🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов: Няма да проверяваме всички пратки

Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов е убеден, че обслужването на едно гише ще елиминира корупцията в системата.
Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов е убеден, че обслужването на едно гише ще елиминира корупцията в системата.
Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов е убеден, че обслужването на едно гише ще елиминира корупцията в системата.    ©  Цветелина Ангелова
Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов е убеден, че обслужването на едно гише ще елиминира корупцията в системата.    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Много от читателите попитаха защо всяка пратка трябва да се отваря от митнически служител?

Няма да се отваря всяка пратка. В Националния център ще има скенер. Ръчната проверка на някои пратки обаче е наложителна. Например когато се внасят храни, тъй като там има строги изисквания. Понякога на пратката информацията е една, а съдържанието вътре е различно. Има случаи, в които по пощата се изпращат пари или цигари, а това е в нарушение на законите. Така че такива пратки се проверяват.

Често ли има такива нарушения?

Има случаи на занижаване на стойността на колетната пратка с цел да се избегне плащането на ДДС или мита. Има и такива, в които умишлено се завишава стойността й – например ако стоката е застрахована и изчезне или се повреди, защото тогава обезщетението ще е по-голямо. Хората обаче не разбират, че така ще трябва да платят и по-големи мита и ДДС.

Бюрократичните процедури генерират и корупция. Какъв е начинът това да се избегне?

С преминаването на едно гише ще се избегне и това. Служителите на гишето няма да имат връзка с тези, които обработват и проверяват пратките. А на получателя на пратката няма да му се налага да се разкарва между митниците и пощите и така ще се избегне възможността за скрити договорки.

Защо досега изисквахте ЕORI номер за пратки до 150 евро?

Дори и за пратки между 15 и 150 евро възникват митнически взаимоотношения – т.е. и за тяхното получаване е нужен такъв номер. След като необлагаемият праг по ДДС падна на 15 евро обаче, много повече хора трябваше да минават по усложнената процедура за получаване на пратките. А и особеност за България е, че митницата събира освен мита и ДДС от внос. Друг е въпросът, че идеята е да излезем от общата рамка и ще предложим за пратки от 15 до 150 евро да не се изисква ЕORI номер, а опростен документ – вносна квитанция. Целта е все пак да има някаква отчетност, защото ще работят две институции. И досега 80% от ангажиментите бяха на пощите. След като пристигне една пратка, нашето задължение е да си свършим митническата дейност. Въпросът е, че досега в този процес се бяха настанили и много други посредници, които оскъпяваха услугата и я правеха още по-тромава. Тази такса 8 лв., която се посочва от вашия колега, е на митнически агент, който  попълва документацията. Сега това ще се прави от пощенския служител, който взима 4 лв., които досега не беше ясно за какво се искат от клиентите на пощите.

Предвиждате ли опростяване на процедурата за пратки над 150 евро?

За София обслужването ще е на едно гише. За пратките над 150 евро митническата декларация и ЕORI номерът остават, но все пак процедурата ще е по-бърза. Много години между пощите и митниците е имало разграничение и разделение. И двете институции са държавни, а държавната администрация винаги търси начин да налага повече бюрокрация. Всеки иска да защити работното си място и така процедурите се усложняват. А така се създава и корупция. Ние сега ще покажем, че и държавните структури могат да опростят и оптимизират процедурите си.

Ще преразгледате ли работата на митниците в по-дългосрочен план да предоставяте бързи и евтини услуги за всички данъкоплатци?

В момента износът е с електронна декларация. От първи април влиза електронният пад за горивата и електронната декларация за вноса.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Al Bundi
    • + 3

    Хубавото е,
    че има желение

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    VV
    • + 1

    Дано този път се случи !

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    SD
    • - 3

    Желание има, резултат няма. Само думичката "ще" чуваме.

    Нередност?
  • 4
    nureto avatar :-|
    Mai Tai
    • + 5

    Така и не разбрах за каво са тези 4 лева, които се вземат от пощите!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Bud Bundi
    • + 3

    До коментар [#4] от "Анонимен":

    това в такса ценности -
    "ценно им е да те видят"
    и им плащаш 4 лева да ти се кефят

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Д
    • + 2

    Такса "ценности" на простичък български езичец може да се преведе "такса Порше Кайен".

    Нередност?
  • 7
    vitamina avatar :-|
    Lili
    • + 1

    "Сега това ще се прави от пощенския служител, който взима 4 лв., които досега не беше ясно за какво се искат от клиентите на пощите."

    Обаче още не е ясно защо се искат тези 4 лева за пратки от ЕС!

    Чест Ви прави, че споменавате за въпросната такса! За разлика от БГ Пощи, които от години не дават отговор на въпроса!

    А той е доста елементарен: Защо ходим до Разменна пощенска станция и плащаме 4 лева за пратки от ЕС?

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-(
    Милена Ст.
    • + 2

    Според мен в София карат още по инерция, не са се усетили, че сме в ЕС.
    По-интересно е, обаче, защо отговорните органи не са реагирали до сега.

    Недопустимо е да се взима такса за митнически контрол на колети от Общността, след като те не подлежат на такъв, и изобщо да се разкарват получателите до Митницата.

    Г-н Танов, моля Ви, дайте препоръки на пощите как се работи във Общността и Митническия съюз, не може да се гаврят повече така със софиянци!!!

    Цинично е да вземат такса за нещо, което не само, че не извършват, а което противоречи на Европейските принципи за свободно движение на стоки в Съюза.

    Разчитаме на Вашето съдействие!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-?
    Skrej
    • + 2

    До коментар [#7] от "Vitamina":

    "Обаче още не е ясно защо се искат тези 4 лева за пратки от ЕС!"

    И защо се искат само в София, е още по-смущаващо.



    Нередност?
  • 10
    vitamina avatar :-|
    Lili

    Четох общите условия на пощите! Вече и насън да ме пита някой мога да цитирам какво е универсална пощенска услуга и какво е неуниверсална пощенска услуга! Четох и Правилник за прилагане на закона за митниците (дано съм в грешка и чета нещо неактуално, защото този документ е изменен последно 2006 г., а 2007 нещата "леко" се промениха).
    Гледах и ценоразписа на БГ пощи...
    Защо са тези 4 лева така и не разбрах!
    От много четене по форумите разбрах, че само в София е така?!? и го приех, някак си :(
    Но на един въпрос още не мога да си отговоря: Защо си пиша адреса на доставката (и си плащам до този адрес), като всичко отива на Веслец!

    Нередност?
Нов коментар