🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София ще позволи на частни инвеститори да строят паркинги в общински терени

Общински съветници засега отхвърлиха варианта да се строят частни сгради с паркинг в общински имоти

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Паркинги върху пустеещи в момента общински терени в София да се строят от частни инвеститори, решиха общински съветници по време на заседание на транспортната комисия в общината в понеделник.

Предложението е част от цялостна "Програма за изграждане на частни инвестиции на територията на Столичната община" и е внесено от общинския съветник от ГЕРБ и председател на комисията по финанси и бюджет Георги Георгиев.

В първоначалния вид на програмата от юли беше предвидена и опция инвеститор да може да построи сграда върху обществен терен с уговорката, че ще изгради и паркинг, който да бъде нейна собственост. Ако беше прието, това предложение щеше да бъде огромна врата, през която части инвеститори да взимат без пари апетитни имоти и да строят сгради. Засега обаче този вариант отпада, с аргумента че в момента има много имоти, за които да се проучи инвеститорският интерес.

Съмненията

Тъй като София де факто е абдикирала от идеята за паркинги и регулиране на паркирането в кварталите, публично-частното партньорство не само не е лоша идея, но и единствената възможна. Това стана ясно, след като Центърът за градска мобилност, който би трябвало да инвестира средствата от синя и зелена зона в паркинги, претърпя милиони загуби тази година.

"Аз нямам нищо против публично-частното партньорство. Просто слушам обещания от десет години как ще се изграждат паркинги и тротоари със средствата от синя и зелена зона, прибирани от ЦГМ, и това не се случва", коментира независимият общински съветник Борис Бонев. Единствено той гласува против предложението, с аргумента че след отпадането на опцията за сграда с паркинг е трябвало да се проведе ново обществено обсъждане, както е била преценила комисията преди.

"Не виждам нещо порочно да се намесват инвеститори. Изненадвам се от процедурните хватки, които използва колегата Бонев. Инвестираме в тротоари и зелени площи, новото е да дадем възможност на бизнеса и общината да изградят заедно паркинги. Никакви терени на никого няма да се харизват", коментира вносителят на предложението Георги Георгиев.

Как ще се случва

Идеята е инвеститорите, които ще строят паркинги, да бъдат избирани с конкурс и да го стопанисват в продължение на 30 години. Те ще определят цените и ще събират приходите от ползване, а след като изтече срокът, за който се счита, че ще бъде постигната рентабилност, ще връщат паркинга на общината.

Условието е това да се случва само ако живеещите в квартала са съгласни. За целта тук е важна намесата на районните кметове, които би трябвало да провеждат обществени обсъждания за конкретните терени.

Другото притеснително е контролът. "Паркингите трябва да служат за спомагателно средство за прекачване на транспорт, както буферните паркинги. Публично-частното партньорство е добра форма за привличане на частни инвестиции за обществени нужди, но предвид къде се намираме, те са и благоприятна форма и за корупция" заяви общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев. Той препоръча кампании с международно признати инвеститори в бранша, след като тази стратегия бъде приета, "за да привлечем ноу-хау". Панев и другите съветници от групата подкрепиха предложението, като заявиха, че ще следят внимателно за изпълнението му. Сега предстои то да се гласува от Столичния общински съвет и водещата комисия.

Годишна карта на вноски и с велосипед в градския

По време на заседанието на комисията беше дискутирано и предложението на съветници от "Демократична България" за плащането на годишна абонамента карта за градския транспорт на няколко вноски, тъй като не всеки може да си позволи да изплати крайната сума от 365 лв наведнъж. На следващо заседание ще бъде взето окончателно решение за това дали вноските да се изплащат две, три или четири пъти годишно.

Друго предложение, което е напът да се финализира, е това на общинския съветник Владислав Панев. Той предлага да бъде осигурена възможност за влизане в метрото и в автобусите, обслужващи крайградски линии, с велосипеди и електрически тротинетки по всяко време, без допълнителна такса. Според Виктор Чаушев, който е експерт от "Демократична България" към комисията, и сега пътниците трябва да бъдат допускани в градския транспорт с тях.

"Наскоро станах свидетел как едно момче беше сгънало тротинетката си и искаше да влезе в метрото с нея, но полицаите го спряха. Дори след като им обясних, че това е позволено, те не го пуснаха. Което ме води до мисълта, че и органите на реда трябва да бъдат уведомявани за такива решения", коментира той. Беше обсъдено още, че е добра идея велосипеди да не се допускат единствено по време на пиковите часове. "Смятам, че това е разумно, и затова ще го добавя в предложението си", коментира пред "Капитал" Панев. То ще се гласува окончателно на следващото заседание.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 1

    След като държавниците ни не могат да различат опорна стена от хотел, не знам с какъв акъл трябва да се примирим да дават общински терени за паркинги.

    Нередност?
Нов коментар