Как се прави бизнес в Румъния

За разликите и приликите между българския и румънския пазар говорят хората, които работят там

Проблемите в България и в Румъния в последното десетилетие вече са от различно естество. И на двете места има проблеми и потенциал за много успешни бизнеси. Просто се разминават изцяло.
Проблемите в България и в Румъния в последното десетилетие вече са от различно естество. И на двете места има проблеми и потенциал за много успешни бизнеси. Просто се разминават изцяло.
Проблемите в България и в Румъния в последното десетилетие вече са от различно естество. И на двете места има проблеми и потенциал за много успешни бизнеси. Просто се разминават изцяло.    ©  Димитър Марков
Проблемите в България и в Румъния в последното десетилетие вече са от различно естество. И на двете места има проблеми и потенциал за много успешни бизнеси. Просто се разминават изцяло.    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От другата страна на Дунав намираме една по-развита икономика, която действа като притегателна сила за много български бизнеси. "Капитал" разговаря с няколко от тях, които са добре утвърдени на румънския пазар, за да получи обективен поглед за него. За научените уроци, предизвикателствата и възможностите отвъд реката представяме разговорите ни с Петър Щурм Константинов, изп. директор на сладкарници "Неделя" в Букурещ, Никола Илчев, основател на eCommerce Academy и Велин Ганев, собственик и изп. директор на "Данубиус".

България и Румъния вече са различни

Петър Щурм Константинов

изп. директор на сладкарници "Неделя" в Букурещ

С какво се различава румънския пазар от българския?

Познавам румънския пазар отпреди около десет години, когато румънската икономика приличаше много повече на българската. Основната разлика беше в територията. Днес, поне от моя опит, двете страни доста се промениха. Румънският пазар е значително по-голям (19 млн. души) и с по-висока покупателна способност.

Как се развива той?

По-динамично от българския. Тук има повече млади хора, заплатите са по-високи. Като цяло проблемите в България и в Румъния в последното десетилетие вече са от различно естество. Но и на двете места има проблеми и има и потенциали за много успешни бизнеси. Просто са различни.

Как се утвърди бизнесът на сладкарници "Неделя" в Букурещ?

Като цяло средата в Румъния не е твърде лесна за стартъпи и предприемачи. Въпреки това "Неделя" е вече 7 години на румънския пазар и за това време успяхме да се утвърдим на трето място сред сладкарниците в столицата, с 15 обекта. Това се дължи на качеството, което предлагаме, по-консуматорски настроеното население, възможностите на големия град (който достига 3-4 млн. души през деня).

Някои български стоки са по-качествени

Никола Илчев

eCommerce Academy, партньори на eMAG

Защо ви е интересен този пазар?

Погледнато през призмата на електронната търговия и потребителите, и търговците, и доставчиците на услуги са доста по развити и това предполага много по-добри резултати, отколкото в България. Българските търговци могат да предложат по-ниски цени на продуктите си, съответно плащайки по-ниско възнаграждение и по-малко административни разходи. Но има и друго - българските стоки са доста качествени в сравнение с някои румънски.

Как повлияха последните кризи на вашия бизнес?

За нашия бранш тези кризи повлияват до голяма степен положително. Хората днес вече имат добре изградена дигитална култура - посягат първо към онлайн пространството, за да си пазаруват. А и специално в Румъния, докато дълги години тяхната марка Dacia беше любим бранд, през последните две години всъщност eMAG се превърнаха в такава, което е показателно, че те много силно вече са ориентирани към електронната търговия.

Има нужда от още 3 моста

Велин Ганев

собственик и изп. директор на "Данубиус"

Как успяхте да се утвърдите в Румъния?

Основно заради технологията, която предлагаме, познаваме добре и материята. В същото време това е бизнес, който носи милиони годишно, но е изключително регулиран от държавата. Стресиращо е, защото всяка една грешка означава наказателно дело.

Как се развива румънската икономика в последните години?

След 2000 г. развитието на Румъния надвиши абсолютно всички очаквания в региона. Става въпрос само за желание - ако пожелае да направи нещо за секунди и това нещо се получава за много кратко време.

Лесно ли е за българите да правят бизнес тук?

В интерес на истината много бизнеси умряха в Румъния, защото най голямата грешка, която ние правим, когато дойдем в тая държава, е да кажем "при нас, в България се прави така". В Румъния е тотално различно и трябва да познаваш манталитета. Хубаво е да знаеш и езика.

Има ли регионална специализация в бизнеса или всичко е концентрирано в столицата, както у нас?

По принцип Букурещ и региона концентрират 30% от търговията на Румъния. ИТ секторът е в Клуж (с над 40 хил. програмисти). Цялата Трансилвания е много по-добре заради инфраструктурата, която успяха да направят без евросредства. Зависи всеки един окръг от кого се управлява. Например Орадя, който е на границата с Унгария, в момента на ниво община създават авиокомпания и ще има полети към всички големи летища в Румъния.

Има ли потенциал за развитие на бизнеса между двете държави?

Търговията върви добре, но има нужда от още три моста най-малко, за да може да се приключи с границите между нас. Ако американците кажат, че утре трябва да направят още два моста, ще има още четири. Аз чакам да влезем в Шенген, тогава ще разгърнем потенциала си.