🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иван Портних - кмет за един милиард

Изборът на Борисов да номинира сегашния кмет на Варна за четвърти мандат вероятно означава, че "резервната скамейка" на ГЕРБ в града е празна

До 2011 г. варненският кмет Иван Портиних е бил гражданин на Руската федерация.
До 2011 г. варненският кмет Иван Портиних е бил гражданин на Руската федерация.
До 2011 г. варненският кмет Иван Портиних е бил гражданин на Руската федерация.
До 2011 г. варненският кмет Иван Портиних е бил гражданин на Руската федерация.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Номинацията на сегашния варненски кмет Иван Портних за четвърти мандат като кандидат на ГЕРБ оставя усещането за безсилие и дежа вю. През 2011 г. заради липса на алтернатива лидерът на партията Бойко Борисов номинира "от немай къде" (пак за четвърти мандат) безпартийния Кирил Йорданов. Но го отстрани само година по-късно, използвайки т.нар. февруарски протести през 2013 г., за да го замести не с друг, а именно с Иван Портних. Този избор на Борисов вероятно означава, че "резервната скамейка" на ГЕРБ във Варна е празна.

Портних пое към кметската си авантюра във Варна на 3 март 2013 г. след продължилите близо месец най-масови протести в града, започнали с гняв заради високите сметки за ток. За протестите и до днес витае подозрението, че са били използвани и оркестрирани от ГЕРБ, за да свалят от власт безпартийния и излязъл от контрол Кирил Йорданов. Само година по-рано той беше припознат от Бойко Борисов като кандидат на партията му за четвърти пореден мандат.

На 7 юни 2013 г. Иван Портних спечели междинните избори, за кмет на Варна. "Аз съм класически десен представител с доказана дясна биография", каза за себе си той. Ден по-рано - в съботата за размисъл, по сигнал за купуване на гласове в ромските махали на града бе арестуван общинският съветник Янко Станев. По-късно той оглави група съветници от СДС във Варна, която се превърна в най-лоялниятсъюзник на Портних и ГЕРБ в съвета, а на редовните избори за кмет през 2015 г., които Портних отново спечели, 80% от гласовете, подадени за него, се оказаха отново на варненските роми.

Заместниците

В края на март 2013 г. - три месеца преди междинните избори, които Портних спечели, Агенцията за държавна финансова инспекция публикува унищожителен доклад, който съдържаше десетки индикации за корупция при подготовката и изпълнението на обществени поръчки от администрацията му. Независимо от това бившият зам.-управител на общинското предприятие "Инвестиционна политика" Христо Иванов, проявил според АДФИ чиновническа небрежност за близо 72 хил. лв., стана заместник-кмет на Варна с ресор строителство и инфраструктура. А дружествата, упоменати в доклада от 2013 г., продължиха да работят по всички инфраструктурни проекти във Варна, при това без конкуренция.

В кулминацията на преекспонираните и умишлено истеризирани протести през февруари 2013 г. варненската полиция обяви, че, за да окупират "Аспаруховия мост", на улицата са излезли над 70 хил. души. В същото време инструменти на платформата Google maps показваха, че подходите към моста могат да поберат не повече от 35 хил. души. Независимо от това разминаване, а може би и точно заради него, Портних назначи тогавашния директор на полицията във Варна Тодор Иванов за свой заместник само дни след като за първи път пое кметския пост.

Няколко "истински дървета"

"Това е новото кръгово, а там, ето, там между другото сме посадили истински дървета." Това е една от крилатите фрази на варненския кмет Иван Портних, изречена в пряко излъчване от "джипката" на Бойко Борисов. В нея той се возеше винаги на задната седалка и монотонно обясняваше какво вижда премиерът - ту вляво, ту вдясно. Този разказ за Варна звучеше винаги грандиозно, бляскаво и боботещо от динамика. Вън - от тротоара, в кълбетата прах след кортежа на Борисов, нещата изглеждаха съвсем различни - занемарен, мръсен и провинциализиран град с полумъртва икономика и увяхнала слава на някогашна "морска столица".

В продължение на двата мандата и половина на кметския пост Иван Портних позволи на Борисов да превърне бюджета на Варна в "разплащателна сметка", през която към дружества, свързани с ГЕРБ, или към сделки за купуване на политическо влияние и лоялност изтекоха милиони. Но така започна и дългата серия от грандиозни и скъпи провали на Портних.

В неговите мандати с бюджет от над 150 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране, градският транспорт във Варна трябваше да стане интегриран и модерен. В крайна сметка резултатът се оказа пълно фиаско не по-друга причина, а отново заради зле организирани и зле проведени обществени поръчки.

През 2016 г. кабинетът на Бойко Борисов подари на Варна 29% от пловдивския панаир, а само година по-късно заради острата обществена реакция си ги поиска обратно. Фактът, че Портних не е изпълнил това искане, подкрепено и с решение на общинския съвет в града, стана явен едва през 2021 г., когато Варна апортира дела си в дружеството "Пълдин туринвест" на пловдивския бизнесмен Георги Гергов. С тези акции той трябваше да установи пълен контрол над Пловдивския панаир. "Подаръкът на Портних", както бе наречена сделката, беше блокирана от съда, който само преди седмица наложи запор на апортираните акции на стойност, надхвърляща 60 млн. лв.

В началото на октомври 2018 г. правителството на Борисов отпусна на Варна целево 43.2 млн. лв., с които да откупи от Георги Гергов т.нар. Дупка в центъра на града - открит паркинг с площ под 3 хил. кв.м. Пет години по-късно администрацията на Портних няма никаква идея какво да прави с покупката си.

С близо 250 млн. лв. (точната стойност никога не стана известна) пак през щедрата 2018 г. Иван Портних предприе изпълнението на най-грандиозния си проект - реконструкцията на трикилометровия бул. "Васил Левски" във Варна. Финансирането бе отпуснато целево от тогавашния кабинета на Бойко Борисов.

По силата на рамков договор с местната администрация обществената поръчка за реконструкция на булеварда бе възложена на дружеството "Хидрострой". Но много скоро след това резултатите от работата му, извършвана "на инженеринг", дадоха трагикомични резултати. Едно от кръговите кръстовища по булеварда се оказа силно наклонено, пътното платно "отхапа" част от трибуните на стадион, а в деня на откриването на съоръжението един от надлезите му пропадна след обичаен пролетен дъжд.

Белег върху кметската биография на Иван Портних остави и рибарското пристанище "Карантината", построено със 17 млн. лв. предимно европейско финансиране. Парите бяха отпуснати за "реконструкция и модернизация" на съществуващо пристанище, но на мястото бе изградено ново - "от нулата". Това бе грубо нарушение на договора за финансиране. На всичко отгоре заради бързане парите да бъдат усвоени пристанището бе зле проектирано и само година след откриването му бе затлачено от пясъчни наноси, което го направи неизползваемо.

Един от най-позорните епизоди от управлението на Иван Портних във Варна без никакво съмнение са десетте месеца - от август 2019 до май 2020 г. През цялото това време той кри от съгражданите си, че заради скъсан канализационен колектор, собственост на общината, във Варненското езеро и залива пред града са се излели над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води. Едва през лятото на тази година стана ясно и това, че заради неспособността на администрацията на Портних да се справи с ремонта на тръбата на практика е обезсмислена инвестицията от над 430 млн. лв., която държавата направи за удълбочаването на плавателните канали във варненското пристанище.

Всички тези скъпи провали дадоха на местния лидер на БСП във Варна и депутат от БСП Борислав Гуцанов повода да пресметне, че управлението на Портних е струвало на Варна почти 1 млрд. лева.

"Случая в Хайфа"

Публичното поведение на Иван Портних често буди силни чувства - от недоумение до негодувание. Във Варна той често е наричан "невидимият кмет" заради фактическото му отсъствие от живота в града. Необоснованите и сериозни закъснения на Портних за важни сбития са негов "запазен знак". Последното от тях бе за Празника на Варна тази година - 15 август, когато участниците във водосвета и военния парад бяха принудени да го чакат повече от 20 минути. Извинение или обяснение не последваха.

Сериозно "петно" върху имиджа на Портних е и т.нар. "случай в Хайфа". Разследване на "Дневник" доказа, че през февруари 2018 г. Портних е бил принуден да напусне Израел в спешен порядък след непристойно поведение в луксозен хотел в пристанищния град Хайфа. Там кметът на Варна е отседнал по време на командировка за подписването на меморандум за побратимяване. Според публикации в местни издания след употреба на алкохол той се е държал "неприлично" с жена от обслужващия персонал на хотела.

Сценарий с продължение

Най-тежкият пасив, с който Иван Портних влиза в кандидаткметската си кампания за четвърти мандат, са разследванията, които и в момента текат срещу него.

Той е привлечен като обвиняем по досъдебно производство заради замърсяването на Варненското езеро с фекални води през 2019-2020 г.

Второ разследване срещу варненския кмет води апелативната прокуратура в града заради това, че въпреки решение на общинския съвет от май 2017 г. не е върнал на държавата акциите от Пловдивския панаир на стойност 60 млн. лв.

Последното от досъдебните производства срещу Портних е на Европейската прокуратура заради сигнали за злоупотреба с отпуснатото финансиране за строежа на рибарското пристанище "Карантината". По този повод в изненадващ брифинг на 1 септември т.г. варненският кмет си позволи да обвини в "груба политическа манипулация и брутално активно мероприятие преди местните избори във Варна" прокурора в Европейската прокуратура Теодора Георгиева. Освен това Портних прогнозира, че още преди края на предизборната си кампания може да бъде арестуван.

Това, разбира се, едва ли ще се случи. Но оставя пред Борисов отворена вратата да повтори сценария си с Кирил Йорданов - междинни избори и овладяване на местната власт във Варна в по-тих и подходящ момент.

След публикуването на този текст от дружеството "Хидрострой" изпратиха уточнения в рамките на правото си на отговор."Ние също не можем да посочим точната стойност на проекта, но за периода от 08.11.2017 г. до 25.0.2019 г. дружеството "Хидрострой" АД е изпълнило дейности на стойност 88 861 916,01 лв.", пише в текста. При това положение единственият, който може да посочи точната сума, похарчена за реконструкцията на бул. "Васил Левски" във Варна е местната общинска администрация. От 2019 г. до този момент обаче на всички въпроси, изпратени от "Капитал" и "Дневник" от там са давани единствено уклончиви отговори, отразени в публикации по темата в двете издания.

В текста, изпратен от "Хидрострой" се казва също, че "количествено-стойностни сметки (за изпълнението на проекта, бел. ред.) има, а рамковият договор с дружеството е сключен по силата на Закона за обществените поръчки.Дружеството не е работило на инженеринг. В проекта има и проектант - "Трафик холдинг" ЕООД, и строителен надзор "СС-консулт" ЕООД".

Публикация на "Дневник" от 22 ноември 2017г. показва, че част от работната визия на градската магистрала "Васил Левски" във Варна се е появила в сайта на местната администраци едва тогава - месец, след отпускането на парите за реализацията на проекта. Това е станало след дълго отлагане и няколко отказа за предоставяне на информация. Парите за реконструкцията на проектаса били отпуснати от правителството още на 11 октомври с.г. В публикуваната информация са липсвали проектно-сметна документация, количествено-стойностни сметки и ред други важни документи. Странна подробност в публикуваната графика е било и информационното й каре. Според отразеното там тя би трябвало да е изготвена... през ноември 2007 г.

Що се отнася до едно от кръговите кръстовища по булевард, което се оказа силно наклонено, в изпратените уточнения от "Хидрострой" твърдят, че то е било "изпълнено по проект". Това, че пътното платно "отхапа" част от трибуните на стадион "Спартак" във Варна, а в деня на откриването на съоръжението един от надлезите му пропадна след обичаен пролетен дъжд от компанията изпълнител на проекта оставят без коментар.

Все още няма коментари
Нов коментар