🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АДФИ проверява обществената поръчка на Агенцията по вписванията за "Телелинк"

Ревизията на тази процедура е предложена в доклада на инспектората за срива на Търговския регистър през август

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенцията за държавен и финансов контрол (АДФИ) извършва проверка за законосъобразността на обществената поръчка, в резултат на която в края на 2017 г. е възложено на "Телелинк бизнес сървисиз" ЕАД да осигури хардуер на Агенцията по вписванията, да го монтира и конфигурира срещу 3.6 млн. лева. Предметът на обществената поръчка е "Разширяване на капацитета на масиви за съхранение на данни, надграждане на сървъри и доставка на лентови библиотеки за архивиране на данни, обслужващи информационните системи на регистрите на Агенцията по вписванията". Тя стана популярна, след като през август се случи сривът на Търговския регистър и вината бе хвърлена върху дефектирали дискове и липса на достатъчно резервно дисково пространство.

Информацията за назначената ревизия от АДФИ се съдържа в отговор на Министерството на правосъдието на запитване на "Капитал" за резултатите от проверката на Инспектората към министъра на правосъдието, която бе назначена през август по повод на срива на Търговския регистър. От него става ясно, че инспекторатът е изготвил доклад от проверката на 5 септември, в който освен всичко друго се предлага Агенцията за държавна финансова инспекция да извърши проверка на точно тази обществена поръчка в Агенцията по вписванията. Инспекторатът към министъра на правосъдието няма правомощия да прави ревизия на обществени поръчки. Същевременно - по информация на "Капитал", оказва се, че преписката за точно тази обществена поръчка, която се намира в Агенцията по вписванията, e била непълна.

На 10 септември 2018 г. министър Цачева е изпратила писмо до АДФИ за проверка на законосъобразността на тази обществена поръчка, а на 4 октомври 2018 г. от АДФИ са отговорили, че е взето решение за финансова инспекция в Агенцията по вписванията за тази конкретна поръчка. Към момента проверката не е приключила, се казва в отговора на Министерството на правосъдието.

Препоръки - запълване на щата, нова политика към IT специалистите, по-внимателно с обществените поръчки

Извън това в доклада на инспектората се отправят три препоръки:

- Да се предприемат необходимите действия за заемане на свободните щатни бройки в Агенцията по вписванията;

- Да се направи функционален анализ на дирекция "Информационно обслужване и технологии" с оглед оптималност на щатната й численост и професионална компетентност на служителите. Пред парламентарната правна комисия в сряда министър Цецка Цачева посочи, че основният проблем на Агенцията по вписванията е с IT специалистите - през годините там са работили 17 души, а сега са едва четирима. Проблемът идва основно от това, че държавата не може да им осигури адекватно заплащане;

- Да се ревизира моделът на цялостното възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки.

Разследването на срива на Търговския регистър е наложило купуването на още техника

Разследването на срива на Търговския регистър през август е причина за спешната обществена поръчка, обявена от Агенцията по вписванията за закупуване на 120 терабайта допълнително дисково пространство. Това се казва в отговор на Агенцията по вписванията, същото отговори и правосъдният министър Цацка Цачева и в сряда пред депутатите от правната комисия, където бе изслушана в рамките на редовния блиц контрол.

"Агенцията по вписванията има осигурен необходим ресурс за съхранение и архивиране на резервни копия за постъпващата ежедневно информация, но поради възникналата необходимост от запазване на определени масиви от данни за нуждите на извършваните проверки от компетентните органи във връзка с последователното дефектиране на дискове от базата данни на Търговския регистър през август т.г. се налага провеждане на процедура по закупуване на допълнителен дисков масив за съхранение на данни. Тази необходимост е продиктувана от конкретно указание на компетентните органи, извършващи проверките, да не се предприема заличаване на записи от информационната система до приключване на проверките. За целите на разследването интерес представлява не съдържанието на посочените масиви, т.е. не "данните/информацията, съдържаща се в Търговския регистър, а метаданните, които тези масиви съдържат. Те са следа и доказателство за процесите, начините, методите и причините, довели до срива в системата. Тези записи (логове) са носители на информация за конкретните действия и/или бездействия, по време на срива на ТР, както и по време на процеса по възстановяване и заличаването им би могло да затрудни или опорочи резултатите от разследването.

В резултат възникналата необходимост от запазването на определен масиви от данни се наблюдава допълнително натоварване на наличните дискови ресурси, което е извън нормалния цикъл на съхранение, а това от своя страна води до блокиране на още 80 терабайта от наличния ресурс", се казва в отговора на агенцията.

Извън това са предприети всички необходими мерки за съхранението на базата данни, за гарантиране на ежедневното архивиране на данните както в основния информационен център, така и в резервния център, заявяват от АВ.Искам да получавам бюлетина Легал Компас