Голямото завръщане

Галериите и музеите в Европа и САЩ внимателно се връщат към живот

"Метрополитън"

Краят на лятото е началото на новия сезон за световните музеи, които отново отварят врати след принудителната близо половингодишна пауза, причинена от пандемията. По-големите културни институции отчитат гигантски загуби и донякъде успешна адаптация към новия модел на общуване с публиката. Свеж пример в началото на юли даде Лувърът в Париж.

В интервю за The Art Newspaper неговият директор Жан-Люк Мартинес прогнозира, че едва през 2024 г. се очаква един от най-прочутите музеи в света да успее да си върне публиката, обема на работа и честотата на новите изложби. При това смелите му очаквания идват най-вече от възможността точно в годината на провеждане на олимпийските игри във френската столица Лувърът да възстанови стария се рекорд - 10 милиона посетители и 87 милиона евро постъпления от продадени билети. "Разчитаме основно на държавната субсидия, която тази година е редуцирана до 100 милиона евро. Парижката опера е в много по-критична ситуация от нас, но въпреки всичко правителството прави всичко възможно, за да подпомогне културата, и това е наистина безценно в този момент", коментира Жан-Люк Мартинес.

В началото на миналата седмица план за връщане към живот на основните музеи в Ню Йорк представи и губернаторът Андрю Куомо. На 29 август след близо шестмесечна пауза вратите си отвори отново музеят "Метрополитън". "Очаквахме това завръщане с нетърпение, защото във времена като днешните културата и музеите могат да дадат добър пример за силата на човешкия дух и способността на изкуството да носи утеха, да вдъхновява усилия и упорство и да подпомага общуването помежду ни и комуникацията със света около нас, така променен и различен в последните месеци", обяви на виртуална пресконференция директорът на "Мет" Дениъл Уейз. Не случайно експозицията, която ще даде старт на новия сезон, наречена Making The Met - 1870 - 2020, проследява еволюцията на музея като институция и представя 20 от най-ценните притежания от архива му.

Специално за събитието от музея обявиха, че са поканили Йоко Оно да направи банерите, които посрещат първите гости на "Метрополитън" след няколко месеца тишина. "Да мечтаем заедно" е нейният призив, със силен акцент върху "заедно", която е и ключовата дума в доскоро само виртуалното общуване с публиката. Седмица по-късно вратите си отварят музеите "Уитни" и "Бруклин". По-плахи са стъпките към дългоочакваното завръщане на музея "Гугенхайм", който ще посреща отново посетители от 3 октомври. С бавно и следващо всички официално предписани мерки темпо към новата реалност се адаптират и арт институциите в Европа. "Изкуството се завръща и това изпълва сърцата ни с голяма радост и надежда, коментира Мария Блашоу, директор на "Тейт" в Лондон. Удължихме някои от изложбите, които се радваха на голям интерес преди избухването на пандемията, но с радост съобщаваме, че благодарение на щедрите си меценати и помощта от правителството приключихме работата си върху нови експозиции, които, вярваме, ще върнат публиката в изложбените зали, като голямата ретроспектива на Анди Уорхол."

И докато артистичният живот в световен мащаб все още търси новата си форма на съществуване, китайският артист Ай Уей Уей припомни добре познатото правило, че изкуството е форма на съпротива. В инстаграм той обяви, че от 20 август във Vimeo вече качен за гледане е новият му документален филм "Коронация". Близо двучасовият филм на Ай Уей Уей, заснет почти изцяло в първия засегнат от корона вирус район - Ухан в Китай, е авторска интерпретация на събитията, манипулацията и настъпилата световна криза.

Акцентът е върху Китай и ситуацията там, защото може би най-добре се усеща силата, която контролира проблема и манипулира обществото, благодарение на вече добре смазаната машина на обществен контрол - наблюдение, идеологическо промиване на съзнанието на хората и брутално желание да се контролира всеки аспект от живота на обществото. Всъщност този модел се наложи успешно в много страни по света", гласи официалното прессъобщение, свързано с премиерата на документалната продукция.

Все още няма коментари
Нов коментар