Mетрото между "Театрална" и "Хаджи Димитър" ще бъде пуснато през уикенда

Грешката, заради която се повдигнаха релсите, е на проектантите, геолозите и изпълнителните, заяви директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев

Капитал    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Както беше обещано, точно два месеца след аварията в новата линия на метрото, при която се надигнаха релсите между станциите "Хаджи Димитър" и "Театрална", проблемът е решен и движението ще бъде пуснато този уикенд. Основната версия за случилото се остава надигането на Перловската река след обилните валежи, но сега директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев набляга на хидравличната връзка на реката с околните пространства, вместо да говори за подпочвени води и "леща от плаващ пясък", които послужиха за оправдание през януари.

"Реката се е задигнала след обилни валежи цяла седмица, като корекцията ѝ е правена преди 40 години. Тя има фуги през 4 м, през тези фуги се прави хидравлична връзка с околните пространства, което не е отчетено в хидроложкия доклад и може би няма как да се отчете - трябва да има екстремен случай, за да се установи. Това става само при високи води и трябва да има обилно надигане, за да се получи тази хидравлична връзка", коментира във вторник вечерта инж. Стоян Братоев в ефира на Novanews. Той допусна и че старата корекция е допринесла допълнително за случилото се.

След анализ на инж. Божидар Божанов се установило, че водният натиск е бил повече, отколкото предвидения в геоложкия доклад. Въпреки това проф. Братоев смята, че няма един "виновен" и грешката е както на проектантите, така и на геолозите и на изпълнителните. "Навсякъде има по малко, така да се каже", заяви той.

След дъжд качулка

Въпросът е защо трябваше да се стига дотук. Едно качествено проектиране и проучване, което изследва геоложките и хидрогеоложките условия, би трябвало веднага да "хване" подобна вероятност и тя да бъде избегната още на фазата на проекта. Логиката е, че преди да се строи каквото и да е, трябва да се работи по максимално точна предварителна картина за профила на подземното пространство. А такава картина следва да включва старата корекция на реката и разположението на фугите и връзката им с "околното пространство".

Според проф. Чавдар Колев, който преподава "Земна механика и фундиране", "Геотехника", "Насипни конструкции и моделиране" и др. във Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков", е очевидно, че щом се намира в терасата на реката, трябва да се предвиди подземната вода и това, че тунелът ще бъде подложен и на силата на водния подем - т.нар. Архимедова подемна сила.

Другият проблем са почвите

На въпроса как така в други градове метрото минава под далеч по-широки и обилни реки и не се случват аварии, проф. Братоев отговори, че това се дължало на различните почви и на по-скъпа технология. "Там, където тунелите минават под реки или под Ла Манш-а, минават под плътни почви. Това са почви, които, независимо дали има вода над тях или няма, са сухи, а не като в София", заяви той. И даде за пример Москва, където тунелите минават надълбоко и дори няма хидроизолация, защото почвите са сухи, но в София и във Варшава те били оводнени и нямат такава устойчивост. Технологията, която се използва за дълбоко заложените метрополитени, обаче е доста по-различна и по-скъпа.

Търгът за изграждането на участъка от "Театрална" до "Хаджи Димитър" беше спечелен от "Трейс груп холд" срещу 29.8 млн. лв.

"Нашето метро струва 40-50 млн. лв. за един километър, а в Лондон 1 км е примерно 300 млн. лв. В Будапеща е 180 млн. лв/км, защото минава под Дунава", обясни инж. Братоев. Специално в участъка между "Театрална" и "Хаджи Димитър" самият тунел на метрото минава през зона на прахово-песъчлива глина, едрозърнест и глинен пясък (виж графиката). Въпросът остава защо не е помислено как да се избегнат инциденти, след като още при проучването се е знаело за наличието и вида на пясъка и водите.

Метро до "Овча купел" - до края на април

Другата част от третия метродиаметър - от "Красно село" до "Овча купел", ще бъде пусната до края на април, стана ясно от изявлението на директора на "Метрополитен". Отварянето на 4-те станции беше обещавано първоначално за края на 2020 г, после за март месец и сега срокът отскочи с още месец. Причината за забавянето е, че се правят тестове на системите на влаковете от изпълнителя Siemens, но част от екипа на германската компания се разболял от коронавирус.

След пускането на новата отсечка, от "Горна баня" до центъра на София би трябвало да се стига за 10 минути. Осъществена е и връзка с гарата в "Горна баня" с новата метростанция, която ще улесни идващите от Перник. Предвиждат се и три паркинга към станциите "Овча купел", "Монтевидео" и "Мизия" с капацитет за 700 коли.