🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Центърът за градска мобилност на София ще тегли 15 млн. лв. кредит от ББР

С него ще се погасяват задълженията към транспортните оператори, но това няма да реши проблемите на дружеството

Въпреки обещанията за модернизация градският транспорт на София все още може да се ползва само срещу хартиено билетче, което невинаги може да бъде закупено лесно
Въпреки обещанията за модернизация градският транспорт на София все още може да се ползва само срещу хартиено билетче, което невинаги може да бъде закупено лесно
Въпреки обещанията за модернизация градският транспорт на София все още може да се ползва само срещу хартиено билетче, което невинаги може да бъде закупено лесно    ©  Велко Ангелов
Въпреки обещанията за модернизация градският транспорт на София все още може да се ползва само срещу хартиено билетче, което невинаги може да бъде закупено лесно    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Центърът за градска мобилност, който отговаря за платеното паркиране в София и продава билетите за градския транспорт, ще вземе 15 млн. лв. кредит от Българската банка за развитие. Целта е със средствата да се погасят натрупани задължения към транспортните оператори - авто- и електротранспорта. Обяснението е, че дълговете са формирани заради по-малкото продадени превозни документи по време на извънредното положение и спирането на контрола. Това става ясно от доклад на Николай Стойнев и Георги Георгиев от ГЕРБ и Карлос Контрера от ВМРО.

ЦГМ вече дължи близо 6 млн. лв. на общинските транспортни фирми само за времето от март до май, а към септември задълженията ще достигнат 15 млн. лв.

Решението да се вземе заем от ББР беше одобрено от Столичния общински съвет на редовното заседание през седмицата с 32 гласа "за", 12 "против" и 8 "въздържали се". То предизвика критиките на общински съветници от "Демократична България" и независимия Борис Бонев, най-вече заради начина на управление на самото дружеството по време на и преди извънредното положение.

"Искаме да бъде отпуснат кредит на едно дружество - символ на непрозрачно управление, което не инвестира в инфраструктура като тротоари или места за паркиране", коментира общинският съветник от "Демократична България" Методи Лалов. Той припомни, че групата на партията в общинския съвет е предложила мярка за прозрачност на общинските дружества "и докато не се случи това, няма какво да правим с тези черни дупки".

Доколко ЦГМ спазва обещанията си за поддръжка на тротоари и изграждане на паркинги може да се види и от инвестиционната програма на дружеството за 2019 г. Тя се изчерпва до инвестиция 2.6 млн. лв. за буферния паркинг на метростанция "Стадион Васил Левски" и близо 2 млн. лв. за ремонт на тротоари. Това прави съответно 10 и 8% от приходите на дружеството, които са били 26 млн. лв. За сметка на това ЦГМ е отделил 8 млн. лв. за все още неработещата електронна билетна система в София, която струва общо 83 млн. лв. и ще се изплаща в продължение на 10 години.

Без особен избор

Друг проблем според общинския съветник Борис Бонев е липсата на желание за реформи в дружеството и неправилното разпределение на човешкия ресурс. "Това е поредният случай, в който едно дружество с изключително спорна репутация се подкрепя от парите на всички нас, без насреща да е дадена възможността и да е представен конкретен план за реформи, за оптимизиране", коментира той.

От ГЕРБ отговориха, че ситуацията налага вземането на кредит, тъй като в противен случай има опасност да спре градският транспорт. "С това предложение се подпомага не самото дружество, а градският транспорт в София", обясни председателят на комисията по икономика и собственост Николай Стойнев. В допълнение Георги Георгиев, който е председател на комисията по финанси и бюджет, обясни, че когато се натрупват задълженията, те се олихвяват и ако не се погасят с по-евтиния като разноски кредит, всъщност ще се трупат лихви.

От доклада се вижда, че за месец март ЦГМ е реализирал продажби в размер на 9.5 млн. лв., а извършената транспортна задача е 10.15 млн. лв. с ДДС. През април разликата е подобна - над 4 млн. лв., а през май - около 1 млн. лв.

Недостижимото билетче

Макар и основната причина за по-малкото продадени документи да е в по-малкото пътници и временното ограничаване на продажбите, забраната за купуването на билетчета от шофьорите вероятно също има роля. По принцип тя е съвсем разумна, но връща към стария софийски проблем с достъпа на пътниците до превозни документи. На голяма част от спирките липсват места за продажба на такива и това прави практически невъзможно редовното пътуване. Такъв например е случаят с първите три спирки на трамвай №7 откъм кв. "Манастирски ливади". В същото време всички машини за продажба на билети в трамваите вече са премахнати, а новата електронна система не работи.

От пресцентъра на ЦГМ обаче твърдят, че не би трябвало да има подобни пречки за пътниците. "Пътниците на градския транспорт имат достатъчно възможности за снабдяване с редовни превозни документи - работят 270 места за продажба на такива", коментираха от дружеството в отговор на въпрос на "Капитал". И припомниха, че по действащата наредба на Столичния общински съвет "всеки пътник е длъжен да се снабди с редовен превозен документ, преди да ползва градския транспорт".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    telqk avatar :-|
    telqk
    • + 1

    Едвам влезнахме в чакалнята и фандъковица тръгна да тегли заеми. Защо бе булка или гепенето намаля?

    Нередност?
Нов коментар