Театър | "Пистолет в торнадо", моноспектакъл на Весела Бабинова

На театър публиката днес ходи главно заради актьорите и много по-рядко заради пиесата или работата на режисьора. Този банален факт понякога ме дразни, но не и в случая с най-новата премиера в "Тhéatro отсам канала". Без да омаловажавам текста на американската драматуржка Лорън Гъндърсън, нито постановката на Васил Дуев-Тайг, спектакълът "Пистолет в торнадо" е силно театрално преживяване главно заради интензивното присъствие на Весела Бабинова. Повечето вероятно я познават от успешните й роли в киното ("Вездесъщият") и телевизията ("Денят на бащата"), но тя е актриса, чийто силен актьорски талант личеше още от първата поява на професионална сцена.

Помня дебюта й в Народния театър през 2012 г., докато все още беше студентка в НАТФИЗ, в необикновената роля на Лебедушкин (млад войник, който една сутрин се събужда, преобразен в жена) от пиесата "Нощна пеперуда" на Пьотр Гладилин, която заслужено й донесе наградата "Аскеер" за изгряваща звезда. След това Весела Бабинова попадна в трупата на МГТ "Зад канала", където продължава да играе. "Пистолет в торнадо" е нейният първи опит в рисковия жанр на моноспектакъла, с който тя се справя прекрасно и показва нови страни на своя диапазон.

До този момент я познавах главно като добра драматична актриса, която убедително влизаше под кожата на комплексни и дълбоко емоционални героини. В "Пистолет в торнадо" забелязах нейния голям потенциал в комедията - лекотата, с която захвърля хладното амплоа на харизматично-дистанцирана красавица и се показва по домашни дрехи; топлотата на присъствието й, безпогрешният тайминг, с който изстрелва остроумните реплики и удоволствието, с което споделя, разсмива, пее и танцува, или с една дума, забавлява.

Оригиналното заглавие на написаната през 2018 г. пиеса е Natural shocks ("Природни катаклизми") и представлява "монодрама за жена, попаднала в торнадо". Всичко се случва в мазето на главната героиня, която се барикадира там сама, за да се спаси от наближаващо торнадо. Една от първите ремарки в текста указва, че с развитието на действието вятърът ще се засилва, а следващата уточнява жанра на пиесата: "Това е комедия... докато спре да бъде."

В ролята на въоръжената с камерата на телефона си Анджела, решена да сподели чрез стрийминг в интернет съспенса от очакването на бурята, Весела Бабинова разиграва пред реалната публика в театралния салон вълнуващо one woman шоу за емоционалните турбуленции на една обикновена жена на средна възраст, която се опитва да запази самообладание, докато светът отвън заплашва да се сгромоляса. Откровенията на Анджела са и смешни, и сериозни, поднесени със самоироничен тон, който на места преминава в толкова директен и безпощаден самоанализ, че публиката ту има чувството, че гледа стендъп, ту, че присъства на изповед.

Внезапно разразилата се стихия навън провокира към преосмислянето на много неща - колко бързо всичко може да рухне в хаос; колко малък е човек пред природата. Комедията се получава от заразителната самонадеяност на Анджела да представи нещата не толкова зле, колкото изглеждат на пръв поглед. Като опитен агент в застрахователния бизнес тя е добре тренирана в изкуството да убеждава и честичко послъгва. Тя знае добре, че случайните и непредсказуеми неща в живота като бедствията или болестите се подчиняват на свои, невидими закони, които могат да бъдат капитализирани. Като хладнокръвен играч тя е наясно, че без риск няма нито загуба, нито печалба. Също така е наясно, че природата е лишена от морал и сантименталност - в нея нищо не е нито добро, нито лошо, а просто такова каквото е. Ракът, който отнема живота майка й, е също толкова естествен, колкото и "биохраните", по които модерните градски хора се вманиачават.

На първата страница на своя уебсайт авторката Лорън Гъндърсън, която се нарежда сред най-поставяните съвременни драматурзи в САЩ, се самоопределя като феминистка. "Пистолет в торнадо" действително покрива доста от типичните за модерния феминизъм вляво теми и дори на места оставя усещането за изкуственост и преднамереност. Има я еманципацията (икономическа, психологическа, сексуална), има я поляризиращата американското общество тема за притежанието на оръжие, тук са екологията и климатичните промени, тук е войната между половете и домашното насилие. Весела Бабинова обаче успява да покаже всичко това в добър баланс между лекота и чувство за хумор, от една страна, и неподправена честност и сериозност, от друга.

Все още няма коментари
Нов коментар