Kакво се променя на софийските булеварди "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен"
Бус лента, велоалея, широки тротоари и двупосочно движение обещават да направят "първия европейски" булевард в столицата, на който да има място за всички
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Проектът за булеварда е първи опит на общината да покаже, че колите не трябва да са на първо място.
- Предвиждат се велоалея и по-широки тротоари, както и двупосочен бул. "Фритьоф Нансен", с аргумента че движението на тролея ще е по-бързо.
- Паркоместата на "Патриарха" ще се компенсират с нови на бул. "Витоша" и от нов паркинг на Центъра за градска мобилност.
Нападението над общински съветник и протестите заради опасенията от още по-голяма липса на паркоместа в центъра на София и създаване на нови точки на задръствания преди седмица е показателно за това колко е трудно да се променя публичната среда в София. Ремонтът, чийто план е заложен от предишното управление на София, стартира някак тихомълком, което не помогна за ситуацията, но след като управляващите решиха да обяснят какво се променя и обещаха алтернативни паркоместа, напрежението сякаш се поуспокои, поне засега.
Сега общината изглежда решена да реализира проекта за "Патриарх Евтимий" - в петък нейни представители показаха планираните промени, обсъждани всъщност за първи път още през 2020 г.
Накратко, предвижда се BUS лента и "виенски" тип спирки, която да осигури бързо придвижване на тролеите, нови 1.3 км към веломрежата и свързване с 6 велоалеи, нови пешеходни пътеки и по-широки тротоари и двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен".
Планът е промените да се случат възможно най-скоро - зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов заяви, че искат проектът да се изпълни в следващите седмици, докато "София е празна".
София няма да стане добър за живеене град, ако не осигурим качествена градска среда и алтернативи за придвижване.
Илиян Павлов
зам.-кмет по транспорта на Столична община
Промяна в средата
Това е вторият опит да се осъществи същият този проект. При предишния тогавашната кметица Йорданка Фандъкова реши да се съобрази с притесненията на живеещите в този квартал. Сега целта на упрявляващите е да покажат, че с не толкова големи и скъпи промени София може да избяга от досега прилаганата практика да поставят на първо място колите и да се осигури по-приятна среда за хората и повече алтернативи за придвижване.Такива промени се правят в последните десетилетия от редица европейски градове (и не само), които предприемат и още по-строги мерки към автомобилите, често с изграждането на изцяло пешеходни улици и подобряване на градския транспорт.
Трансформацията на "Патриарха" и "Фритьоф Нансен" ще е тест дали новата администрация на София може да налага успешни градоустройствени решения и да спечели доверието на живеещите в тези квартали. Протестът заради орязването на паркоместата пък показа, че ще е трудно, а градът се сблъсква челно с другия си проблем - дългогодишна липса на решение за паркирането. Според живеещите около двата булеварда въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" би имало обратния ефект на търсения - ще вкара повече коли по него и ще предизвика задръствания както там, така и по бул. "Патриарх Евтимий" - обратното на "добра европейска практика".
Ето и какво предвижда проектът.
Бързи тролеи и двупосочен "Фритьоф Нансен"
Като за начало се обещават бус ленти с виенски (повдигнати) тип стъпки, които да позволят по-бърз градски транспорт. "С новата BUS лента ще ускорим движението на тролейбусите, които се използват от десетки хиляди пътници всеки ден. С велосипедната алея свързваме не само пл."Руски паметник" с ул. "Граф Игнатиев", но и 7 съществуващи трасета в единна и удобна мрежа", казва Андрей Зографски от "Спаси София", който е и зам.-председател на комисията по транспорт. И добавя, че се предвижда и подобряване на градската среда и пътната безопасност.Предвидено е намаляване на пробега на тролей 7 с 1 км и спестяване на 5 минути на хората при пътуване и спестени 250 000 лв. от годишната транспортна задача.
За да се случи това, обаче се стига до въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" заради тролей 7. В предишни години това е било причина за недоволство на местните жители и предпоставка на общината да се откаже от промяната (виж карето).
Сега обаче, изглежда, планът ще се осъществи, с което самият булевард ще стане доста по-натоварен и шумен. От друга страна, би довело до намаляване на трафика по ул. "Любен Каравелов" и уличките в края на "Раковска" и позволява директна връзка на тролей №7 между кв. "Лозенец" и НДК.
И паркирането
Управляващите успокоиха живеещите, че отпадналите паркоместа от бул. "Патриарх Евтимий" ще се компенсират на бул. "Витоша", като се отваря и нов паркинг на Центъра за градска мобилност до НДК за допълнителни 50 места, чиято цена ще бъде колкото за синя зона."Искам да успокоя живеещите, че решението е максимално балансирано и в него са адресирани тeхните искания. В нито един участък паркирането не се забранява, а създаваме нови компенсаторни паркоместа на бул. "Витоша" и отваряне на нов паркинг на ЦГМ с допълнителни 50 места", обяви зам.-кметът Павлов. А покрай дискусията за паркирането районният кмет на "Средец" припомни и подкрепи идеята за "червена зона" в центъра на града, която да позволява в някои части да могат да паркират само живеещи.
Свързани велоалеи, повече пешеходци
Ще се обособи двупосочна велоалея - по една в посока от двете страни на булеварда. Това ще представлява нови 1.3 км към веломрежата на София, както и връзка с общо 6 съществуващи велоалеи. От "Спаси София" отбелязват още, че така ще се премахне конфликтът между пешеходците и велосипедите по бул. "Витоша"
За пешеходците се обещава боларди за осигуряване на видимост при пешеходните пътеки, нови пешеходни пресичания, по-широки тротоари по бул. "Витоша", безопасни и достъпни спирки. Всички тези промени са пакетирани под посланието, че "улиците са за всички".
9 коментара
Така трябва да бъде, даже всички паркоместа в Синя зона трябва да се номерират и да се дават на търг всяка година, който даде повече, той си запазва мястото, на който му е скъпо, да ходи пеш, да кара колело или да ползва градски транспорт или таксита.
До коментар [#6] от "Peter_Griffin":При пазарната икономика е така, не можем ние в Бг да сме по-различни. Проектът е разумен. +1глас от мен.
Елементарна математика - махаш 300 паркоместа и добавяш на практика само 50, защото другите 50 на булевард Витоша са извън Зона 2, в която са премахнатите паркоместа. Да не говорим за това, че не можеш да спреш пред дома си. И след като си излъгал, че няма нищо да променяш, а само ще преасфалтираш, как можеш да се надяваш, че хората ще ти повярват за подземния паркинг под НДК. Пълна управленска и политическа некомпетентност.
До коментар [#6] от "Peter_Griffin":
По тая логика всеки магазин може да направи търг за сирене, салам, кшкаавал , домати, ако не ти изнася цената ядеш лук и кисело мляко и пукат ушите!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.