Центърът за градска мобилност на София ще тегли 15 млн. лв. кредит от ББР
С него ще се погасяват задълженията към транспортните оператори, но това няма да реши проблемите на дружеството
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Центърът за градска мобилност, който отговаря за платеното паркиране в София и продава билетите за градския транспорт, ще вземе 15 млн. лв. кредит от Българската банка за развитие. Целта е със средствата да се погасят натрупани задължения към транспортните оператори - авто- и електротранспорта. Обяснението е, че дълговете са формирани заради по-малкото продадени превозни документи по време на извънредното положение и спирането на контрола. Това става ясно от доклад на Николай Стойнев и Георги Георгиев от ГЕРБ и Карлос Контрера от ВМРО.
ЦГМ вече дължи близо 6 млн. лв. на общинските транспортни фирми само за времето от март до май, а към септември задълженията ще достигнат 15 млн. лв.
Решението да се вземе заем от ББР беше одобрено от Столичния общински съвет на редовното заседание през седмицата с 32 гласа "за", 12 "против" и 8 "въздържали се". То предизвика критиките на общински съветници от "Демократична България" и независимия Борис Бонев, най-вече заради начина на управление на самото дружеството по време на и преди извънредното положение.
"Искаме да бъде отпуснат кредит на едно дружество - символ на непрозрачно управление, което не инвестира в инфраструктура като тротоари или места за паркиране", коментира общинският съветник от "Демократична България" Методи Лалов. Той припомни, че групата на партията в общинския съвет е предложила мярка за прозрачност на общинските дружества "и докато не се случи това, няма какво да правим с тези черни дупки".
Доколко ЦГМ спазва обещанията си за поддръжка на тротоари и изграждане на паркинги може да се види и от инвестиционната програма на дружеството за 2019 г. Тя се изчерпва до инвестиция 2.6 млн. лв. за буферния паркинг на метростанция "Стадион Васил Левски" и близо 2 млн. лв. за ремонт на тротоари. Това прави съответно 10 и 8% от приходите на дружеството, които са били 26 млн. лв. За сметка на това ЦГМ е отделил 8 млн. лв. за все още неработещата електронна билетна система в София, която струва общо 83 млн. лв. и ще се изплаща в продължение на 10 години.
Без особен избор
Друг проблем според общинския съветник Борис Бонев е липсата на желание за реформи в дружеството и неправилното разпределение на човешкия ресурс. "Това е поредният случай, в който едно дружество с изключително спорна репутация се подкрепя от парите на всички нас, без насреща да е дадена възможността и да е представен конкретен план за реформи, за оптимизиране", коментира той.
От ГЕРБ отговориха, че ситуацията налага вземането на кредит, тъй като в противен случай има опасност да спре градският транспорт. "С това предложение се подпомага не самото дружество, а градският транспорт в София", обясни председателят на комисията по икономика и собственост Николай Стойнев. В допълнение Георги Георгиев, който е председател на комисията по финанси и бюджет, обясни, че когато се натрупват задълженията, те се олихвяват и ако не се погасят с по-евтиния като разноски кредит, всъщност ще се трупат лихви.
От доклада се вижда, че за месец март ЦГМ е реализирал продажби в размер на 9.5 млн. лв., а извършената транспортна задача е 10.15 млн. лв. с ДДС. През април разликата е подобна - над 4 млн. лв., а през май - около 1 млн. лв.
Недостижимото билетче
Макар и основната причина за по-малкото продадени документи да е в по-малкото пътници и временното ограничаване на продажбите, забраната за купуването на билетчета от шофьорите вероятно също има роля. По принцип тя е съвсем разумна, но връща към стария софийски проблем с достъпа на пътниците до превозни документи. На голяма част от спирките липсват места за продажба на такива и това прави практически невъзможно редовното пътуване. Такъв например е случаят с първите три спирки на трамвай №7 откъм кв. "Манастирски ливади". В същото време всички машини за продажба на билети в трамваите вече са премахнати, а новата електронна система не работи.
От пресцентъра на ЦГМ обаче твърдят, че не би трябвало да има подобни пречки за пътниците. "Пътниците на градския транспорт имат достатъчно възможности за снабдяване с редовни превозни документи - работят 270 места за продажба на такива", коментираха от дружеството в отговор на въпрос на "Капитал". И припомниха, че по действащата наредба на Столичния общински съвет "всеки пътник е длъжен да се снабди с редовен превозен документ, преди да ползва градския транспорт".
1 коментар
Едвам влезнахме в чакалнята и фандъковица тръгна да тегли заеми. Защо бе булка или гепенето намаля?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.