В подкрепа на непривлекателната инфраструктура
Позиция на британския посланик в София във връзка с газовите доставки от Каспийско море
Джонатан Алън
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Днес, 17 декември, в Баку министър-председателят Пламен Орешарски представи България на церемонията по подписване на крайното инвестиционно решение на стойност 40 млрд. долара за Южния газов коридор. Присъстваха и висши представители на британското правителство, което е логично, като се има предвид големият дял на BP в проекта.
Възможностите
Въпреки че основният маршрут минава през Турция, Гърция и Албания, 10% от газа ще бъде продаван на България. Това дава на страната уникална възможност да диверсифицира собствените си доставки и да играе ролята на важен център за доставки и на останалите страни в региона. С потенциала за повече газ в бъдеще, дали от Азербайджан, от други централноазиатски държави, от нови находища в Източното Средиземноморие или дори от Иран след отпадане на санкциите, България би могла (ако реши) да бъде ключова входяща точка за редица европейски пазари.
Няма нищо по-близко до сърцето на политика от един голям, лъскав, атрактивен инфраструктурен проект. Впечатляващата амбициозност на плановете, сравнима само с впечатляващата цена, крещи на електората, че това ще е наследството на един силен човек, който извежда нещата до успешен край. Тези проекти влизат и в подсъзнанието на хората, запалвайки в тях вяра, че нещо толкова голямо и скъпо би трябвало наистина да създаде нови работни места и други ползи. А всеки политик, когото съм срещал досега, обича да реже ленти.
Газопроводът "Набуко Запад" щеше да бъде точно такъв проект - голям газопровод с дължина 1330 км, на стойност 5 млрд. евро, осъществяващ връзка с азерския газ през Турция и пренасящ го през България, Румъния и Унгария до Австрия. Той щеше да бъде жизненоважна артерия в енергийния микс на Европа и гарантираше реална конкуренция при доставките на газ за Южна Европа, намалявайки сметките на потребителите - както индустриалните, така и битовите. А най-доброто (от гледна точка на политиците) щеше да бъде, че за построяването и оперирането му щеше да отговаря международен консорциум.
Алтернативата на "Набуко Запад"
Проектът "Набуко Запад" е мъртъв. Казано най-просто, той не беше най-добрата търговска сделка за компаниите, доставящи газ, независимо от това колко ясна беше икономическата обосновка на държавите по маршрута му. Тази икономическа обосновка обаче, както и обосновката за диверсификация на енергийните източници, остават все така силни в региона. Как тогава това да бъде трансформирано в една по-добра търговска сделка?
За мен най-простият отговор е да се намалят цените за преноса на газ. Вместо големия скъп и атрактивен газопровод "Набуко Запад" трите основни държави – България, Румъния и Унгария, трябва да се съберат и да съгласуват набор от не толкова атрактивни координирани подобрения на вече съществуващата газова инфраструктура.
Това не е лесно: трябват по-добри интерконектори с по-голям капацитет, компресорни станции и хранилища, а на някои места трябват и нови участъци от по-големи газопроводи. Това обаче е сравнително нескъпо и е вече планирано в програмите по европейските фондове на трите държави.
Такъв проект за газов коридор от Гърция до Унгария би бил трансформиращ сам по себе си, но той би се свързал и с други мрежови проекти, което увеличава важността му за България и региона. Вече има планове за изграждане на нови газопроводи и интерконектори, които да пренасят газ от нов LNG терминал на Балтийско море в Полша до Унгария. Връзката между Гърция и Унгария може да помогне за осъществяването на единен газов пазар, простиращ се от Балтийско до Егейско море.
Правилната координация е изключително важна. В момента консорциумът, осигуряващ газ по Южния коридор, е достатъчно ангажиран и няма да поеме изграждане на допълнителни мрежи. Тази задача се пада на държавите, които са пряко засегнати. Сигурен съм, че с формирането на партньорство и с покана към ЕК да помогне с правилната последователност това може да бъде постигнато по ефективен начин.
Решението срещу "Набуко" беше голям удар за държавите, които го подкрепяха, включително и за България. Определящо за всеки човек или държава е начинът, по който те реагират на разочарование - дали остават потиснати, или се вземат в ръце и изработват нов план. Вече чухме за намерението на хърватите да постоят нов газопровод по Адриатическото крайбрежие и да докарат газ от бъдещия Южен коридор по този маршрут до Хърватия, Словения, Австрия и отвъд нея. Ако проектът успее, този район ще бъде заобиколен от юг и от запад.
Осъществяването на тези координирани подобрения ще даде възможност на България и партньорите ѝ да се обърнат към консорциума "Южен коридор" и да покажат, че няма нужда да се чака нов Адриатически газопровод, защото вече има подходящ маршрут през техните държави. Това не е толкова вълнуващо, колкото един нов газопровод. Той няма да бъде построен от някой друг. Може и да не привлече въображението на хората. В замяна на това обаче ще постигне същия резултат на диверсификация на много по-ниска цена.
И все пак ще има много ленти за прерязване.
*Авторът е посланик на Великобритания в България
6 коментара
"трите основни държави – България, Румъния и Унгария, трябва да се съберат и да съгласуват набор.." - интересно ЮК ще гарантира ли финансирането на проекта предвид капацитета на трите "слаби крави"?
Очевидно е, че България ще има полза от диверсификация на доставките. Друго си е да плащаме милиарди за руски газопровод. Така се слугува на азиатските господари.
Не мога да разбера как от два газови проекта (Набуко и Южен поток), които вървят приблизително по едно и също трасе, единият е мъртъв, а другият - жизнеспособен..Според мен очевидно не става въпрос за икономически фактори, а за геополитика. Ще сработи проектът на Газпром. Европа все повече и повече забравя опасността от изток. Все едно сме някъде през 30-те и 40-те години на 20 век.
До коментар [#3] от "Атлантик":
Европа нищо не забравя, просто нищо не може да направи!
Европата на брюкселските зелки на темата природен газ, е като алкохолик на който са му показали изстудена бутилка водка и кисела краставичка (хрупкава)!!
В това е проблемът на Европата, поне част от нея!!!
До коментар [#2] от "Краси":
В интерес на истината никаква полза няма България от така рекламирания от ингилизкия посланник, играещ ролята на търговски пътник, проект....
Най-малкото защото "южният" газ ще е скъп, заради 40 млр. долара необходими за реализацията на проекта, коеито трябва да се върнат още първите 15 години. Така, този газ с висока цена, ще вдигне цената и на руския газ, автоматически, пазар, капитализъм.... сам разбираш!!!
Ползата за България ие да си намери собствен газ, ако не стига да свие потреблението на газ до санитарния минимум...
Аз също се замислих за инициативата на британския посланник. Алтруизмът тук е изключен. После, дипломатите са една почти военна правителственна структура по отношение на дисциплината, т.е. едно изказване от този ти не може да бъде проява на самоинициатива, а е изпълнение на правителствена задача. Затова и зададох въпроса по кредитирането, защото предполагам че един от мотивите може да бъде кредитното обвързване с британски капитали/банки. Навярно има и други мотиви и причини, но, по израза на Наполеон, и една причина стига.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.