🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Липсващото звено

Ключът към по-модерно образование са добре обучени и адаптивни учители

   ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

- "Дай си мейла."

- "Не мога - не го нося."

Не, това не е поредният остроумен виц. Репликите са напълно реални и идват от разговор между учители в столично училище. И не, не датират от 90-те, когато интернет навлизаше в България, а са си съвсем актуални от преди няколко седмици.

Профилът на средно статистическия български учител - прекрачил 50-те, демотивиран и консервативен, е една от причините колелото на модерното образование да се задвижва толкова бавно. Неатрактивната учителска професия не привлича млади педагози и така се губи шансът нови методи на преподаване на навлязат в класните стаи. А именно осъвременяването на учителските практики е необходимото условие за правилно използване на технологии в училищата.

Първи номер на дъската

Безспорно трудно е някой, който четвърт век е работил по установени правила, да се промени само защото една прекрасна сутрин се е събудил с подарен от министерството лаптоп. Мнозинството от учителите са прекарали целия си трудов стаж в едно и също училище, преподавали са всяка година по едни и същи учебници и са диктували всеки час един и същ материал. Докато тези процеси продължават в същия дух обаче, все пак нещо се променя и кривва от добре отъпкания път - учениците. Те вече не стоят тихи на чиновете и не чакат просто да им се предаде новият урок, който да научат наизуст вкъщи. Не се вълнуват от изпитването следващия час и не намират смисъл в това да учат само заради някаква шестица. Днешните ученици очакват нещо повече. Те не искат да слушат, а да дискутират. Не искат да прекарат часа в четене на урока от 50 страници, а да видят как изглежда този урок на практика.

"Начинът на преподаване трябва да се промени", категоричен е училищният психолог и съветник в Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) Иван Игов. Според него учителите не трябва да изискват от децата да знаят буквално това, което е написано в учебника, а да стимулират процеса на търсене на информация. По думите му след като децата сядат пред компютрите още от малки, те свикват да възприемат информацията по този начин и искат да видят подобно нещо и в училище. "Затова един урок, поднесен като презентация, има много по-голям ефект, отколкото досадното сричането на учебниците", допълва Игов. Мултимедийните уроци не могат и не трябва да заместват учебника или учителя, но вече са необходим инструмент за илюстрация на нещо, което няма как да се види на хартия.

Да научиш учителя

Немалка част от парите, предвидени за изтеклата през 2007 г. стратегия на МОМН за внедряване на технологии в образованието, бяха за обучение на учителите. Въпреки че според отчетите на министерството почти всички учители са изкарали курсове по базова компютърна и интернет грамотност (т.е. word, excel и запознанство с google), се оказва, че съвсем не на всички новите технологии им идват присърце. "Прехваленото въвеждане на технологии няма да подобри обучението 100%, дори изобщо не е ясно дали ще го подобри", смята преподавателят по математика Ирина Шаркова. Според нея обучението е консервативен процес и ако искаш да работиш сериозно, трябва да е "с лист и молив".

"В първия ден на курсовете мотивираме и борим съпротивите, на втория ден, вече поразклатили логиката на професията, се стараем да привлечем към нови подходи", разказва Иглика Ангелова, директор на звеното за електронно съдържание в "Сирма Медия", една от малкото фирми, които организират обучение на учители за преподаване с дигитално съдържание. "Повечето гледат кога ще свърши курсът и ако може да се ограничи само до работа с компютър - щракни тук, щракни там", допълва Ангелова.

А защо да го правят

Не можеш да накараш някого да направи нещо, ако не му покажеш ефекта, който може да се постигне и не намериш начин да събудиш интереса му. Това, което учителите знаят, е, че има някакви си компютри в училище, тук-там и проектор, а може би в интернет са качени някъде учебниците им в електронен вариант. Причинно-следствената връзка към използването на всичките тези неща се къса обаче някъде по трасето. Къса се поради няколко причини - учителите не знаят какъв ефект ще произведе една мултимедийна презентация върху децата, използването на технологии няма да повиши квалификацията им и няма да увеличи заплатата им.

"Разработката на електронен урок изисква много време, а ако искаш материалът да не датира от преди 20 години, трябва да се превежда от чужди източници." Учителите по математика и информатика от Националната природоматематическа гимназия Мими Хараланова, Мирослава Николова и Илия Костов са изключения от много правила. Те са млади, амбициозни, с желание да говорят на езика на учениците си и да им представят уроците по достъпен за тях начин. За всеки час те местят лаптопа и проектора от стая на стая, подготвят собствени презентации и превеждат "в ефир" от английски източници. Ефектът – една идея по-внимателни и доволни ученици и 5 лева по-висока заплата... на година. Разработката на учебен материал дава скромните 2 (две) точки повече по диференцираното заплащане. Ако използваш техника, оценката ти набъбва с още осем точки от общо 100, две-три от които директорите отнемат, ако презентацията не е защитена с авторски права.

Всеки за себе си

В крайна сметка целта на всяка една политика в образованието трябва да бъде повишаване на качеството му. Тоест да не завършва с процент учители, минали някакви обучения или определено количество качено в интернет учебно съдържание. Идеята е образованието да започне да създава граждани, способни да взимат решения и да посрещат адекватно проблемите в живота. Идеята е децата не просто да използват компютри, а да отсяват информацията, която намират в интернет, да знаят кои са достоверните източници и да разбират не само сайтове на български език.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    |
    • + 7

    Модерно образование не означава използване на нови технологии. Нивото на използване на компютри и Интернет е най-малкия проблем на българското образование.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Nikolay UK
    • + 7

    За съжаление, "чиповете в главите" на учителите са една от основните причини за проблемите в образованието. Но не може да се очаква друго ако възнаграждението прави учителската професия непривлекателна за умни млади хора. Каквото и да говорим, промяна в заплащането трябва да има. Както и засилено външо оценяване на което да се базира оценяването.

    Също има нужда от инвестиции в сивото вещество на учителите. Във Великобритания има привлекателно финансиране за млади докторанти да преподават за известно време в училище. Така там влиза свежа кръв - хора, които живо се интересуват от последните новости в науката. Само такива хора могат да събудят интерес у учениците. Само със зубрене не става.

    Но не само млади учители могат да бъдат "в час". Във Великобритания има финансиране за учители в напреднал етап от кариерата да поработят за година-две в изследователски лаборатории и да опреснят знанията си. С други думи, границата между наука и образование е размита. И като казвам образование имам предвид дори средното и началното такова. Дано някой ден и в България нещата узреят до там.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Nikolay UK

    Допуснах грешка по-горе. Казвайки

    "Както и засилено външо оценяване на което да се базира оценяването. "

    имах предвид

    "Както и засилено външо оценяване на което да се базира заплащането."

    Нередност?
  • 4
    hristomir avatar :-|
    Христомир Йорданов
    • + 1

    В тая статия има смисъл. Само да има действия...

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    |
    • + 2

    До коментар [#2] от "Nikolay UK":

    В САЩ учителите са длъжни (поне в района, където имах приятели-учители) на всеки две години да взимат курс в университет за опресняване на знанията.

    Но тези неща нямат нищо общо с използване на компютрите, а с подобряването на образованието.

    Нередност?
  • 6
    hristov avatar :-@
    Ivan Hristov
    • - 1
    • + 1

    Към авторите на статията. Защо вместо "дигитално съдържание." не използвате "цифрово съдържание." ? Имаме си прекрасен еквивалент на английската дума "digital" (от където идва чуждицата "дигитално") и тя е "цифров". Думата дигитално няма никакъв смисъл за хората, които не знят английски.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-(
    бивш учител

    От уроци в цифров вед направени като презентации няма никакъв смисъл!
    Правенето на уроци в техническите направления е във възможностите на много фирми които искат научени работници!
    Напр. урока за работата на ДВГ в интернет е направен с много пари и от много умни хора!!!
    Това не е във възможностите на удин учител даже и на нашето министерство!

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-(
    бивш учител
    • + 1

    От уроци в цифров вед направени като презентации няма никакъв смисъл!
    Правенето на уроци в техническите направления е във възможностите на много фирми които искат научени работници!
    Напр. урока за работата на ДВГ в интернет е направен с много пари и от много умни хора!!!
    Това не е във възможностите на удин учител даже и на нашето министерство!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    учител
    • - 2

    Интересно ми е как един учител, който преподава чужд език да вмъкне компютър или друга техника в учебния процес. Езикът е въпрос на научаване, а не на визуализиране или дискутиране. Какво да се визуализира преводът на думата или друга лингвистична особеност. Не трябва всичко да се слага под един знаменател, за някой дисциплини има смисъл, но за други единственото спасение е ученикът да седне и да си научи урока, което може би на някои ученици им се струва доста "непривлекателно".

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    до учител
    • + 4

    Според мене и преподаването на чужд език може да се визуализира. В гимназията имах преподавател по английски език - англичанин, който току що беше пристигнал в България. Неговите познания по български език бяха изключително ограничени, но този човек успя в продължение на цяла година да ни преподава английски "визуално" - той просто "изиграваше" материала. И така след много проби, грешки, пак проби, смях, недоразумения и дори контузии ( някой думи са доста трудни :) ние успяхме да постигнем едно доста добро ниво на боравене с езика. Според мене преподаването е въпрос на въображение и талант - почти толкова, колкото и изкуството.

    Нередност?
Нов коментар