🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Петте условия на Австрия за "въздушен Шенген", които България и Румъния приеха

Напредъкът по тях ще е условие за "последващи разговори" за премахване на сухопътния контрол без срок и ангажименти

България и Румъния посрещнаха новата година с новината за частично падане на европейските граници - в последния ден на 2023 г. испанското председателство на ЕС обяви включването им в Шенген по въздух и море от 31 март 2024 г. Това означава, че българи и румънци вече няма да пътуват от далечните терминали за трети страни и да чакат на дългите опашки за паспортни проверки по летищата в другите държави от ЕС. Австрия обаче изтъргува това за сметка на пет допълнителни условия, напредъка по които ще бъде преразгледан преди евентуалното ново обсъждане на премахване и на сухопътните проверки за двете Балкански страни през 2024 г. А крайното решение отново ще се вземе с единодушие.

Ангажиментите, които сме поели:

Румънският евродепутат Алин Митута публикува в социалните мрежи допълнителните условия, които са приложени като ANNEX към решението за частично присъединяване за Шенген. Те включват:

  • "Засилване (поне три пъти) на участието на Frontex в граничния контрол на България с Турция и Сърбия." Принципно в това няма нищо притеснително. Вече има договорка за присъствието на Frontex в Румъния и България да бъде увеличено. Допълнително, двете страни ще получат повече финансиране от ЕС за стабилна защита на външните граници.
  • "По-интензивни контроли по сухопътните граници Румъния - Унгария и България - Румъния за справяне с нелегалната миграция." Всъщност засилен граничен контрол ще утежни още повече и без това силно натоварените граници, които остават блокирани с тежкотоварни автомобили. Фактът, че не получаваме конкретна дата за премахване на проверките по границите, а вместо това допълнително се ангажираме за по-строг контрол, ще доведе до повече икономически загуби.
  • "Бързо приемане на лицата, търсещи убежище, влезли в Румъния или България." Условията в този ангажимент отговарят на Дъблинския регламент и не са допълнително изискване към България и Румъния. Двете страни няма да приемат обратно бежанци, които не са преминали първо през териториите им.
  • "Възможни неочаквани проверки на австрийските летища за пътуващи от България и Румъния." В това условие принципно няма проблем, стига тези проверки да не станат регулярни и да се загуби смисъла от т.нар. "въздушен Шенген".
  • "Ангажимент за обсъждане на функционирането на Шенген през 2024 г." Австрия настоява за това още от миналата година, като според страната шенгенското пространство не функционира правилно и трябва да бъде реформирано. Рискът тук е Виена отново да се запъне, че преди подобряване ефективността на Шенген няма да има смисъл от ново сухопътно разширяване.

Като заключение, обсъждането през 2024 г. на дата за премахване на сухопътните граници ще бъде въз основа на напредъка по 5-те допълнителни изисквания, с които българското и румънското правителство са се съгласили.

Австрия остава твърда

На 31 декември австрийският канцлер Карл Нехамер също обяви в социалните мрежи решението на страната за допускане на България и Румъния частично в Шенген. Той подчертава, че исканията на Австрия са включени в споразумението. Има обаче още много време, докато двете страни се присъединят напълно към Шенген, казва още Нехамер.

Петте условия, които може да се окажат препъникамък, както и ангажиментът за оценка на напредъка по тях преди следващи преговори за пълно отпадане на шенгенските бариери могат да изиграят лоша услуга на България. От 1 януари председателството на съвета поема Белгия, за която приоритет съвсем няма да е разширяването на Шенген, както беше при испанците. В Австрия предстоят тежки парламентарни избори, в които евроскептицизмът също се очаква да надделее. Ако към това се добавят и европейските избори през 2024 г. и блокирането на работата на институциите през следващата година, точката съвсем изглежда изместена от дневния ред на ЕС. Във втората половина на 2024 г. председателството поема Унгария, която има да решава други важни проблеми преди това, а и от Будапеща едва ли може да се очаква каквато и да е помощ за засилване на европейската интеграция. Тя също бе на крачка да блокира включването на България в Шенген заради таксата за пренос върху руския газ, която правителството се опита да въведе.

Все още няма коментари
Нов коментар