🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Игра за милиони с частните автобуси на Сoфия

Управляващите блокираха опит за насочването на 1.7 млн. лв. към обслужващия северните линии превозвач и така стана ясно как за него могат да важат по-изгодни условия

Когато през 2016 г. дава 17 линии на частната МТК, общината я задължава да купи 60 нови автобуса, които след изтичане на договора обаче остават за компанията
Когато през 2016 г. дава 17 линии на частната МТК, общината я задължава да купи 60 нови автобуса, които след изтичане на договора обаче остават за компанията
Когато през 2016 г. дава 17 линии на частната МТК, общината я задължава да купи 60 нови автобуса, които след изтичане на договора обаче остават за компанията    ©  Анелия Николова
Когато през 2016 г. дава 17 линии на частната МТК, общината я задължава да купи 60 нови автобуса, които след изтичане на договора обаче остават за компанията    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Новият опит за насочването на 1.7 млн. лв. към частния превозвач, който обслужва северните линии на градския транспорт, беше блокиран.
  • Това обаче се е случвало в минали години с изменения от стотинки в километрите пробег на общинските оператори, които позволяват печалба за "МТК Гроуп".
  • Концесията е до 2025 г., като плаващите мнозинства в съвета остават предпоставка за решения със спорен интерес.

Знаете ли, че ако искате да отидете на разходка от София до Кътинските пирамиди, возенето ви с градския рейс ще излезе доста по-скъпо като разход на Столичната община, отколкото ако пътувате до Божурище или Банкя. Същото важи и за редица други северни дестинации или при транзитно преминаване от няколко спирки например между пл. "Лъвов мост" и централните гробища.

Причината е, че обслужването на тези маршрути е дадено на частен превозвач - "МТК Гроуп". Това стана със спорен договор в края на 2016 г. за 141 млн. лв., при който общината даде 17 линии на концесия в срок до 2025 г. През годините основно по предложения на ВМРО и често с подкрепата на ГЕРБ възнаграждението на МТК се вдига с различни мотиви, като в края на март тази година за пръв път това беше предотвратено и стана ясен начинът, по който въобще се е случвало.

Съветници от ДБ и "Спаси София" блокираха насочването по техни сметки на 1.7 млн. лв. допълнителна печалба за 2024 г. към свързваното с братовчед на покойните братя - основатели на застрахователната компания ВИС 2, Георги и Васил Илиеви МТК. Тo щeше да "мине" с изменение на т.нар. транспортна рамка, в която се залагат прогнозните цени за операторите за километър пробег. С други думи, благодарение на игра с цифри, с която се получава разлика в стотинките, които общината плаща на превозвачите за всеки изминат километър, общинските съветници щяха да предоставят стотици хиляди левове отгоре на частния превозвач. Измерено в пропуснати ползи за гражданите на София, това могат да са милиони инвестиции за по-добра среда - поне 70 междублокови детски площадки. Интересно е да се проследи как точно се случва това.

Дайте да дадем

През март зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов и съветници от ПП-ДБ-СС внасят икономическата рамка за транспорта за 2024. В нея е заложено, че градският транспорт на София ще измине почти 65 милиона км пробег през годината. За всяко от дружествата има определена цена на километър - за метрото, "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", както и за частния превозвач "МТК Гроуп", който вози на фиксирана цена, която е с 5% по ниска от тази на автотранспорта.

Рамката е преди всичко прогноза - "на хартия" се изчислява ориентировъчно колко струва този пробег на база инфлацията и цените на горивата. Така за автотранспорта управляващите предлагат 5.14 лв. за км пробег, за "МТК Гроуп" респективно 4.88 лв., за електротранспорта - 9.10 лв., за метрото - 25.20 лв. Рамката е съгласувана с операторите и всички освен директора на автотранспорта Слав Монов заявяват, че я подкрепят напълно.

Към момента операторите работят с рамката за 2022 г., тъй като такава за 2023 г. не се прие, вероятно като компромис при гласуването на бюджета на София (виж защо по-надолу). Заради войната през 2022 г. общината обаче е била по-щедра в преценката си колко струва транспортната задача и е взела предвид поскъпването на горивата. Така тогава залага 5.07 лв. за км пробег на автотранспорта. Цените на горивата обаче тръгват надолу през 2023 г. и реално "Столичен автотранспорт" отчита реални разходи 4.65 лв. за км пробег вместо заложените в рамката 5.07 и така генерира печалба. Операторът е длъжен да фактурира разходите си към Центъра за градска мобилност (ЦГМ). В края на годината ЦГМ ги верифицира, приема фактурите и ги изплаща.

Тънката разлика тук е, че това не важи за "МТК Гроуп". Тяхната цена е фиксирана към тази, заложената "на хартия" за автотранспорта. Това са 5% под 5.07, което прави 4.82 лв. за км пробег за 2023 г. "След като автотранспортът са возили на 4.65 лв. реално и са фактурирали на това, в договора трябваше да бъде записано, че МТК също ги фактурираме и ние на цената, която е фактурирала ЦГМ, но понеже не е записано, а там стои фиксираната цена, те са спечелили над 1.2 млн. лв. допълнително", коментира общинският съветник Симеон Ставрев от "Демократична България" по време на обсъждането на рамката в транспортна комисия на 26 март, ден преди гласуването ѝ от общинския съвет.

Как стотинката милион става

По същото време се прави опит за изменение на предложената от ПП-ДБ-СС рамка. Инициатор е Карлос Контрера от ВМРО, който също така предлага и договора с "МТК Гроуп" през 2016 г. с аргумента, че иначе фирмата ще съди общината за неустойки за друга несъстояла се сделка (виж карето). Контрера предлага цената за "Столичен автотранспорт" да бъде 5.42 лв. за автотранспорта и 5.12 лв. за "МТК Гроуп" вместо предложените респективно 5.14 и 4.88 лв. за км пробег. Казва, че това ще позволи на общинския оператор да ремонтира и въведе отново в експлоатация стари автобуси, както и да има финансов резерв. Директорът на "Столичен автотранспорт" се съгласява, че така би било по-добре, за да има тази възможност, но и коментира, че дори това да не се случи, дружеството ще се справи, както "винаги се е справяло в трудни ситуации".

Контрера критикува, че при предложената от ПП-ДБ-СС цена - 5.14 лв., не са включени 9 млн. лв. за трайно спрели автобуси, и настоява "да заложим по-голям резерв заради преференциалните карти и да си осигурим буфер, напомням, че имаме задължения". "Да осигурим резерви на дружествата, така че да осигурим нормални условия на труд", казва той. И признава, че "да, частният превозвач също получава увеличение на км пробег, тъй като има договор, който казва, че вози на 5% под цената на общинския оператор. Но той вози също софиянци, така че няма как да делим градския транспорт на първа и втора категория".

Директорът на "Столичен автотранспорт" коментира, че го удовлетворява по-скоро предложението на Контрера за по-високата цена на км пробег, отново с аргумента да се "вдигне старата техника". Следват контрааргументи от съветници от ДБ и "Спаси София", които обясняват, че средствата за това трябва да дойдат от бюджета на Столичната община, а не да се залагат като километри пробег.

"Техника, инвентар и сгради се правят с бюджета на общината, а не се включват в рамката. Като ги включваме в рамката, ние гарантираме печалба на частния превозвач. Много "по-елегантно" е - това е най-благият израз, който мога да ползвам, иначе другият е кражба на обществен ресурс, така да водим тази политика. Да вкарваме конкретни капиталови разходи в рамката, която после те не могат да докажат и после ЦГМ им я реже, а МТК е винаги на печалба", коментира общинският съветник от "Спаси София" Андрей Зографски, който е и зам.-председател на транспортна комисия. Той отбелязва, че "МТК Гроуп" печелят средства и по друга линия - от съдебни дела срещу общината, с които оспорва подписания по инициатива на Контрера през 2016 г. договор. "А вторият анекс на договора, пак гласуван от миналия общински съвет, им гарантира тази клауза за минус 5% от цената на автотранспорта и това не е нищо повече от насочване на обществен ресурс", казва Зографски.

По време на заседанието на транспортна комисия с коментар се намесва и Прошко Прошков от ГЕРБ. "Голям рев и вой за частен оператор, който изпълнява 10% от общата задача (МТК изпълнява 6.5 млн. км пробег годишно - бел. авт.). Вие настоявахте индексацията да бъде към НСИ и това обслужи интересите на същия този оператор. Кажете кой чии интереси обслужва. Защо цените по договора са с НСИ, по ваше настояване", коментира той, макар и да не стана съвсем ясно какво точно има предвид. Вероятно Прошков се опитва да припомни за случай от 2020 г., когато съветниците Владислав Панев (тогава) и Борис Бонев ("Спаси София") забелязаха, че от ВМРО и ГЕРБ се позовават на цени от КЕВР за горивата вместо на НСИ, както е записано в договора с МТК, като така общината щеше да даде 3 млн. лв. повече на частния превозвач при индексацията. Но именно бележката, че данните трябва да са от НСИ ,спести тези пари тогава.

Няма рамка, няма проблем

Общото преди и сега е, че тези предложения за МТК са идвали от Контрера и често са получавали подкрепата на съветници от ГЕРБ. Според няколко източника на "Капитал" именно цената на автобусния превоз, позволяваща печалби и за МТК, е била причината за раздора между ГЕРБ и ВМРО в края на миналия мандат. ВМРО бяха заплашили, че няма да подкрепят бюджет 2023, предложен от ГЕРБ, но в крайна сметка го подкрепиха. Причината може да се търси в това, че на същото заседание мистериозно отпадна гласуването на транспортната рамка за 2023 г., която предвиждаше, тогава по предложение на ГЕРБ, да бъде намалена цената за км пробег на частния превозвач "МТК Гроуп".

"Рамката за 2023 г. не беше приета, въпреки че беше вкарана за разглеждане в общинския съвет. По мое мнение това стана заради договорка между ГЕРБ и ВМРО, защото ВМРО заплашиха ГЕРБ, че няма да се подкрепи бюджетът, ако се приеме икономическата рамка, която коригираше надолу цената на "МТК Гроуп". Имам основателни притеснения да вярвам, че ВМРО защитаваше по-високи цени, особено Карлос Контрера", коментира за "Капитал" Симеон Ставрев (ДБ).

В крайна сметка транспортната рамка беше приета така, както беше предложена от ПП-ДБ-СС, т.е. без исканото по-голямо увеличение за частния превозвач. Подкрепата дойде от съветници от БСП. От ГЕРБ гласуваха "Въздържали се", а Контрера - "против". При цена за км пробег 4.88 лв. общината предвижда да плати 31.7 млн. лв. на МТК за 2024 г.. Пред "Дневник" Карлос Контрера коментира, че "софиянци ги интересува градският транспорт да е топъл през зимата и климатизиран през лятото, да е редовен и чист". Факт е, че МТК возят с нови автобуси, често със стандарт Евро 6.

От финансовите данни на МТК се вижда, че дружеството има значително по-добри резултати след договора със Столичната община. През 2014 г. то има приходи 50 хил. лв., а през 2015 г. са 1000 лв. През 2018 г., една пълна година след действието на договора, приходите вече са 17.9 млн. лв., през 2020 г. са 23.7 млн. лв., през 2022 г. - 26.2 млн. лв. Печалбата за 2020 г. е 2.3 млн. лв., а за 2022 г. - 2.3 млн. лв., става ясно от регистъра АПИС.

Цялата история е показателна за това колко лесно, с изменения на дребни цифри в доклади и малко политически маневри, могат да се правят съмнителни опити за отклоняване на общински средства. От МТК така и не отговориха до приключването на броя на въпросите на "Капитал" за методиката в договора им с общината, за твърденията на общинските съветници за скъпата услуга, както и какви са по-добрите условия, които предоставят на гражданите.

Превозвачът, обслужващ 17 линии на София, впрочем е трудно откриваем - на официалния му сайт има само мейл форма за контакт, а в графата "услуги" е посочено единствено "Осигуряваме само висококачествени услуги в столицата". Друг е въпросът дали това щеше да е така, ако гражданите бяха питани навремето дали общината да даде 141 млн. от техните пари на частен превозвач, без да има публичност и анализ относно това дали е по-изгодно, отколкото сама да си купи автобусите.

Концесията изтича следващата година (2025 г.), като предстои да видим дали управляващите ще спазят заявката си да за "връщане" на линиите, докато МТК иска удължаване с още 4 години, за да спре с финансовите си претенции по течащи и сега съдебни дела.

"МТК Гроуп" и договорът с общината

През декември 2016 г. Столичната община подписва договор с "МТК Гроуп" за обслужването на 17 "северни" линии срещу 141 млн. лв. Мотивацията е продиктувана от малко вероятна заплаха общината да бъде осъдена да плати неустойка заради конкурс от 2008 г. Тогава избухва скандал с изтекли записи, в които се чува как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов се договаря кои линии да разпредели с три транспортни фирми - "Юнион трейд къмпани", "Карат-С", както и с МТК. Следва оставката на Стоилов, както и два подписани договора с "Юнион" и "Карат-С", но не и с МТК. Заради което фирмата счита, че е дискриминирана. Така "МТК груп" (по-късно от нея се отделя и сегашното "МТК Гроуп") иска обезщетение, а Карлос Контрера инициира подписването на договора, с което казва, че ще спаси общината. Това се случва, преди съдът да се е произнесъл по иска за неустойки. Впрочем по договора от 2016 г. между общината и МТК до ден днешен текат съдебни дела, най-вече в полза на частния превозвач, по думите на общински съветници - заради зле написаните условия в ущърб на общината. "По тази линия от съдебни дела от МТК си докарват допълнителна печалба", коментира Андрей Зографски от "Спаси София".

До март 2023 г. "МТК Гроуп" е собственост на Велизар Илиев и "Джей Ар инвест" на Кирил Илиев. После те прехвърлят дяловете си по 50% респективно на компаниите "Булстрой къмпани" и "Дани-М-97", в чиято собственост двамата така или иначе участват. Управител на МТК е Росен Илиев. Любопитно е това, че до 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев, по информация на "Капитал" първи братовчед на покойните братя - основатели на застрахователната компания ВИС-2, Георги и Васил Илиеви. Освен това Илиев е бил управител на фирмите "Волф", ДИТЦ и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.

Друга фирма, свързана с Илиеви, "Кумер", пък е сключила договор със Столичната община през 2023 г. за доставката на ток за улично осветление, както и за паркове и градини. Той изтича през май 2025 г. Управител на "Кумер" и съдружник с дял от 10% е Емилия Йорданова Илиева, представляваща и "Джей Ар Инвест" с Кирил Илиев.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    maximinustrax avatar :-|
    maximinustrax

    Тоя мишок Директора на автото, освен че е нефелен и голям глупендър излезе, аче бил някъв икономически доктор!?
    Нещо нищо не му се разбра!?
    хем не му плащали от ЦГМ достатъчно и навреме, хХем бил фактурирал по-малко разходи, хем иска повече, хем не можел да сключва договори, хем му трябвали тези 9 млн, но всъщност можел и без тях!? Wtf!?
    Никой ли не се сети да го попита икономическия доктор как се получава така, че автото вози на по висока цена на км от частника и има недостиг от шофьори, а при частника, на който му се плаща уж по-малко на км криза за шофьори няма!?!

    Нередност?
Нов коментар