🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Украинският хореограф Антон Овчинников: Все още съм човек, а не буца омраза

Програмата на фестивала "Антистатик" (9 - 19 май) включва негов уъркшоп и девет запомнящи се представления, включително за деца

Кадър от филма "Монохромно", Антон Овчинников
Кадър от филма "Монохромно", Антон Овчинников
Кадър от филма "Монохромно", Антон Овчинников
Кадър от филма "Монохромно", Антон Овчинников
Антон Овчинников е хореограф, изпълнител, композитор, лектор и организатор на ежегодния международен танцов фестивал Zelyonka Space UP в Киев. Завършва Националния университет за култура и изкуства в столицата на Украйна и от 2008 г. е артистичен директор на танцовата компания Black O!Range, призната като една от най-отличаващите се с оригинални проекти за танц в страната. През 2015 г. Антон става съосновател на Contemporary Dance Platform, чиято цел е да подкрепя младите украински хореографи, да интегрира съвременния танц в културния живот на Украйна, както и да лобира за създаването на национален център за съвременен танц. От 2018 г. Овчинников е член на експертния съвет на Украинската културна фондация.

Миналата година неговата аудиопоема "Война" звучеше в тишината на залите преди или след повечето представления в програмата на международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик" в знак на солидарност с всички засегнати от войната.

Тази година Антон гостува на фестивала на живо, за да покаже танцовия си филм "Монохромно", заснет, докато пребивава в принудителна изолация на 20 км от Киев в началото на руската инвазия. Той ще води и уъркшопа "Нищо лично".

В описанието на филма "Монохромно" разказвате как в началото на войната сте изпаднали във физически ступор, което е радикално преживяване за артист като вас, който работи с тялото и движението. Разкажете малко повече за тази скованост и физическа реакция на случващото се?

Мисля, че войната е радикално преживяване за всеки, който се окаже на територия ѝ. Във всякакъв смисъл - физически и ментален. Силният стрес влияе точно върху онези зони в тялото, които са свързани с движещите сили на съществуването му. "Влияе" в случая значи "блокира". За всеки човек тези процеси протичат по различен начин. Моето тяло сякаш ми казваше: "Това няма смисъл. Всичко, което си правил преди, няма смисъл. Трябва да се скриеш." Защото когато възникне опасност за живота ти, трябва или да ѝ се противопоставиш, или да се скриеш, да се притаиш. Но за мен най-важно беше да не се поддам на паниката. Защото единствената хореография, на която би било лесно да се подчиниш, е онази на колективно движение към гарата и от там - към западната граница на Украйна.

А имате ли усещането, че споменът ви за тези начални месеци е различен днес, година по-късно?

Сега, когато помисля за тези първите четири месеца от войната, в мен отново възниква болезненото чувство за нереалността на случващото се. Те сякаш преминаха в анабиоза, в която физическото проявление на живота беше сведено до минимум. Единственото реално усещане за мен беше загубата на опора и на "свое лично пространство", което винаги, във всякакви условия, е като остров на личната безопасност. Но днес гледам на това време като на необходим период на преосмисляне на собствените граници и на ценността на пространството, което ни е нужно за живот.

Известната фраза на Теодор Адорно гласи, че да се пише поезия след Аушвиц е варварство. Вие обаче прописахте поезия не след, а именно отвътре, от окопите в разгара на войната, чрез която последователите ви в социалните мрежи преживяваха късчетата ужас и кураж заедно с вас. Как гледате на тази временна смяна на езика, който използвате като артист - от езика на тялото към езика, побран в думи?

Винаги съм чувствал, че движението/танцът и думите не се изключват взаимно, а напротив, допълват се. В онзи момент - на отсъствие на опорна точка, да намериш възможност за движение беше сложно и аз изцяло прелях в думите. Независимо от ужасите на войната, светът вътре в мен беше препълнен с разнообразни емоции, които се раждаха като реакция на всичко, което виждах и четях в интернет. В онзи момент, поезията стана за мен способ за комуникация със света "отвътре навън" и начин да кажа на този свят: "аз още съм жив, тук съм, все още съм човек, а не буца омраза". Това беше важно, защото да се твори или да се създава е възможно само през състояние на любов, а през омразата само се руши.

Как бихте описали емоционалното си състояние днес, какво идва след ступора?

Обикновено безопасността е свързана с устойчивостта. Измерението, в което съществувам днес, не ми дава усещане за устойчивост, макар достатъчно да дава чувство за безопасност. Това е ново чувство. Но се старая да приемам това усещане като възможност за нови открития, насочвайки вниманието си натам, където по-рано не е достигало. Освен това се научих да намирам сила в слабостта, или по-точно в ранимостта и уязвимостта на вътрешния свят.

Уверен сте, че личното и публичното в живота на всеки артист неизбежно си влияят. Това е и темата на уъркшопа "Нищо лично", който ще водите в София. Как се промениха отношенията между частно и публично за вас след 24 февруари, успявате ли да се фокусирате върху изкуството си и тежат ли ви честите въпроси за войната?

Струва ми се, че в момента личното е станало много публично. Индивидуалната енергия на всеки се слива в един общ поток от енергия и да разбереш кое именно е твоето персонално, лично, става все по-трудно за един творец. В момента в Украйна реално се случва едно ново формиране на нацията, много неща се променят вътре в обществото и в неговото отношение към държавата. На ниво изкуство това най-често е свързано с "другостта", погледът към събитията "от друга страна", представени от други, не особено популярни гледни точки. Понякога това е вид покушение към "най-святото". Какво значи това по време на война? Може ли един творец да има "друга" гледна точка във време, в което всеки, който нарича себе си украинец, чувства нуждата да работи за победата? И ако сега ние всички се движим в един поток, то не се ли превръща нашето изкуство в пропаганда?

За мен е важно винаги да оставам в критичното поле и да се съмнявам в това, което предлага масовата култура. От една страна, сега около нас се раждат много нови образи, които моментално стават масови, а от друга, за да се работи с тях, е нужно много да се внимава, защото самите те, независимо от масовостта им, се превръщат в остра рефлексия на военното време. Тежестта на войната в този случай е тежест на отговорността за това, което говориш от името на украинската култура и изкуство и как формираш възприятието за тях пред света. На мен ми е трудно да се избавя от тази отговорност, макар че може би това е само мой личен проблем.

Как бихте продължили мотото на тазгодишното издание на "Антистатик" - "Моето тяло, моят танц"?

Моето тяло, моят танц, моите въпроси. За мен моето тяло е източник на формиране на въпроси и едновременно търсене на отговори. Правилата при това стават ситуационни - това не е някакъв спорт с неотменими правила, а възможност да бъдеш гъвкав и да се адаптираш към ситуацията.

Какво ви предстои като артист и като украинец?

Това, което предстои, предстои. В днешните условия, аз мога да живея единствено в настоящия момент и така намирам житейски смисъл. Светът утре може да свърши с ядрена катастрофа или да започне отначало със смъртта на Путин и разпада на руската империя. Аз очаквам да се случи второто, но какво действително ще стане не мога да предрека.

Превод от руски: Владимир Петев

Международният фестивал за съвременен танц и пърформанс отбелязва 16-ото си издание с най-разнообразната си програма до този момент, събрана под мотото "Моето тяло, моят танц". Фестивалът започва на 9 май и за пръв път в историята си ще увлече в ритъма на съвременния танц най-малките зрители с представлението "Браво, деца!", в което участниците на възраст от 7 до 12 години ще превземат терасата на "Топлоцентрала" под вещото ръководство на германския артистичен колектив LIGNA и специално подготвена радиопиеса.

Разнообразната артистична програмата на "Антистатик" е съставена от 9 запомнящи се представления, вникващи по нови начини във важни глобални теми като връзката на човека с природата ("Място за изчезващи (Безнадеждно)", "Деветата"), социалните мрежи ("Песни от допаминовата въртележка") и войната в Украйна ("Монохромно"), или пък нежно и задълбочено изучаващи собствените ни тела и тяхната способност да надскачат границите си чрез силата на танца и хореографията ("Атитюд", "Това е нещо истинско", "ТЛМ - Телесна линия на мисълта"). Силен акцент в програмата са и музикалните пърформанси, прерастващи в концерти, които разкриват неочаквани измерения на движението, мисълта и емоциите през взаимодействието със звука и музиката ("Без дъх", "Задвижван").

Всички подробности за програмата на "Антистатик" ще намерите на страницата antistaticfestival.org.
Все още няма коментари
Нов коментар