Бройката не дава качество

Нидерландия и Белгия дават смислени примери за бъдещето на българските разведки

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 1994 г. холандското правителство взема решителни мерки за реформата на специалните служби и... закрива външното разузнаване.

Промените обаче не са резултат на типична холандска пестеливост и рационализаторски плам, а поради скандали и нередности в службата. Така се взима кардиналното решение външното разузнаване да бъде ликвидирано. Част от функциите са предадени на вътрешната служба за сигурност, а част - на военното разузнаване. Допълнителен мотив за ликвидирането на външното разузнаване е и краят на студената война и съмненията за необходимостта от издръжката на няколко служби със сродни функции.

Сега Нидерландия има две служби. Службата за вътрешна сигурност (AIVD) се занимава основно с невоенните заплахи за националната сигурност, докато Военното разузнаване и служба за сигурност (MIVD) e специализирано върху международните заплахи, както и борбата с шпионажа.

Холандският пример е особено подходящ за България, която има има два и половина пъти по-малко население, три пъти по-нисък БВП на глава от населението (изчислен чрез паритета на покупателната способност), четири специални служби (ДАНС, НРС, военно разузнаване и НСО) и с неясна ефективност.

AIVD е подчинена на министъра на вътрешните работи, а MIVD - на министъра на отбраната. Военното разузнаване например не може да получава заповеди от Генералния щаб, обясни Тео ван ден Доел (Theo van den Doel), бивш холандски депутат, в лекция пред български парламентаристи преди няколко години.

Министрите са отговорни за вътрешноадминистративната уредба на службите, за подсигуряване на принципа на взаимния контрол, т.е. че важните решения не могат да взимат еднолично. Единствените такива би трябвало да се взимат от министрите. Те са подконтролни на постоянната комисия за контрол върху службите в парламента.

В Белгия службите също са две - Държавна сигурност (СЕ/SV) се занимава с контраразузнаване и осигуряване на сигурността на политическите лидери, а второто е Военно разузнаване (SGR/ADIV). Те са на подчинение съответно на министерството на правосъдието и на министъра на отбраната. Втората служба оперативно се контролира от Генералния щаб. Шефът на военното разузнаване е част от Отбранителния щаб. От 2006 г. е създаден Отдел за оценка на заплахите, който има за цел да съставя стратегическа оценка за заплахите на базата на информация от двете разузнавателни служби, както и от полицията, митниците и т.н.

В Холандия след 2001 г. е създаден и Съвет по сигурността, в който участват ангажираните министри, но в него няма представители на парламента, тъй като съветът има оперативни функции и се грижи за по-добрата координация. Той обаче няма право да нарушава границите на службите – например AIVD да дава информация, придобита със специални средства на полицията.

Двете служби публикуват годишни отчети за дейността си, както и аналитични доклади, които са публични.

През 2002 г. са въведени изисквания, според които дейността на службите трябва да отговаря за изискванията на Европейската конвенция за защита правата на човека и практиката на Европейския съд по правата на човека. Конвенцията изисква най-общо

Службите да с ясни, предвидими и достъпни за контрол

от обществото. Преди това, през 1999 г., за пръв път на службата за сигурност е дадено правото да претърсва жилища и да подслушва без съдебна заповед.

Пример за това е т.нар процедура по известяване. Тя изисква, ако са прилагани извънредни мерки за навлизане в личното пространство на някое лице (следене, подслушване и т.н.), след приключване на операцията данните или да отидат в съда, или до пет години лицето да бъде известено за предприетите срещу него мерки. Друго право на гражданите е да изискват информация (с известни ограничения) дали специалните служби са събирали лични данни за тях (т.е. дали са поддържали тяхно досие) независимо от ползваните методи. Отказът може да бъде препратен към омбудсмана, а след това да се обжалва в съда.

В брошурата на AIVD има любопитен детайл: в нея изрично се казва, че гражданите не са задължени по никакъв начин да дават информация на службата.

В Белгия също гражданите имат право да научават дали срещу тях са водени действия от службите. Това може да стане чрез искане към постоянната комисия за контрол върху службите, СЕ/SV или SGR/ADIV или към Комисията за защита на личните данни. Службите имат задължение пет години след операциите срещу отделни лица да осведомят гражданите за евентуални действия срещу тях, ако няма заплаха за сигурността. Има и специална комисия, която се занимава с процеса на проверка за достъпа до секретна информация.

В Амстердам 99% от бюджета на службите би трябвало да са прозрачни, като 1% са т.нар. секретни разходи, които се контролират от постоянната комисия за надзор над дейността на службите в парламента.

Най-висшият контрол освен съдебния е в парламента и се осъществява от постоянна комисия. Тя има право на задълбочени анкетни комисии, които стигат до такива въпроси като "що е то национален интерес". Такава анкета се е провела, след като се е установило, че министрите тълкуват различно понятието. Специалните служби нямат право да предприемат действия, които сериозно нарушават правото на личен живот, без изричното съгласие на министъра.

Любопитно е, че AIVD има право да проверява парламентаристите, които ще участват в Постоянната комисия за контрол на службите. Ограничението обаче, както и в другите случаи за проверка за достъп, е, че не може да се използват специални разузнавателни средства.

Отделно специална тричленна комисия, назначена от кралицата, по предложение на парламента има правото да извърша ретроспективен преглед на дейността на AIVD.

Освен от министрите контролът в Белгия се осъществява от Постоянната комисия към парламента. Впоследствие е създадена и специална комисия от магистрати, която се подновява всяка година от краля по предложение на правителството. Освен това има и парламентарна комисия, която се занимава с методите на следене. На теория използването на специални средства става с разрешение на магистратската комисия, но често тази практика се заобикаля и комисията бива уведомявана пост фактум.

Турция

Служби: Общото разузнаване се осъществява от Milli Istihbarat Teskilati (MIT), служба, която има по-скоро военни корени, макар че с годините тя става по-скоро цивилна. Тя се занимава не само с класическо разузнаване, но има и полицейски функции, т.е. тя е нещо като тайната полиция на държавата. Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) е вътрешната служба за сигурност, която пък произхожда от полицията. В тази система обаче действат и относително самостоятелни служби както контраразузнаването на жандармерията и специализираните поделения на армията.

Кой ги ръководи MIT е на пряко подчинение на премиер-министъра, а оперативно се ръководи от постоянен секретар. Тя е независима от министерството на отбраната, като осигурява данни на армията по заявка на въоръжените сили. EGM e част от министерството на вътрешните работи.

Имат ли шапка? Да, но по-обща. Националният съвет по сигурността (MGK) има големи правомощия в областта на отбраната, де факто той е структурата, през която военните прокарват влиянието си в правителството. Парламентът няма право на надзор върху MGK. В последните години обаче ролята на съвета отслабва. Самата MIT по закон може да направлява цялата разузнавателна дейност на държавата.

Прозрачност. Като цяло турските специални служби стават по-прозрачни и едва в последните години, със скандалите около предполагаемия опит за преврат "Ергенекон". Последният скандал се разиграва този месец, когато прокуратурата заведе дела срещу висши служители на MIT заради преговорите им с Кюрдската работническа партия.

Контрол. Най-високото ниво на контрол (извън министерския) е Държавният надзорен съвет към президента. На теория той има право да проверява дейността на службите, доколко действията им съответстват на законодателството, но ролята му е слаба. Парламентът има две комисии, които се занимават с въпроса, но те също имат слаби правомощия. MIT не подлежи на съдебен контрол – преследването на нейни служители, извършили престъпление при изпълнението на служебните им задължения, става само с разрешението на премиера. Свидетелски показания пък могат да се взимат само с разрешение на ръководещия ги постоянен секретар. Турските граждани, които препятстват дейността на службата – намерено или по невнимание, подлежат на криминално преследване.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 8
    • + 4

    Заглавието е много точно. Въобще има ли смисъл от разузнаване? Срещу кого разузнаваме? Срещу нашите съседи от НАТО? Срещу Македония? Срещу Сърбия? Просто се харчат грешни пари.

    От контра-разузнаване може би има някакъв смисъл заради руските шпиони, но последните дърпат конците в България, така, че и това е безсмислено.

    Нередност?
  • 2
    alex.kurtev avatar :-|
    Александър Куртев
    • + 1

    Има си нужда от разузнаване, но не да имаме 5 служби, всяка от които върши каквото си иска без никаква координация и да не се знае на кого са подчинени. И тоя сектор си плаче за реформа.

    Нередност?
  • 3
    feniks78 avatar :-|
    feniks78
    • - 2
    • + 2

    Трябва да се закрива и да се гради на ново.Всичко е изгнило чак до върха.

    Нередност?
Нов коментар