НАП излезе с указания за данък "уикенд"

Документът дава определена предвидимост, но има и още неясноти. Най-съществен е проблемът с малките вещи, за отчитането на които ще трябва армия фирмени служители

Макар публично и финансовият министър Владислав Горанов, и директорът на НАП Бойко Атанасов да заявяват, че ключови за бюджета са имотите и превозните средства, законът изисква отчетност за всяка химикалка с двойна употреба
Макар публично и финансовият министър Владислав Горанов, и директорът на НАП Бойко Атанасов да заявяват, че ключови за бюджета са имотите и превозните средства, законът изисква отчетност за всяка химикалка с двойна употреба
Макар публично и финансовият министър Владислав Горанов, и директорът на НАП Бойко Атанасов да заявяват, че ключови за бюджета са имотите и превозните средства, законът изисква отчетност за всяка химикалка с двойна употреба    ©  Цветелина Белутова
Макар публично и финансовият министър Владислав Горанов, и директорът на НАП Бойко Атанасов да заявяват, че ключови за бюджета са имотите и превозните средства, законът изисква отчетност за всяка химикалка с двойна употреба    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Финансовото министерство още не е публикувало правилника, но според запознати с окончателния му вариант в него не се добавя повече яснота

Националната агенция за приходите (НАП) излезе с указания как компаниите да определят размера на т. нар. "Данък уикенд" - за фирмени активи, които се използват и за лични цели. На близо 20 страници експертите на ведомството дават примери как бизнесът да изчисляват в месечните си декларации дължимия ДДС и какво ще изискват данъчните, когато влязат на проверка. Документът дава определена предвидимост, но има и още неясноти, обобщиха данъчни консултанти. При гласуването на законовите поправки през декември отпадна минималният праг и така текстовете вече важат и за най-дребните стоки и услуги. Това ще вкара нова допълнителна бюрокрация за близо 300-те хиляди фирми, регистрирани по ДДС.

Финансовото министерство още не е публикувало правилника, но според запознати с окончателния му вариант в него не се добавя яснота освен вече известната месечна отчетност при подаване на декларацията по ДДС. Затова, ако управляващите искат да облекчат бизнеса от бюрокрацията, те могат да предложат промяна в закона, която конкретно да каже кои активи и услуги и на каква стойност да се отчитат.

Дребният масов проблем

Сега  в указанието са дадени примери единствено как ще се процедира с имоти, автомобили, яхти и самолети, които са с двойно предназначение – и за стопанска, и за лична цел. Но законът е много по-широк и това отваря вратата за различно третиране от страна на данъчните. Макар публично и финансовият министър Владислав Горанов, и директорът на НАП Бойко Атанасов да заявяват, че ключови за бюджета са точно едрите имоти и превозни средства, законът не казва това. Сега обхваща всякакви активи - от лаптопи, телефони и сметките към тях до химикалки и сапун. Изчисленията за използването на всеки от тях ще значи нов разход за счетоводители за хиляди фирми.

Как се дели данъкът

От текстовете на НАП се вижда, че трябва да се използва подходът на пропорционално приспадане на данъчен кредит, т.е. ще се плаща такава част от ДДС, в каквато част се е използвал активът за лична цел. Това беше записано в един от вариантите на промени в Закона за ДДС, но във финалната версия отпадна. Тогава финансовото министерство предлагаше пропорцията за джипове, самолети и яхти с двойно предназначение да използва съотношението 70/30. Това обаче изискваше одобрение от Европейската комисия.

Сега, въпреки че не присъства като текст в закона, в указанието се препоръчва да се използват съотношения в зависимост от използването. Ако е автомобил - да се следи колко километра са изминати, а ако е имот – използваната площ.

Указанието на НАП дава и известна яснота как да се процедира, ако фирмата не може да прецени каква точно част ще се използва за лична и каква за служебна цел. Така например, ако една стая се използва за двете, тогава препоръката на приходната агенция е да се избере моделът 50/50. Ако все пак това изглежда нечестно, препоръката е да се изчака шест месеца, като в този период задълженото лице се отказва от данъчен кредит. Впоследствие, когато има сигурност за това съотношение, то ще се посочва в месечната декларация.

С кола на работа

За служебно ползване няма да се считат километрите и съответно консумативите за автомобила, ако той се полза за придвижване от местоработата до дома. Тук се цитира решение на Съда на Европейския съюз, в което се казва, че придвижването от местоживеенето до местоработата наистина е необходимо условие за присъствието на работното място и следователно за полагането на труд, но не е определящо обстоятелство, позволяващо да се установи, че превозът на работника от местоживеенето му до неговото работно място не обслужва лични нужди. За служебни цели ще се признават разходите, направени при организирания транспорт. Тоест трябва да има специализиран автомобил с предварително зададен курс и точно определени места за спиране.

Указанието дава отговор и на друг често задаван въпрос - ако компанията има автомобил, за който не е ползван ДДС кредит, но се ползва и за лични нужди, няма да се довнася данък за тази част.

33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-?
    ПАВЛА
    • - 7
    • + 58

    Този данък уикенд ... що не си го ... таковате, а?

    Нередност?
  • 2
    grundfos avatar :-|
    grundfos
    • - 6
    • + 92

    Този е най-неадекватният финансов министър евър !

    Нередност?
  • 3
    kolisti avatar :-|
    бай кольо
    • - 2
    • + 30

    Отивам да си я среша! Мара

    Нередност?
  • 4
    prx15601314 avatar :-|
    prx15601314
    • - 4
    • + 58

    "Указанието дава отговор и на друг често задаван въпрос - ако компанията има автомобил, за който не е ползван ДДС кредит, но се ползва и за лични нужди, няма да се довнася данък за тази част."

    а?ко? имах си аз пък да се внася. мухахаа ненормалници.

    "За служебно ползване няма да се считат километрите и съответно консумативите за автомобила, ако той се полза за придвижване от местоработата до дома"

    бря и таз добра. ми то тогаз ко стана?всички са в нарушение барабар и с тези дето са го писали това

    Нередност?
  • 5
    hdj27318443 avatar :-|
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    • - 9
    • + 45

    Нов кабинет на ГЕРБ - нов данък.

    Нередност?
  • 6
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov
    • - 50
    • + 27

    Всъщност законът се опитва да направи тива, което го има във всяка развита страна - да предотврати и обезокуражи ползването на форменна собсвеност като лична, което всъщност си е данъчна измама.

    Нередност?
  • 7
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 3
    • + 24

    Действително страшни идиоти, а онзи министъра го води с обиколка и половина. До коментар [#4] от " дон ":

    Нередност?
  • 8
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 3
    • + 14

    Действително страшни идиоти, а онзи министъра го води с обиколка и половина. До коментар [#4] от " дон ":

    Нередност?
  • 9
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 5
    • + 58

    Когато държавата се управлява от престъпници, плащането на данъци е съучастие!

    Нередност?
  • 10
    itilima avatar :-|
    GRUBO
    • - 1
    • + 46

    Не знам как данъчните си позволяват с пасквилните си Указания да тълкуват стеснително този текст на чл. 9, ал.4 от ЗДДС, относно придвижването от и до работното място, цитирам:

    " (4) Алинея 3 не се прилага при:

    1. безвъзмездното предоставяне на транспортно обслужване от местоживеенето до местоработата и обратно от работодател на неговите работници и служители, включително на тези по договори за управление, когато е за целите на икономическата дейност на лицето;"

    Тълкуването е работа на съда, а от текста е очевидно, че данъчните четат закона като дявола евангелието. Идиотщината им стига до там да дават пример, че ако работниците и служителите се придвижват със служебен МИКРОБУС, това било организиран транспорт и попадал в обхвата на т.1, но ако трима колеги живеят в един квартал и се придвижват със служебен АВТОМОБИЛ, това било за лично ползване. Няма такива идиоти. Да не говорим, че по сегашната редакцията на измененията, дори да ползвате тоалетна хартия извън офиса, това е за ЛИЧНО ползване, а пък аз си мислех, че където и да се избърша е твърде лично :)

    Нередност?
Нов коментар