Наградите "Икар 2024" - номинациите

Народният театър отново с най-много номинации, следван от три извънстолични театъра

Сред претендентите за тазгодишните театрални награди "Икар" на Съюза на артистите в България (САБ), които бяха обявени на 1 февруари, Народният театър изпъква с най-много номинации: 3 за фантасмагоричната политическа сатира срещу войната в Украйна "Хага" (режисура - Галин Стоев, сценография - Борис Далчев и Кънчо Касабов, дебют - Кремена Деянова за ролята на Момиченцето), 4 за експерименталния и необикновен спектакъл-променада "Петрови в грипа и около него" (режисура - Боян Крачолов, поддържаща мъжка роля - Ненчо Костов, поддържаща женска роля - Александра Василева, майсторско техническо осъществяване) и 1 за драматургичния текст на Теа Денолюбова за спектакъла "Боже мой", вдъхновен от романа "Жажда" на Амели Нотомб.

Ако водещата позиция за първата българска сцена не е нещо необичайно (и даже е редно да бъде), то новото е, че този път три извънстолични театъра, при това различни от често присъстващите театри на най-големите градове Пловдив и Варна, се нареждат като следващите най-силни претенденти в надпреварата за наградите.

"Странна случка с куче през нощта" на Драматичния театър в Русе под режисурата на Боян Иванов е първа и много успешна постановка на българска сцена на драматизацията на Саймън Стивънс по едноименния и отличаван с много награди роман на британеца Марк Хадън. Спектакълът се състезава за сценография (Ванина Цандева и Тодор Тодоров), музика (Христо Намлиев) и дебют на Калоян Желев в сложната роля на аутистичното момче Кристофър. В София спектакълът се играе на 20 февруари в Младежкия театър.

Драматичният театър на Ямбол със своя поетичен спектакъл по текстовете на отличения с "Букър" Георги Господинов "Всичките наши тела" се състезава в категориите за режисура (Мартин Киселов), поддържаща мъжка роля (Вълчо Янев в ролята на Дядото) и музика (Калин Николов). Театърът на Благоевград присъства с 2 спектакъла с по 2 номинации: зрелищната постановка на Стайко Мурджев по митовете в "Метаморфози" на Овидий е номинирана за сценография (Никола Налбантов) и майсторско техническо осъществяване (спектакълът ще е в София в Сатиричния театър също на 20 февруари), а "Преображението" по Франц Кафка под режисурата на Веселка Кунчева е с номинации за дебют за пластичната игра на Теодор Ненов и за музика (Милен Апостолов).

Стабилното присъствие на извънстоличните театри е най-открояващата се и обнадеждаваща тенденция в тазгодишните номинации и се надявам тя да се задържи и в следващите години. Номинациите са много и пълният списък е качен на уебсайта на САБ (www.uba.bg), но освен факта, че изцяло доминират във всички категории за куклено изкуство, ще отбележа още две важни категории, в които театрите извън София изпъкват: "водеща мъжка роля" за Пенко Господинов, който е различен и неузнаваем като Иполит в постановката "Седемте стола" по Илф и Петров на ДТ Ловеч, и разтърсващата пиеса "Ботушът" за репресиите сред 9 септември на Лило Петров, поставена във варненския театър и попадаща сред номинациите за "драматургичен текст".

В най-популярните категории за водещи и поддържащи мъжки и женски роли попадат както познати и утвърдени актьори и актриси като Захари Бахаров ("Това не го казвай"), Свежен Младенов ("Три сестри"), Весела Бабинова ("Пистолет в торнадо"), Ана Вълчанова и Албена Павлова ("Светици и перверзници"), Георги Гоцин ("Арт"), така и по-нови имена - Мартина Троанска ("Издишване") и Елеонора Иванова ("Игри в задния двор").

Тази година бях поканен* да бъда част от комисията, определяща номинациите и наградите в основните категории. Комисията винаги се състои от представители на различните театрални професии и се радвам, че голяма част от спектаклите, които ми бяха направили силно впечатление през изминалата календарна година, се оказаха сред фаворитите и на актрисата Кристина Янева, режисьора Марий Росен, театроведката Ина Божидарова, сценографката Мария Диманова и композитора Милен Кукошаров. Разбира се, всеки един от нас поотделно би конфигурирал по друг начин списъка с номинирани, както и не изчезва съжалението, че правилата допускат определен брой номинации и само един победител, ала в случая постигнахме лесно единодушие, след като изгледахме на живо и на запис над 100 предложения от цялата страна и се обединихме около желанието да откроим както постиженията, така и новите имена (и изненадващите изпълнения при познатите).

Номинациите в специфичните категории за театрална драматургия и критика, куклен театър, съвременен танц и пърформанс и останалите изпълнителски изкуства се определят от съответните професионални гилдии, а публиката отново ще може да даде своя глас за победител чрез електронното гласуване от уебсайта на САБ. Наградените по традиция ще бъдат обявени на тържествена церемония в Народния театър на Международния ден на театъра - 27 март.

* Доц. д-р Асен Терзиев е театровед и театрален критик с интереси в областта на теорията и историята на театъра, и на театралния мениджмънт. Ръководител е на катедра "Театрознание" в НАТФИЗ. Преподава "История на европейския театър", "Театрална журналистика за радио и телевизия", "Фестивали и продуциращи центрове", "Комуникация на чужд език".

Все още няма коментари
Нов коментар