🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София е пропуснала да събере над 1 млн. лв. от фишове за неправилно паркиране

Общата стойност на глобите през 2022 г. е 2.9 млн. лв., а средно на месец са се издавали по 6 хиляди фиша в отсъствието на шофьора

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общинското дружество за градски транспорт ЦГМ е издало "неприсъствени фишове" за неправилно паркиране върху тротоари и зелени площи за 2.9 млн. лв. за 2022 г.
  • От тях обаче е успяло да събере само 1.8 млн. лв.
  • Новият модел трябваше да реши проблема с превзетите от коли площи в кварталите и да освободи основните булеварди за бърз градски транспорт.

Строг ред и сериозни глоби за неправилно паркиралите коли по булеварди, квартални улици, тротоари, зелени площи. Това беше заявката на София преди две години и половина, когато обяви въвеждането на нов тип фишове - в отсъствието на шофьора, налагани от специално новооткрито звено към Центъра за градска мобилност.

Изводът, който може да направим сега, е, че някогашната препоръка на датския архитект Ян Геел за сбогуване с антипаркинг колчетата е останала само спомен за столицата. Факт е, че новите фишове се издават - средно по 6 хил. на месец, но значителен ефект от това продължава да не се вижда, а редом с това София не успява да събере над 1/3 от средствата, които неправилно паркиралите шофьори ѝ дължат. За миналата година това са над 1 млн. лв. несъбрани приходи - с тях например може да се построи малък паркинг.

През 2022 г. са издадени фишове на обща стойност 2.9 млн. лв., като 1.8 млн. лв. от тях са били платени, става ясно от справка, която "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация. От Центъра за градска мобилност и дирекция "Общински приходи" поясняват, че в справката са включени всички фишове, вкл. тези, които са били оспорени от глобените. За тях са съставени актове за установяване на административно нарушение.

Глобяваме и дотам

В сравнение с 2021 г. издадените фишове са повече на месечна база. Докато тогава средно са били по 4 хиляди на месец, сега стигат до 6 хиляди средно на месец. Но и тогава, и сега се вижда "дупката" при събираемостта. Това реално са пропуснати ползи за жителите на столицата, тъй като средствата могат да отиват за инвестиции, свързани с решения на проблема с паркирането. Самото общинско дружество ЦГМ е нагърбено от години именно с тази задача и у хората са създадени очаквания събраните средства от платено паркиране да се инвестират в нови тротоари, паркинги и т.н.

Не е съвсем ясно къде е сбъркан процесът и защо общината не успява да събере сумите по наложените глоби. Те варират между 50 и 200 лв. на фиш - според нарушението. През есента на 2020 г. от ЦГМ се похвалиха, че издаването на т.нар. неприсъствени фишове ще се съставя чрез нови таблети, с които ще се въвеждат регистрационният номер и снимка на нарушението. В рамките на работния ден информацията от устройствата на контрольорите се обработва в ЦГМ и на нарушителите ще се изпраща и неприсъствен фиш, и до адрес. Срокът за плащането на глобите е 7-дневен, като те автоматично постъпват в данъчното. Очакванията на общината бяха това да направи плащането им неизбежно заради годишния технически преглед.

Екипът на ЦГМ, който трябваше да следи за неправилно паркиране, бе 10 души за цялата столица, като това вероятно е една от причините да няма толкова много глобени и да не се вижда особено "разчистване" на автомобилното замърсяване в столицата. В дружеството иначе са работили 1354 души през 2021 г. според регистъра на КАПИ.

Нов метод, но пак без алтернатива

Налагането на фишове в отсъствието на шофьора със сигурност не е някаква "иновация" в контрола по паркирането - такава практика съществува от десетилетия в редица европейски градове и беше предвидена в българското законодателство още през 2017 г. На София ѝ отне няколко години, за да прояви воля и да я въведе. От резултатите за 2022 г. пък излиза, че общинското дружество събира близо 2 млн. лв. повече приходи (а може и да събира близо 3 млн. лв.) само защото се реши да въведе отдавна разпространения в Европа модел.

Освобождаването на превзетата от коли София обаче трябва да бъде обвързано с цялостна политика, за да се усети някакъв ефект. Така например трябва да се помисли за регулирането на паркирането в кварталите, по-високи цени в зоните за платено паркиране, които са запълнили капацитета си, както и повече паркинги. Една част от тях все пак са близо до осъществяване (виж текста тук). Всичко това пък трябва да се прави успоредно и с реформи в системата на градския транспорт, така че да бъде бърз и удобен.