🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новото отричане: Противниците на климатичните промени сменят реториката си

Анализ на над 12 хил. видеоклипа в YouTube показва новите наративи на дезинформацията, свързана с климата

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Отрицателите на климатичните промени вече не отричат директно глобалното затопляне, защото то е видимо.
  • Вместо това засилват нападките срещу науката и учените.
  • Увеличава се и реториката, целяща да подкопае доверието в решенията на проблема с изменението на климата.

Последната година, белязана с рекордно високи температури, направи несъстоятелни твърденията, отричащи климатичните промени и приноса на човека към тях. Затова тези, които ги използват, вече трудно могат да използват аргументи като "вместо да се затопля, времето се застудява". Според скорошен доклад на организацията Center for Countering Digital Hate (CCDH), наречен "Новото отричане за климата", се засилват нападките срещу науката и учените, както и към реториката, целяща да подкопае доверието в решенията на проблема с изменението на климата.

CCDH е британско-американска организация с нестопанска цел, насочена срещу дигиталната омраза и дезинформацията. За съставянето на доклада е използван AI инструмент, който анализира текстови транскрипции на 12 058 видеоклипа в YouTube, свързани с климата, публикувани в периода от 1 януари 2018 г. до 30 септември 2023 г. Учените подбират предварително канали, които са известни със съдържание, отричащо климатичните промени - например този на Джордан Питърсън и медийни компании като Blaze TV и Heartland Institute. Анализът обхваща 4458 часа, или почти 186 дни съдържание в YouTube.

"Промяната на наратива от "старото отричане" към "новото отричане" цели да подкопае решенията за смекчаване на климатичната криза и да забави политическите действия. Ако не успеем да променим стратегиите си, това ще бъде изключително вредно", пише в представянето на доклада главният изпълнителен директор на CCDH Имран Ахмед.

Разликата между "новото" и "старото" отричане

"Голямата климатична конспирация" - така се казва едно от видеата на Джордан Питърсън, в което му гостува Алекс Епщайн, известен с пропагандните си изказвания, отричащи промяната на климата. В него той казва, че да слушаш съвременен природозащитник е все едно да слушаш лекар, който е на страната на микробите - някой, който не се грижи за твоите интереси.

Каналът на Джордан Питърсън има близо осем милиона последователи в YouTube, а видеото е гледано над един милион пъти. Анализът показва, че психологът и медиен коментатор Джордан Питърсън рядко е публикувал съдържание, отричащо климата, в канала си в YouTube до 2021 г. Видеоклиповете му са предимно интервюта, но през последните три години той все по-често е домакин на разговори с противници на промените на климата - със заглавия като "Голямата климатична афера", "Убиване на бедните, за да се спаси планетата" и "Прогнозите са погрешни". През септември 2023 г. Питърсън стартира нова организация, наречена "Алианс за отговорно гражданство", на чиято встъпителна конференция ораторите омаловажават въздействието на покачването на морското равнище и екстремните метеорологични явления.

Подобни изказвания CCDH класифицира в четири основни групи, спадащи към наративите на "новото отричане". Твърденията от тази група вече представляват 70% от всички твърдения за отричане на промяната на климата, публикувани в YouTube, в сравнение с 35% преди шест години.

  • "Климатичните решения/политики няма да проработят" е нараснал с 21.4 процентни пункта;
  • "Климатичното движение/науката са ненадеждни" е нараснал с 12 процентни пункта;
  • "Въздействието на климата не е лошо" е нараснал с 1.6 процентни пункта.

Анализът показва, че твърдения като "затоплянето не се случва" и "хората не са причината" са намалели и днес представляват една трета от всички твърденията в сравнение с 65% през 2018 г.

Причината за изместването на фокуса са все по-очевидните резултати от глобалното затопляне. Експертът в областта Джон Кук, изследовател на скептицизма по отношение на климата, казва по повод доклада, че неизбежно противниците на действията в областта на климата стратегически преминават към дезинформация, насочена към климатичните решения, за да забавят политиката в областта на климата.

Монетизирането като инструмент срещу дезинформацията

CCDH използва инструмента SocialBlade, за да изчисли, че YouTube печели 13.4 милиона на година от каналите, включени в изследването. Политиката на Google за създателите на съдържание в YouTube забранява рекламирането и монетизирането на "съдържание, което противоречи на утвърдения научен консенсус относно съществуването и причините за изменението на климата". Докладът представя доказателства, че въпреки това платформата показва реклами при подобни видеа.

Препоръките на организацията са насочени към актуализиране на настоящите политики, за да се включат и аргументите на "новото отричане". Това важи не само за Google, но и за цифровите платформи като Instagram, Facebook, TikTok и X. Организацията се аргументира, че демонетизирането премахва икономическите стимул и и защитава рекламодателите от финансирането на вредно съдържание. Тази мярка би ограничила обхвата и видимостта на съдържанието, като дава и време за проверка на фактите, които разпространяват.

Мерките, които предлагат, са основани на предишно проучване, което показва съгласието на респондентите с твърдения за конспиративни теории и дезинформация. То е включвало и твърдението: "Човекът не е основната причина за повишаването на глобалната температура." Резултатите показват, че 43% от възрастните и 56% от тийнейджърите, които съобщават за висока активност в социалните медии, са изразили съгласие с това твърдение.

Социалните мрежи са среда, в която конспиративните теории виреят и достигат до много хора. Докладът цели да помогне на защитниците на климата и на политиците да разпознаят промяната в разказите на отсрещната страна и да се съобразят с промените в комуникацията, за да не загубят информационната битка.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    bgn07646892 avatar :-|
    bgn07646892
    • + 2

    И в двата лагера - затоплисти и антизатоплисти си служат с манипулации, фалшификации и игнориране на неудобните факти.
    Нали уж имаше Глобално затопляне с 1 градус за век или нещо такова. Сега пък затоплянето с 5-6 градуса последните 10-15 години било "глобално затопляне". Две Глобални затопляния ли има и кое се дължи на цикличност, а кое на човешка дейност и каква? Риторично-затапващи въпроси, естествено.

    Нередност?
Нов коментар