Велико Търново има потенциала да стане център за IT и аутсорсинг услуги
На дискусията "Среща на бизнеса във Велико Търново и региона" стана ясно обаче, че секторът изпитва сериозен недостиг на кадри
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Бизнес в сферата на IT и аутсорсинг услугите във Велико Търново се прави трудно, а сред основните причини за това са липсата на работна ръка и недостатъчните офис площи. Това стана ясно от разговора на участниците във втория панел на дискусията "Среща на бизнеса във Велико Търново и региона" на "Капитал Градове".
Според представителите на този бизнес в региона са нужни мерки от страна на местната власт и образователните институции, като представиха и собствените си виждания по темата. "Велико Търново заема все по-уверено мястото си като център за ИТ и аутсорсинг услуги веднага след София, Пловдив, Варна и Бургас – интересът към региона расте, но за да може той да отговори на кадровите нужди на компаниите, трябва да се насочат усилия към съвместна работа с местните университети", смята председателят на УС на Българска аутсорсинг асоциация и главен изпълнителен директор на "А дейта про", която има над 100 служители в града, Илия Кръстев.
Регионалният мениджър за Велико Търново на MentorMate Милен Ламбев смята, че нещата, които могат първо да привлекат кадри, а после и да ги убедят да останат в града, са инфраструктурата и добрата среда за живот. "Запазването на талантите е едно от най-големите предизвикателства пред нас. Първоначално хората не разпознаваха региона като място за работа в ИТ и аутсорсинг индустрията, но дори и след като това стана, задържането на кадри е трудно", коментира той.
Съоснователят "Булпрос" Йордан Гинев, която обмисля отварянето на офис във Велико Търново, пък смята, че интересът на редица ИТ компании към града е оправдан, тъй като "хората тук притежават качествата, които са необходими да се свърши това, което индустрията изисква".
Потенциалните партньорства
"Целим да включим студентите в пазара на труда още по време на обучението им – така се опитваме да отговорим на растящите нужди от кадри на компаниите", каза помощник-ректорът на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" инж. Олег Божанков. Според него е необходимо по-систематизирано партньорство между местната власт, бизнеса и университета, като добави, че университетът иска да даде възможност на компаниите да работят по създаването на учебните програми, за да бъдат те по-практически насочени. Йордан Гинев от "Булпрос" подчерта, че взаимодействието между бизнеса и университетите трябва да се случва не само на ниво информиране за нуждите на компаниите, но и да се фокусира и върху развитието на кадрите и техните очаквания.
Проблемите
Въпреки възможностите и добрите намерения в момента Велико Търново изостава значително от другите центрове за ИТ и аутсорсинг услуги в страната по отношение на инфраструктурата и наличните офис площи – в региона няма достатъчно бизнес сгради и офиси, които да отговорят на изискванията на компаниите. Затова и предстои изграждането на бизнес център в града. Инициативата се води от "ИТ клъстер Велико Търново", а сградата се очаква да бъде завършена в следващите две години. Тя ще е с разгъната застроена площ 32 хил. кв.м и в нея ще могат да работят 1200 души. Съоснователят и управител на "Екстрапак", който е и председател на УС на "ИТ клъстер Велико Търново", Милен Георгиев каза, че клъстърът е създаден с цел "да промотира триградието Велико Търново - Горна Оряховица - Лясковец като място за стартиране и развитие на ИТ бизнес.
Участниците в дискусията се съгласиха, че проблем в региона е не само намирането на кадри, но и задържането им. Илия Кръстев смята, че създаването на център за ИТ и аутсорсинг услуги, който е конкурентен на глобално ниво, зависи от това да има повече компании, които оперират локално. "Колкото по-голяма е конкуренцията за кадри между компаниите, толкова по-конкурентни ще бъдат тези кадри", коментира той.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.