Свързани с Ковачки компании ще строят жп отсечката София - Волуяк

Поръчките на държавната НКЖИ са две и са на обща стойност 250 млн. лв. без ДДС

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Национална компания "Железопътна инфраструктура" подписа два договора с компании, свързани с Христо Ковачки, на обща стойност 250 млн. лв. без ДДС. Първият е за модернизация и обновяване на близо 10-километров двупътен жп участък от София до Волуяк и стойността му е 199.8 млн. лв. без ДДС. Изпълнител е обединението "ЗГОП България". Срокът за изпълнение е 42 месеца.

Вторият договор е пряко свързан с първия и е за строителство на системи за сигнализация и телекомуникации на отсечката от Централна гара София до гара Волуяк и гара Банкя включително, което ще осигури радиокомуникация с локомотивните машинисти. Стойността на договора за строителство е 45.5 млн. лв. без ДДС, а негов изпълнител е обединението "ИРТМС КА Волуяк", включващо фирмите "Атоменергоремонт" и "Каф сигналинг". Срокът за изпълнение също е 42 месеца.

Обрати без изненада

Резултатът от търга за сигнализация беше ясен отдавна. Той обаче не можеше да бъде подписан, без да е решена съдбата на другия търг, тъй като работата по сигнализацията е обвързана с жп пътя.

Процедурата за модернизация на трасето беше открита още през ноември 2017 г. Очакванията на НКЖИ за този търг беше той да излезе 170 млн. лв. без ДДС. Кандидатите бяха четири, но първоначално само на два от тях бяха отворени ценовите оферти - гръцката TERNA и испанско-полският консорциум Comsa - Trakcja, избран за победител с цена 189.9 млн. лв. без ДДС. Другите два участника - обединението, свързано с Ковачки - "ЗГОП България", и ВДХ (преди "Водстрой 98"), бяха отстранени, тъй като не покриват изискванията. Комисията за защита на конкуренцията и после Върховният административен съд обаче върнаха "ЗГОП България" в играта.

Въпреки че при отварянето на ценовото му предложение на 24 април е станало ясно, че предложената от него цена е с 10 млн. лв. по-висока от избрания първи, от НКЖИ неофициално коментираха пред "Капитал", че техническата оферта на въпросния кандидат "ЗГOΠ Бългapия", който първоначално не допуснаха, била по-добра, тъй като консорциумът бил предложил "по-добро време за прекъсване на движението".

Проектите са по Механизма за свързана Европа, като те се забавиха значително и не беше сигурно дали ще се стигне до подписване на договорите. Причината е липсата на средства, тъй като офертата за модернизация на жп пътя е над индикативната, като и без това НКЖИ трябва да осигури минимум 45-50 млн. лв. дофинансиране на проекта, като предстоят разговори с Министерството на финансите. Решението явно е да се даде ход на поръчката.

Къде е Ковачки

През последните няколко години Христо Ковачки през свързани компании демонстрира интерес към жп търговете, без да участва пряко, като това разказаха няколко източника на "Капитал". "ИРТМС КА Волуяк" включва фирмите "Атоменергоремонт" , свързана с Христо Ковачки, и "Каф сигналинг".

В обединението "ЗГОП Бългapия" участват "Тодини България" и "Стопанско дружество ЗГОП" АД. Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова. Преди около 10 години регионален сайт съобщава за нея, че е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР, а през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, който беше изпълнителен директор на "Топлофикация - София" и е смятан за доверен човек на Ковачки. Таскова управлява и един от търговците на ток от групата на Ковачки - "Хидро пауър ютилитис".

Какво предвижда проектът

Отсечката е част от коридор Ориент - Източносредиземноморски. Договорът за модернизация на коловозите на жп участък Централна гара София - Волуяк включва два основни етапа: проектиране и строителство. Проектните дейности обхващат техническо и работно проектиране на двупътен железен път, контактната мрежа и изграждане на нов, трети, електрифициран коловоз от Централната жп гара в столицата до гара Волуяк.

В участъка ще бъдат построени нови приемни здания в гара Волуяк и спирка Обеля, а спирките Надежда и Връбница ще бъдат обновени. Предстои изграждането на изцяло нова гара Обеля, която ще включва 6 броя електрифицирани коловози, паркинги и съоръжения за връзки с обществения транспорт, включително със столичното метро. В цялата отсечка ще бъдат изградени нови перони, пешеходни подлези и надлези с осигурена достъпност на лица с увреждания и лица с намалена подвижност.

Предвидени са шумозащитни съоръжения в района на гарите, както и предпазни огради, които да ограничат нерегламентираното пресичане на жп релси от гражданите и съответно инцидентите в този участък.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар