Ново движение за "Хемус" и за пътя Асеновград-Кърджали
Докато премиерът обикаля страната предизборно, пътната агенция ударно пуска поръчки
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Личи си, че идват избори. Докато Бойко Борисов и министрите му обикалят страната в един автомобил и излъчват на живо нещо като инфраструктурен дневник на страната, Агенция "Пътна инфраструктура" не спира да бълва поръчки.
В един и същи ден стана ясно, че АПИ търси кой да създаде разширен идеен проект за 46 км от "Хемус" след Велико Търново, както и стартирането на разширение на пътя Асеновград-Кърджали за още 33 млн. лв. Всичко това първо мина през разговорите в колата на премиера, за да достигне до публиката през профила за поръчки в АПИ.
Още "Хемус"
След като през декември правителството възложи на държавна фирма да строи 134 км, а по думите на министъра на регионалното развитие цялата магистрала трябва да е завършена през 2024г., новините около "Хемус" не спират.
Новата поръчка е за разширен идеен проект за 6.7 млн лв. Участъкът е част от общо 90 км между Велико Търново и Търговище, които са на най-изостанал етап. В момента за участъка има идеен проект, но той трябва да се разшири и да се изготви парцеларен план, който да послужи впоследствие в отчуждителните процедури. След това ще трябва да се направи и технически проект и чак тогава да се премине към строителство.
В рамките на поръчката има две особени позиции, съответно на стойност малко над 3.30 млн. лв. и 3.36 млн. лв. Първата позиция е за участъка от км 222 след пресичането с път I-5 Плевен - Ловеч до км 244+200 след пътен възел "Горски Сеновец". Втората позиция е за отсечката от п.в. "Горски Сеновец" до км 268+209,46 след пътен възел "Ковачевско Кале".
Избраните изпълнители трябва да изготвят геодезически измервания, полска работа, инженерно-геоложки проучвания и да изработят разширен идеен проект. Критериите за оценка на оферти са два с равна тежест - техническа оценка и предложена цена. Кандидатите нямат право да участват и за двете позиции, като това може би е опит да се скъсят сроковете за изпълнение.
Заданието ще трябва да е готово в рамките на 150 дни или пет месеца от подписване на договор. Оптимистичният срок за поръчка и изпълнение е година, тъй като понякога оценителните комисии действат бавно. Крайният срок за събиране на оферти е 24 юни.За "Хемус" след Търново няма заделено финансиране засега и не е ясно дали държавата пак ще се възползва от услугите на държавната "Автомагистрали" или ще използва процедурата за открит търг.
И едни 33 млн. лв. между Асеновград и Кърджали
В същото време в свое изказване по време на инспекция на ремонта на отсечката между Пловдив и Асеновград министър-председателят Бойко Борисов "уточни, че стартира и изграждането на пътя Асеновград – Кърджали, който ще струва 33 милиона лева". Това пише и в съобщението на пресслужбата на премиера. Намиращият се в автомобила на Борисов Нанков пък каза в прякото предаване във Фейсбук, че става дума за "процедура за избор на изпълнител за надграждане".
"Капитал" изпрати уточняващи въпроси по темата до Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), за да стане ясно конкретно за какъв участък става дума, каква е дължината на този път, къде се намира и по коя точно процедура е.
От (доста бързите) отговори на АПИ става ясно, че се говори за ремонт на 32,8 км от път ІІ-58 Кърджали – Асеновград, който струва 28.7 млн.лв. без ДДС, а не 33 млн. лв.
Въпреки че поръчката е обявена през юли 2017 г., изпълнител е избран само за една от пет особени позиции. Не е ясна конкретната причина за това бавно развитие на търга, като причината не е обжалвания, тъй като няма съобщение за това в страницата на АПИ, нито пък документи в сайта на КЗК за подобни производства.
"В момента се провеждат процедури за избор на изпълнители на строително-монтажни работи и строителен надзор. Процедира се и издаването на разрешение за строеж, за да може веднага след избирането на изпълнители и подписването на договори да започнат строително-монтажните работи", уточняват от агенцията.
От думите на Нанков става ясно, че изграждането е далеч от реален старт, а тепърва ще се проведе избор. Премиерът обаче уточнява, че в момента се изпълняват отчуждителни дейности на терените край отсечката, но споровете в съда вече не можели да бъдат причина за начало на строителството. Борисов сигурно визира промените в Закона за държавната собственост, които миналата седмица бързо минаха през гласуване на парламента и на второ четене. Според тях се допуска предварително изпълнение на актове за отчуждаване на частни имоти, дори и да има обжалване от страна на собствениците им по отношение на размера на обобщението. Иначе казано - съдебните дела вече няма да бавят строителството и то ще си започва, преди да са разплатени отчужденията.
"Засега тези пари ги вадим само от бюджета, а трябва да си ги плащат тировете и бетоновозите", допълва Борисов. Това е свързано с отложения старт на тол-системата, чието забавяне правителството договори миналата седмица.
4 коментара
Каквото и да си приказвате, магистралите си трябват.
По тях пътуват и тези, дето мрънкат.
До коментар [#1] от "Костадин Иванов":
Така е ! По тези магистрали хората ще бягат по-бързо. Естествено от хубаво.
Отчайващо колосално е количеството работа, което не е пипнато от всички останали правителства, освен тези на ГЕРБ, в сектор инфраструктура на България. Това е престъпна небрежност и нанесените от нея върху икономиката, демографията, просперитета на нацията и политическата тежест на страната ни спрямо съседните и по-отдалечените държави е неизчислима.
"Отчайващо колосално е количеството работа, което не е пипнато от всички останали правителства, освен тези на ГЕРБ, в сектор инфраструктура на България."
+++++++++++
В една от паузите в управлението на ГЕРБ правителството на Ореха изпъди фирмата, ремонтираща пътя Юндола - Банско, макар че финансирането бе осигурено.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.