Двигателите на промяната в Русе
Социално ангажирани хора от града споделят идеите си за развитието му
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Младите често искат, но нямат за какво да останат в града след завършване на образованието си." Това заяви по време на организираната от "Капитал" среща на бизнеса в Русе Венцислава Николова, която е ръководител "Подбор" и "Център за знание" в "Еконт експрес". В рамките на събитието социално ангажирани хора в града, които са и двигател на промяната в него, споделиха своите виждания за градската среда.
Според Николова качественото използване на свободното време е от изключително значение за новото поколение. Така например град като Пловдив го обединява "Капана", Варна има морето, в Русе реката доскоро вместо привличаща беше по-скоро опасно място за младите хора. "Русенци имат нужда от своята кауза и обединение", споделя още тя.
Последните години Русе избира да се обърне към Дунава чрез поредицата от събития "Реките на града" и други подобни активности, които събудиха любопитството и насочиха отново вниманието на русенци към кея.
Деси Николова, изпълнителен директор на Motoretta, също сподели, че заедно със съмишленици, върнали се от чужбина, са създали "Градоред" с цел по-добро брандиране на родния град и фокус върху архитектурното му наследство. Те работят върху портфолио от над 30 сгради и създаването на QR кодове за тях, съдържащи информация на 5 езика. Сградите са включени в туристическа карта, разпространявана безплатно в хотели. Тяхна инициатива е още реконструиране чрез виртуална реалност на съборени сгради, за да насочат вниманието на русенци към тях и да предотвратят разрушаването на културни и исторически ценности да се повтаря.
Иван Белчев, основател на списание "Амбиция" и Ruse GO, работи за спорта в града, включително с организиране на детски спортни празници и походи край Русенски Лом. Той и екипа му подготвят нов проект за повече информираност и достъпност до околностите чрез включването на "100 русенски обекта" в дигитална платформа (по примера на "100 национални обекта").
Деси Николова от Motoretta добавя, че често инициативата за създаване и лидерството липсват в града. "Необходима е повече смелост, за да бъдем част от промяната, и тя незадължително е само в ръцете на младите." Иван Белчев допълва че натрупаният опит в чужбина събужда желанието за връщане, а събраните знания могат да спомогнат за подобряване на качеството на живот в региона.
Бизнес средата
Отново според Деси Николова Русе разполага с конкурентни бизнес условия като ниски фирмени разходи, високо качество на сектор услуги и стратегическо разположение на града. Венцислава Николова от "Еконт експрес" допълва, че бизнес управлението на компанията е съсредоточено в Русе със 170 работни места (без куриерските офиси), докато в София разполагат с едва 30 души. Решението при тях е по-скоро емоционално, тъй като са решили да участват в трансформацията на града и да инвестират не само в проекти (като в "Градоред"), но и в хора, за да може добрият пример да се разпространява. Тяхната програма "Знание и растеж" за пет години е инвестирала половин милион лева в почти 80 проекта за хора със съзнание и желание на трансформират средата и да създадат нещо значимо.
Русе като зелен и умен град
За Иван Белчев темата екология е твърде близка. С партньорски организации се обединяват и създават сдружение "Русе диша", чрез което активно ще работят да защитават правото на чист въздух и приветлива околна среда в града. Десислава Николова от Motoretta вярва също, че хората трябва да променят начина си на мислене, да изберат алтернативен транспорт, който освен щадящ за околната среда може да бъде и по-икономичен.
Като една обединяваща кауза на Русе Светослава Русинова, регионален мениджър на Vivacom, предлага превръщането му в умен и зелен град, което ще подобри качеството на живот в него. Подобно решение ще има ефект и върху новото поколение. "Младите искат комуникация, искат всичко сега и веднага", казва тя. А това би позволило чрез използването на вече съществуващи и налични технологии да се следи качеството на въздуха в реално време, поддържането на градската среда, сметоизвозване и събиране и рециклиране на отпадъци, спестяване на електроенергия, оптимизация на разходите, телемедицина и др.
Всъщност, оказва се, Русе има своите идеи и ангажирани хора с градската среда, готови да отделят от времето си, за да реализират значими проекти. Повече подкрепа от съгражданите и институциите може да ускори трансформацията на града в предпочитано място за живеене.
1 коментар
Според Николова качественото използване на свободното време е от изключително значение за новото поколение. Така например град като Пловдив го обединява "Капана", Варна има морето, в Русе реката доскоро вместо привличаща беше по-скоро опасно място за младите хора. "Русенци имат нужда от своята кауза и обединение", споделя още тя.
Аха, значи икономиката е топ, заплатите са топ, висшето образование е топ, само пустата социална среда отблъсква младите русенци от Русе и бягат с 200 от града веднага след завършването на 12 клас.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.