Театър | "Племе"

Семейната трагикомедия на Нина Рейн се гледа на един дъх, но се помни дълго

Успешно поставяна в Лондон и Ню Йорк и отличена с няколко престижни награди (сред които и Drama Desk), "Племе" (2010 г.) от британската драматуржка Нина Рейн се нарежда сред най-силните и въздействащи пиеси от началото на новия милениум. У нас тя вече има своята успешна премиера на сцената на театър "Българска армия" в кинематографичната постановка на талантливия млад актьор и отскоро режисьор Зафир Раджаб.

Добрият театър успява да покаже света в умален вид и като при всяка добра пиеса в "Племе" с малко е постигнато много. През историята на едно разпадащо се семейство бива драматизиран по нов, особено сполучлив и задълбочен начин един от вечните човешки проблеми - за езика и общуването. Езикът е белегът, който същински отличава хората от другите живи същества в природата. Посредством езика човек придобива самосъзнание, идентичност и чувство за принадлежност. Паралелно с това обаче езикът може и да разделя. Грандиозният проект за старозаветната вавилонска кула пропада, щом хората проговарят множество езици, престават да се разбират и се разпадат в племена.

Социологическото понятие "трибализъм" идва от думата за племе - tribe. То описва както вродената склонност на хората да се събират в общности, така и охранителната териториалност на същите тези общности. Трибализмът, уви, съвсем не се отнася до някакви архаични времена. Той процъфтява с пълна сила и днес и има своите еднакво отблъскващи проявления в двата полюса на политическия спектър - отдясно през надигащите се агресивни форми на неонацизъм и популизъм, отляво през кафкианската бюрокрация на политиките за идентичност.

Семейството на изтънчените интелектуалци Кристофър (Георги Кадурин) и Бет (Стефка Янорова) и техните три деца живее в еснафския лукс на просторен и модерно обзаведен дом с пиано, където всеки има и собствена стаичка (впечатляваща сценография на Елис Вели). Тук няма и следа от закостенели, консервативни порядки.

Властват културата, ерудицията и прогресивните либерални нагласи. Тук има пълна свобода на словото и всеки може открито да критикува всеки. Разговорите могат да отскачат съвсем естествено от банални битови теми за храна и дрехи в разгорещени, абстрактни спорове за идеи и произведения на изкуството. Семейството дотам е свикнало със своя цивилизован уют, че му трябва време, за да започне да забелязва как той всъщност го задушава и че собствената му кула от слонова кост неусетно се превръща във вавилонска.

Промяната, както често се случва с всяка затворена група, идва отвън и от нещо на пръв поглед тривиално. В живота на най-малкия син Били (много силна роля на Симеон Дамянов), който е глух по рождение, но семейството е отгледало като еднакъв и равен с тях, се появява момиче. Силвия (Луизабел Николова) е възпитана, очарователна и искрено влюбена, но не само това е причина за привличането. Родена и отрасла в семейство на глухи, тя се е посветила на благотворителна дейност, а отскоро разбира и че самата тя започва необратимо да оглушава, наследявайки заболяването.

Досега Били е разбирал другите, научен от малък да чете по техните устни, но Силвия го пробужда не само за любовта, а и за самия себе си като уникална личност, разкривайки му цял нов език и свят - жестомимичният език и общността на глухите. В семейството на Били неусетно се отваря нов боен фронт, включващ и по-големите му брат и сестра - Даниел (Ясен Атанасов) и Рут (Ели Колева), който трябва да преначертае новите граници между "един от нас" и "различен".

"Племе" се гледа на един дъх и майсторски изпипаният сюжет е пълен с преобръщания и изненади, които няма да издавам. Пиесата е богата и многопластова - от онзи тип, който при всяко следващо гледане или прочит става още по-интересен, защото е наситена с детайли, нюанси и препратки от най-различни сфери.

Ако обичате класиката, ще изпитате истинско удоволствие от фините заигравки с ариите и героите от много опери, ако пък познавате постмодерните течения във философията, ще забележите комплексния дебат върху езиците, речта и усъмняването в тях. На чисто сюжетно ниво това е една талантливо написана семейна трагикомедия със сложни и ярки характери и остроумен, находчив език. В това отношение е и единствената ми критика към иначе стабилната и въздействаща българска постановка. Има още какво да се желае от актьорите при овладяването на майсторски изпипания диалог, който е като партитура за музикално произведение и динамиката, паузите и хармоничното съгласуване на различните гласове са от фундаментално значение.

В премиерното представление, което гледах, видях семейство, което толкова много се кара и напада, че не успях да усетя защо и как се обича, какво го държи толкова дълго заедно. Това впечатление до голяма степен идва и от някои постановъчни решения на режисьора, който в желанието си да подчертае патологията на взаимоотношенията на места е променил и дописал сцените и оригиналния текст. Последната, но важна дума, която се произнася в тази раздирана от конфликти пиеса, е думата "любов". Постановката разкрива болката от нейното отсъствие.

Следващите представления на "Племе" в театър "Българска армия" са на 20 и 30 март.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар