🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Влад за информация

Редакторът в The Verge Влад Савов в интересен разговор за технологиите

Владислав (или Влад) Савов е отговорен редактор в The Verge. Това е електронно издание, разположено тематично върху пресечната точка на модерните технологии, науката, изкуството и културата. Идеята за The Verge се ражда в силния период на една друга медия, институция в журналистиката, посветена на нови технологии - Engadget. Тогава сайтът е смятан за лидер в своята област. Неразбирателство между главния редактор на Engadget Джошуа Тополски и мениджъри в компанията собственик AOL довежда до неговото напускане. С него си тръгват близо дузина членове на екипа на изданието. През ноември 2011 г. те започват съвместна работа по The Verge. Влад е един от тях.

Скоро след дебюта си The Verge вече печели признание на наградите Webby, които мнозина считат за най-високото отличие в дигиталния свят. Това, което прави The Verge специален, е начинът, по който успява да съчетае на пръв поглед непряко свързани теми и да предостави еднакво задълбочен и критичен поглед.

Сайтът днес е място, където ще намерите анализ на най-важните новини около компании като Google, обширен коментар от Бил Гейтс за мястото на генетично модифицираните организми в бъдещото производство на храни, както и рецензия за последния филм на Pixar. The Verge е характерен и с приноса на читателите си във формата на проницателни коментари под материалите, които се появяват ден след ден.

Работата на Влад включва отразяването на конференции като тези, в които Apple представя последните си разработки. Неговите впечатления от подобни събития намират място в туитовете на едни от най-влиятелни хора в технологичния сектор. Същевременно, името му остана извън широко обсъжданата класация на най-изявените българи в социалните мрежи.

Влад пише и ревюта на някои от последните модели мобилни телефони, преносими компютри и други продукти, които се появяват на пазара скоро след официалното им представяне.

Все по-голяма част от широката публика взима предвид мнението на хора като Влад, който предоставя обстоен поглед върху качествата на едно устройство. Дали мнението му е обективно, той самият поставя под въпрос, но независимо от това заключенията, до които той стига, формират мнението на читателите и стават част от избора дали да купят даден продукт или не. В останалото време Влад редактира материали на по-младите автори в изданието и пише редакционни коментари. Там той разисква теми като проекта на Facebook, който цели да достави по-широк достъп до Интернет в отдалечени и бедни местности на Африка, Латинска Америка и Азия. В статията Влад поставя под въпрос как даден аспект от амбициите на компанията се отнася към концепцията за интернет неутралитет.

Когато е дванадесeтгодишен, Влад и неговото семейство емигрират в Лондон, където живее и до днес. По-късно той следва право, но желанието му да бъде в творческа среда го отвежда в Engadget. Така разбира, че журналистиката е професия, където успешно може да приложи уменията си за работа с различни източници, проверка на факти и стегнато и разбираемо излагане на сложна информация.

Очакването, че Влад е човек с натоварена програма е потвърдено при размяната на 14 съобщения в разстояние на 13 дни, с които опитвам да разбера повече за погледа му над пазара на мобилни устройства. В това време той успя да измине над 20 000 километра и да подготви 26 авторски материала за The Verge. Те генерираха 2849 читателски коментара и 149 260 споделяния в социалните мрежи. На този статистически фон петте въпроса, които подготвих за него, изглеждаха незначителни.

Мнението, което споделяш в скорошна статия за дизайна на мобилните телефони, е, че днес потребителите очакват значителни подобрения от всяко ново поколение, което се появява на пазара. Според теб струва ли си да подменяме устройствата си на всеки 12 месеца?

Бизнес моделът, заложен от производителите, изисква ежегодно подновяване на устройствата, дори то да е просто от еволюционен характер, а не да представя чисто нова технология на потребителите. Повечето хора са обвързани с дългосрочни договори с мобилните оператори и изчакват изтичането на договорите си, за да обмислят нуждата от смяна на телефона. Това е цикъл, който според мен е движен най-вече от практичност, а не от това каква нова технология се предлага в даден момент. Apple и всички останали производители знаят, че трябва да представят следващия продукт всяка година, защото, когато потребителите се оглеждат за телефон, разбира се, търсят новия модел. Иновацията във функционалността се случва на всеки две-три години, но пазарът не е толкова търпелив и постоянно търси нови модели. А щом има търсене, ще има и предлагане. 

В друга твоя статия обсъждаш разликите в начина, по който Apple и Microsoft виждат бъдещото развитие в технологиите. Заключението ти е, че за едната приоритет са самите устройства, които предлага, а другата се превръща в нещо като Google - фокусирайки вниманието си върху софтуер продуктите си. Съгласен ли си, че всъщност секторът, който разработва мобилни приложения, е този, който всъщност доставя новостите, които потребителите очакват активно от мобилните телефони?

Не напълно. Замислете се за камерата на iPhone 6 - тя седи в основата на много от най-популярните приложения, като Instagram, Snapchat и т.н. Това е продукт на Apple. От друга страна, последните модели на Samsung и LG - Galaxy S6 и G4,  вдигат високо летвата за качеството на дисплеите. Може би вече не е толкова забележимо, но иновациите в хардуера продължават да бъдат един от факторите, които в крайна сметка правят от един мобилен телефон привлекателен продукт за потребителите. Ако погледнем въпроса от гледна точка на софтуера, съм съгласен. В момента софтуерните инженери извън големите компании са тези, които намират правилната формула да развълнуват много потребители. Microsoft седи зад едни от най-добрите приложения за iPhone, но те успяха да постигнат това, след като придобиха компаниите, които всъщност седят зад разработването на тези приложения. По всичко личи, че ограниченията на малките екипи с по-малък бюджет успяват да фокусират работата на софтуерните специалисти. Те представят продукти, които имат строго определена функция. За пример мога да дам Twitter в началните си дни или други прости, но пристрастяващи игри като Draw Something. Междувременно нещата, към които Apple и Microsoft и другите големи компании се стремят е доста по-амбициозно. От друга страна, семпла апликация като Hyperlapse, която работи отлично, е пример за добър софтуер продукт, който дойде - Facebook. Способността на големите компании да произвеждат страхотно приложение също е налице.

Kакво те впечатлява в един мобилен телефон? На какви качества държиш?

 

Има няколко неща, които са от особено значение във всеки телефон - дисплеят, камерата, продължителността на живота на батерията и дизайнът. Софтуерът и бързината също са от значение, но повечето производители, които разчитат на Android като операционна система, са се научили от опита си и вече не претоварват телефоните с приложения, разработени от тях самите. За да се отличи на пазара днес един телефон, трябва да надмине конкуренцията в една от категориите, които току-що изброих. Ако има най-добрата камера, това може да компенсира други недостатъци. По същия начин издръжливата батерия може да накара много хора да пренебрегнат лоша камера. Разбира се, най-добрият вариант е комбинация от страхотно представяне във всички категории. Всички компании в индустрията се стремят към това, което обяснява и невъзможността на един телефон да се задържи начело за дълго.

Наблюдаваме появата на умните часовници. Всички водещи компании представиха тяхното виждане за това как трябва да изглежда този продукт. Все още са малко хората, които са заменили вековната технология с предложение като Apple Watch например. За да функционират, тези устройства се нуждаят от мобилен телефон в близост до тях. Какво е твоето виждане за тяхното бъдеще? Мобилният телефон не е ли достатъчен, за да бъдем свързани?

 

Таблетите достигнаха пределна точка на израстване. Вълнението по време на тяхната масова поява се дължеше на новостта на размера и формата. Компании като Samsung и Toshiba прекараха много време в експериментиране с големината на екрана, движейки се между 7 и 12 инча, а дори и повече. Дойде момент, в който всички производители стигнаха до заключението, че ще заложат на по-малките размери. Подобно на начина, по който мобилните телефони спряха растежа си около 5 инча, така и таблетите лека-полека намират златната среда за размер и преносимост. Основната разлика между телефоните и таблетите е, че едните са неразделна част от ежедневието ни, а другите не са. Може да прекарате цял живот без да имате таблет, но нещата не стоят така с телефоните.  Те са ни нужни. Същото важи в момента и за умните часовници и това може да остане така и в бъдеще. Не мисля, че това прави таблетите нишов продукт, защото хората така или иначе притежават множество предмети, които не са от първа необходимост - добър пример за това са огромните телевизори и турбо автомобилите.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chilko avatar :-|
    Момчил Карабулев
    • - 9
    • + 4

    Нямаше ли някой по-опитен едактор, който да направи този материал?

    Нередност?
  • 2
    chilko avatar :-|
    Момчил Карабулев
    • - 7
    • + 3

    Карма - по горе да се чете редактор.

    Нередност?
  • 3
    apu06367084 avatar :-|
    Tami Valcheva
    • + 9

    До коментар [#2] от "Момчил Карабулев":

    Какво по-опитно би добавил

    Нередност?
  • 4
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • + 2

    Надявам се таблетите да не последват съдбата на ПДА-то. Намирам ги за мно удобни и по-практични от гсм-ите защото не хабят толкова батерия.

    Нередност?
Нов коментар