🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дейвид Фрик помни кога рокендролът беше млад

Бившият редактор на Rolling Stone за музиката преди и днес

Дейвид Фрик в Ню Йорк    ©  Claire Vogel

"Интервюирам и пиша за музиканти, които понякога се оказва, че са звезди", казва дългогодишният музикален журналист Дейвид Фрик по Zoom от дома си в Ню Йорк малко преди да потегли към Европа и да стане част от първото издание на конференцията SoAlive в София (19-21 октомври). Зад него се виждат стотици, ако не хиляди плочи. "Ситуацията отдавна излезе извън контрол. Те са навсякъде, мисля, че само в банята ми няма винили."

Фрик е роден в самото начало на 1950-те. Когато през юли 1969 г. попада на концерт на една нова група на име Pink Floyd, всичко се променя. "Тогава разбрах, че музиката на живо ще бъде винаги изключително важно преживяване за мен."

В продължение на 45 години той пише за списание Rolling Stone (на свободна практика през 70-те, а после като журналист и редактор). Той е един от малкото журналисти, номинирани за "Грами" (за есето му към бокс сет на The Byrds), а това че е бил свидетел на развитието на всички големи рок и поп имена (от Rolling Stones, Pink Floyd и AC/DC, през Ерик Клептън и Том Пети до Metallica, R.E.M, The Smiths и Nirvana) го прави чест гост в тематични дискусии и документални филми.

"Харесва ми да присъствам, когато се ражда нещо изключително, да съм там, когато моментът става история. Важна част от работата на репортера е да усети кога едно събитие ще има обществен отзвук - тогава написаното се превръща в документ на времето.

"Има събития, които още по време на случването им са комуникирани като исторически - например (мащабният благотворителен концерт в помощ на Етиопия от 1985 г. - бел. ред.) Live Aid. Но когато видях Брус Спрингстийн за първи път, веднага разбрах, че искам да знам повече за него." Определя това любопитство като движеща сила през годините: да иска да научи повече за даден артист, за творческия му процес, за това, което е в главата и сърцето му.

На грамофона му най-често се въртят класиките. "Можеш да си пуснеш албум, който познаваш много добре, но една дума в текста, един звук някъде може да те накара да го възприемеш под тотално друг ъгъл. Това важи и за концертите. Ако Брус Спрингстий изпее песен, написана, когато е бил млад, той ще я изпълни със съвсем друга тежест, заради различния си житейски опит."

Връща се често и към музиката на Лу Рийд, известен с нежеланието си да дава интервюта и враждебното си отношение, когато трябва да го направи. Въпреки катастрофална първа среща през 70-те, двамата развиват особено партньорство през годините и Фрик е сред малкото, пред които Рийд се държи свободно. "В неговото поведение имаше много отбранителни механизми. Веднъж ме попита "Дали на теб ще ти е приятно, ако някой те разпитва за нещо, което си направил като си бил на 14?". Мисля, че когато интервюираме някого, все пак поставяме хората в особена позиция и не трябва да прекрачваме граници, които ние самите не бихме позволили да бъдат прекрачени спрямо нас."

Днес Фрик работи отново като фрийлансър както за други водещи музикални издания като Mojo, така и в радио Sirius XM. "Воденето на предавания е като писане на живо. А и ми казаха, че имам хубав глас!"

Вижда ролята си като куратор на хаотичното изобилие от информация - смята, че за слушателя ориентирането е все по-трудно в стрийминг времената.

Фрик пристига в София като един от гостите на музикалната конференция SoAlive, която между 19 и 21 октомври ще привлече професионалисти от различни сфери и така ще създаде рядката възможност за контакт между местни изпълнители и чуждестранни професионалисти - идват мениджъри, тур агенти, специалисти по дигитално разпространение, лицензиране и използване на музика във филмовата индустрия. Сред тях са още представители на лейбъли като Domino, компании като Spotify, а от българска страна в необичайната роля на лектор ще бъде Азис. Фрик ще говори за опита си на 19 октомври от 17 ч., а презентацията му е озаглавена The Rhythm of Reporting.

Посещението му в София означава, че той ще се запознае с много изпълнители, които не е чувал досега. Уверява ни, че няма търпение. Подобно на прическата му, страстта и любопитството му към музиката остават непроменени през годините.

"Това, което със сигурност се промени, е че сега изпълнителите са подвластни на celebrity културата. Те са много по-ангажирани с това как ще се презентират, как ще поддържат вниманието на публиката към своя бранд." Според Фрик, ако си в музиката по комерсиални подбуди, всичко свършва много бързо, и то не само защото има все по-малко реализация в нея. "Това, което винаги ме е вълнувало, е есенцията на работата им, не нивото им на известност." Не се впечатлява и от хората с амбициозни заявки: "Мисля си, че най-добрите музиканти не искат да променят света, а светът около тях да се промени. И понякога той успява да се промени, докато те са в зенита си."

Той вижда промяна и във вкуса на читателите. "Всички говорят за Тейлър Суифт и въпреки че няма спор, че тя е много талантлив автор, не съм сигурен дали това ниво на внимание е оправдано. Понякога ми се иска да прочета какво се случва в Сирия, например."

Според него фактът че Rolling Stone пише едновременно за политически и културни явления е създало определен мост в осмислянето на това как те си влияят взаимно. Споделя, че с годините аудиторията все повече е намирала изданието за излишно политизирано. "И то въпреки че още от 60-те то отразяваше и обществени теми - просто понякога това означава анализиране на хипи движението, понякога на президентските избори. Хората се промениха, не съдържанието. И те се промениха не задължително към добро."

Дейвид вижда бъдещата устойчивост на медиите не в борбата за кликове, а във връщането към това, което е направило и издание като Rolling Stone ценно: отразяването на местни събития, преди да се премине към по-големите. "Човек трябва да инициира промяна, да разбере какво искат хората в квартала му да се промени и постепенно да направи стъпка към по-широка публика. "

Дали ще преоткрие стара плоча или ще намери нова група, за него преживяването остава също толкова ценно, колкото преди четири или пет десетилетия. На въпроса какво го е впечатлило напоследък, той цитира няколко имена отвъд знаменитостите на деня: китаристът Уилям Тайлър, случайно чута на "Уошингтън скуеър" група на име Pam Arcadia. "Запознах се с тези хора, седмица по-късно ги пусках по радиото. Моите социални медии са хората, предпочитам да изляза и да видя какво си заслужава, да прочета какво са писали другите. Това е в природата ми. Аз съм като акула: винаги се движа напред."

Пълната програмата на SoAlive е на www.soalivemusicconference.com.

Събитието включва и безплатна програма от изпълнения на обещаващи български и международни изпълнители и групи Sofia Live Club във вечерите на 19-21 октомври. Сред българските участници са имена като NDOE, Pistamachina, Oratnitza, Ния и Hayes & Y, набиращите скорост Woomb (нов проект с участието на Георги Линев от Kan Wakan), Vianne и КАКЕ?, а сред гостите има солидно присъствие на балкански групи като Pocket Palma от Хърватия и Zhiva от Сърбия.