Има нещо гнило в пилона на Рожен и това не е патриотизмът

Изграждането на 111 м пилон на Рожен породи противоречия, като най-основателни са тези, свързани със законността на строителството

Първата копка на пилона беше направена на 9 юни 2023 г., като по план той трябва да е готов за откриването на 13 юли
Първата копка на пилона беше направена на 9 юни 2023 г., като по план той трябва да е готов за откриването на 13 юли
Първата копка на пилона беше направена на 9 юни 2023 г., като по план той трябва да е готов за откриването на 13 юли    ©  Facebook страница, пилон Рожен
Първата копка на пилона беше направена на 9 юни 2023 г., като по план той трябва да е готов за откриването на 13 юли    ©  Facebook страница, пилон Рожен
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Kaкво е общото между Лили Иванова, Главното мюфтийство, Христо Стоичков и Професионалната гимназия по каменообработване във врачанското село Кунино? Всички те подкрепят под една или друга форма вече добилия сериозна слава пилон на роженските поляни, на който да се вее българско знаме. Идеята е там да се намира флагът на най-голяма надморска височина в целия Европейски съюз, като към момента "шампионът" е във Финландия.

Някои прегърнаха идеята за пилона, други я определиха като комплексарска и бяха загрижени за екологичните последици от строежа в планината. Трети като анонимен източник на "Капитал" от региона определиха проекта като измама. Когато двигателят зад каузата, Симеон Караколев, поискал финансова помощ от източника ни и той от своя страна попитал за целта на каузата, отсреща чул, че "трябва да се вдигне духът, каузата е важна", без никакво друго обяснение.

Зад каузата стоят фондация "Наследство в бъдещето" и председателят й Симеон Караколев, който е съпредседател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация.

Фондацията успя да събере пари от държавни дружества като "Автомагистрали" и Българска банка за развитие, като дотук публично известно е за поне 175 хил. лв. от държавни предприятия, горските стопанства и общини. На практика това е първият лош знак: има сериозен проблем с отчетността на финансирането - колко пари всъщност са необходими, за какво реално се харчат и колко от тях са дарения на фирми под формата на услуги или материали. Сумата 1 млн. лв. се цитира от Симеон Караколев, но без да е ясно как е изчислена.

Втората червена лампичка светва покрай строителните разрешителни на пилона. Обектът уж е временен, но по думите на председателя на фондацията може да остане и години напред на поляните. Законовите процедури за пилона не са спазени.

Не на последно място, самият Караколев има странна поредица от запорирани фирми и е съдружник с десетки фирми, прехвърлени на негово име и също затънали в дългове и запори.

Кой разреши, без да има право

Земята, на която се строи съоръжението от 9 юни, е частна. Сдружение "Рожен - Наследство в бъдещето", през което от 2015 г. се организира едноименният събор, я купува през 2016 г. от лицето Славчо Петков. Парцелът е със статут земеделска площ. "Случайни неща няма. През 2016 г. правих пилон в Разлог. През 2016 г. категорично не съм си представял, че ще се извиси такова съоръжение. Като звънне някой от собствениците и каже, че си продава земята и пита дали имаме интерес, защото тук земята е доста скъпа", коментира покупката Караколев пред "Капитал". Според Имотния регистър материалният интерес по сделката е бил 5920 лв., като е възможно тя да е изповядана на данъчна оценка, а не на реална пазарна цена.

Застроената площ ще е около 250 кв.м, основата на пилона ще е с диаметър 3 метра и тегло 110 тона. Пилоните ще са на дълбочина повече от 17 метра в здрава основа от мраморни скали. Изборът на височина на пилона от 111 метра не е случаен - 111 хил. квадратни километра е площта на България, посочва се на сайта.

През април 2023 г. Областна комисия "Земеделие и гори" - Смолян, разрешава временно ползване до 6 април 2026 г. на 196 кв.м от тази земеделска земя за нуждите на фондацията "за поставяне на временен преместваем обект - пилон с височина 111 метра". "След изтичане на срока инвеститорът да премахне обекта и да върне земята в първоначалния й вид или във вид, годен за земеделско ползване", посочва се в решението. От думите на Караколев обаче става ясно, че пилонът няма да бъде махнат, макар че има временен статут.

"Контролът по изграждането е от компетенцията на община Смолян, която би следвало да удостовери, че проектът отговаря на изискванията за безопасност", посочиха от Министерството на земеделието и храните за "Капитал". Разрешението за строеж наистина е издадено от община Смолян на 7 юни 2023 г., уведомиха ни от регионалното министерството. На 9 юни беше направена първата копка.

От общината обаче не отговориха на въпросите за процедурите около разрешението до главния архитект и зам.-кмета по строителство.

Защо има съмнения за проблем в строителните книжа

Чл. 12 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) посочва, че без промяна на предназначението в имоти, които са земеделски територии, се допуска застрояване само на обекти, чиито функции са съвместими с предназначението на тези имоти и въз основа на подробен устройствен план (ПУП) или виза за проектиране, издадена от главния архитект на общината. Този ПУП трябва да мине и през гласуване на общинския съвет в Смолян.

Първо, в случая застрояването няма нищо общо със земеделската дейност. Второ, проверка на "Капитал" в сайта на Общински съвет - Смолян, показва, че от декември 2022 г. досега няма решение за ПУП на този имот.

"От общината ми казаха, че в момента върви промяна на общия устройствен план. Хубаво е тези 200 кв.м като предназначение в ОУП да не се водят вече като земеделска земя, а да залегнат като терен за паметник, не знам как се води. Вече е тръгнала такава процедура и преценихме, че е по-добре това да мине през статут "временно", за три години. Ако ОУП не мине за тези три години, ще искам ново удължаване на този период за нови три", каза Караколев пред "Капитал". На въпрос дали има ПУП той добави: "Няма как да има ПУП, ако няма ОУП." Проверка показа, че общината има ОУП, в момента върви изменение за него.

От думите на човека зад идеята става ясно, че планът е този пилон изобщо да не се мести, а да си остане там. Изглежда, че в случая определението "временен преместваем обект" е просто параван за "паметник", който да живее на поляните постоянно.

Симеон Караколев добави пред "Капитал", че за него пилонът "трябва да е на държавата" и е водил разговори за прехвърлянето му в бъдеще с областния управител на Смолян.

Пред bTV той разказа, че знамето с размер 1 декар ще се сменя на всеки шест месеца, а пилонът е със срок на експлоатация 50 години, може да се ремонтира и да оцелее и по-дълго.

Иначе от екоминистерството потвърдиха за "Капитал", че земята не попада в защитени територии, като най-близката, местност "Рожен", е на 900 м източно от обекта. На въпрос как точно се обезпечава транспортът с товарните камиони на всички материали за пилона, без да се нарушава природният облик, Караколев даде уклончив отговор.

Кой ще ни даде парииии

Вторият голям въпрос е за отчетността на събраните дарения. Някои фирми се включиха безвъзмездно с помощ под формата на услуги, като по сметки на Караколев те са около една трета от стойността на целия обект, който щял да струва 1 млн. лв. Например пловдивската ПИМК се похвали във Facebook, че ще транспортира елементи за пилона от Турция към Рожен. Смолянската фирма "Артстрой", собственост на Асен Соколов, пък правела безплатно изкопа от 1000 куб.м за поставяне на пилона.

Симеон Караколев отказа да каже обаче кой е производителят на пилона. "И това ще стане ясно, сега така ще отговоря, защото спекулират относно пилона. Аз казвам, че подобни съоръжения на подобна фирма има в Украйна, в Харков", каза той. Когато добавихме, че не виждаме проблем, ако пилонът е построен в Турция, каквато информация излезе, той каза: "Вие не виждате, но много хора в момента използват всяко едно нещо, за да могат да плюят."

Някои дружества и общини - дарители за каузата, бяха публикувани на сайта на пилон "Рожен", но изчезнаха от страницата на 19 юни, след като се разшумя по темата. По думите на Караколев те били съобщили компании, които помогнали, но те "били засипани от проверки" и затова ги скрили.

Редица държавни дружества се включиха самоотвержено. "Автомагистрали" били поканени с писмо от 4 април от фондацията "за включване в кампания под патронажа на президента на Република България". "Размерът на дарението в подкрепа на национална дарителска кампания "България заслужава" за изграждане на 111-метров пилон, символизиращ площта на България... е в ниския ценови диапазон на поканата за партньорство, а именно 15 000 лв.", посочиха от дружеството.

Българската банка за развитие също е дарила 15 хил. лв. "Подкрепата е съгласно вътрешните правила и процедури на банката за дарения и спонсорства", посочиха те. "През ноември 2022 г. в "Пристанище Бургас" ЕАД е препратено писмо на Министерство на иновациите и растежа с молба за помощ от ведомствата за осъществяването на инициативата. След подробно запознаване с инициативата Съветът на директорите на "Пристанище Бургас" ЕАД взима рeшение да бъдат отпуснати 2000 лв. (две хиляди лева) за подпомагане на проекта, отговориха пък от "Пристанище Бургас" на запитването на "Капитал".

Според справка на "Булевард България" най-голямото дарение е на "Южноцентрално държавно предприятие", Смолян - 60 хил. лв., а по информация на mediapool.bg има 120 хил. лв. общо от служби под шапката на земеделското министерство. Дарени са 2 хил. лв. от Ръководство "Въздушно движение" и НКЖИ. Така твърдението на "Автомагистрали", че са в "ниския диапазон", някак олеква.

Община Златоград е дарила 10 хил. лв., община Девин - 5 хил. лв., съобщи БТА през март.

Името на президента Румен Радев, под чийто патронаж се случва кампанията, се споменаваше от почти всички, с които "Капитал" общува по темата, така че определено е отворило много врати. Всички тези дарения на държавни предприятия са се случили по време на управлението на служебния кабинет в крайна сметка. Симеон Караколев разказа, че само с писмо с молба към администрацията му да се включи в каузата са успели да си осигурят неговата подкрепа.

Според анонимния ни източник представители на община Смолян също са звънели на местните бизнеси да подкрепят каузата финансово.

В разговора ни с Караколев той спомена, че всички въпроси за дарители, събрани средства и разходи ще получат отговор в одит на "много голяма международна одиторска компания", който ще бъде публикуван около откриването на пилона в средата на юли, като ще бъде "разпратен на всички медии и ще бъде разписано абсолютно всичко".

Накратко, засега не е ясно нито как е изчислена сумата 1 млн. лв. за закупуване на всичко, свързано с пилона, нито колко са даренията, нито колко от услугите са предоставени безвъзмездно и за тях на практика не трябва да се плаща. Например той спомена пред bTV през уикенда, че вече 850 хил. лв. са събрани, а за два дни вече бяха набрани още 40 хил. лв.

Странните моменти в биографията на Караколев

Справка в Търговския регистър показва, че Караколев е съдружник в две фирми освен в браншови асоциации. Едната е "Моника 04", която е с наложен запор от КПКОНПИ с цена на иска близо 237 хил. лв. Запорът е наложен през 2011 г. През 2015 г. като съдружник във фирмата влиза Петко Васков Митов, а Караколев спира да е управител. В последния финансов отчет на фирмата за 2013 г. се вижда, че има над 500 хил. лв. дългове към доставчици.

През 2017 г. запорът на Караколев по линия на "Моника 04" е вдигнат от Районен съд - Велико Търново.

Той коментира пред "Капитал", че нямал общо с дружеството. "Там отдавна вече нямам никакво участие и не мога да кажа какво се случва. Дяловете ми отдавна са продадени, не знам защо не е отразено, нямам идея", каза Караколев пред "Капитал" по темата. На въпрос за подозрителния съдружник той добави: "Тази фирма, която гледате, няма нищо общо, тя няма дейност от 2006 г. или 2007 г."

Другата фирма на Симеон Караколев е "Виктор 04". През 2015 г. ДСК е наложила запор, след като е дала фирмата на ЧСИ за над 260 хил. лв. дълг. В последния публикуван финансов отчет на фирмата от 2013 г. има над 150 хил. лв. дългове и почти никакви приходи.

Отделно неговото сдружение "Рожен - Наследство в бъдещето", което организира събора там, получава средства от Държавен фонд "Земеделие", сочат финансовите отчети. Според Караколев това е заради собствеността и поддръжката на ливадите в местност "Рожен".

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 9
    • + 21

    Всеки мегаломански проект е израз на ниско самочувствие, а не на национална гордост. Президентът, някои кметове и лъжепатриотите съсипват природата, за да си направят реклама преди местните избори за сметка на националните чувства на хората. Само след няколко месеца този флаг ще стане на парцал - красноречив образ на съсипаната ни държава. При това кметът на Смолян най-нагло заявява, че пилонът със знамето щял да бъде подарен на държавата, за да се грижела тя за него. Аз питам кое е държавата, кое е това нещо, което ще трябва да боядисва редовно пилона и да подменя знамето? С какви пари ще се плащат материалите и трудът? С моите пари, разбира се! Е, мерси! Вземете си подаръка обратно, наглеци?

    Нередност?
  • 2
    g_gradev avatar :-(
    Гради Градев
    • - 6
    • + 9

    Оставям настрана целият ентусиазъм и скептицизъм съпътстващи очакваният патриотичен и зрелищен резултат от Пилона.

    Какво ще видят очите ни? Българското, нашето си, национално знаме, с размери 25 х 40 метра, покачено на височина 110 метра, с тегло около 300 кг. Изглежда наглед смайващо. Нека да се вее! Но дали ще се вее? Красотата и емоцията идват от гледката на волно развяващо се знаме. Тази красота и емоции са явно неизбежно зависими от всичко, което предизвиква знамето да се вее. Вятърът е голям шегаджия. Прави си, каквото му хрумне, когато му хрумне и продължително, колкото му хрумне.
    Как е конструирано в проекта позиционирането и захващането, за да се избегнат ситуации с безпомощно увиснало знаме, заплетено знаме, прокъсано или разкъсано знаме? Не намерих информация с изображения на проекта специално в частта му на окачването, което е функционално най-решаващо. Разгледах сайта Пилон.Рожен.Бг, единствено има снимка на малко знаме, което няма нищо общо с мащаба на проекта. Затова си задавам този прост, но важен въпрос, за гледката, която ни очаква. И последващото обслужване и поддръжка на съоръжението, особено в частта на флага.

    Нередност?
  • 3
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • - 5
    • + 17

    До коментар [#1] от "evpetra":

    +++ Допадна ми текст на Емил Азар във Фрогнюз, чийто последен абзац е "Ако пък чак толкова много хора искат да имаме 111-метров пилон със знаме, да го бяха поставили на мястото на паметника на съвeтската армия (МОЧА). Щеше да е по-логично. Много по-логично".
    https://frognews.bg/glasat-na-jabata/glasat/biaha-zabili-111-metroviia-pilon-miastoto-mocha--patriotichno-shteshe.html

    Нередност?
  • 4
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 15
    • + 4

    Щом ня@КОЙ не харесва БГ знамето - ами да не го гледа!
    Учудвам се на огромните критики към него!!
    АМИ не го гледайте бе, ня@КОЙ да не ви е забучил погледа в него?..

    Нередност?
  • 5
    baldandbankrupt avatar :-|
    baldandbankrupt
    • - 3

    Странно, в едно интервю този Караколев спомена,

    Нередност?
  • 6
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 4
    • + 13

    Има една много подходяща българска дума за тази безумна инициатива - чалга

    Нередност?
  • 7
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 11
    • + 4

    До коментар [#6] от "western_":

    Жалко, че веещ се БГ флаг подбужда у вас спомените за чалгата...

    Нередност?
  • 8
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 5
    • + 9

    До коментар [#7] от "dobadoba":

    След като група селяндури рушат природата с безумната си инициатива и псевдопатриотизъм няма как нещо друго да ми дойде на ум

    Нередност?
  • 9
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 9
    • + 3

    До коментар [#8] от "western_":

    Хех, баш па един байряк да руши природата?
    Че то на входа на всеки хамерикански и ЕС град има такъв - или и там си рушат ландшафта ?...

    Нередност?
  • 10
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 4
    • + 6

    Голям Трън ви е Америка..и не, там със сигурност не леят бетон в планината за такива цели

    Нередност?
Нов коментар