🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Диамантите губят своя блясък

Поне като инвестиционен клас актив

Притежателите на диаманти печелят красивите около 8% годишно
Притежателите на диаманти печелят красивите около 8% годишно
Притежателите на диаманти печелят красивите около 8% годишно    ©  unsplash
Притежателите на диаманти печелят красивите около 8% годишно    ©  unsplash
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Привлекателността на диаманта за пръстен или огърлица се дължи на неговия блясък. Точната му стойност се определя от това колко добре е изрязан, неговия цвят, размер (наричан още негов "карат") и дали има дефекти. Колкото по-чист, по-тежък, по-близо до безцветен и по-перфектно изрязан е камъкът, толкова по-добре.

Привлекателността на диаманта за инвеститора е, че освен че е приятен за гледане, исторически предлага стабилна възвращаемост на инвестицията. Предвид спецификите на пазара и голямото разнообразие от скъпоценни камъни, дългосрочните данни за цените са оскъдни. Но доклад на Люк Ренебуг от Университета в Тилбург, публикуван през 2015 г., анализира хиляди търгове от всяка година, установявайки, че средната възвращаемост между 1999 г. и 2012 г. съперничи на тази на акциите и имотите. Притежателите на диаманти печелят красивите около 8% годишно.

Напоследък обаче тези стабилни доходи отстъпиха място на огромна волатилност. De Beers, консорциум, който отдавна монополизира доставката на диаманти, намали цената на нешлифовани камъни от два до четири карата - популярна категория, тъй като от тях могат да се направят годежни пръстени от един до два карата - с 40%, според Bloomberg. На 13 септември компанията обяви, че ще поднови своята емблематична рекламна кампания "диамантът е завинаги" в опит да повиши търсенето.

Стабилната възвращаемост в миналото беше отчасти причинена от стабилното търсене. Точно както при инвестиционния случай за злато, друга рядка и ценна стока, логиката за инвестиране в диаманти обикновено е най-аргументирана в периоди на икономическа несигурност. В същото време основната употреба на диаманти е в бижутата, което означава, че цените са склонни да се представят добре и през периоди на просперитет.

Но най-важният фактор беше монополното предлагане. Повече от век De Beers успява да доминира в производството на скъпоценни камъни. Тази пазарна структура улесни стабилното повишаване на цените по два начина, както отбеляза Ренебуг. Първо, трупайки запаси, De Beers създава недостиг. Второ, фирмата ограничава спекулациите и нестабилността, която те носят. Въпреки че De Beers контролираше около 80% от световното предлагане на диаманти през 80-те години, оттогава нейният дял е изяден от конкуренти, включително Alrosa, руски съперник. Сега компанията произвежда само една трета от доставките.

Друг проблем идва от лабораториите. Те произвеждат изкуствени скъпоценни камъни, които се правят чрез подлагане на въглерод под огромно налягане, вместо да се изкопават камъни от земята, и изглеждат идентични с просто око. Такива камъни се предлагат от 80-те години на миналия век, но дори през 2018 г. съставляваха малка част от пазара, само няколко процентни пункта. През годините оттогава повече лабораторно създадени бижута навлязоха на пазара и техният пазарен дял се повиши до около една десета.

De Beers може неволно да е ускорил този преход. Компанията започна да продава произведени в лаборатория диаманти на изключително ниски цени през 2018 г., когато тези камъни достигаха около 80% от цената на добитите. Целта беше да се направи разлика между двата вида скъпоценни камъни, за да се намали привлекателността на лабораторните камъни. The Clear Cut, базиран в Ню Йорк доставчик на годежни пръстени, възприе тактика на горила маркетинг, за да подчертае същото. Компанията предлага на клиентите, които закупят пръстен на стойност 10 000 долара или повече, безплатна алтернатива, отгледана в лаборатория, която може да се използва като "пръстен за пътуване", когато посещавате съмнителни места. Много лабораторно отгледани камъни сега достигат само 20-30% от цената на подобни добити камъни.

De Beers твърди, че тъй като предлагането на лабораторно отгледани скъпоценни камъни се ускорява, ценовата разлика между двата вида камък ще продължи да се разширява, което прави новосъздадените непривлекателни за годежи. Ако обаче трябва да се вземе предвид скорошното движение на цените, тактиката, изглежда, вероятно ще има обратен ефект - в края на краищата цените на добитите се спускат в резултат на тези, отгледани в лаборатория.

Вярно е, че това може да не е изцяло резултат от структурна промяна на пазара. Американските двойки се срещат около три години, преди да се сгодят, и благодарение на ковид-19 много малко хора излизаха и искаха да се срещнат с потенциални партньори през 2020 г. Необичайно малък брой хора вероятно ще се сгодят тази година.

Но това е вид колебание, което един всемогъщ диамантен картел би могъл да изглади чрез намаляване на предлагането. Вместо това обаче понижаването на цените е ясна индикация за намалена пазарна мощ. Това е добра новина за тези, които искат да повдигнат въпроса или да се сдобият с нова дрънкулка. И доста по-малко привлекателно за тези, които обмислят да инвестират в скъпоценни камъни.

Все още няма коментари
Нов коментар