🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдеще в миналото

Как новите технологии могат да подобрят образователния процес в България

   ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всеки ден след училище дванадесетгодишният Алекс* отваря електронната си поща и намира вътре домашните за следващия ден. По история например има на разположение три линка. Първият води към национален образователен портал, където Алекс може да види изцяло триизмерно филмче на разкопките в Перперикон, както и текст за културните и исторически ценности на древните развалини. Вторият линк го препраща към игра в стил "Стани богат" на историческа тематика. Алекс въвежда своето ученическо потребителско име и играе в продължение на 15 минути. Веднага след това точките му от правилните отговори автоматично отиват при учителя, който в началото на следващия час ще обяви най-добре справилия се ученик пред целия клас.

Третият линк води към онлайн хранилище, откъдето Алекс сваля мултимедийния урок за следващия час по история. Младежът не е задължен да го прегледа, но инфографиката за живота на траките веднага привлича вниманието му...

Докато Алекс се занимава с домашното си по история, неговият класен ръководител попълва оценките и отсъствията на своите ученици в електронния дневник на класа. Към тях добавя и коментари за напредъка и поведението на децата. Фиксира дата и час за следващата родителска среща и изпраща sms на всички родители, за да ги уведоми...

Часът е 13.00, а бащата на Алекс току-що е излязъл в обедна почивка. Докато чака поръчката си, проверява какви оценки е получил синът му днес и дали не е закъснял за някой час. Прибира смартфона в джоба си и продължава деня си...

По същото време в Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) получават данни от над 2500 училища, които автоматично се разпределят и анализират. В края на деня администрацията има коректна информация за това колко ученици днес са отсъствали, какви оценки са получили останалите, кои са регионите с най-добри оценки, къде са най-слабите резултати и т.н...

Може би вече сте си казали, че това не може да се постигне в България, и си мислите, че има далеч по-важни проблеми в образователната система, които трябва да се решат. Прави сте, но само отчасти. Истината е, че разумното прилагане на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) може да подобри всички сфери на образователната система – от качеството на образованието на отделния ученик, през работата на преподавателите до дейността на администрацията. Още повече че всичко това е постижимо, и то за няколко години. Вижте как...

Не учебна програма, а държавна

Процесът по внедряване на нови технологии в образованието е възможен само когато се работи сериозно и едновременно в три посоки. Първата е да се осигури хардуер (компютри, проектори, интерактивни дъски) и интернет достъп. За да бъде процесът успешен, трябва да се разработи още специализиран софтуер и дигитално учебно съдържание. Третият ключов момент за въвеждане на технологиите в образованието е обучението на преподавателите за ползите и начините за прилагане на технологиите. Всеки един от тези компоненти е задвижващо колело в машината на модерния учебен процес. Въпреки това технологиите не бива да се възприемат извън общия контекст на образователната институция. Въвеждането им само по себе си няма да замени реформата, която е нужна в този сектор. Но те са средство, което може да промени начина, по който учат децата ни, а и начинът, по който те мислят, общуват и възприемат света.

През последните осем години в горните три направления е постигнато немалко. Подобряването на условията в училищата действително може да се отчете като постижение на предишния министър на образованието Даниел Вълчев. Те са свързани с интернет и разполагат с компютри и проектори, учителите (немалка част от тях) са снабдени с личен лаптоп и една част от тях дори вече знаят как да си служат с него. Стратегията на министерството за въвеждане на ИКТ в училищата (2005–2007) е изпълнена. Съществува и Национален център за контрол и координация на комуникациите и съдържанието, по-известен като Национална образователна мрежа (чието предназначение към момента е под въпрос), създаден е и Национален образователен портал. Иначе казано - базата вече я има, остава нейната поддръжка и осъвременяване, а и нещо доста важно - тя да започне да се използва правилно.

Погледнато отвисоко, положението с техническата инфраструктура е по-скоро добро. Средностатистически данните са обнадеждаващи, но между училищата има доста големи разлики. В някои от тях има по един кабинет, оборудван с компютри и един проектор. В други – 10 компютърни зали и още толкова проектори. В трети, дори и да има техника, тя не се използва.

Така че пътят, който трябва да изминат служителите в МОМН и по-специално дирекция Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в образованието, не е нито кратък, нито гладък. За да бъде проходим и добре почистен в бъдеще, необходимо е бързосъздаване на добре обмислена стратегия за внедряването на ИКТ в училищата и образованието като цяло. Такава, каквато в момента липсва.

Под мишница със сканирана книжчица

Сред най-съществените минуси досега е липсата на адекватно електронно съдържание, което на базата на всички останали усилия да произведе реална добавена стойност към учебния процес. Онлайн образователният портал представлява сбор предимно от сканирани учебници и помагала и, ако все пак на него се намира полезно съдържание, то е дело на отделни учители. Иначе липсва звук, видео, анимации - неща, постижими чрез новите технологии и с огромен потенциал да задържат детското внимание. Защото, ако ученикът няма желание да прочете урока от хартиения учебник, нищо не може да гарантира, че ще се трогне от същите скучни за него неща само защото са на екрана на компютъра. "Технологиите трябва да са помощник, да илюстрират това, което говоря. За целта те не трябва да предлагат копиран учебник", смята преподавателят по математика Ирина Шаркова. Когато тя демонстрира урока на децата, те очакват нещо, което не могат да видят другаде.

Амбициите на министерството в тази посока не са малко. Скоро към "електронните учебници" в Националния образователен портал ще бъдат добавени над 1000 интерактивни уроци, които покриват учебната програма на учениците от 4 до 12 клас по точните науки. На портала znam.bg пък ученици и учители и в момента могат да получат сериозно количество енциклопедична информация, атласи и други помагала, одобрени от МОМН. Планиран е и достъп на всички ученици и учители до електронна база данни с периодични издания, както и закупуване на учебни и електронни помагала (1 - 8 клас). Съвместно с издателска къща "Труд" се разработва и концепция за виртуални (3Dfull) панорами, които ще могат да се използват в електронните помагала.

За да могат все пак учениците да влязат в интернет, компютрите им работят с базов софтуер на Microsoft. Те бяха купени на преференциални цени – около 20 долара за Windows + Office, които учителите могат да инсталират и на домашните си машини. Към момента все още не е осигурена антивирусна програма, но до края на годината това ще се промени, уверява ни Орлин Кузов, директор "ИКТ в образованието" в МОМН. Преди 2010 би трябвало да приключат и преговорите за покупка на пакети със специализиран софтуер от Adobe.

Задвижващото звено

Колкото и да е добро електронното съдържание обаче, компютрите не могат да обучават сами. Технологиите са само инструмент в образователния процес, който може и трябва да бъде воден от компетентен и отворен към промени учител, способен да събуди ученическия интерес. Съпротивата на огромна част от учителите да използват новите технологии в образователния процес е съществен проблем в процеса. Попадайки в компанията на по-възрастни представители на професията, твърде вероятно е да чуете реплики от типа на "това не е образование – показват на децата разни филмчета и картинки". Като се има предвид, че 60% от учителите ще се пенсионират след пет години, атмосферата в българските училища по отношение на новите технологии е повече от ясна. А малкото млади педагози, дръзнали да подготвят мултимедиен урок, не получават нито финансов стимул да продължат в същия дух, нито дори потупване по рамото. Малкото на брой и недостатъчно атрактивни обучения за учители също не помагат за осъвременяването на образованието.

Контрол и ясна визия

Ситуацията към момента е по-скоро обнадеждаваща, отколкото отчайваща. Общото усещане е, че хардуер (макар и не напълно достатъчен) има; интернет (с леки притеснения за догодина) също; базов софтуер е осигурен, а скоро ще има и качествено електронно съдържание. Не че в тези насоки не трябва да се работи още, но като че ли повече усилия трябва да се положат към стимулирането и допълнителното обучение на учителите, изглаждането на комуникацията между МОМН и директорите, както и приемането на обща визия за развитие на образователната система. Подчинена на принципи за модерно образование, развиващо умения за справяне с реални проблеми, логическа мисъл и съобразителност за сметка на автоматичното запаметяване и възпроизвеждане на справочна информация. Още повече че възможностите, които предлагат новите технологии, са много повече от това децата да могат да си проверяват електронната поща в училище. Доброто използване на компютри може дори да реши някои проблеми като участието в учебния процес на деца със специални нужди, необходимия постоянен контакт с родителите или подобряването на дисциплината. А остарелите учебни програми могат да придобият съвсем нов вид с помощта на актуални материали от интернет и така да заговорят езика на днешните ученици.

За свикналите с ретроградния вид на сегашната образователна система визията за модернизирането на училищата сигурно изглежда нелепа. Истината обаче е, че тя е напълно постижима. Трябват само желание и доста усилия в правилната посока.

*Алекс е измислен за целите на текста.

Числата в образованието

2500 е приблизителният брой на училищата в България. В тях работят около 75 000 учители (с тези в детските градини и обслужващите звена - около 100 000). На техните грижи е поверено обучението на около 850 000 ученици.

65 000 е приблизителният брой компютри в училищната система. Броят на периферните устройства е неуточнен, а около 5500 са преносими компютри, които за последните две години бяха раздадени на учителите.

130 учебни заведения имат изградени безжични зони. Близо 100% от всички училища в страната имат интернет, осигурен от държавата. През 2009 МОМН ще осигури безплатен интернет на над 40 000 учители.

5% от учителите използват компютрите за преподаване, а 40% от лаптопите не се използват пряко от учителите.
54 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    дано
    • + 3

    Чудесно би било, ако всичко това се случи. Когато аз завършвах висше образование в България, само някои частни университети имаха подобен онлайн портал. В Западна Европа е нормално, а е и въпрос на престиж, всяко уважаващо себе си висше учебно заведение да има портал, в който студентите с личен пин да имат достъп до модулите в своята специалност (програма, задачи, курсови, литература, оценки, история на следване и т.н.), но и достъп до виртуална библиотека с местни, регионални или световни специализирани издания (за книгите е още рано). За съжаление като че ли положението в българските университети не се е променило - ще се радвам, ако други читатели споделят обратното. И какво остава за средното и основно (а защо не и начално) образование - не оплакване от липса на пари, а ясен план за въвеждане на подобни идеи. Пари държавата винаги ще намери - важното е да не се загуби година-две в процедури, докато най-точната компания спечели обществената поръчка за хардуер или софтуер.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    l
    • - 2
    • + 5

    Има една книга "The Flickering Mind". Хубаво е привържениците на компютрите в училищата, а особено пък в министерството, да я прочетат преди да се занимават с подробности като инфраструктура.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    стир
    • + 17

    Това не е вярно. Качеството на образование доказно не се определя единствено от нивото на технологиите. Дори изобщо.

    Да, технологиите са полезни, но има много други важни неща. Примерно - учебните програми и човешките ресурси/учителските кадри.

    Нередност?
  • 4
    rdimov avatar :-|
    rdimov
    • + 12

    защо ще се използва софтуер на майкрософт.има дистрибуция на линукс-убунту , която е напълно безплатна и при това на български.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    до анонимен
    • - 4
    • + 2

    Използва се софтуер на Майкрософт, може би, защото е най-достъпен за преподавателите. Те и на него трудно се учат....

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    readme
    • - 1
    • + 32

    Отново, за пореден път, някой се опитва да прокара промени в образователната ни система. За съжаление, отново по по-трудния начин:

    - Хардуер и софтуер и в момента има достатъчно. Изобщо не е необходимо да се наливат десетки и стотици милиони за специализиран софтуер и за компютри за училищата. Да не говорим, че парите ще отидат предимно в посредници и ще бъдат усвоени от наши фирми (Безуханова и сие).

    - Това което е жизнено необходимо на образователната ни система - добри преподаватели - отново никой няма да инвестира в него. Хардуера и софтуера който авторите на статията се напъват да ни обясняват коко ще е хубав след 5 години няма да стават за нищо. А добрите преподаватели привлечени и задържани в образователната система ще останат за цял живот, и децата подготвени от тях ще знаят и могат повече.

    С две думи, ако трябва да се инвестира някъде, това трябва да са хората, на не техниката. Само че от техника по бързо и лесно се печелят комисионни ...

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Даскалица
    • + 16

    Влизали ли сте скоро в училище? Основната цел пред сегашните ученици е как да се приберат вечер в къщи живи и без избити зъби.
    Като пробутате няколко десетки хиляди компютъра на училищата много ще забогатеете. Само че утре днешните възпитаници на училищата ще навлязат смело в живота, няма да са съгласни да има по-големи тарикати от тях, ще ви завидят на парите от поръчката и ще намерят начин да ви ги вземат.
    Колелото на историята се върти, другарки и другари.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Miro Hero
    • - 1
    • + 27

    На мен една преподавателка ми обясни, че децата трябва да пишат на ръка, важно е за развитието на мозъка и формира концепция за причинно-следствена връзка. Важно е да визуализират - картинки, диаграми - обаче на ръка, писменно. Информационните технологии не трябва да изместват самото образование. Едно е да се учиш да използваш компютър, друго е да се учиш да учиш. В тази статия нещо не ги разграничават тия работи май :).

    Живея в Щатите, уча в реномиран и изключително технологичен университет. Преподавателката е гуру в областта си, с Ph.D. по икономика от Станфорд и специализирана в психология на ученето или нещо такова.

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    |
    • - 1
    • + 9

    До коментар [#8] от "Miro Hero":

    За съжаление не само журналистите, но и доста от чиновниците по министерствата си мислят, че компютрите като с магическа пръчка ще оправят проблемите в училищата. Само дето има страни с над 20 години опит в използването на компютри в обучението, журналистите би трябвало да се опитат да се пообразоват преди да пишат такива повърхностни статии.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    z
    • + 6

    Аз това го четох преди 5 години. Толкова нищо да не се е променило. Даже и името Орлин Кузов нещо ми звучи познато ...

    Нередност?
Нов коментар