🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Kакво се променя на софийските булеварди "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен"

Бус лента, велоалея, широки тротоари и двупосочно движение обещават да направят "първия европейски" булевард в столицата, на който да има място за всички

Спаси София
Спаси София
Спаси София    ©  Спаси София
Спаси София    ©  Спаси София
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Проектът за булеварда е първи опит на общината да покаже, че колите не трябва да са на първо място.
  • Предвиждат се велоалея и по-широки тротоари, както и двупосочен бул. "Фритьоф Нансен", с аргумента че движението на тролея ще е по-бързо.
  • Паркоместата на "Патриарха" ще се компенсират с нови на бул. "Витоша" и от нов паркинг на Центъра за градска мобилност.

Нападението над общински съветник и протестите заради опасенията от още по-голяма липса на паркоместа в центъра на София и създаване на нови точки на задръствания преди седмица е показателно за това колко е трудно да се променя публичната среда в София. Ремонтът, чийто план е заложен от предишното управление на София, стартира някак тихомълком, което не помогна за ситуацията, но след като управляващите решиха да обяснят какво се променя и обещаха алтернативни паркоместа, напрежението сякаш се поуспокои, поне засега.

Сега общината изглежда решена да реализира проекта за "Патриарх Евтимий" - в петък нейни представители показаха планираните промени, обсъждани всъщност за първи път още през 2020 г.

Накратко, предвижда се BUS лента и "виенски" тип спирки, която да осигури бързо придвижване на тролеите, нови 1.3 км към веломрежата и свързване с 6 велоалеи, нови пешеходни пътеки и по-широки тротоари и двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен".

Планът е промените да се случат възможно най-скоро - зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов заяви, че искат проектът да се изпълни в следващите седмици, докато "София е празна".

 София няма да стане добър за живеене град, ако не осигурим качествена градска среда и алтернативи за придвижване.

Илиян Павлов
Илиян Павлов

зам.-кмет по транспорта на Столична община

Промяна в средата

Това е вторият опит да се осъществи същият този проект. При предишния тогавашната кметица Йорданка Фандъкова реши да се съобрази с притесненията на живеещите в този квартал. Сега целта на упрявляващите е да покажат, че с не толкова големи и скъпи промени София може да избяга от досега прилаганата практика да поставят на първо място колите и да се осигури по-приятна среда за хората и повече алтернативи за придвижване.

Такива промени се правят в последните десетилетия от редица европейски градове (и не само), които предприемат и още по-строги мерки към автомобилите, често с изграждането на изцяло пешеходни улици и подобряване на градския транспорт.

Трансформацията на "Патриарха" и "Фритьоф Нансен" ще е тест дали новата администрация на София може да налага успешни градоустройствени решения и да спечели доверието на живеещите в тези квартали. Протестът заради орязването на паркоместата пък показа, че ще е трудно, а градът се сблъсква челно с другия си проблем - дългогодишна липса на решение за паркирането. Според живеещите около двата булеварда въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" би имало обратния ефект на търсения - ще вкара повече коли по него и ще предизвика задръствания както там, така и по бул. "Патриарх Евтимий" - обратното на "добра европейска практика".

Ето и какво предвижда проектът.

Бързи тролеи и двупосочен "Фритьоф Нансен"

Като за начало се обещават бус ленти с виенски (повдигнати) тип стъпки, които да позволят по-бърз градски транспорт. "С новата BUS лента ще ускорим движението на тролейбусите, които се използват от десетки хиляди пътници всеки ден. С велосипедната алея свързваме не само пл."Руски паметник" с ул. "Граф Игнатиев", но и 7 съществуващи трасета в единна и удобна мрежа", казва Андрей Зографски от "Спаси София", който е и зам.-председател на комисията по транспорт. И добавя, че се предвижда и подобряване на градската среда и пътната безопасност.

Предвидено е намаляване на пробега на тролей 7 с 1 км и спестяване на 5 минути на хората при пътуване и спестени 250 000 лв. от годишната транспортна задача.

За да се случи това, обаче се стига до въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" заради тролей 7. В предишни години това е било причина за недоволство на местните жители и предпоставка на общината да се откаже от промяната (виж карето).

Сега обаче, изглежда, планът ще се осъществи, с което самият булевард ще стане доста по-натоварен и шумен. От друга страна, би довело до намаляване на трафика по ул. "Любен Каравелов" и уличките в края на "Раковска" и позволява директна връзка на тролей №7 между кв. "Лозенец" и НДК.

И паркирането

Управляващите успокоиха живеещите, че отпадналите паркоместа от бул. "Патриарх Евтимий" ще се компенсират на бул. "Витоша", като се отваря и нов паркинг на Центъра за градска мобилност до НДК за допълнителни 50 места, чиято цена ще бъде колкото за синя зона.

"Искам да успокоя живеещите, че решението е максимално балансирано и в него са адресирани тeхните искания. В нито един участък паркирането не се забранява, а създаваме нови компенсаторни паркоместа на бул. "Витоша" и отваряне на нов паркинг на ЦГМ с допълнителни 50 места", обяви зам.-кметът Павлов. А покрай дискусията за паркирането районният кмет на "Средец" припомни и подкрепи идеята за "червена зона" в центъра на града, която да позволява в някои части да могат да паркират само живеещи.

Свързани велоалеи, повече пешеходци

Ще се обособи двупосочна велоалея - по една в посока от двете страни на булеварда. Това ще представлява нови 1.3 км към веломрежата на София, както и връзка с общо 6 съществуващи велоалеи. От "Спаси София" отбелязват още, че така ще се премахне конфликтът между пешеходците и велосипедите по бул. "Витоша"

За пешеходците се обещава боларди за осигуряване на видимост при пешеходните пътеки, нови пешеходни пресичания, по-широки тротоари по бул. "Витоша", безопасни и достъпни спирки. Всички тези промени са пакетирани под посланието, че "улиците са за всички".

Стар проект

По думите на управляващите проектът за "Патриарх Евтимий" е бил отлаган повече от 10 години и е заложен във всички стратегически документи на общината. Той нашумя през 2020 г., когато кметът на София по това време Йорданка Фандъкова го представи с общинския съветник Борис Бонев. Тогава бяха проведени и обществени обсъждания в район "Средец", но в крайна сметка общината се отказа от осъществяването на проекта заради недоволството именно на живеещи.
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 6
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • + 1

    Така трябва да бъде, даже всички паркоместа в Синя зона трябва да се номерират и да се дават на търг всяка година, който даде повече, той си запазва мястото, на който му е скъпо, да ходи пеш, да кара колело или да ползва градски транспорт или таксита.

    Нередност?
  • 7
    bistra.iv avatar :-|
    Bistra Ivanova

    До коментар [#6] от "Peter_Griffin":При пазарната икономика е така, не можем ние в Бг да сме по-различни. Проектът е разумен. +1глас от мен.

    Нередност?
  • 8
    eae17150645461234948 avatar :-|
    Nikolay Nikolov

    Елементарна математика - махаш 300 паркоместа и добавяш на практика само 50, защото другите 50 на булевард Витоша са извън Зона 2, в която са премахнатите паркоместа. Да не говорим за това, че не можеш да спреш пред дома си. И след като си излъгал, че няма нищо да променяш, а само ще преасфалтираш, как можеш да се надяваш, че хората ще ти повярват за подземния паркинг под НДК. Пълна управленска и политическа некомпетентност.

    Нередност?
  • 9
    unh571130166 avatar :-P
    unh571130166

    До коментар [#6] от "Peter_Griffin":

    По тая логика всеки магазин може да направи търг за сирене, салам, кшкаавал , домати, ако не ти изнася цената ядеш лук и кисело мляко и пукат ушите!

    Нередност?
Нов коментар