Забранено за 15-годишни (коли)

От тази година общините могат да въвеждат нискоемисионни зони, но идеята се обезсмисля, ако годишните прегледи не мерят реалното замърсяване

Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков казва, че градът може да закупи четци на чипове срещу 40 - 50 хил. лв. и това би помогнало да има 100% сигурност, че ще се "хващат" всички влизащи автомобили.
Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков казва, че градът може да закупи четци на чипове срещу 40 - 50 хил. лв. и това би помогнало да има 100% сигурност, че ще се "хващат" всички влизащи автомобили.
Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков казва, че градът може да закупи четци на чипове срещу 40 - 50 хил. лв. и това би помогнало да има 100% сигурност, че ще се "хващат" всички влизащи автомобили.    ©  Надежда Чипева
Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков казва, че градът може да закупи четци на чипове срещу 40 - 50 хил. лв. и това би помогнало да има 100% сигурност, че ще се "хващат" всички влизащи автомобили.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От тази година общините могат да въвеждат нискоемисионни зони, но идеята се обезсмисля, ако годишните прегледи не мерят реалното замърсяване.
  • От "Автомобилна администрация" искат да повишат контрола, като вкарат данните от измерените газове в единна система.
  • Нискоемисионни зони действат вече в редица европейски градове, като са приети различни принципи на действие.

Насила, не по любов и с много закъснение. Така най-накрая българските градове ще последват останалата част от континента в намаляване на замърсяването чрез въвеждане на нискоемисионни зони.

Зоните имат за цел да ограничават влизането на замърсяващи коли в определени части на града, както и да регулират начините за отопление в тези части. А местата в страната, където те трябва да бъдат въведени, зависят от това къде е най-мръсен въздухът.

От градовете единствено София е на финалната права пред въвеждането на такава зона. Засега се е спряла на доста мек вариант: не през цялото време, на етапи и камери да четат регистрационните номера на колите (виж интервюто със зам.-председателя на транспортната комисия в общинския съвет Зафир Зарков тук) Останалите градове са на различен етап, но по всичко изглежда, че в следващите няколко години поне четири общини ще имат такъв тип зона. Засега Европейският съюз не задължава градовете да въвеждат нискоемисионни зони, но санкционира тези, които отчитат превишение на нормите (в каквото положение е и София). Зоните обаче са част от целите на Зелената сделка, която си поставя за цел нулеви емисии до 2050 г. А наскоро се заговори за вариант, при който да се изработи законодателство, според което те да са препоръчителни.

Как ще работят НЕЗ-овете

Нискоемисионната зона (НЕЗ) е проектирана така, че по-старите, по-замърсяващи автомобили да бъдат забранени първи, започвайки от 2022 г., като допълнителни ограничения се въвеждат в рамките на 6 етапа.

Разрешените в НЕЗ групи автомобили постепенно се ограничават до 2032 г., като в крайна сметка се допускат само дизелови автомобили със сертификат по стандартите Eвро 7 и бензинови автомобили със сертификат по стандартите Eвро 6d и 7. По-ускореното въвеждане на НЕЗ предлага нови етапи всяка година и достига етап 6 до 2027 г.

До четвъртия етап от въвеждането на НЕЗ всички засегнати автомобили ще са на възраст над 13 години, което е около средната възраст на пътническите автомобили в София през 2020 г. Тоест в най-бързия случай повечето автомобили в столицата ще бъдат засегнати след около 3-4 години. По този начин първоначалните етапи трябва да насърчат подмяната на най-старите автомобили с най-високи емисии от автомобилния парк, като същевременно се избягва налагането на прекомерна тежест върху собствениците на сравнително нови автомобили.

Освен това времето за изпълнение от 6 до 11 години ще даде на собствениците на автомобили достатъчно време, за да планират своите покупки на нови автомобили.

Идеята по принцип е добра: големите български градове от години страдат от мръсен въздух, занемарен автопарк и липса на регулации. Тази "свобода" се измерва в човешки животи - според Европейската агенция по околна среда почти 14 хил. души на година в България умират преждевременно заради мръсния въздух. Една година след създаването на зоната Брюксел например се похвали с 11.5% на ФПЧ.

Притесненията обаче са свързани със стария български номер да се въведе нова регулация на хартия и тя да остане само привидна. Пример за това са новите екостикери с чипове - те де факто повтарят информацията от документите на колата, а не реалните газове, и предвид счупената система за годишни прегледи няма адекватна базова информация кой автомобил колко замърсява (нито колко е безопасен, но това е друга тъжна тема).

Кажи ми колко замърсяваш

В някои европейски градове такъв критерий иначе е евростандартът, но понеже много от колите в страната (над 20% по думите на общинския съветник Зафир Заков) нямат такъв, беше решено това да бъде микс от няколко фактора - дата на първа регистрация, евростандарт, екологична категория и измерени газове. А други градове (виж карето в края на текста) имат различна методика, която взима предвид най-вече дали автомобил е на дизел или на бензин, и това оказва доста голямо влияние при определяне на категорията. Например в Брюксел се допускат дизелови с минимален стандарт Евро 5 и бензинови, които да са с Евро 2.

Дизеловите автомобили със стандарти за емисии Евро 4 или по-стари са отговорни за 56% от общите емисии на азотен оксид и за 85% от общите емисии на фини прахови частици в София, показа проучване на инициативата TRUE, представено на събитие, организирано от Clean Air Fund в партньорство с ICCT и инициативата "Зелена София" през декември. Накратко: дизеловите автомобили със стандарти Eвро 3 и 4 са 25% от всички в София, но допринасят с близо 50% от общите емисии на азотен оксид.

Смесването на трите фактора в България обаче доведе до объркване малко след като бяха въведени екостикерите през юли 2021 г. Газовите автомобили например имат изключително ниски вредни емисии. Но тъй като на преглед се взимат предвид предимно документи, реално замърсяващ автомобил с по-нова дата на регистрация и по-висок евростандарт получава висока категория, докато по-малко замърсяващ автомобил - не.

От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" казват следното: "За определянето на екологичната група се взима предвид екологичният стандарт, а при липсата на такъв датата на първа регистрация и резултатите от измерването на отработените газове."

От там твърдят и че има случаи, при които автомобил с по-нисък евро стандарт може да получи по-голяма група. Така например бензинов автомобил с EVRO 3 стандарт или дата на първа регистрация 1997 г. (ако няма EVRO стандарт в свидетелството), ако е технически изправен, се категоризира във втора екологична група, но ако по време на измерването на въглеродни оксиди на празен ход отчете резултат под 0.3% вместо изискуемия до 0.5% и при измерване на високи обороти отчете резултат под 0.2% вместо изискуемия по 0.3%, се категоризира в по-горна, трета група.

Продължението: повече контрол при пунктовете

За да повишат контрола в пунктовете за ГТП, от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" казват, че данните при измерване ще се вкарват в единна система, която да преценява доколко даден автомобил замърсява. Тя ще действа по следния начин: след всяко измерване на газовете данните от уреда ще постъпват директно в централизираната система на "Автомобилна администрация", която автоматично ще потвърждава дали автомобилът е технически изправен и коя екологична група е. Тази функционалност вече работи, но остава абсолютно всички пунктове да се "вържат" към нея, като актуализират софтуерите на уредите си. Засега една част от тях вече са направили това, казват от агенцията за "Капитал".

София - зоната започва от 2023 г.

Другата голяма въпросителна е дали въобще има нужда от екостикери с чипове - макар и "Автомобилната администрация" да осигури такива като част от обществената поръчка за 8.5 млн. лв., се появиха предложения от институции и политици да бъдат премахнати. Последно в началото на януари това обсъждаха новият транспортен министър Николай Събев и министърът на електронното управление Божидар Божанов, като решиха, че все пак трябва да се използват направените инвестиции.

Към съществуващото сега иначе може да се добавят и още инвестиции. Столицата най-вероятно ще бъде и първият български град, който ще въведе нискоемисионни зони и съвсем скоро ще представи наредбата за действието им. Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков казва, че градът може да закупи четци на чипове срещу 40 - 50 хил. лв. и това би помогнало да има 100% сигурност, че ще се "хващат" всички влизащи автомобили.

Освен това въпросните четци биха помогнали да се установят "клонирани автомобили" - когато един и същ номер се ползва от няколко превозни средства. Но на първо време (вероятно от декември 2022 г.) Столичната община ще използва само камерите, които ще разчитат регистрационните номера. "Специалистите казват, че в дни с повече снеговалеж може да се стигне до 20 - 30 процента нечетимост на номерата. Тук, ако имаме датчици, четящи екостикерите, биха свършили чудесна работа. Те гарантират 100% възможност за разчитане на всичко", казва Зарков.

Но докато тук общината може да си позволи такава инвестиция на фона на милиарден бюджет, други градове вероятно не могат. Повечето от тях така или иначе не възнамеряват скоро да минат към такъв тип ограничения (виж кои градове се готвят да въведат нискоемисионна зона тук).

Как го правят европейските градове

Идеята за екологичните зони в градовете започва в Швеция през 1996 г. Следвайки шведския пример, зони с ниски въглеродни емисии или дори нулеви емисии, които са и още по-амбициозни, бяха въведени в няколко града в Германия, Холандия, Северна Италия, както и в Лондон през 2007-2008 г. Оттогава броят на нискоемисионните зони непрекъснато нараства и вече съществуват в почти всички европейски държави - повече от 250 нискоемисионни зони (или LEZ) , като броят им непрекъснато нараства.

В Брюксел системата се прилага постепенно, ограничавайки трафика до минимални Евро 5 дизелови и Евро 2 бензинови превозни средства до 2025 г. Контролът се осъществява чрез мрежа от 300 камери, която се разширява.

Столицата на Чехия - Прага, въведе през 2016 г. нискоемисионни зони, които засягат всички превозни средства. Идеята е следната: градът използва крайпътно измерване на прахови частици, за да открие замърсяващи превозни средства, като например превозни средства с отстранен дизелов филтър за твърди частици. Има и изискване, че от 2011 г. всички нови дизели трябва да имат филтър за твърди частици. По този начин се вдига и категорията - ако превозно средство, отговарящо на стандарта Евро 3, е с филтър, то замърсява толкова, колкото превозно средство със стандарт Евро 4.

В Лондон замърсяващите автомобили плащат такса, ако искат да влязат в центъра. Това е така още от 2003 г., като през 2017 г. беше въведена допълнителна такса за токсичност (T-такса) за превозни средства, които не отговарят на стандарта Евро 4. Две години по-късно тя беше заменена от нискоемисионна зона, която ограничава дизеловите превозни средства със стандарт по-нисък от Евро 6 и бензиновите превозни средства преди Евро 4. Към днешна дата нискоемисионната зона обхваща целия вътрешен район на Лондон. А за контрол се използва автоматично разпознаване на регистрационни номера (ANPR) и дистанционно наблюдение за събиране на данни за емисиите на превозни средства.

По-смелият вариант включва пешеходна зона, в която разрешените превозни средства са с нулеви емисии (ZEZ). Холандия взе решение за зона с нулеви емисии за логистика (доставка и обслужване), която ще бъде въведена от 2025 г. Амстердам е един от 30 - 40 града, които са се присъединили към схемата. От 2025 г. само превозни средства с нулеви емисии ще могат да влизат в центъра на града за доставка. Схемата за страната ще спести един мегатон въглероден диоксид на година.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alohata avatar :-?
    Aloha
    • + 1

    "... екостикери с чипове - макар и "Автомобилната администрация" да осигури такива като част от обществената поръчка за 8.5 млн. лв. ..."

    Не знам какво имат превид под "осигури", но аз трябваше да си платя отделно стикера, когато минавах на годишен технически преглед през ноември 2021 г.

    Нередност?
  • 2
    abuser avatar :-|
    abuser
    • - 2
    • + 4

    Държавата кога ще въведе данъчни облекчения за газифицирани автомобили и кога ще коригира екологичните категории на подобни автомобили?????

    Нередност?
  • 3
    vmware18 avatar :-?
    vmware18
    • + 2

    пак се цитират някакви баснословни суми за не-особено сложни електронни устройства.

    Отделно, ако тази система е "умна" колкото онази за светофарите, ами не, мерси

    Нередност?
Нов коментар