Търговският регистър отново може да спре, спешно го надграждат

Причината е ограниченият капацитет на Агенцията по вписванията в резултат на разследването на срива от август

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До няколко седмици България може отново да остане без Търговски регистър. Това става ясно от обявление на Агенцията по вписванията за обществена поръчка с предмет "надграждане на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни", която е на стойност 190 хил. лв. В заданието се подчертава, че става дума за спешна потребност, защото в противен случай отново може да се случи спиране на функционирането на регистрите. Спешният характер на поръчката е обяснен с последиците от срива на Търговския регистър през август, когато системата остана блокирана от 9 до 27 август и предизвика сериозни опасения и политически скандал, завършил с оставката на предишната директорка на агенцията Зорница Даскалова.

В момента има приблизително около 30 терабайта свободно дисково пространство в Информационния център и 20 терабайта в Резервния информационен център, пише в решението за поръчката. За да се избегне спиране на работата на регистрите в рамките на следващите няколко седмици, Агенцията по вписванията се нуждае спешно от осигуряването на минимум 120 терабайта допълнителен дисков ресурс.

Свободното дисково пространство намалява всеки ден с 1.5 терабайта, простата сметка показва, че за около 20 календарни дни дисковото пространство в информационния център ще свърши, а в резервния това ще се случи в рамките на около 14 дни. "Това ще доведе до спиране на базите данни на регистрите и спирането на функционалностите, предоставяни от регистрите, както и спиране на работа на цялата IT инфраструктура на агенцията. За да се избегне спиране на работата на регистрите в рамките на следващите няколко седмици, Агенцията по вписванията се нуждае спешно от осигуряването на минимум 120 терабайта допълнителен дисков ресурс", пише в решението за обявяване на поръчката.

В заданието също така изрично се подчертава, че спешната потребност "не е резултат от действия и бездействия на възложителя (Агенцията по вписванията) и не може да му бъде вменено във вина", а се дължи на обективен факт: "Към датата на първия срив на дисковите масиви той не е могъл и не е бил длъжен да знае, че такова събитие от изключителен характер предстои, респективно, че същото ще наложи спешно възлагане на поръчка за осигуряване на допълнително дисково пространство."

Със спешния характер на поръчката е обоснован и видът на процедурата - договаряне без предварително обявяване с покана до четири фирми – "Сиенсис" АД, ССАРМ ЕООД, "Парафлоу комуникейшънс" ООД и "Телелинк бизнес сървисис" ЕАД.

След като в началото на август Търговският регистър спря да функционира, за неговото възстановяване бяха необходими няколко седмици. Тогава в Агенцията по вписванията влязоха ДАНС и ГДБОП, а прокуратурата започна разследване. От два независими източника "Капитал" научи, че именно действията на разследващите са в основата на сегашния проблем с пренатоварването. "От една страна, е иззета техниката, която е дефектирала, а от друга страна, има и забрана да се трие информация", коментира източник на "Капитал". Последното се потвърждава от съобщението за самата поръчка, в която е посочено, че "във връзка с извършване на проверка от страна на компетентните държавни органи е указано да не се предприемат каквито и да е действия по заличаване на записи от информационни системи до приключване на проверките, което допълнително натоварва наличните ресурси".

Близо два месеца след краха на Търговския регистър все още няма публично оповестени данни от различните проверки, назначени по случая. От страницата на Агенцията за държавна финансова инспекция са проверили една от обществените поръчки — за надграждане на информационната система на Търговския регистър към Агенцията по вписванията, като са констатирани четири нарушения на законодателството.

В късния следобед от Агенцията разпратиха прессъобщение, в което се казва, че поддържаните от агенцията регистри работят с пълната си функционалност, а обявяването на обществената поръчка цели "гарантиране на работоспособността и отказоустойчивостта на регистрите". Необходимият допълнителен ресурс възлиза общо на 300 терабайта, само спешните са 120.