Един за всички

Въвеждането на един учебник по всеки предмет ще доведе до монопол на държавата и некачествено образование

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато министърът на образованието и науката Анелия Клисарова подхвърли преди време идеята за един учебник по всеки предмет, като че ли всички я приеха на шега и никой не вярваше, че може да стане факт. В края на миналата седмица обаче на сайта на министерството изненадващо се появи проект за изменение и допълнение на наредбата за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала. Той предвижда държавата да избере един учебник след конкурс за проект по договаряне без обявление по Закона за обществените поръчки. Промените засягат класовете до гимназията, за които учебниците се купуват от държавата, а за да бъдат приети, е нужно само решение на министъра на образованието.

Предложенията са разписани доста неясно, но накратко означават едно - от първи до осми клас учителите няма да имат право да изберат по кой учебник да преподават (в момента имат избор между три), а той ще им се спуска централно от министерството след спорна процедура на одобрение. Не е ясно кой точно ще избира проекта на учебник и по какви критерии. Тоест, ако през последните години българското образование е извървяло няколко малки крачки напред в посока училищна автономия и овластяване на преподавателите, приемането на тези промени ще го върнат много преди изходната позиция. И ще направят държавата монополист на един пазар, което досега се е доказало като изключително вредна практика. С което и ще влошат още повече качеството на българското образование.

Промени на изпроводяк

Според публичните изказвания на министър Клисарова основният мотив за въвеждането на един учебник в основното образование е, че "в момента държавата дава милиони левове за учебници, които отиват в частни издателства". Освен това по думите й се създават трудности при преместването на един ученик от едно в друго училище. Ако държавата поеме процеса, ще се спестят пари, учебниците ще се пишат предимно от учители, министерството ще може да променя съдържанието и ще се намали тежестта на ученическите раници, смята Анелия Клисарова. Първоначално тя обяви, че "учебниците трябва да бъдат отпечатвани в печатницата на МОН", под която се има предвид печатница "Образование и наука" ЕАД - самостоятелно търговско дружество, но с принципал образователното министерство. Впоследствие обаче в проекта за изменение на наредбата беше записано "възпроизвеждането и разпространяването на одобрения учебник се възлага от министъра на образованието и науката при условията и по реда на Закона за обществените поръчки".

Дори да оставим настрана очевидно абсурдните доводи (учениците ще носят точно толкова на брой учебници, колкото и сега, просто защото броят на предметите не се променя), и в другите няма голям смисъл. И в момента образователното министерство определя съдържанието на учебниците (както и техния шрифт, брой символи на тема и други детайли). По всеки предмет за всеки клас има конспект с теми и авторските колективи са доста ограничени при писането на учебниците. Ако иска промяна в съдържанието на учебниците, министерството може да реши въпроса, като осъвремени учебните програми - нещо, което екипите на последните правителства не успяха да постигнат. Цените на учебниците пък се определят с държавно постановление. При това положение не е ясно как ограничаването на избора би спестило пари - броят ученици и предмети пак ще е един и същ. Между другото икономията не би била и особено голяма - тази година държавата отдели 42 млн. лв. за покупка на нови учебници за учениците от 1 до 7 клас. Това се случва на три години и по груби сметки означава, че струва под 30 лв. на година на ученик. А авторските хонорари, срещу които министър Клисарова имаше популистки аргументи, по данни на издатели обикновено са между 10 и 15% от коричната цена и се изплащат само след реализирана продажба.

"Не би имало необходимост държавата да определя един или три учебника, ако има държавни образователни стандарти за съдържание и оценяване", казва учителят по история и програмен директор в Център за образователни инициативи Емил Джасим. Министерството може да каже кои учебници отговарят на тях, а след това учителите да изберат според характеристиките на своите ученици. И съответно неизбраните учебници да отпаднат от пазара. "Единият учебник ще потисне всяка форма на творчески потенциал на учителя", категоричен е Емил Джасим. Вместо да върви към истинска свобода в педагогиката, министерството прави точно обратното, допълва той. В крайна сметка ролята на държавата би трябвало да е да определи крайните цели на образованието, а начините да стигнат до тях да са решение на учителите.

По-голямото разнообразие от качествени учебници и учебни помагала дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности, категорични са и граждански организации и експерти от сферата на образованието, сред които Институтът за прогресивно образование, фондация "Пайдея", Национална мрежа за децата, Център за образователни инициативи и фондация "Заедно в час", в открито писмо против идеята на МОН (виж прикачения файл). "Ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата", заявяват те и допълват, че модернизирането на образованието не може да се случи без освобождаване на методите на преподаване. Експертите припомнят, че идеята за един учебник, определен от държавата, отдавна е били отхвърлена както от професионалистите в образованието, така и от гражданския сектор.

Срещу идеята на министър Клисарова остро възразиха и издателите на учебници. "Предлаганите промени широко отварят вратата за корупционни практики и ще доведат до монополизиране на пазара", коментира Йоана Томова, председател на съвета на директорите на издателство "Просвета". Според нея разписаната обществената поръчка без обявление е с цел да се "ликвидира конкуренцията". Томова смята също, че промените ще доведат до некачествени учебници и още разходи за родителите, които ще бъдат принудени да купуват допълнителни учебни помагала. Още през 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията препоръча при следващата законодателна инициатива да не се ограничава броят учебници, припомня Йоана Томова.

Наредбата нарушава правото на избор на учителите, както и принципите на пазарната икономика и правото на конкуренция, категоричен е и Николай Табаков, управител на издателска къща "Анубис". Той допълва, че в европейските държави, в които образованието върви напред, броят на учебниците е неограничен. (Всъщност единствената, в която има само по един учебник, е Гърция.) Табаков припомня и много по-съществените дупки в образователната система - липсата на закон за училищното образование и на нови учебни програми, както и оптимизиране на системата на делегираните бюджети.

"Предложените промени са ретроградни, несъобразени с икономическите принципи на ЕС и либералната демокрация", смята и Пламен Паскалев, автор на учебни помагала и управител на издателство "Архимед". И според него те ще доведат до засилване на корупцията и рязко снижаване на качеството и разнообразието на образованието. Той дава пример с идеите за национализация на учебниците в Унгария и Полша, срещу които ЕС е реагирал остро и заради които издателите в тези страни съдят правителствата си.

От поправките в наредбата не става ясно и как ще се случва уреждането на авторските права върху единия учебник, които МОН иска да купува. "Няма такова министерство по света, което да се прави на търговско дружество и да управлява авторски права", категорична е Йоана Томова. И припомня любопитни факти - дори по време на комунизма учебниците се издават от издателства, които притежаваха авторските им права, а по време на нацизма в Германия броят на учебниците не е ограничаван.

"Принципът на промяна е неприемлив - без обществено обсъждане, с твърдения без доказателства, хвърлени в общественото пространство", коментира Цвета Брестничка от асоциация "Родители". Според нея промените няма да засегнат основния проблем - това, че вместо да мислят, децата се учат да възпроизвеждат учебника.

Къде всъщност са проблемите

Наредбата за одобряване на учебници безспорно има нужда от осъвременяване, но то няма нищо общо с идеите на образователното министерство. В момента процедурата е следната - министерството прави списък на всички учебници по даден предмет, които отговарят на държавните образователни изисквания, учителите във всяко училище избират три от тях, но без да ги класират по предпочитания (трите са с равна тежест), МОН брои събралите най-много гласове и първите три учебника остават окончателен избор. След това учителите могат да преподават по един от тези три, но сред тях може да не попадне този учебник, който са харесали най-много при първата подборка. По-развитите мрежи и контакти на някои издателства сред учители и директори пък могат да окажат влияние на избора. Освен това издателствата не могат да правят промени в учебниците чак до следващата сесия на МОН за одобрение.

Представителите на двете най-големи издателства - "Просвета" и "Анубис-Булвест", са на мнение, че ограничения в броя на учебниците не трябва да има. "В света вече се работи по индивидуални електронни версии на учебниците, които след входящ тест да компенсират дефицитите на всеки конкретен ученик", казва Йоана Томова.

Вместо в тази посока обаче управляващите явно са решили да вървят наобратно. Към остарели практики и неподвижна система, която обучава по калъп. Тази система не познава различията и си затваря очите за новото. Тя не може да отговори на нуждите нито на съвременните ученици, нито на техните учители.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey
    • - 22
    • + 15

    "Въвеждането на един учебник по всеки предмет ще доведе до ... некачествено образование"

    Глупости.

    Нередност?
  • 2
    kjymma avatar :-|
    kjymma
    • - 2
    • + 11

    А колко ли още десетилетия ще минат, докато на някой ресорен министър най-после му дойде идеята, да въведе изискване всеки хартиен учебник, да има и своето електронно издание.

    А до тогава всяка година хиляди деца ще продължават да си причиняват гръбначни проблеми, влачейки килограми с хартиени учебници от дома си до училище и обратно.

    Въпреки, че вместо това могат да носят един таблет- 200-300 грама. Те така или иначе и сега доста деца, които имат си го носят, но го ползват предимно за игра и забавление. Което обаче не намлява теглото на раницата на гърба им.

    Ако обаче съдържанието на учебниците бъде достъпно и като някакъв вид електронна книга (формати, вкл. и защитени- колкото искате), то може да бъде качено на ел.устройство на ученика, и ползвано също толкова успешно, колкото и хартиения учебник. А и цената му ще може да бъде намалена- справка електронните книги- те са в 10-50% по-евтини от хартиения си аналог, за едно и също заглавие. Което е обяснимо- по-малко разходи за издаване=по-ниска цена.

    Нередност?
  • 3
    pilingun avatar :-|
    pilingun
    • - 7
    • + 11

    Да, сега като учат от учебници на 4-5 издателства, та гледам само гении излизат от училищата. Сега има възможност за изнудване на директори и учители кое издателство да изберат. Има и финансови и материални стимули даже. Според мен учителя трябва да играе по-голяма роля от тази на учебника. От учителя трябва да зависи обучението на учениците и после да им се държи сметка, ако няма прогрес.

    Нередност?
  • 4
    jakeup avatar :-P
    jakeup
    • - 14
    • + 7

    Напротив, може би това е едно от най-разумните предложения, предлагани до момента от това правителство и те трябва да станат факт час по-скоро. Това нещо не само че няма да доведе по-лошо образование, а напротив, дори ще има положителен ефект - нека издателите да направят един качествен и съвременен учебник, който да е от полза на ученика и да има смисъл от него. А всичко останало, бъдете сигурни, са далавери - добре знаете, колко пари се правят по цялата верига - най-вече издатели, учители, средни училища, висши училища. Например по даден предмет 5 различни университета изискват за приемния изпит материал от 4 различни учебника. Това не е правилно, ощетява ученика, но пък познайте кой печели - естествено, издателствата и учителите (от частни уроци). Образованието в България е в хаос, но за сметка на това, този хаос е доста печеливш за някой хора. Затова няма решение на много от проблемите толкова години, просто парите играят и тук. Затова се надявам тази промяна да стане факт - за учениците ще бъде от полза, а за останалите по веригата - поне малко ще намали далаверата.

    Нередност?
  • 5
    izabell avatar :-P
    izabell
    • + 8

    Скоро децата ще приминат и към "Рибен буквар" един за всичко.

    Нередност?
  • 6
    dokovski avatar :-|
    B_OT
    • - 5
    • + 3

    Интересно ми е дали авторката смята, че сегашното образование е качествено? Смята ли, че сега няма корупция при избора на учебници? Е имам новина - Не е качествено и Да има корупция.
    Смята ли, че има контрол на това което влиза в десетките различни уребници? Едва ли. Иначе не виждам как някой ще допусне да се учат: ромски приказки, турски и китайски. Не виждам как някой ще допусне задачите който сега се дават на децата за 2 клас или въобще цялата система и структуриране на образование.
    Как ще отговори на въпроса кое е правилно "деветка"или "девятка"? Защото в различните училища е различно. Какво ще стане ако едно дете се премести в друго училище с други учебници?
    Нека да расъждаваме върху това и тогава да видим коео по-добре.

    Нередност?
  • 7
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals
    • - 5
    • + 2

    Ще доведе до... некачествено образование?! Ъъъ!То сега образованието да не би да е качествено? Такива внушения прави стратията, като започва от заглавието!

    Нередност?
  • 8
    agl52316780 avatar :-|
    agl52316780
    • - 5
    • + 1

    Разбира се, че държавата трябва да определя учебните планове, разбирай съдържанието на учебниците и във всички училища учебния материал да се уеднакви поне в задължителните часове в основната програма(разбира се електотехникуми, механотехникуми, езикови и математически гимназии и прочее ще си учат специализираните предмети по отделен план)

    Нередност?
  • 9
    aexndr avatar :-|
    ae

    http://www.schule.sachsen.de/104.htm

    горкичките, как ли се оправят?!

    Нередност?
  • 10
    mgmst avatar :-|
    mgmst
    • - 4
    • + 1

    Заставам зад идеята за един учебник. По мое време, както казват старите хора, учехме по един учебник, но имахме учители институции. Качеството на образоване беше несравнимо с това в днешните училища-бардаци.

    Нередност?
Нов коментар