Бюджет 2012: Предпазлив, но не достатъчно

Министерство на финансите прогнозира ръст на българската икономика от 2.9% през следващата година

Финансовият министър Симеон Дянков ще трябва да убеди депутатите, че това е най-добрият вариант на бюджет за следващата година.
Финансовият министър Симеон Дянков ще трябва да убеди депутатите, че това е най-добрият вариант на бюджет за следващата година.
Финансовият министър Симеон Дянков ще трябва да убеди депутатите, че това е най-добрият вариант на бюджет за следващата година.    ©  Надежда Чипева
Финансовият министър Симеон Дянков ще трябва да убеди депутатите, че това е най-добрият вариант на бюджет за следващата година.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако в момента бяхте финансов министър, на какво бихте акцентирали при изготвянето на бюджета за следващата година? Със сигурност този въпрос би получил толкова различни отговори, колкото са и икономистите в страната. Като към тях прибавим министрите, пенсионерите, учителите, лекарите и т.н., вариациите биха станали хиляди.

Има обаче един фактор, който би обединил мненията на всички - това е несигурната икономическа обстановка в ЕС, която неминуемо дава отражение и върху България. Тя предполага и по-консервативен поглед върху сметките за приходите и разходите на държавата през следващата година. Публикуваният от Министерство на финансите проект на Бюджет 2012 показва, че в тази посока се е опитал да мисли и екипът на Симеон Дянков. Според някои анализатори обаче, прогнозите за развитието на икономиката, на базата на които са правени сметките, отново са малко по-оптимистични.

В проекта се залага ръст на БВП от 2.9% при прогноза от около 2-2.5% за същия показател, направена от повечето международни институции. В доклада към проектобюжета се посочва, че първоначалните разчети са били изготвени при още по-високи очаквания, но последните икономически и финансови събития, както в световен мащаб, така и в рамките на еврозоната, са станали причина за ревизиране на макроикономическата прогноза към по-песимистичен ръст от 2.9% от БВП. Той ще се дължи както на износа, така и на очакваното възстановяване на вътрешното търсене.

Заради по-несигурната обстановка обаче правителството залага консолидиран дефицит от 1.3% от БВП през следващата година. Първоначалният вариант беше за по-отворена ножица между приходите и разходите, но опасенията за по-ниски постъпленията явно са занижили и числото в бюджета.

Очакваните приходи са 35.2% от БВП (28.7 млрд. лв.) и се увеличават с 2.5 млрд. лв. спрямо тази година. Предвидените разходи са 36.5% от БВП (29.8 млрд. лв.) или с близо 1.7 млрд. лв. повече спрямо 2011 година. Няма предвидени специални буфери, но от финансовото ведомство твърдят, че по-бързото свиване на дефицита ще играе ролята на такъв.

Малко се увеличават разходите за образование, култура, здравеопазване, социални дейности. Има леко понижение на парите, които държавата ще даде за полиция, вътрешен ред и сигурност - общо с 6%. Намалени са и парите за отбрана и за общи държавни служби.

В доклада към проектобюджета е посочено, че през 2012 г. държавата ще разчита да набере около 1.2 млрд. лв. брутно финансиране от вътрешния пазар, както и че не е изключено правителството да прибегне до пласиране на емисия облигации на международните пазари. В проектобюджета се предлага минималният допустим размер на фискалния резерв да е 3 млрд. лева. В края на тази година той трябва да е най-малко 4.5 млрд. лв., което означава, че прагът се снижава с една трета.

Екипът на Дянков посочва и няколко основни риска, които могат да възпрепятстват изпълнението на бюджета през следващата година:

- ново навлизане на световната икономика в период на нестабилност;

- намаляване на вътрешното и външното търсене и свързано с това неизпълнение на приходната част на бюджета; - трудности при финансирането на бюджета; - потенциална необходимост от капиталова подкрепа на банковата система (като тук уговорката е, че нуждата от такава е малко вероятна, но рискът не е незначителен предвид високия размер на потенциалната капиталова помощ.)

- застаряване на населението, водещо до натиск върху пенсионната система.

Повече по темата очаквайте в утрешния "Дневник" и в съботния брой на "Капитал"

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев
    • - 30
    • + 4

    Бюджетът за 2012 подготвя политически провал на правителство.

    Българските власти продължават наследен от време със „Златни пари” начин на непълноценно държавно финансово управление (ДФУ), в резултат на което е със завишени разходи и с пропуснати приходи.

    Наличето на този държавен управленски недъг ежедневно създава диспропорции и развива стопанска криза, която носи конкретни щети за българските граждани. Същият може успешно да се прекрати чрез подобряване на българско ДФУ, което да стане ГОДНО за ползване при съвременни условия с „Незлатни пари”.

    Нередност?
  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 9
    • + 16

    Много притеснителен бюджет. Очаквам сериозни сътресения в икономиката още тази зима, та не се знае какви промени ще претърпи проекта още до второ четене. Но имам забележка към автора на материала - няма специфични буфери, защото има неспецифични, каквито са изчерпването на фискалния резерв до минимума за паддържане на паричното обръщение и изтеглянето на 1200 млн. лв. от потенциалния кредитен ресурс на банките. Предвидените за изтегляне 1500 млн. лв. от фискалния резерв са числено равни на сумата, която Не-в-Дянков нацонализира от резерва на НЗОК през тази година. Защо никой не се е сетил досега да попита за какво "целево финансиране" ГЕРБ-овците прахосват за 2 години около 3000 млн. лв.? За тази година е предвидено да се реализират около 600 млн. лв. държавен облигационен дълг, заедно с миналата година сумата надвишава 1300 млн. лв., за догодина са предвидени за първично предлагне още 1200 млн. лв. Натрупва се колосалната сума от около 2500 млн. лв., които се изтеглят основно от кредитния пазар. При това положение как да се постигне възстановяване на икономиката, когато банките намират сигурност в ДЦК, вместо да раздават кредити нафирмите? Тези 2 "политики" нямат аналог в ЕС и са някаква новост в борбата с кризата.

    Нередност?
  • 3
    antikommunist avatar :-|
    antikommunist
    • - 6
    • + 20

    [quote#2:"тимирут'"]Тези 2 "политики" нямат аналог в ЕС и са някаква новост в борбата с кризата. [/quote]

    Не е зле човек да се информира преди да си пише на празни обороти... От къде мислиш, че всички страни (без Естония) финансират дефицитите си, които в почти всички случаи са далеч по-големи от нашия? Да именно: пласират дълг и така изземват много повече пари от банковите си системи (които в почти всички случаи са далеч по-слабо капитализирани от нашата) или си изразходват фискалните резерви, доколкото имат такива (само дето повечето страни нямт такива достойни за споменаване свободни активи).
    Та в този контекст приказката, как държавата изземвала от баковата система пари които иначе щели да се влеят в икономиката е направо смешна. Банките ни са до тлкова капитализирани, че не знаят какво да правят с тези пари. Затова основното им занимание в момента е да изплащат дългове към майките си и да се занимават дори с бизнес извън границите на България. Проблемът при кредитирането не е в банките (колкото и някои да ги мразят) а в портфейлите и кредитното досие на потенциалните кредитополучатели. И докато средния българин е задлъжнял до уши, с мизерни и несигурни доходи, пък да не говорим ако има преструктурирани кредити, просто никоя нормална банка няма да му даде кредит, или поне не на нормална цена. Просто банките бяха изкофяли преди кризата и бяха почнали да дават кредити на куцо и сакато и нашенци решиха че това е нормалното състояние на нещата. А то не е. Сега просто нещата си идват на мястото! И тия дето ревът колко по-ниски били лихвите по кредитите на германците, пропускат момента, че германец с икономическите и кредитни показатели на българин (и съответния кредитен риск) би получил кредит от немската банка не на ниски или високи лихви ами на кукуво лято... Пътят е само един, както за гражданите и фирмите, така и за държавите: пестене и изплащане на дълговете, докато те не се свият до поносими нива. Не е приятно, но алтернативите минават през фалити с всички трайни негативи от това.
    А иначе и на мене много ми се иска правителството да подхване сериозно реформите и бюджета пак да излезе на +, но въпреки това гледайки обективно на нещата, на фона на ставащото в Европа Дянков наистина се справя много добре...

    Нередност?
  • 4
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 1
    • + 19

    Абсолютно съм съгласен с горното мнение, банковите служители (не банките като такива) се бяха разпасали съвсем неправомерно и всъщност създадоха кризата (не само у нас но да не коментираме за чужбина сега), предимно умишлено, гонейки добри показатели и особено бонуси. Те знаеха, че голяма част от кредитите ще се превърнат в невъзвръщаеми но какво толкова. Бонусите ги даваха за сключени кредити. А пари наистина имаха.
    А кредитополучателите - 90% от тях са толкова далече от икономиката, нищо че се пишат бизнесмени, толкова са далече от оценка на риска, който поемат, че няма как да откажат кредит.
    Въобще в България ако имахме малко повече хора дето разбират от бизнес, щяхме да имаме малко по-малко криза. Но сме много далече още от това. Все още у нас бизнесът не е плод на способности и познания а на партийна принадлежност.

    Нередност?
  • 5
    k_ avatar :-|
    k_
    • - 1
    • + 13

    Очевидно Дянков разчита рестриктивния бюджет да принуди министрите да проведат реформите в поверените им ресори.
    Ето ти, Цецо, милиард за МВР и вътрешна сигурност и се оправяй, ако искаш да не ти висят под прозорците да пушат цигари.
    Същото важи и за болници, училища, култура, армия и пр.
    Някъде ще де справят по-добре, някъде не толкова.
    Пенсиите ще се стискат да се хванат за копривата на пролет.
    Догодина по това време ще се разбере, дали е успял.
    Възможно е и да успее, но по-вероятно е корумпирания и некадърен среден ешелон в администрацията да го провали. За мен там е най-големият риск, пък и се видя че с подслушвания, камери и пр. СРС-та не става. Джаджите само свалят отговорността в йерархията и улесняват врътките в системата. Трябва да се разбере, че отговорността от министъра до последния началник отдел в най-забутаната държавна служба е лична и не е измислена още тази джаджа, която да я замени. Всеки министър вече би трябвало да знае кой от замовете му е пробит, всеки зам е наясно кой от шефовете на дирекции кара през просото или няма пипе за две стинки и т.н. надолу по веригата.
    Обновяване на администрацията с около 30%, в съчетание с нови методи на заплати и стимули, би подействало оздравяващо и би спасило бюджета.
    В противен случай - лошо. Организацията на последните избори показаха, че положението е трагично и с обществени по една или друга причина се занимават хора, които нямат пипе и за две стинки в капацунките си.
    Тия хора би трябвало да се чистят от системата навреме.

    Нередност?
  • 6
    num8 avatar :-|
    Николай Христов
    • + 4

    [quote#5:"k_"]Обновяване на администрацията с около 30%[/quote]
    И не само обновяване, но и намаляване...за нейно щастие обаче това няма да се случи - справка Гърция...

    Нередност?
  • 7
    ivoman avatar :-|
    ivoman
    • - 2
    • + 5

    На мен лично "застаряване на населението" не ми звучи като риск, а като тотално предвидим и изчислим факт. Изглежда просто се търсят предварително извинения за харчове в края на 2012, подкрепящи изборите през 2013.

    Нередност?
  • 8
    ivanalex2 avatar :-|
    ivanalex2
    • - 3
    • + 4

    Извода е, че почти всички (с малки, но съществени изключения) ще гризкаме дръвцето

    Нередност?
  • 9
    motochristo avatar :-|
    motochristo
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "antikommunist":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Нередност?
  • 10
    sowhat avatar :-|
    sowhat
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#3] от "antikommunist":

    Дали са добре капитализирани българските клонове на гръцките/ западноевропейските банки ще разберем съвсем скоро хи-хи. Отдавна никой не знае това (ако ти вярваш на банките - ай фил бед фор ю сан) - пример стрес тестовете от пролетта и Дексиа.

    Нередност?
Нов коментар