🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Строителството на метрото до "Левски Г" - от догодина, а до "Арена Армеец" по-късно

И двата проекта зависят от Плана за възстановяване, като съфинансирането от страна на общината е общо 400 млн. лв.

   ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Удължаването на третата линия на метрото с три станции между кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г" ще започне следващата година, докато разклонението от централната ул. "Шипка" до "Арена Армеец" ще се забави. Въпросителната пред двата проекта е една и съща: чакат финансиране по Плана за възстановяване. Общата сума за построяването им е съответно 220 млн. лв. без ДДС и 530 млн. лв. без ДДС, като се очаква 380 млн. лв. от тях да дойдат от плана, а общината и вероятно държавата да финансират другата половина.

Изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев коментира пред "Капитал", че въпреки несигурността покрай приемането на плана, през октомври ще бъдат сключени договори с изпълнителите за участъка до "Левски Г" и ще започнат подготвителните дейности.

Стартът на новите три от третата линия

"Със собствено финансиране общината ще преведе аванс за предварителните работи като проектиране, преместване, окабеляване. Няма как без предварителни работи", коментира той, като подчерта, че общината няма да плаща самото строителство.

Следващия месец ще бъде сключен договор за стартирането на три от общо четирите позиции в обществената поръчка. За първата метростанция, която ще бъде разположена на кръстовището на бул. "Владимир Вазов" с ул. "Станислав Доспевски", е избрана "Монолит София". В момента обаче тя се обжалва, но това няма да попречи да стартира строителството на другите, защото е крайна, по думите на Братоев. Втората е за станцията между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия" и ще се изпълнява от "Трейс груп холд", а третата е разположена встрани от коритото на р. Перловска и в непосредствена близост до ул. "Левски Вековен". Тя ще се прави от прочулата се с неуспешния ремонт на ул. "Граф Игнатиев" "Джи Пи груп". Фирмата иначе има опит с изграждането на столичното метро - строила е общо шест станции, които Братоев определя като "едни от най-успешните".

За четвъртата позиция позиция също предстои да бъде сключен договор. Тя включва системите за контрол и управление на влаковете на трите метростанции, както и пероните. Избраният изпълнител е "Сименс мобилити".

Метрото до "Арена Армеец" - най-рано напролет

За новия участък от шест метростанции между Гео Милев през "Слатина" и до зала "Арена Армеец" положението не е толкова сигурно. Обществената поръчка беше обявена през януари тази година, а оттогава отварянето на техническите оферти на кандидатите все се отлага. Братоев коментира, че това се дължи на липсата на сигурно финансиране.

На 10 септември поръчката обаче беше спряна заради жалба на фирмата "Стройгруп". Затова трябва да се изчака решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е образувала производство. Което пък значи забавяне поне с няколко месеца. Разликата е, че за този участък плановете на общината не са напреднали и тя може да си позволи да изчака, за да действа на сигурно.

"Очакваме до март месец да имаме яснота за Плана за възстановяване. Ако КЗК се забави, ще чакаме. Така или иначе сме планирали за слатинския участък да започнат дейностите през второто тримесечие. Нарочно сме ги разминали, за да не се започне паралелно строителството", коментира директорът на "Метрополитен".

Все още няма коментари
Нов коментар