🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търг на МВР за джипове разби единодушието на КЗК

Двама от комисарите имат особено мнение по обществената поръчка, което се случва сравнително рядко в този състав на регулатора

Пламен Киров (първият отляво надясно) и Красимир Витанов (втори отдясно наляво) определят твърдение на колегите си от КЗК като "нелогично, неприемливо и абсурдно".
Пламен Киров (първият отляво надясно) и Красимир Витанов (втори отдясно наляво) определят твърдение на колегите си от КЗК като "нелогично, неприемливо и абсурдно".
Пламен Киров (първият отляво надясно) и Красимир Витанов (втори отдясно наляво) определят твърдение на колегите си от КЗК като "нелогично, неприемливо и абсурдно".    ©  Юлия Лазарова
Пламен Киров (първият отляво надясно) и Красимир Витанов (втори отдясно наляво) определят твърдение на колегите си от КЗК като "нелогично, неприемливо и абсурдно".    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кандидати в поръчката са отхвърлени заради уж технически разминаващи се цени. Разликата е идвала от задължителната поддръжка на автомобилите.

Търг за доставка на патрулни полицейски автомобили с висока проходимост "скара" членовете на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), което не е обичайно. Мнозинството комисари смятат, че нарушение няма, но двама излизат с писмено особено мнение, в което виждат основни пороци в поръчката. Двама от комисарите са в опозиция на решението, с което мнозинството в регулатора отхвърля жалбите на отстранени кандидати. Опозиция са Пламен Киров от квотата на ДПС и Красимир Витанов, посочен от СДС.

Поръчката беше разделена на две - една за доставка на 51 патрулни автомобила и друга за още 70 автомобила. МВР избра за първата "Асебо", която не е позната в сектора и не е известна с досегашен опит във вноса на автомобили, а за втората - пазарджишката "Тойота Тиксим". Вносителят на Renault и Dacia "Омникар ауто" оспори първата позиция, а на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover - "Мото-Пфое" възрази и по двете позиции.

Спорната поръчка е на обща стойност около 11 млн. лв., които са част от 160-те млн. евро, отпуснати от ЕС за справяне с бежанската криза. Парите трябва да се усвоят до 30 септември тази година.

Жалбите на раздора

МВР е отстранило "Мото-Пфое", тъй като крайната цена в таблицата с различни разбивки се е различавала със записаната сума в текстовата част на офертата. Първото число е малко над 3.5 млн. лв., а второто - малко над 3.6 млн. лв. без ДДС. Аналогичен е случаят с офертата на "Омникар ауто". Другият проблем с офертите им били грешни бройки на няколко артикула - полицейски ленти, конуси и т.н.

Мнозинството в КЗК се съгласява с МВР и отхвърля жалбите на "Омникар ауто" и "Мото-Пфое" като неоснователни. Ценовите оферти на двата кандидата бяха сред най-ниските, а оценките им по технически показатели - сред по-високите, което ги прави добра конкуренция на настоящите победители.

Същевременно изборът на единия победител - "Асебо" (собственост на Асен Хариев Бораджиев), учуди представителите на автомобилния бранш. Все още не е ясно каква марка и модел е спечелила търга и как "Асебо" ще може да сервизира такива автомобили, като Бораджиев също отказа да коментира пред "Капитал" преди време. А и този търг влезе в общата тенденция за масово отстраняване на кандидати - от над 20 с оферти в началото до финала бяха допуснати само четири.

Опозицията: отхвърлят се оферти без основание

Двама от комисарите обаче - Красимир Витанов и Пламен Киров, не са съгласни с решението на мнозинството и оформят позицията си в особено мнение. Те твърдят, че решението на КЗК "преповтаря безкритично тезите" на възложителя - МВР.

В своето мнение Витанов и Киров уточняват, че е нормално общата цена за изпълнение на поръчката, която се попълва под таблицата, да надвишава общата цена, посочена вътре в нея. Причината според тях е, че общата цена за поръчката включва два показателя, които липсват в таблиците - цени за регистрация на автомобилите в КАТ и цените за гаранционната им поддръжка. Така например при "Мото-Пфое" посоченото в таблицата плюс сумата за гаранционно обслужване били точно колкото е окончателната цена. Двамата комисари наричат становището на мнозинството в КЗК за цените в поръчката "нелогично, неприемливо и абсурдно".

Сега е възможно "Мото-Пфое" и "Омникар ауто" да обжалват във Висшия административен съд. От "Мото-Пфое" коментираха пред "Капитал", че обмислят каква да бъде следващата им стъпка.

Изненадващ отпор

Отпорът идва от неочаквани комисари, които традиционно се приемат за близки до управляващите от ГЕРБ.

Красимир Витанов беше предложен за член на КЗК от СДС. До влизането си в комисията беше управител на държавното дружество "Екоинженеринг-РМ", което е към Министерството на икономиката, тогава оглавявано от лидера на СДС Божидар Лукарски. По време на управлението на Пламен Орешарски Витанов е назначен за председател на надзорния съвет на "Булгартрансгаз", пост, който заема до началото на 2015 г. Преди това от 2010 г. е заемал различни длъжности в Агенция "Пътна инфраструктура". Според биографията на Витанов от 2008 до 2010 г. е бил юрисконсулт във фирмата "Юропроджектс пойнт". През този период компанията е собственост на австрийско дружество със същото име, в което мажоритарен акционер е Моника Янова (днес Станишева).

Пламен Киров пък беше предложен от ДПС. Киров се счита за близък до бившия президент Георги Първанов. Между 2001 и 2006 г., по време на мандата на Първанов като президент, Киров е бил негов секретар по правните въпроси. След това Първанов го назначи и за конституционен съдия. Бил е докладчик по делата, с които бяха обявени за противоконституционни разпоредби в Закона за дипломатическата служба и Закона за Българската телеграфна агенция, които въвеждаха лустрация за служителите и сътрудниците на бившата ДС.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев
    • + 3

    "Принципността" на двамата свидетелства не за някакъв катарзис, а за некоординирани практики.

    Нередност?
Нов коментар