PISA 2012: България е в дъното на класацията по математика (допълнена)

Близо 44% от учениците се справят единствено с елементарни изчисления и не могат да приложат теоретичните знания на практика

Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494.
Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494.
Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494.    ©  Велко Ангелов
Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

България е на 47 място по математика от общо 65 държави, участвали в международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и изостава с над една година в обучението спрямо средното за ОИСР ниво. Резултатите се повишават в сравнение с 2009 г., но делът на учениците под критичния праг на постиженията остава тревожно висок - близо 44%. Те се справят единствено с елементарни изчисления и не могат да приложат теоретичните знания на практика. Средно статистическият деветокласник в България се справя с количествени задачи с изчисления, които не изискват аналитично мислене. Затруднява се с работата с графики и връзката между математическата теория и реални казуси.

Резултатите от PISA бяха обявени днес, а самият тест е проведен през 2012 г. сред 15-годишните ученици. PISA изследва нивото по четивна грамотност, математика и природни науки като тази година акцентът е върху математиката. Изследването е изключително важно, защото проверява не толкова теоретичните знания, колкото уменията за прилагането им на практика. Целта му е да анализира доколко учениците на 15-16 години (т.е. тези, които завършват задължителното си образование) са готови да се справят в живота.

Леко нагоре, но все още ниско

Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от ОИСР 494. Първите места заемат само азиатски държави - Китай, Сингапур, Корея, Япония. След тях сред европейските най-добре са се представили Лихтенщайн, Швейцария, Холандия и Естония. На последните места са се класирали учениците от Катар, Индонезия и Перу. Преди България се подреждат още Русия, Хърватия, Унгария, Гърция, Сърбия, Румъния и Кипър.

В сравнение с предишното издание през 2009 г. резултатът по математика на българските ученици се е вдигнал с 11 точки. За първа година с малко се повишава средният резултат в сравнение с 2000 г. (тогава беше 430 точки).

"Връзката между абстрактното математическо знание и неговото реално приложение се губи", коментира при представянето на резултатите Светла Петрова, национален координатор на PISA за България. Тя обясни, че PISA изследва какво на практика учениците могат да правят с придобитите знания и умения и тестът по математика включва конкретни реални казуси. Голяма част от учениците се затрудняват именно в приложението на математическите знания, както и в разчитането на графики и логическото мислене.  

Нивото на българските ученици по четивна грамотност също малко се е повишило в сравнение с 2009 г. (виж графиката). Тогава средният резултат е 429 т., а сега - 436 т. Подобно е положението и по природни науки - през 2009 г. точките са 439, сега - 446. Докладът на ОИСР отбелязва, че България увеличава дела на най-добре справилите се по четене от 2006 г. насам. През последните години обаче в България се задълбочават разликите между момчета и момичета в четивната грамотност, в полза на момичетата.

Най-голямо подобрение в резултатите по математика отбелязват учениците от Бразилия, Италия, Мексико, Полша, Португалия, Турция и Тунис. Израел, Катар и Румъния през последните години също увеличават дела на отлично справилите се с теста ученици. В над половината от държавите момчетата имат по-добър резултат по математика в сравнение с момичетата. В България обаче момичетата изпреварват с малко момчетата по математика.

Азиатските държави - Китай, Сингапур и Япония са на първите места и по четивна грамотност и природни науки.

Социално-икономическите фактори влияят силно на учениците

PISA потвърждава и тревожния извод, че резултатите на българските ученици в училище силно се влияят от семейната среда и икономическия им статус. Колкото по-висок е образователният и професионалният статус на родителите, толкова по-високи са резултатите на учениците по математика, четивна грамотност и природни науки. Разликата между учениците от висок и нисък социално-икономически статус е 117 точки (това се равнява на близо 3 години обучение).

Голяма остава дупката и между профилираните и професионалните гимназии (виж графиката). Както на матурите, и на теста PISA учениците от профилираните (в тях влизат езиковите и математическите например) са се представили много по-добре отколкото тези от професионалните (бившите техникуми) и непрофилираните. "Това е система, която силно диференцира, дори дискриминира учениците", коментира Светла Петрова.

На въпрос какви мерки предвижда Министерството на образованието и науката срещу тези негативни тенденции, зам.-министърът Атанаска Тенева посочи на пресконференцията целодневната организация на учебния процес, квалификацията на учителите и планираните промени в учебните програми. По думите й те поставят акцент върху резултатите, които всеки ученик трябва да постигне. Обсъжда се и ново разпределение на часовете по различните предмети, но засега се превижда единствено учвеличаване на часовете по профил в 11 и 12 клас. Сред добрите намерения на министерството са и програми за развитието на педагогическите кадри и за справяне с проблема с грамотността. Според Тенева допълнителните средства от бюджет 2014 за транспорт за ученици и учители ще помогнат за равния достъп до по-добро образование.

"Въпросът е в това какво се учи и какво се прави в клас", обобщи Светла Петрова. Според нея много по-важно от броя часове по предметите е какво съдържание се преподава, по какви методи, доколко активни са учениците, прави ли се връзка с реалността и обръща ли се индивидуално внимание на учениците с непривилигерован статус.

 

Резултати PISA 2012 Математика (средно точки)
Средно за ОИСР494
1. Шанхай-Китай613
2. Сингапур573
3. Хонг Конг-Китай561
4. Китайски Тайпе (Тайван)560
5. Корея554
6. Макао-Китай538
7. Япония536
8. Лихтенщайн535
9. Швейцария531
10. Холандия523
11. Естония521
12. Финдандия519
13. Канада518
14. Полша518
15. Белгия515
16. Германия514
17. Виетнам511
18. Австрия506
19. Австралия504
20. Ирландия501
... 
45. Румъния445
... 
47. България439
... 
65. Перу368

163 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    Изо Дзадзе
    • - 8
    • + 148

    Нормално, отдавна тенденцията е да се скапе максимално образованието, защото необразован народ лесно се манипулира.

    Нередност?
  • 2
    hinhril avatar :-|
    hinhril
    • - 37
    • + 63

    Нямам думи...само до преди 15-20 бяхме световна сила в математическите науки

    Нередност?
  • 3
    mesambria avatar :-|
    mesambria
    • - 12
    • + 99

    Българското образование не е мръднало от епохата на късния социализъм. На хоризонта не се вижда никакво подобрение. Но на т.нар политически елит това не му прави впечатление.

    Нередност?
  • 4
    skch avatar :-|
    skch
    • - 3
    • + 143

    До коментар [#2] от "hinhril":

    То ние и сега имаме световни шампиони на математически състезания. Въпросът е, че масовото ниво е ниско, учениците отказват да се занимават със задачи, които ще им послужат само, за да могат да решат други задачи, които не се знае защо ще им трябват. Няма и как да видят смисъла, защото често той отсъства. Математиката не е просто сметки на ум, важното е мисленето, но това не е приоритет в учебната програма.

    Нередност?
  • 5
    high_heels avatar :-|
    Cherrie
    • - 5
    • + 81

    А беше време,когато образованието беше една от фундаменталните ценности на българина.
    След Освобождението едно от първите неща,които са направили българите е било да строят училища и да се образоват.

    Нередност?
  • 6
    vesperado avatar :-|
    vesperado
    • - 1
    • + 102

    Никой политик не иска да инвестира в образование, защото резултат се вижда след 10-15 години - когато мандата му отдавна е свършил.

    Нередност?
  • 7
    villiger avatar :-(

    Много тъжна новина...Дано тази тенденция скоро се промени, защото ако сме на дъното в образованието, тогава ще сме на дъното и във всички останали сектори.

    Нередност?
  • 8
    subsonic avatar :-|
    subsonic
    • - 64
    • + 9

    Преди да почнем да обвиняваме образованието, децата или международното положение, не е зле да се разбере на какъв език е било проведено състезанието, какви задачи са били дадени, кой е съставял задачите, как са оценявани отговорите и т.н.

    Както казват - дяволът е в детайлите.

    Нередност?
  • 9
    virakocha avatar :-|
    EU defender
    • - 4
    • + 75

    За какво е математика на електората? За да изчисли, че "правителството" има 19% подкрепа ли?

    Нередност?
  • 10
    villiger avatar :-|

    До коментар [#5] от "Cherry_24 години "укопация" на държавата":


    [quote#5:"Cherry_24 години "укопация" на държавата"]А беше време,когато образованието беше една от фундаменталните ценности на българина.
    След Освобождението едно от първите неща,които са направили българите е било да строят училища и да се образоват.[/quote]

    Да, определено ! Мен това ме зарежда с оптимизъм, защото както се казва: "Където е текло - пак ще тече." :) Разбира се, трябва да се отделят време и усилия от всички.

    Нередност?
Нов коментар