🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Непосилната цена на антитерора

МВР тества реакциите около спорен антитерористичен закон, който дава свръхправомощия на спецслужбите не само при атентат, но и в мирно време

По силата на новия закон полицията, армията и спецслужбите ще имат почти неограничени правомощия в зоната на евентуална антитерористична операция.
По силата на новия закон полицията, армията и спецслужбите ще имат почти неограничени правомощия в зоната на евентуална антитерористична операция.
По силата на новия закон полицията, армията и спецслужбите ще имат почти неограничени правомощия в зоната на евентуална антитерористична операция.    ©  Анелия Николова
По силата на новия закон полицията, армията и спецслужбите ще имат почти неограничени правомощия в зоната на евентуална антитерористична операция.    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Тези, които биха се отказали от своя основна свобода, за да си купят малко временна сигурност, не заслужават нито свобода, нито сигурност", гласи една от най-популярните сентенции на Бенджамин Франклин – американски политик, мислител и един от основателите на САЩ. В общи линии такава "фаустовска" сделка предлага МВР на българските граждани с проекта на Закон за противодействие на тероризма, който преди седмица бе пуснат за обществено обсъждане на интернет страницата на ведомството. Формалният повод за лансирането на нормативния акт е възходът на радикалните ислямистки движения в Близкия Изток. Ако обаче законът бъде приет в настоящия му вид, той ще ограничи правата на доста по-широк кръг от хора от потенциалните членове на терористични организации. Като това потенциално може да засегне практически всички български граждани.

"Рисковете са много променени в сравнение със ситуацията преди няколко години. Разликата е в подхода на ИДИЛ, както и в развитието на нещата в региона на Балканския полуостров", коментира за "Капитал" зам.-министърът на вътрешните работи Филип Гунев по повод законопроекта. Според него, като в уравнението се добави и факторът "миграционна криза", в резултат на която през последните две години идентифицирани множество опити за инфилтриране на хора, които са свързани или симпатизират на различни терористични групировки, всичко това в пакет прави рисковете доста по-различни и по-големи. "Чисто тактически ИДИЛ е нов тип организация, прилагаща многоточкови атаки. Имаме и феномена "пътуващи бойци". През България са засичани почти ежеседмично да преминават такива чуждестранни граждани. А както се видя от делото в Пазарджик, има и опити за намиране на местна почва за рекрутиране на бойци", добавя Гунев.

Законът обаче провокира сериозни опасения и страхове от евентуални злоупотреби - както у представители на юридическата общност, така и на много политици извън управляващата партия. Причината е, че той позволява драстично ограничаване на фундаментални права на гражданите само на базата на оперативни данни на спецслужбите, и то почти без опции за ефективен и независим съдебен контрол. Притеснение буди и възможността за "прекратяване на юридически лица по ред, предвиден със закон", каквото и точно да значи това.

"Антитерористичният закон крие повече рискове за правата на гражданите, отколкото гарантиране на тяхната защита. Тук има тотално преиграване и презастраховане, тъй като и досега антитерористичните мерки са предвидени в много други закони, които обаче не се спазват", коментира депутатът от БСП Атанас Мерджанов, който е член на вътрешната комисия в парламента. "Мисля, че този закон първо трябва да мине своя изпит пред различните професионални колегии", добавя той.

"Това в някакъв смисъл е доста ненужен акт. Той по-скоро има политическа цел", казва и зам.-председателят на ДСБ и член на вътрешната комисия в парламента Атанас Атанасов. Според него рисковете, които се създават за гражданските права, демонстрират отчетлива и тихомълком прокарвана тенденция. Според него обаче тя е резултат най-вече от интервенция на прокуратурата. "Например защото прокуратурата не желае да работи, да речем, с ГДБОП и някои от службите на МВР, тук в преходните и заключителните разпоредби се възстановяват полицейски правомощия на ДАНС – да обискират, да претърсват, да изземват, да задържат лица. Това е нонсенс", уточнява Атанасов. Според него също така е притеснително, че се въвежда и специален ред за използване на специални разузнавателни средства по искане на главния прокурор и с разрешение на специализирания съд. "На практика прокуратурата получава правомощия на специална служба", обобщава Атанасов.

Юристите са смутени

"Общо взето законът ми се вижда проблематичен в този вид", коментира за "Капитал" и адвокат Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на неправителствената организация "Програма Достъп до информация". "В закона ме притесняват засилените правомощия на изпълнителната власт, и по-специално на две фигури в нея: председателя на ДАНС и министъра на вътрешните работи", допълва Кашъмов. Те пряко задействат процедура по ограничаване правата на хората. На първо място, това са превантивните мерки: забрани за промяна на местоживеенето; за напускане на страната; за посещаване на определени места; за напускане на определено населено място; за достъп до интернет; за притежаване и използване на повече от един телефонен номер; за осъществяване на контакт с определени лица.

"Тук няма граници. Излиза, че на някого може да му бъде забранено да контактува дори със семейството си", добавя Кашъмов. Според него тези мерки, които могат да продължат за срок до шест месеца с опция за продължение за още три, са абсолютно неясни, а някои от тях – безсмислени. "Ако някой може, нека да ми обясни човешки как като забраним достъпа на някого до интернет или като му се каже, че не може да контактува с определени хора, това може да способства за превенция на тероризма", обобщава той.

Адвокатът правозащитник Михаил Екимджиев е още по-краен в оценките си за нормативния акт. "Има една глава от закона, посветена на превантивните мерки, от която става ясно, че едни хора в МВР и ДАНС, вероятно със съдействието на прокуратурата, се опитват със закон да ни откраднат конституцията, да ограбят наши основни конституционни права", коментира той пред Mediapool.

"Навсякъде ние оставяме гаранциите, които съдебната система дава, за предотвратяване на злоупотреба с всички тези правомощия", задочно опонира зам.-министърът на вътрешните работи Филип Гунев. Според него шумно дебатираните превантивни мерки биха се отнасяли за единици граждани, които са заподозрени в международен тероризъм. "Мисля, че има разлика в сравнение с това, което например сега ЕС иска от Турция, за промяна на антитерористичното законодателство. Там има основателни опасения, че злоупотребата с това законодателство може да се окаже злоупотреба с политически права и разправа с политически опоненти. Не мисля, че в България има такава опасност", коментира той.

Адвокат Кашъмов обаче вижда проблем и около предвидената възможност за съдебен контрол върху превантивните мерки през Специализирания наказателен съд и апелативната инстанция над него. "Необяснимо е за мен как така ще се провежда задочно производство без участие на засегнатия, когато не се планират тайни мерки", казва той. Според него в случая не просто не става дума за тайни мерки като подслушване и следене, а точно обратното - засегнатият трябва да знае, че има забрана да напуска местоживеенето си, да не контактува с дадени хора или пък да не ползва интернет, иначе няма как да я спазва. Юристът смята също така, че може да се стигне до дела пред съда за правата на човека в Страсбург, тъй като на първа инстанция ограничителните мерки ще бъдат издавани от един-единствен човек в държавата – председателя на Специализирания наказателен съд. "Безпристрастността на съда предполага също така правосъдието да бъде дадено от случайно избран магистрат. Затова толкова се борихме за случайното разпределение на делата", допълва Кашъмов.

Юристът вижда проблем и в частта от закона, която регламентира провеждането на антитерористична операция. В нормативния акт не е записано ограничение при определянето на териториалния й обхват от страна на вътрешния министър. Така МВР-шефът би могъл да обяви операция на територията на цялата страна, практически изземвайки изключителното правомощие на парламента или президента да обявят извънредно положение в държавата. Вътрешният министър също така определя еднолично и ръководителя на антитерористичната операция – личност, която по силата на настоящия закон ще има огромни правомощия. "Това ще е фигура, която директно ще въздейства върху правата на неограничен кръг граждани", обобщава Кашъмов.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 3

    Законопроектът е абсолютен нонсенс.
    Той показва две неща:
    - абсолютната неспособност на герб да направят нещо смислено;
    - пълното неглижиране на граждански права и цивилизационни норми за сметка на някакво разбиране за милиционерска целесъобразност.

    Не бе далеч времето, когато Борисов се кълнеше, че между свободата и сигурността ще избере свободата.
    Може и да не е разбирал за какво става дума...

    Нередност?
  • 2
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Доста сте прав.

    Обаче винаги има и разумен компромис.
    Да вярно е, че има заплахи. Но биха могли да приемат един "Закон за координация на силите на реда" или нещо подобно (името могат да си го измислят както щат) който да дава право примерно на МС на основата на оценка на съществуващата заплаха и на една Наредба (подзаконов акт) да задействува бързо тези сили. И в това нещо да е разписано кой какво прави - ДАНС, ГДБОП, спец.части на армията и т.н. и кой ръководи съвместните операции ако се наложат такива - има си експерти те да решават.
    Заплахите могат да бъдат моделирани нетрудно. Можем в този форум да им напишем и заплахите, а и проекта на подобен закон.
    В статията правилно са цитирали Франклин.
    А това, че проектозакона им е пълно безумие всеки го вижда. Не може да създаваш тотална полицейска държава с практически неограничени права на органите на реда да си правят каквото си щат и когато си щат и спрямо когото си щат.
    Същото се отнася и за безумния антикорупционен закон на "червената кукувица" Кунева с идиотизмите за анонимните сигнали. Ами "червената кукувица" първо да беше се информирала, че има Международна конвенция за борба с корупцията по която и България е страна. И там има ясна дефиниция за това що е корупция.

    Нередност?
  • 3
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    И тия, вместо да създадат антитерористични отряди (то и сега ги има и мисля, че са в ГДБОП) да ги подсилят, дообурудват и обезпечат материално и да вдигнат заплатите на момчетата и момичетата в тях за да ги мотивират, тръгнали закони да пишат.
    Иначе ще гледаме Митьо Гъза или Очите да се гърми насам-натам из България и да няма кой да го спре този бандит.
    Урок 1: Прост модел за пресичане на "канал" за незаконни мигранти.
    Съществува прост и евтин софуеър за триточково засичане на мобилен теленфон с точност радиус до 10 м. На Запад го ползуват родителите за да си следят децата да не ги лъжат че са уж в училище, пък били на стадиона да гледат мач. Платена услуга. Много евтина. Нашите експерти знаят за нея. Ами какъв "каналджия" - какви 5 лева. Ще ги изловят за седмица всичките. МВР ги знае каналджиите и телефоните им и ще ги "опраска" без проблем.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 1

    До коментар [#2] от "gosho3":

    Нормативната база я има - терорът е описан и в НК, противодействието е описано в закона за МВР, за ДАНС, за СРС, в поднормативни актове.
    Службите ги има - натъпкани до пръсване с чиновници.
    Това, което го няма е способност и желание да се прилага закона - еднакво за всички.

    Какво стана с делото срещу имамите в Пазарджик? Нищо. Защо? Защото прокуратурата не можа да докаже обвиненията. Това се получава почти във всяко шумно дело. Мислите ли, че ще докажат организирана престъпна група във Фонда за лечение на деца? Дори и да я е имало?

    Новият закон иска да "прескочи" законовия ред и милиционерски началник да наложи санкции, а не съдът.
    И после - срокът за обжалването на санкциите е заложен 1 (един!!!) ден! Докато се осъзнаеш и позвъниш по телефона да ти намерят адвокат - и срокът изтекъл...

    Не изсмукани от пръстите репресивни закони - действено прилагане на съществуващите. Законът не работи сам от папката - трябва някой да го прилага.

    Нередност?
  • 5
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Това проекто недоносче
    Д. Пеевски , сватанака Сотир Ц.
    или друг "гений " го е написал?!

    Нередност?
Нов коментар