🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За няколко стотинки повече

София и мобилните оператори водят тежки преговори за печалбата от паркирането с sms

   ©  Shutterstock/Ася Колева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трафик на sms от синя зона (бр. за месец)

300 000 към "М-тел"

140 000 към "Глобул"

66 000 към "Виваком"

Общината получава и 125 000 лв., платени с талони.
Как се разпределя 1-ият лв. за sms*

ДДС - 17 ст.

Оператор+посредник - 12 ст.

Община -71 ст.

* отделно се заплаща цената на самия sms по съответния тарифен план

Шофьорите, на които често им се налага да паркират в центъра на София, сигурно помнят една дребна хитрина, която прилагаха в първите месеци от въвеждането на т.нар. синя зона. За да си спестят средства, винаги имаха подръка черен молив с гума, с който отбелязваха на талона началния час на престоя. После знакът се изтриваше, за да може талонът от 1 лв. да се използва многократно.

Това упражнение за повечето от тях е вече история. Според директора на общинска фирма "Паркиране и мобилност" (част от Центъра за градска мобилност) Марчело Доковски 80% от паркиращите в синята зона вече не плащат с хартиени талони, а изпращат sms. Заради удобството на услугата през мобилния телефон, при което цената се начислява направо в месечните сметки, повечето клиенти са готови всъщност да дадат повече за паркиране, защото освен левчето за място плащат и sms-а според тарифния си план. От "Глобул" сметнаха, че това е средно по 12 ст. за sms, от "М-тел" потвърдиха, само от "Виваком" казаха, че не събират допълнителни такси "с цел стимулиране на ползването на услугата".

Именно нейната популярност стана причина за спор между общината и операторите, който продължава вече седем месеца. Двете страни не могат да се споразумеят как да си разделят приходите от съобщенията. Договорите, подписани през 2007 г. от тогавашния зам.-кмет на София по транспорта Велизар Стоилов, предвиждат операторът да получава освен цената на sms-а и 15% от стойността на паркирането (вижте карето). Останалото е за общината. "Идеята е била двете страни да компенсират първоначалните си разходи по въвеждането на новата услуга, както и да си разделят риска, тъй като пазарът в тази област не е бил разработен", обяснява съветникът от ГЕРБ Орлин Иванов, който води групата на общината в преговорите с операторите. В документа е предвидено условията да се предоговорят всяка година след бизнес анализ, но това не е правено. Сега инициативата на "Московска" 33 се сблъсква с мълчание и несъгласие от страна на операторите. Поне допреди няколко дни.

От една страна

От кметството искат делът на "М-тел", "Виваком" и "Глобул" от левчето да спадне от 15 % поне на 7.5%. Общината твърди, че е създала услугата, разработила пазарна нишаq и две години не е променяла условията по договорите. Според Марчело Доковски пазарът за операторите все повече ще се разширява, тъй като вече и в Русе, Плевен и Пловдив имат желание да въведат подобно заплащане за платено паркиране. Сред аргументите му са и плановете на "Паркиране и мобилност" за допълнителни инвестиции, както и постоянните разходи по поддържането на зоната. Тя се обслужва от 120 контрольори, 44 служители, които слагат скоби на автомобилитеq просрочили престоя, закупени са 120 броя електронни четци, всеки от които струва по 2000 евро (!? - бел. ред.). Фирмата е разработила за своя сметка и софтуера преди три години, а сега планира да го модернизира и подобри. В разходите по зоната се калкурират и маркировката, указателните табели и антипаркинг стълбчетата. От кметството признават, че операторите са имали първоначални инвестиции, но вече не могат да имат претенции за тях. "Все едно да отидете на площад "Александър Невски" или на друго място, където има синя зонаq и оттам да пратите sms на гаджето си, за което оператора да ви вземе освен цената на съобщението и допълнителен процент заради мястото", обяснява Орлин Иванов. Освен това операторите наистина извършват услугата по събирането на средствата и превеждането им на общината, но в двумесечен срок, което е неприемливо за кметството.

От друга страна

"М-тел", "Глобул" и "Виваком" не се трогват от тези аргументи. След като последователно отстояват позицията си да не отстъпват от своя дял, на последната среща в общината представителите им изненадващо съобщават, че са притиснати от технологичните посредници, които държат на своите цени. Според операторите това са компании, които осигуряват "sms свързаността между оператора и системата на Центъра за градска мобилност". До този момент съветниците не подозират за съществуването им. Пред "Капитал" от "Глобул" заявиха, че работят с Winbox, "М-тел" - с "Войском", а "Виваком" - с "наложен от Софийската община интегратор - EBG.BG". Операторите съветват общинарите, ако искат промяна на договорите, да се споразумеят директно с посредниците. Преди година и половина в изявление на "Глобул" пред "Капитал" по същата тема обаче се казва, че те са "технически посредник" между общината и гражданите.

Въпреки че от "Московска" 33 разказват, че на практика преговори не се осъществяват, защото от отсрещната страна отказват да обсъждат каквото и да било, пред вестника трите фирми опитаха да аргументират позициите си. Най-убедително прозвучаха отговорите на "Глобул". Според оператора "важно е да се знае, че изпращането на потвърждаващи sms-и за успешно заплащане на такса за паркиране, както и напомнящите съобщения за изтичане на платеното време е напълно безплатно за потребителите и общината". Компанията поема и "по-голямата част от риска клиентът да не заплати месечната си сметка за мобилни услуги, в която е калкулирана и стойността на sms-а за паркиране". От "Глобул" изчисляват, че получават освен цената на съобщението и само "7.5 ст. с ДДС" от цената за паркиране. И трите компании признават, че е практика в договорите за услуги с добавена стойност да взимат и част от стойността. Според информацията от "Виваком" фирмата "получава значително по-висок процент от прихода, отколкото при sms паркирането, средно около 45%", а "практиката на "М-тел" е да взима най-малко 30% от стойността на sms-а. В този смисъл Центърът за градска мобилност има най-добрите условия в България", твърдят оттам. "Виваком" поставя условия за продължаване на преговорите. "Нашето желание е намаляването на дела на операторите да бъде обвързано с определени обеми от съобщения, които ще гарантират преките разходи и минималния марж на печалба." Те искат също и при изготвянето на план за развитие на услугата той да бъде съгласуван предварително с операторите.

С едно наум

След седеммесечните безрезултатни преговори общинарите предприеха нова тактика. Те задължиха кмета Йорданка Фандъкова да сезира Комисията за защита на конкуренцията за евентуална злоупотреба с господстващо положение на операторите или картел, тъй като и трите фирми отказват да променят процентите, които получават от услугата. При решение на комисията в полза на общината най-малкото, което могат да получат операторите, са глоби като процент от оборотите им. До тази мярка все още не се е стигнало, но заплахата подейства. Миналата седмица "Глобул" и "Виваком" пратиха писма до общината, че са съгласни да преговарят. Оттук насетне срещите с операторите ще са поотделно и най-вероятно строго конфиденциални заради търговската тайна. Общината има и още няколко възможности за натиск. Общинският съвет може да приеме решение, с което да ограничи поставянето на антените на мобилните оператори в близост до училища и болници. Обмислят се и алтернативни начини за плащане на паркирането в синята зона. Все още обаче на "Московска" 33 нямат отговор дали ще сключат директни договори с техническите посредници и дали това ще им е икономически по-изгодно. Не е ясно и какъв би бил процентът за операторите тогава. От своя страна "Виваком", "М-тел" и "Глобул" знаят, че без участието им услугата не може да се предлага. Сключването на договор само с един от тях не е приемливо за общината, защото за абонатите на останалите две компании sms-ите се оскъпяват и в такъв случай ще трябва да търсят хартиени талони.

И какво от това

Както и да приключи спорът между операторите и общината, отсега може да се прогнозира, че възможността шофьорите да плащат с sms престоя си в синята зона няма да изчезне. Те в по-голяма степен ще бъдат засегнати от политиката на кметството да използва цената на платеното паркиране като инструмент за ограничаване на трафика в града и да не я обвързва единствено с покриването на разходите. Затова работна група на "Московска" 33 обсъжда разрастването на зоната и нейното диференциране - въвеждането на по-скъпа част с 2.50 лв. на час и по-евтина с 2 лв. В периферията ще се плаща пак по левче. Въвеждането на новата схема обаче зависи и от резултатите от преговорите с операторите. Спорно е дали общината може да претендира, че защитава обществения интерес заради начина, по който се управлява. За да подсилят аргументите си срещу частните компании, от кметството изтъкват, че за 2008 г. общинската фирма е превела в бюджета на града80%от печалбата си под формата на дивидент, или 2.7 млн. лв., които би трябвало да са отишли за детски градини и инвестиционни проекти. За 2009 г. обаче все още сумата не е изчислена, защото заради реформа "Паркиране и мобилност" е вече част от Центъра за градска мобилност заедно с неефективния столичен градски транспорт, който едва намира пари да плаща заплати на шофьорите си. Един от последните трансфери за тази цел е именно от синята зона за 2.4 млн. лв.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Преторианец
    • - 1
    • + 7

    Искаме синя зона и по бул. "Вапцаров". Направиха офисите нарочно с по 2 гаража на кръст, а сега всичко живо паркира по тротоара пред тенис клуб Малееви

    Нередност?
  • 2
    h2so4 avatar :-|
    h2so4
    • - 7
    • + 16

    Е-е-е-е-х, Капитал, Капитал.......занимавате се с детайлите, а не виждате основното...жалко.

    Това е болен въпрос, наистина - ще си направя труда да взема отношение.

    1. На Бай Ганю Балкански е крайно време да му бъде обяснено, че автомобилът е лукс, и струва скъпо. И че притежаването на апартамент в центъра не ти гарантира право на паркиране.
    Апартаментите в Манхатън струват по 3-4 милиона. Живеещите там нямат автомобили - придвижват се с таксита. Всичко е платено. Почти целия остров е платена зона. Малкото платени паркинги преди 5-6 години бяха с цена 7.50 за половин час. Който иска много място за паркиране живее на изток в Лонг Айлънд или на запад в Ню Джързи, или на север - над Бронкс.

    2. Плащането с СМС е едно голямо недомислие на Бойко Борисов от времето, когато беше кмет. Всяка система за паркиране трябва да прави ДВЕ неща. Да осигурява пари на общинския бюджет и да осигурява ОБРЪЩАЕМОСТ на местата на ДОСТЪПНА ЗА ВСИЧКИ ЦЕНА. Ясно ли Ви е, Бойко и Данче? Второто условие при вас не е изпълнено. Ако аз съм един средностатистически Софийски тежкар - отивайки на работа сутрин, ще си паркирам колата в синята зона, и цял ден ще си цъкам СМС-и. Може и да съм в Ихтиман или във Варна, пускам си СМС-ите и съм ОК. И колата ми заема място, което за същите пари би трябвало да обслужва спирането на 10-12 коли днес. И това ще ми струва 10-тина лева - нищо работа.

    Общината в Ню Йорк сигурно има повече пари от цяла България. Ако иска, може да си направи система за паркиране със сателитно управление. Но не го прави - слага МЕХАНИЧНИ броячи. Лимит - 2 часа. Трябва лично да отидеш и да пуснеш монети отново - което значи, че и дори и да имаш парите да плащаш за цял ден, нямаш физическа възможност да го правиш. И така се осигуряват освен пари за общината, и ОБРЪЩАЕМОСТ на местата, и хората, които слизат с колата в центъра могат да си свършат работата и да си бегат по живо по здраво....

    Не очаквам Бойко Борисов и Йорданка Фъндъкова да са чак толкова умни, че да измислят такава система. Ама нека да питат - има я създадена в Стара Загора, действа безотказно, вече години наред. Електронни апарати за талони, целия център е синя зона....Ето сега, кмета на Стара Загора е от ГЕРБ, може да ги открехне как става. Или стам-не срам, да попитат Евгени Желев, как се прави (по негово време беше въведена) - сигурно ще им обясни, човека.....

    И проблемите с мобилните оператори отпадат, и общината прибира с 15 % повече....

    Боже, толкова е елементарно.......

    Нередност?
  • 3
    astahova avatar :-|
    Деница Астахова
    • - 2
    • + 3

    и в Казанлък работи система с електронни апарати за талони

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Елена Старидолска
    • - 1
    • + 6

    Благодаря за коментарите.
    В интерес на истината, общинските съветници от ГЕРБ в София смятат, че синята зона не е за целодневно паркиране, а именно за хора, които идват за кратко в центъра с колата, за да свършат нещо и си отиват. Но те планират като инструмент за постигане на тази цел да вдигнат цените за престой.
    Може би не съм била достатъчно изчерпателна по този въпрос, който е засегнат в края на текста, но не това беше предмет на статията.
    В някои от следващите броеве на "Капитал" планираме да пишем за цялостната концепция за трафика в центъра - синя зона, градски транспорт, метро, паркинги.

    Нередност?
  • 5
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • + 3

    Абсолютно съм "за" платеното паркиране в центъра,нищо,че живея там!Колата наистина е лукс и който иска да я ползва целодневно ще се наложжи да се бърка по-дълбоко!Аман от хайдуци и мързеливци,които искат и в офиса вътре с колата да си влязат...

    Нередност?
  • 6
    h2so4 avatar :-|
    h2so4
    • - 1
    • + 5

    Елена,

    Добре би било, ако разчепкате темата по-детайлно - нещо като централна тема на броя, с няколко статии. Оказва се, че Вашия вестник, повдигайки наболели въпроси, помага и за промени - пощи/митници, Батко и т.н. Явно, дебата който провокирате, понякога стига и до ушите на управляващите.

    Но темата е голяма - ако ще намесвате метро, паркинги и т.н., не може да не намесите и главния архитект. Ще ви дам пример само - скоро наех подземно паркомясто. Този който е строил сградата, е осигурил изискуемите по закон паркоместа. Т.е. - начертал е толкова места. Но понеже са малки, понеже алеята е малка, понеже подхода е остър - на практика 1/3 от тях не могат на практика да се използват. Така е и с гаражите - в 90 % от наличните гаражи не може да влезе голяма кола или джип. И това е масова практика. И тези коли стоят по улиците.
    Има ли минимално изискване са квадратурата на едно паркомясто, за да бъде "признато" за такова при разглеждане на проекта, има ли минимално изискване за наклона и височината на подхода и т.н. От кога са тези изисквания, отговарят ли на съвременните размери на автомобилите.... Един среднограмотен архитект би могъл да ги обясни тези неща, а това влияе на трафика и паркирането повече, отколкото всички паркинги, взети заедно...:)
    Само идея :)
    Успех.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    z
    • - 1
    • + 5

    Въобще не е проблема в паркирането. Статията е за разпределението на парите, и показва нахалството на мобилните оператори.

    "Как се разпределя 1-ият лв. за sms*
    ДДС - 17 ст.
    Оператор+посредник - 12 ст.
    Община -71 ст.
    * отделно се заплаща цената на самия sms по съответния тарифен план"

    Е, заслужават ли тези допълнителни 12ст. които не искат да отстъпят при положение, че
    "Освен това операторите наистина извършват услугата по събирането на средствата и превеждането им на общината, но в двумесечен срок, което е неприемливо за кметството.".

    Само в БГ е възможно 90% от БВП да е оборот от смс-и, игри, шансове, лотарии, прекупвачи, паразити. Така че, изпращайте си на воля да крепите икономиката.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Здравко
    • + 2

    Аз малко в страни от темата, но все пак:
    Във всеки голям съвременен град има Метро. Във всеки край на лъчовете на това Метро, обикновено на ливади и поляни са построени безплатни паркинзи. Като "гражданите" дойдат "на София", оставят си колата на Парк-енд-райд, качват се на метрото и стигат до където са тръгнали без да правят задръстване, бързо и евтино без да се налага да им помагат оператори и операторки.

    В София? Ами в София имаше терени за парк-енд-райд, които видни столични мутри замениха по схемата "Софиянски". Сега на ливадите има само бурени, а те чакат един ден да построят МОЛ и бизнес център. Хаоса е само в плюс на малцината мутрьовци успели да вземат общински терени на които те са "Инвестирали" един самосвал с чакъл, оградна тел и кокошарник за охраната и правят кинти - по 2лв на час. За да не се чувстват другите пренебрегнати, слагаме синя зона, за да има и за колегите в общината.

    Какво се сърдите, че при създалата се ситуация, операторите дирят техния дял? В крайна сметка те участват в облекчаването на някакъв проблем, който не е създаден от тях. А това с фирмите, посредници... Завидяхте на кьор Хасан на едното му око!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    важно

    В няколко американски града, които съм посетил, механичните броячи с монети даваха възможност да се паркира на мястото пред тях БЕЗПЛАТНО В ПЪРВИТЕ 15 МИНУТИ ! След тези 15 минути почваше да се изразходва кредита - пуснатите монети. Ако човек има да свърши 5 малки задачи за час два - да спре пред хранителен магазин, да си плати сметка на телефон, да остави документ някъде, да купи цветя, да остави пари в банката и подобни - трябва ли да плати 5 пъти за по 5 минути престой на всяко спиране ?! Определено не. Този човек ефективно не заема паркомясто дори на часова база. А в крайна сметка нали градската среда трябва да се прави удобна и в полза на обществото.

    Нередност?
Нов коментар