🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В края на мандата си в София ГЕРБ предлага да се купят нови автобуси и трамваи за 700 млн. лв.

Предложението изглежда предизборно, като засега няма осигурено финансиране, нито анализ на нуждите. То включва и край на концесията с частния превозвач "МТК Гроуп"

От ГЕРБ припомниха за обновяването на автопарка през последните години и обясниха, че искат запазване на качеството на услугата и в бъдеще
От ГЕРБ припомниха за обновяването на автопарка през последните години и обясниха, че искат запазване на качеството на услугата и в бъдеще
От ГЕРБ припомниха за обновяването на автопарка през последните години и обясниха, че искат запазване на качеството на услугата и в бъдеще    ©  Надежда Чипева
От ГЕРБ припомниха за обновяването на автопарка през последните години и обясниха, че искат запазване на качеството на услугата и в бъдеще    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Управляващите в София представиха предизборно мащабна програма за инвестиции в 333 нови превозни средства за градския транспорт.
  • Възможно е тя да не се приеме от общинския съвет предвид разбитото мнозинство на ГЕРБ с "Патриотите".
  • Сред предложенията е и общината да поеме и линиите към северните райони, дадени сега на концесия.

София да похарчи близо 700 млн. лв. за нови автобуси, тролейбуси и трамваи в следващите години. Това предложение на общинския съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортна комисия Зафир Зарков и зам.-кмета по финанси и транспорт Дончо Барбалов бе одобрено от общинската транспортна комисия в понеделник с шест гласа "за" - от ГЕРБ и Борис Бонев (който предложи промени в проекта), а трима от ДБ, СДС и БСП се въздържаха. Финалното гласуване ще е на сесията на СОС в четвъртък.

Амбициозната програма за тези мащабни инвестиции идва малко изненадващо: първо, това се случва малко повече от месец преди местните избори и на фона на доскоро описвана апокалиптична картина (пак от ГЕРБ) за това как няма достатъчно пари да се движат рейсовете по улиците; и второ, управляващите София имаха достатъчно много време (те управляват града реално над 15 години), за да направят тази иначе нужна инвестиция.

Настоящата загриженост на общинарите от ГЕРБ идва на фона на много голямата вероятност партията да загуби местните избори в София. Но пък е аргументът им е, че и след изборите "животът продължава" - както каза Барбалов, а управляващите искали да довършат обновяването на автопарка.

Реално не е сигурно дали предложението ще получи подкрепа на сесията този четвъртък. Заради разпадането на мнозинството между ГЕРБ и "Патриотите" малко преди края на мандата има реален шанс дори бюджетът на Столичната община за 2023 г. да не бъде приет - показателно е, че в комисията днес представителят на ВМРО Карлос Контрера се въздържа от гласуване. От друга страна, решението може да мине, ако получи подкрепа от групата на ДБ.

Ако бъде приет, документът дава зелена светлина на дружествата "Столичен авторанспорт" и "Столичен електространспорт" да задвижат съответните поръчки, когато бъде намерено и финансиране за тях.

В доклада има и още едно любопитно решение - София да започне сама да управлява линиите на север, дадени на концесия на превозвача, свързан с ВИС, "МТК Гроуп". Договорът изтича през 2025 г. и общината би следвало да закупи 60 метанови автобуса, за да може сама да обслужва линиите.

Защо сега?

От ГЕРБ обясниха, че въпросните 700 млн. лв. могат да дойдат по европрограми, собствено финансиране и лизинг. Общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев разкритикува последния вариант, защото според него така се ограничава конкуренцията заради нуждата да се търси лизингово дружество от производителите.

"Не е добре да се харчат 670 млн. лв. в последното заседание в мандата на който и да е СОС, преди да се види избирателите на кого дават доверието си за следващия мандат", коментира той. В програмата се предвижда инвестициите да започнат още през 2024 г., за да може обновяването да е готово в рамките на 2 до 4 години.

Желанието ни е да продължава модернизацията в двете транспортни дружества.

Зафир Зарков

общински съветник и зам.-председател на транспортна комисия, ГЕРБ

Задачата ще остане за следващата администрация, освен ако общината не реши да пусне изненадващо търгове до седмици. Това поставя въпросите "защо сега" и "има ли готовност да се пуснат поръчки". Зам.-кметът по транспорт, финанси и здравеопазване Дончо Барбалов обясни за "Капитал", че в Плана за интегрирано градско развитие се подготвят проектите за финансиране и трябва да бъдат подадени за кандидатстване. "За нас е важно да имаме стратегическа подкрепа в общинския съвет. Не можем да работим за осигуряване на средствата и да тръгнем да търсим финансиране, без да я имаме, защото трябва да сме сигурни, че после това ще бъде подкрепено като инвестиции", коментира за "Капитал" той.

И заяви, че сега "желанието е да почне да се работи, за да бъде налице тази възможност, а не тепърва общината да се чуди откъде ще осигури средства". През 2019 г. (в началото на мандата) София, както и други градове, получи финансиране от ЕС за екологичен транспорт. За столицата сумата беше най-голяма - 200 млн. лв. за инвестиции в бързозарядни електробуси, довеждащ транспорт (малки електробусчета до метрото) и трамваи. По повечето поръчки имаше голямо забавяне, а в други градове те бяха съпроводени от скандали и проверки от КПКОНПИ. За изпълнители в София бяха избрани "Чериът моторс", "Булавто" и полския производител на трамваи PESA.

Какво предвижда програмата?

Амбициозната програма е в контраст с картината за апокалипсис за градския транспорт, обрисувана от ГЕРБ преди година, когато имаше опасения, че няма достатъчно средства, за да се движат автобусите. Сега управляващите явно са по-спокойни.

От една страна, защото държавата заложи финансиране (74 млн. лв.) за подкрепа на обществения превоз в столицата и през 2023 г. От друга страна, защото ковид ефектът отминава, макар отново да има задължения към доставчици, обясни общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков.

Какво се предвижда предложението:

  • 135 броя електрически автобуси (2024 - 2028 г.)
  • 120 метанови автобуси (2024 - 2028)
  • 63 трамвая (2024 - 2028)
  • 15 тролея (2024 - 2027)
  • Ремонт и реконструкция на депа, зарядни станции


Други критики към програмата са свързани с липсата на анализ на нуждата от нови автобуси и по кои линии да се движат. От експертната организация "Екипа на София" припомниха, че новозакупените 22 малки електробуса, които по план трябваше да се движат по изцяло нови линии, вместо това са заменили големите автобуси по линии като 82 и 100 "с цената на неудобство и блъсканица в пиковите часове". От там казват още, че инвестициите са съсредоточени върху подмяна на подвижния състав, докато изграждането на планираните нови трасета се отлага в годините.

Градският транспорт на София има нужда от обновяване, но това не може да стане по този начин

Симеон Ставрев

общински съветник, Демократична България

"Трябва да се направи единен транспортен модел на София, за да се знае колко и какви автобуси, тролеи, трамваи и електробуси ни трябват сега, но и след 10 години. Това е софтуер за симулация на целия трафик в града. Не може повече да се мисли и прави политика на парче, защото иначе излиза скъпо на софиянци", коментира общинският съветник от ДБ Симеон Ставрев. Той казва, че преценката какво да се купи сега е направена от директорите на транспортните дружества, като техният мандат изтича скоро.

Сбогом на "МТК Гроуп"?

В предложението на Зарков и Барбалов се предвижда още общината да закупи 60 нови метанови автобуса, за да поеме обслужването на 17 автобусни линии, дадени на концесия на частния превозвач "МТК Гроуп".

Това са крайградски маршрути до Нови Искър, Кремиковци и др. Договорът беше подписан през 2017 г., а срокът е за 8 години, или до 2025 г.

По него общината трябваше да плати 141 млн. лв., а през 2020 г. се канеше да даде още 5 млн. лв., но решението беше спряно след реакции на съветници от опозицията . Според публикации в mediapool фирмата "МТК Гроуп" е свързана с братовчеди на разстреляните босове на някогашната застрахователна компания ВИС 2 Васил и Георги Илиеви. До 2011 г. в собствеността участва и Йордан Илиев, който бе управител на фирмите "Волф", ДИТЦ и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка, чието дружество и сега участва в почистването на града.

Предложението за концесията, макар и критикувано през 2017 г. като неизгодно и ненужно, беше на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера, който тази неделя обяви, че ще бъде кандидат за кмет от партията. Преди два месеца Контрера заяви, че повече няма да подкрепя предложения на ГЕРБ, с което мнозинството на ГЕРБ, крепящо се на "Патриотите" през този мандат, беше разклатено. На тази сесия в общинския съвет Контрера предлага в отделен доклад да се купят употребявани автобуси за "Столичен автотранспорт" предвид критичното им състояние сега и скорошната промяна към зимно разписание. Той характеризира мярката като спешна, за разлика от програмата за 700 млн. лв., за които няма осигурено финансиране.

Предвид изтичането на договора с частния превозвач след повече от година, общината ще трябва да се подготви, за да има готовност да поеме линиите, ако желае. Това изглежда като приоритетна задача за следващия мандат.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар