достатъчно е едно смело правителство да направи голямата крачка
Архитектът на образователните реформи в Полша за това, как полските ученици станаха едни от най-успешните в Европа
-2 +7
Едно дете се развива най-добре когато е в сред деца със същото интелектуално развитие и интереси. Ако децата са с различни възможности тези, които усвояват по-бързо ще бъдат отегчени в часовете, а тези с по-скромни възможности ще се натоварват допълнително, като се сравняват с по-добрите и могат и да придобият комплекси.
Това съвсем не значи, че дете, което няма особени академични заложби не може да се реализира и да намери подходящо за него призвание. Може детето да има талант в музика или рисуване и да не му се учи математика, а програмите в училище са унифицирани поне до средното училище.
Това го зная от собствен опит, защото в основното училище се отегчавах от дългите обяснения и повторения на учителите, докато в профилираната гимназия ми беше много по-интересно.
-2 +5
До коментар [#1] от "pamela":
Последното е теорията за многостранната интелигентност (интелектуална, физическа, артистична и т.н.) на Хауърд Гарднер (1983). Не зная как Христо Стоичков би прогресирал в математическа гимназия, но училището би могло да има добър футболен отбор.
-1 +17
А пропо, г-н Захариев знае ли от каква възраст е приемът в балетното училище? Ами да го направим и там от 14, или по добре от 16-годишна възраст, защото някои от децата ще се променят физически и няма да стават за балета. В математиката поне тези данни не са от особено значение, но развитието на творческото мислене е.
ПС
Аз разбирам и донякъде съм съгласен че в обокновенните училища във всеки клас има нужда от "ядро" което да води останалите след себе си. Проблемът е до каква степен обществото като цяло цени интелекта (не само физическата или музикалната одареност). В случая на масова "чалгизация" ранният прием в математически и езикови училища ще играе ролята на своего рода "резерват за интелекта", също както се процедира с видовете застрашени от изчезване.
+6
До коментар [#3] от "daskal1":
+++
Даскале, както винаги коментар точно в десетката!
_____
Научих "God Save the Queen".........е, струва си....+4
За тези, които се интересуват
8%D0%BD%D0%B8/%D0%9E%D0%B1%D0%B0%D0%BC%D0%B0-%D0%B F%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B7%D0%B0 -%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%B2 -%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5% D1%82%D0%BE-%D0%BF-98156.html
https://www.kaldata.com/IT-%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B
+7
Тезата на г-н Захариев се свежда до това, че не е хубаво да има ранен прием чрез подбор по постижения, защото така се вижда безсилието на образователната ни система да мотивира интелигентните и будни деца в общообразователните училища да се развиват, а с това да мотивират и дърпат и другите деца. И вместо образователната система да се преустройва и усъвършенства - ако щете да се внедрят успешните почини на профилираните училища с ранен прием, просто ще премахнем конкуренцията й.
ПС: Синът ми наскоро завърши 4. клас. През втория срок редовно се оплакваше, че му е скучно и споменаваше, че не му се ходи на училище - не взимали нищо ново, а госпожата се занимавала само с двама-трима най-изоставащи, че идвали "матурите".
+2
Хореографското у-ще е изключение от правилото.Може да се помисли примерно за прием от 6-ти клас във връзка с по бързото съзряване и настъпване на пубертета на децата.Но 4-ти е много рано.Иначе,разбира се, по ранното професионално ориентиране е от полза не само за учениците,но и за държавата .Например бизнеса изчислява прибризително от колко специалисти ще има нужда като ел.техници,ВиК , фаянс и т.н. Даже би било добре да следи в професионалните у-ща как се развиват учениците.Да дава ,примерно стипендии на най-добрите,които след завършването да взима на работа. Това ,разбира се може да се приложи в пълна степен и в елитните гимназии и университети.Друг е въпроса дали нашият бизнес е узрял за такова крачка.
В Италия например, много малък процент от децата завършват висше образование,но след това наистина се вливат в бизнес,културния,политически и т.н.елит на страната.Останалите завършват професионални ,у-ща,но примерно продължават семейния дребен бизнес като стават винари,дребни производители,фризьори занаятчии.Но се чувстват удовлетворени и напълно реализирани.А за просперитета на държавата от такава образувателна система мисля,че няма съмнение.
+1
разбира се,така е постига поеше образование
Определено трябва да има възможност за ранен прием. Някой деца са със силно изразени таланти или желания (били те лични или на родителите им) и един прием, който ще даде година или две повече работа със специалисти в дадената област ще развие децата до ниво, което един родител не би могъл да достигне сам. За мен, трябва да има опцията за ранен прием, като обаче тя не тряба да се натрапва на всички.