🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Версиите за убийството на Георги Василев водят към общината

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Миналата седмица беше застрелян Георги Василев. Петдесет и четири годишният мъж падна покосен от два куршума на 5 февруари пред дома си на ул. „Цар Самуил“ №11 в София. Василев е бивш общински съветник в Столичната община в периода 1991 - 1999 г., бивш председател на транспортната комисия в общината, бивш директор на общинската фирма „Паркинги и гаражи“ и до смъртта си собственик в бившата фирма „Паркиране и гаражи“. Сега тя се казва „Ауто мобайл“, а Василев държеше голям процент от акциите на дружеството. Смъртта му бележи един нов етап в преразпределението на имуществото на Столичната община, станало причина за множество крамоли, нападки, съдебни дирения и обществени скандали. Това е първото убийство на важна фигура от клановете, които управляват общината, и е знак, че сблъсъкът на интереси под повърхността на столичното управление е достигнал критичната си точка.

Смъртта на бившия общинар предизвика серия от въпроси. И макар че все още няма избистрена версия за причините за покушението, все повече се налага мнението, че корените й са някъде в общината. Георги Василев беше ключова фигура в приватизацията на столичните паркинги и гаражи. Освен това е имал участие в още няколко фирми за строителство и транспорт. Самият той е бил достатъчно интелигентен и комбинативен. Отежняващо обстоятелство за намиране на причините за неговото убийство е и фактът, че е водел войни на няколко фронта. А освен това е бил изключително информиран за общинските потайности. А след преживяна тежка автомобилна катастрофа преди няколко години очевидно е загубил и инстинкт за самосъхранение в битките си. Не на последно място той е участвал в няколко съдружия с хора, които не обичат да бъдат прекарвани в бизнеса. Версиите за убийството наистина са много. Вече са разпитани повече от 30 души, но полицията няма основна следа. На повърхността излизат няколко конфликтни ситуации, концентрирани основно около паркингите в столицата.

Една от версиите е, че Георги Василев е влязъл в конфликт със съдружниците си в „Паркиране и гаражи“. Проверка във фирменото дело на дружеството показва, че действително е

Имало напрежение

между него и другия голям акционер - фирмата „Абоба 2000“. То е възникнало при прехвърлянето на контрола върху „Паркиране и гаражи“ и вдигане на капитала на дружеството.

Мажоритарният дял от акции на бившата общинска фирма беше изкупен от работническо-мениджърско дружество (РМД), оглавявано от Василев през 1999 г. Първоначално той притежава 24% от капитала на „Паркиране и гаражи мениджмънт“. Останалите акции са поделени между огромен брой служители и директори във фирмата. Тази акционерна структура претърпява множество корекции през годините заради прехвърляния на дялове и последвали увеличения на капитала. Възлово се оказва общото събрание на акционерите, проведено в края на 2000 г. Тогава е взето решение капиталът да се вдигне от 90 000 на 230 000 лева, като всички новоемитирани акции бъдат изкупени от Георги Василев. По този начин той получава пълен контрол върху дружеството за сметка на останалите малки акционери. Фирмата притежава едни от най-оборотните паркинги в столицата - този под НДК, на Централна гара, на бул. „Арсеналски“, в „Младост“, на кръстовището на ул. „Гурко“ и бул. „Евлоги Георгиев“ и др. През 2001 г. като акционер в „Паркиране и гаражи менид­жмънт“ се появява и фирма „Абоба 2000“. Вероятно тя е изкупила дяловете на част от учредителите. Впоследствие е извършено още едно увеличение на капитала на РМД-то, като най-много акции отново са изкупени от Георги Василев, приятелката му Галина Атанасова, с която той живее на семейни начала, и „Абоба 2000“.
Конфликт настъпва през лятото на 2003 г. На проведеното през юни общо събрание по предложение на Василев акционерите решават да продадат притежаваните от дружеството 259 259 акции от „Паркиране и гаражи“. Това решение е оправдано с големите натрупани задължения на РМД-то и нуждата от пари за тяхното погасяване. Срещу това гласува акционерът „Абоба 2000“, но въпреки неговото несъгласие решението е прието с 69% от присъстващите. Проверката на „Капитал“ установи, че акциите действително са били продадени. Това е станало с договор от 10 декември 2003 г. Купувач е фирма „Ауто мобайл - Г“, в която мажоритарен собственик също е Георги Василев (53% от акциите й, а приятелката му Галина Атанасова е държала други 5.73%). Останалите съдружници са американската фирма „Кладана ЛЛС“ и няколко физически лица. Само седмица по-късно общото събрание на „Паркиране и гаражи“ взема решение да се вдигне още веднъж капиталът чрез вливане на „Ауто мобайл - Г“. Представителят на „Абоба 2000“ Светлана Каменова отново гласува против, но решението е прието с мнозинството на останалите акционери. Седмица по-късно то е вписано от съда. Любопитното е, че съдебният акт е бил издаден на 31 декември 2003 г. Тогава се сменя и името на фирмата. Така „Паркиране и гаражи“ получава названието „Ауто мобайл“.

Според други източници, близки до фирмата, в нея е нямало конфликти на интереси. Логично било „Абоба 2000“ да е против вдигането на капитала на дружеството, тъй като, за да се запази съотношението на дяловете, от фирмата трябвало да извадят свежи пари. Всъщност по-скоро реномето на съдружниците в „Абоба 2000“ предизвиква подозренията за силов подход.

Кой кой е в плетеницата от фирми

Освен Георги Василев, приятелката му Галина Атанасова и фирма „Абоба 2000“ дялове в „Ауто мобайл“ има и амеркинската фирма „Кладана ЛЛС“. Тя е учредена на 3 септември 2002 г. във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ. Според учредителните документи съдружници във фирмата са две офшорни фирми - „Формия лимитид“ (Formia Ltd.) и “Прими лимитид” (Primi Ltd.), които си поделят по 50% от акциите. Управители на дружеството са кипърските адвокати Анна Андреу и Шейн Хараламбус. Представител на дружеството в България е адвокат Радомир Иванов Брайков. Той е представлявал фирмата и в общите събрания на “Паркиране и гаражи” (преименувана впоследствие на “Ауто мобайл”).

Предполага се, че дружеството е било обща собственост на Георги Василев и лица, гравитиращи около бившата силова групировка ВИС-2, като дяловете са или поравно, или копират съотношението в “Ауто мобайл Г”. “Абоба 2000” е създадена от Красимир Каменов по прякор Къро. Той е един от най-близките хора на Методи Методиев, известен като Мето Илиянски, сочен от МВР за човека на ВИС, който контролираше контрабандните канали и наркотрафика. Красимир Каменов и неговият приятел Хрисотофорис Аниматидис-Таки бяха споменати в доклада на НСБОП, четен от вътрешния министър Георги Петканов през април 2003 г. пред комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Двамата бяха посочени като сподвижници на Мето Илиянски и свързани с наркотрафика. Илиянски изчезна преди повече от година, оттогава е в неизвестност.

Георги Василев е бил

Съдружник с Мето Илиянски

във фирма “Гала интербилд”. В същата фирма до 1997 г. дялове има и бившият председател на Столичния общински съвет Антоан Николов. Самият Георги Василев приживе твърдеше, че е влязъл в конфликт с Антоан Николов заради увеличаването на капитала на приватизираната “Паркиране и гаражи”. Според други източници впоследствие конфликтът е бил изгладен. Но така или иначе на Николов се приписва присъствието на Каменов в “Паркиране и гаражи” чрез “Абоба 2000”. Впоследствие на мястото на Каменов в “Абоба 2000” застават неговата бивша съпруга Светлана Каменова и сестрата на Таки - Афродита Боримирова. Източници от МВР потвърдиха, че Къро и Таки са били разпитвани за взаимоотношенията им с Георги Василев. Разпитите обаче не са довели до никакъв резултат. И “Паркиране и гаражи”, и “Абоба 2000” са били разследвани от НСБОП преди две години, но антимафиотите не са открили нарушения.

Близки на Василев отричат да са съществували конфликти в “Ауто мобайл”. Според тях взаимоотношенията са били съвсем колегиални. Тяхната версия е, че печалбите на фирмата съв­сем не са големи и е абсурдно да се смята, че там може да се търси причината за убийството на Василев. Още повече че дяловото разпределение е така направено, че отстраняването на Василев съвсем не означава, че може да се овладее дружеството, твърдят юристи, запознати със схемата в “Авто мобайл”. При всички положения той е взел всички възможни мерки, за да защити интересите си.

Другата лансирана версия

е, че зад покушениято му стоят интереси заради търга за автобуси в столицата. Той беше спечелен от турската фирма ВМС, която трябва да достави 63 автобуса. Според източници от СОС Василев е лобирал за турската фирма и дори е провалил първия търг. Слабоизвестната турска фирма е спечелила пред конкуренти като „Мерцедес“ с предложението си за нископодови автобуси. Друга версия, която битува в обществото, е сблъсък около автогарата в столицата. Георги Василев е съз­дал алтернативна автогара, което би могло да е в противоречие с нечии уговорки. Четвъртата версия е за намерена папка при обиска в дома му, която съдържа уличаваща информация. Изобщо версиите са прекалено много, но всички те са свързани с приватизацията или преразпределението на общинските имоти.

Макар и да съществува малка вероятност да се разкрият убийците на Василев, престъплението е достатъчно да се направи другият тъжен извод - че общинската мафия в София става все по-малко общинска и все повече мафия.

Все още няма коментари
Нов коментар