🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Гъстата мъгла над бъдещето на магистрала "Хемус"

Продължава да липсва ясен план как държавната "Автомагистрали" ще харчи 1.34 млрд. лв., а премиерът поиска пет първи копки до март

"Автомагистрали" има особено много опит в тунели и мостове, твърди регионалният министър. Повечето от тази работа се превъзлага, казват от сектора
"Автомагистрали" има особено много опит в тунели и мостове, твърди регионалният министър. Повечето от тази работа се превъзлага, казват от сектора
"Автомагистрали" има особено много опит в тунели и мостове, твърди регионалният министър. Повечето от тази работа се превъзлага, казват от сектора    ©  Юлия Лазарова
"Автомагистрали" има особено много опит в тунели и мостове, твърди регионалният министър. Повечето от тази работа се превъзлага, казват от сектора    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Март месец, Цецо, искаме да направим пет първи копки по "Хемус. И да стартираме." Това заяви премиерът Бойко Борисов в края на изявлението си по време Националната работна среща на ГЕРБ в неделя, 20 януари.

С това изказванията по темата за строителството на "Хемус" стават още по-объркващи. Да започнем с това, че да се направят пет първи копки през март, тоест след два месеца, е невъзможно, ако се съди по публичната информация. Дори не е ясно къде биха били цели пет, единствената по-напреднала отсечка все още се проектира, а тепърва предстоят отчуждителни процедури. И да стигнем до още по-фрапиращото интервю, което даде шефът на компанията, която трябва да строи магистралата - държавната "Автомагистрали", в края на миналата седмица пред "24 часа", където призна че това е първият им строителен обект, но "се чувстват готови".

Интервюта, след които остават въпроси

В първата си поява в медиите изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев получи възможност да разбули някои от мистериите около фирмата. Това обаче не се случи.

"В България няма нито една фирма, която може да изпълни този проект самостоятелно, но до голяма степен ние ще го направим", например казва той, с което си противоречи дори в рамките на едно изречение.

В друго изказване Беличев казва, че имат 30-годишна история и достатъчно опит. Нито месец от този опит не е в изграждането на магистрали. В момента държавното дружество има пет договора с АПИ за поддържане на различни магистрални отсечки в страната. Няколко източници на "Капитал" обясниха също така, че компанията превъзлага голяма част от дейностите и всъщност част от опита, който афишират, така и не е придобит.

В интервюто Беличев споменава, че дружеството ремонтира тунели и мостови съоръжения. "И до момента "Автомагистрали" изпълнява проекти, възложени от АПИ, и то сериозни проекти. Мостови съоръжения, виадукти и тунели са сериозни съоръжения, те са най-трудните за ремонтиране и изграждане съоръжения на всяка магистрала", повтори тезата регионалният министър Петя Аврамова в интервю за "Дарик радио" в събота. Мостовете и тунелите обаче са сред най-често превъзлаганите на подизпълнители дейности по договорите на държавната компания. Точно с такива дейности са им съдействали например компаниите ГБС и "Евро Алианс".

По последните официални данни "Автомагистрали" има 245 служители. За сравнение - най-големите строителни компании у нас като "Хидрострой", "Джи Пи груп" и "ГБС Инфраструктурно строителство" имат от порядъка на 450 - 500 служители и работят в консорциуми с партньори по големите си инфраструктурни проекти за държавата. В момента има и сериозна криза с пазара на труда в строителния бранш, така че не е ясно как държавната компания ще привлече нови служители.

Беличев уточнява, че дружеството има "ясни отчетни механизми", а всичко около строителството на "Хемус" ще е "на светло". Ако това е така, то ще е доста сериозен напредък спрямо досегашната практика на "Автомагистрали". Рамковите споразумения, които дружеството има с частни компании по договорите си за поддръжка, не са публикувани на сайта или в профила на купувача на възложителя АПИ. Някои договори с подизпълнители като този с "Пътища Пловдив" присъстват там, но това е по-скоро изключение от правилото.

Дори договорът за "Хемус" между компанията и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) още не е публичен, въпреки че е сключен още в средата на декември.

Частният сектор - в неведение и на дистанция

В петък Камарата на строителите даде пресконференция, на която няколко от най-големите частни компании се разграничиха от държавната компания. Те реагираха на думите на Корнелия Нинова в парламента, че парите за "Хемус" са предназначени за ПСТ, ГБС, Хидрострой, "Пътстрой-92" и "Трейс груп", които ще действат като подизпълнители на "Автомагистрали".

Пред журналисти Живко Недев, изпълнителен директор на "Хидрострой", заяви, че фирмата няма никакви договори с държавното дружество и под никаква форма нямат комуникация и контакти с него. Мариела Рунтева, представител на "Трейс груп холд", също коментира, че фирмата няма договори с новия строител на "Хемус". Инж. Иван Димитриев от ръководството на "ПСТ груп" потвърди, че те имат рамкови договори с "Автомагистрали", които обаче не касаят изпълнението на "Хемус" и нямат усвоени аванси или договори по това строителство.

От отговори на АПИ до "Капитал" става ясно, че ПСТ са подизпълнител на "Автомагистрали" по поръчка за поддържане на "Тракия" , но това не е публикувано нито на сайта на АПИ, нито на сайта на "Автомагистрали".

Самата камара коментира много предпазливо решението на правителството. "Ние, когато се приемаше, отчетохме, че с това се нарушава на строителните фирми обема от възможността за ясна конкуренция и доказване на преимущества. Но ние не сме политици, това е съобразено с европейска директива", бяха думите на Мирослав Мазнев, изпълнителен директор на КСБ.Повечето компании засега твърдят, че никой не е започнал преговори с тях за съдействие по изграждането на "Хемус" между Боаза и Велико Търново.

Както каза регионалният министър Петя Аврамова, "аз не виждам нищо лошо да има повече държава в пътния сектор". Ако целта на тази "повече държава" ще е да направи петте първи копки на Бойко Борисов след два месеца, тя вероятно ще се справи. Ако целта е магистрала на север, нещата остават все така неясни.