След магистралите: пътните строители спечелиха тротоарите на София за 200 млн. лв.

Общината обяви класирането в най-голямата поръчка от години, но засега няма кой да изгражда настилки в "Лозенец", "Младост" и още четири района

Разбитите тротоари в София са честа гледка
Разбитите тротоари в София са честа гледка
Разбитите тротоари в София са честа гледка    ©  Цветелина Белутова
Разбитите тротоари в София са честа гледка    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • София избра "Хидрострой" на Велико Желев, свързаната с Орлин Алексиев ДЛВ, "Виа конструкт", "Автомагистрали София".
  • За "Младост", "Панчарево", "Студентски", "Лозенец", Триадица" и "Витоша" са отстранени всички желаещи и ще има забавяне.
  • Договорите са с четиригодишен срок на действие, което значи, че следващият кмет на София ще се съобразява със сегашните условия.

Дупки. Разбити плочки. Паркирали коли. Ако има нещо, което дефинира София по-добре от Ларгото, Университета или "Александър Невски", това са разбитите или липсващи тротоари навсякъде.

Това обяснява защо в годината на местни избори ГЕРБ си поставиха за приоритет да оправят настилките и обещаха 700 хил. кв. м нови тротоари. Съответно беше обявен търг - най-големият от години насам, за 200 млн. лв.

Сега вече са класирани и фирмите, които ще го изпълняват. Изненадата е, че на столична почва стъпват познатите имена, получавали аванси за "Хемус", строили "Струма", водни проекти, печелили "златните търгове" за поддръжка на магистралите и пътищата. Другата част са вече познати фирми, като свързаната с прословутия вече Орлин Алексиев ДЛВ, както и "Виа конструкт груп", която навярно е по-добре позната с предишното име "Джи Пи строй", регистрирана на адреса на някогашия най-голям строител - "Джи Пи груп".

Обещаващата София

Подобна концентрация на фирмите от т.нар. пътен картел в поръчка на Столична община е прецедент, който може да се обясни с това, че в последните няколко години липсват големи държавни търгове. Пътната поддръжка бе блокирана от наследената от ГЕРБ бъркотия и няколко поредни управления отказваха да раздават големи поръчки.

Така пътните фирми сега ще изграждат нови тротоари и ще правят превантивна поддръжка. Условията обаче ще са познати за тях - средствата ще се усвояват през рамкови договори за поддръжка на улици в срок четири години, което прилича на областните договори на Агенцията за пътна инфраструктура. Именно тези договори хвърлиха сектора в хаос заради непрозрачно раздадени милиарди.

В сумата от 200 млн. лв. се включва текущ ремонт и поддържане на пътните настилки и тротоарите на всички улици от общинската и републиканската пътна мрежа, за което има сключено споразумение между Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Столична община все още не е сключила договори, защото тече срокът за обжалване, но ако това се случи скоро, ремонтите могат да започнат и преди местните избори тази есен. В периода от 2011 до 2019 г. насам са се ремонтирали средно 30 хил. кв.м тротоари годишно, през 2020 г. - 50 хил. кв.м, а през 2021 г. стигат рекордните 274 хил. кв.м, става ясно от отговори по ЗДОИ, които "Капитал" получи

Райони, в които нищо няма да се случи

Поръчката с прогнозна стойност 200 млн. лв е разделена на общо седем зони, всяка от които включва по три столични района. Общо в търга участваха 17 кандидати, като за първата и последната позиция са отстранени всички. Това значи, че за тротоарите във "Витоша", "Лозенец" и "Триадица", както и за "Младост", "Панчарево", "Студентски" общината ще обявява наново процедурата. Отстранените са "Трейс груп холд", държавната "Автомагистрали", която изненада с участие, "БГН Инженеринг" и "Европейска инфраструктура". Те бяха кандидатсвали за първата позиция, включваща по-централните квартали.

В надпреварата за "Младост", "Панчарево", "Студентски" също всички желаещи са отстранени - "Мега-инвест холд" и "ГБС - Инфраструктуно строителство".

Останалите: на близки и далечни

Всички други райони иначе са разпределени по следния начин:

За "Банкя", "Красна поляна", "Красно село", "Овча купел" срещу 28 млн. лв ще отговаря обединение "Зона 2", в което са "Автомагистрали София", свързана с Пламен Стилиянов, и "Инжстройинженеринг". Двете дружества реално са свързани и са в списъка на фирмите, получили аванси от държавната "Автомагистрали" в периода 2019-2020 г., без да е уточнено за какви дейности, като според информация на mediapool най-вероятно става въпрос за строителство на първите три участъка на "Хемус". "Инжстройинженеринг" също е получавала пари от "Автомагистрали" в размер на 10 - 15 млн. лв. през 2019 г.

Последно "Автомагистрали София" и "Инжстройинженеринг" кандидатсваха за зимната поддръжка на пътища в Североизточния район заедно с "Хидрострой" и "Инфра експерт". Преди обединението, свързано реално с Велико Желев (50%) и Пламен Стилиянов (50%), е печелило пътната поддръжка на Варна.

Районите "Връбница", "Възраждане", "Илинден" и "Люлин" (30.5 млн. лв.), отиват при "Нивел строй" на Велко Руйков. "Нивел" е познато име в Югозападна България, с опит в пътната поддръжка на републикански пътища. В строителния сектор се говори, че фирмата е свързана непряко с намиращия се в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки. Партньор в спечелилото обединение е "Констрол", собственост на "Конлат София" на Мартин Манолов.

Четвъртата зона, включваща райони "Надежда", "Нови Искър" и "Сердика" срещу 26.8 млн. лв печели обединение начело с "Виа Строй", с комплексна оценка от 94.05 точки. Фирмата е регистрираната на адреса на прочулата се с ремонта на "Графа" "Джи Пи груп". Предишното ѝ име е било "Джи Пи Строй". Неин партньор е "Пътно строителство Европа" на Радослав Капанов.

Районите "Кремиковци", "Оборище" и "Подуяне" срещу 24 млн. лв. са спечелени от свързаната с Орлин Алексиев ДЛВ. Тя е заложен кредитор на прочулия се покрай Слави Трифонов комплекс "Делта хил", където, според думите на бившия депутат от ИТН Георги Георгиев, там се събират хората "където им казват условията, след което се срещат с Алексиев и той от своя страна предава на Караджов (бивш регионален министър преди падането на правителството - бел. авт.) имената на правилните фирми", разказа Георгиев.

Фирмата е печелила и други поръчки на община София, като най-голямата е за изграждането на Източната тангента. Иначе е регистрирана в Перник и е основана от бащата на Станислав Любомиров - Добри Владимиров, който е член на сдружението "Съюз за Перник". Чрез него основателят му - пернишкият бизнесмен Людмил Стойков, известен с близките си отношения с бившия президент Георги Първанов и бившия премиер Бойко Борисов, участваше в местната власт в Перник.

Другите кандидати за позицията бяха "Бгнова" на Господинов, която също се яви на конкурсите за зимата, както и "Инмат София" на Йордан Кълвачев.

За райони "Изгрев", "Искър", "Слатина" и "Средец" за 30.8 млн. лв. имаше два участника - "Хидрострой" на Велико Желев и "Булстрой - монтажи" на Цветелина Персийска. Изборът на общината е "Хидрострой" на Желев, която е получила 100 точки от оценителната комисия.

Тротоари за лукс

В интервю за "Капитал" от лятото на 2022 г. председателят на общинския съвет Георги Георгиев обясни, че програмата за тротоарите предвижда допълнителни механизми за контрол и качество - отчитане на всеки три месеца в съвета, както и дигитални карти. Проектът се представя и като "перлата" на този кандидат, с обещанието, че в столицата тротоарите най-накрая ще бъдат приведени в европейски вид. Те би трябвало да са съобразени с новите градски стандарти. За целта общината изтегли заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. лв. Той ще се изплаща през следващите двадесет години, а от бюджета на София ще бъдат отделени около 20 млн. лв. "Освен нови настилки програмата включва и достъпна среда, така че тротоарите да са достъпни за майки с колички, хора със затруднения в придвижването, с увредено зрение. Където е необходимо, ще се поставят парапети и антипаркинг колчета", обясни при представянето на програмата кметът Йорданка Фандъкова.

Столичната управа обаче многократно е доказвала, че прави ремонти "на парче", които не се славят с особено качество. Изпълнителите, които са и отговорни за републиканската мрежа, също не са сочени за пример. А подписването на договори за стотици милиони (ако няма обжалвания) в края на мандата прилича твърде много на последно предизборно раздаване.