🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Горещите вълни

Жега в София: климатични промени vs лошо управление

Неадаптираното строителство, многото коли и оскъдните зелени зони формират мощен "топлинен остров" в града, но с градоустройствени стъпки това може да се промени

Лошото управление на градовете може да е точно толкова опасно колкото природно бедствие
Лошото управление на градовете може да е точно толкова опасно колкото природно бедствие
Лошото управление на градовете може да е точно толкова опасно колкото природно бедствие    ©  Reuters
Лошото управление на градовете може да е точно толкова опасно колкото природно бедствие    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Освен от климатичните промени, София страда от "лични" още по-затоплящи проблеми
  • Неадаптираното строителството, многото коли и оскъдните зелени зони формират мощен "топлинен остров" в града
  • Има много примери за градоустройствени стъпки, които могат да променят това

Не е просто усещане - в града наистина е по-топло и по-опасно. София не е най-горещият град в България, но често се усеща така. Не са виновни само климатичните промени. Столицата буквално се поти от грешките на своето устройство и бездействието на управлението си. Те са много и в опасна комбинация: лошо планиране и презастрояване, сгради, които греят като печки, асфалтови улици често без дървета, но с паркоместа, накацали по всички прозорци климатици, страшно много коли и задръствания

В последните години температурата в града се е повишила с цели 3-4 градуса спрямо крайградските райони. София не е сама в това - много градове се превръщат в така наречените "топлинни острови". Разликата е, че те все повече взимат мерки за противодействие, за да предпазят жителите си - в Мадрид градската управа разработва т.нар. "вятърен остров", а Атина и Банкок строят "джобни паркове".

Д-р Ричард Джаксън, съветник на някогашния губернатор на Калифорния Арнолд Шварценегер, дава следния пример в книгата си "Разпростирането на градовете и общественото здраве": Ако една 70-годишна жена с две пазарни торби в ръце колабира, по седем лентово шосе без тротоари и дървета, докторът веднага ще категоризира смъртта ѝ като топлинен удар. Но няма да посочи, че реално тя е ефект от липсата на дървета или обществен транспорт. Също както ако я блъсне камион, за причина вероятно ще посочи "травма от МПС", а не липса на тротоари или лошо градско планиране, осъзнава той, докато шофира по магистрален път в Атланта. Но реалните причини са точно тези.

София в топлинен кръг

За разлика от Джаксън на управляващите София в последните десетилетия не им личи, че си дават сметка, че градската среда е сред големите рискове за здравето на хората. По-високите температури в столицата са резултат от мислене "на парче" и постоянно съобразяване с нечии частни интереси. "Градът е строен и продължава да се строи и организира така, че да задържа прекалено много топлина", пишат от експертната организация "Екипът на София" в подробен анализ, в който обясняват причините за формирането на топлинния остров и дават различни решения по опита на други градове.

Среда, която убива

Първата причина е планирането на София. То се случва, без да се отчитат потенциалните ефекти за гъстотата, разположението и вида на застрояването върху микроклимата и здравето на хората. Строи се, без да се мисли за хората и пространството за тях. Градският растеж създава все повече тъмни и непропускливи повърхности - паркинги, асфалтови улици и покриви и все по-малко зелени площи и дървета. Улиците се планират изцяло за коли, без много мисъл за пешеходни зони, велоалеи, дървета, пейки. Дори при проектирането на новата и уж "споделена" улица "Шишман" в центъра на София например няма предвидени места за нови дървета.

Сградите рядко са топлоизолирани и през лятото поемат топлина, която после излъчват. Не се мисли какви материали се използват при строителството - цвят и физически характеристики, а това може да доведе до значителни подобрения. "Не прилагаме достатъчно техники за охлаждане - дебели стени, подходящи прозоречни отвори, засенчване и т.н. Изключително малка част от покривите са зелени, което би помогнало", пише в анализа на "Екипът".

Паркингите са огромни магнити за слънце. Според арх. Панайотова от "Зелена София" озеленяването - дори поставянето на дървета на паркингите, би направило осезаема промяна.

Трябва да се заложат конкретни правила и за частните инвеститори. "Задължението да поддържат определен брой дървета ще качи малко инвестицията, ще се наложи и поддръжка, но това е в интерес на целия град", коментира тя неотдавна за "Капитал".

С колите е свързана другата причина за горещите в града - колкото повече, толкова повече се топлина и замърсяване от двигателите с вътрешно горене. В София колите са над 1 млн., а столицата е с един от най-високите коефициенти на моторизация от европейските градове - 604 коли на 1000 души.

По веригата следва и проблемът с мръсния въздух в София, който сам по себе си е фактор за горещините. Той допринася за образуването на топлинен остров като улавя слънчевата радиация, задържа я в приземния атмосферен слой и по този начин генерира допълнителна топлина, пише в анализа на "Екипът на София". Всичко това ни принуждава да се охлаждаме, но климатиците също са порочен кръг - топлината, генерирана с цел охлаждане вътре, усилва ефекта на топлинния остров вън и реално налага още повече охлаждане.

Вредният ефект на климатика





Прогнозите са за все по-големи разходи за охлаждане в градовете. Това обаче подхранва топлинните острови и води до рискове за енергопреносната мрежа. Срещу високите температури в последно време единственото "спасение" за мнозина са климатиците. Те са буквално навсякъде - в колите, в търговските обекти, в офиса, вкъщи. Проблемът с тях обаче е, че те ни помагат "на място", но реално задълбочават проблема с горещините и т. нар топлинен остров в градовете. Докато ние използване енергията за охлаждане чрез климатици вътре, те изпускат още горещ въздух навън, където всички се движим. Другият проблем е, че водят до риск от претоварване на енергийната мрежа.

"Това създава порочен кръг, в който ние харчим все повече енергия, за да охлаждаме в местата, по които се движим и обитаваме, но топлината, която това охлаждане генерира, усилва ефекта на топлинния остров и налага още повече охлаждане", пишат експерти от "Екипът на София".

Все повече наводнения

Заради по-високите температури на градските повърхности, градските дъждове са по-топли. Дъжд, който пада върху гореща повърхност в топъл ден може да достигне температура от 35°C. "Какво значи това? По-топла вода влиза в канализационната система и стига до пречиствателните станции, а това нарушава работата ѝ и може да доведе до замърсяване на водоприемника, в който пречистената вода се изпуска", пише в анализа на "Екипът на София". Наводненията в центъра и южните квартали пък са често са ефект от други вредни за средата дейности.

Интензивното застрояване, запечатването на почвите и силно намалената растителна покривка влияят на реките, езерата, блатата, подпочвените води. А всички те са сред най-важните естествени механизми посредством които топлината се саморегулира.

"Намаленото количество задържана от почвите вода води до намаляване на изпарението и повишаване на повърхностните температури, тъй като се възпрепятства естествения механизъм на земната повърхност за охлаждането ѝ", пишат експертите. Повишеното количество повърхностна вода се превръща в проблем, който най-добре се вижда по време на интензивни валежи. Тогава често се получават микро-наводнения в централна градска част, а отскоро такива се наблюдават и в южните квартали, които през последните години са обект на засилен инвестиционен интерес, казва се в доклада.

Какво може да се направи?

Виж идеи за това как и ти можеш да помогнеш в карето долу.

Това са проблеми, които не могат да бъдат решени бързо. Но градът поне може да опита да не допуска още от същото в бъдеще. Има и лесни и бързи стъпки, така и по-мащабни подходи и политики. Ето някои от тях според "Екипът на София":

1. Светли сгради, зелени покриви

Проучвания показват, че използването на материали, отразяващи топлина, може сериозно да намали температурата по повърхността на сградите и потреблението на енергия. При това няма нужда от скъпи материали. Достатъчно е да се приложи геополимерна боя върху бетонните повърхности, като с най-добри качества на отразяване (албедо) е бялата боя. За покривите е добре да се използват зелени покривки и фотоволтаици. За да се случи това е нужно въвеждането на климатично-чувствителни правила в градоустройството. Трябват и правила, определящи облика и материалите на отделните сгради и настилки.

Други варианти са растителният покрив и вертикалното озеленяване, които успяват най-добре да отведат топлината. От "Зелена София" споделиха още миналото лято, че работят върху проект, който предвижда върху покривите на общинските сгради да се правят зелени покриви с растителен слой. "Освен че намалява температурите, има и водозадържаща функция, което също е много важно предвид дъждовете, които се изливат", обясни арх. Панайотова.

2. Автобусът и колелото: с предимство

По-малко автомобили означава по-чист въздух и по-малко топлина. На София ѝ трябват добри алтернативи като велоинфраструктура и удобен градски транспорт. Последното означава не само нови превозни средства, но и бързи и удобни маршрути. В София има цели квартали, които остават почти необслужени от градския транспорт. Така изборът на кола става почти неизбежен.

3. Дървета и пак дървета

Пространства с пълна липса на озеленяване могат да бъдат с цели 25°C и повече по-топли в най-горещите дни спрямо съседни озеленени площи, се казва в анализа на "Екипът на София". Например паркингите понякога са нажежени до 45 °C, докато в съседното зелено каре под дърветата е 25°C. Дърветата могат да охлаждат и сградите - особено ако са засадени от южната им страна. "Експериментални проучвания в САЩ показват, че сянката от дървета може да намали разходите за климатизация на еднофамилни къщи с 20% до 30%", пише в анализа. София има много да работи, за да свърже зелената си система - от малките цели (като например повече дървета по улиците) до големите - като изграждането на т. нар. "Зелени клинове".

4. Вода, която се връща

Вместо да раздава безплатна вода в пластмасови бутилки, общината може да осигури на хората разхлаждащ контакт с водата - градски езера, (работещи) чешми, водна мъгла, фонтани, водни стълби и др., които да се поставят стратегически така, че да взаимодействат с вятъра. Това е по-лесната част.

Но истински смел ход, който може да предприеме градът, е да промени отношението си към дъждовната вода. "Вместо да изтича по асфалта, тя трябва да може да се преизползва и връща във водния цикъл, точно както в природата извън града", пишат експертите. Подобни решения са засаждане на растителен пояс около сградите, създаване на микропаркове, зелени стени и зелени покриви, изграждане на микро-джобове за инфилтриране и задържане на дъждовните води.

Всички тези решения са в ръцете на общината и държавата. Вече има планове, стратегии и редица други документи. Просто трябва да се почне от някъде - възможност, която се открива и при евентуално следващо управление на Столична община след изборите тази есен.

Все по-голям разход за града





Според изследвания един от основните проблеми вследствие на промяната на климата и затоплянето е повишената консумация на енергия и разходите за охлаждане. По данни на общинското предприятие "Софияплан", към 2050 г. поне 10% от енергията в града ще отива за охлаждане, докато към 2015 г. тя е била пренебрежимо малък дял.

"Това означава, че заради повишените нужди от ползване на климатици, е много вероятно да се наложи да увеличим разхода си на енергия, както това става на други места по света - по прoгнози на IEA, до 2050 г. около 2/3 от домакинствата в света ще използват климатични инсталации, като охлаждането ще доведе до пиково търсене на електроенергия, особено в горещите страни", пише в материала на "Екипът на София". Това пък ще натовари енергопреносната мрежа през летните месеци и тя трябва да е подготвена да издържи на напрежението. Увеличаването на честотата на екстремни събития също увеличава рискът от прекъсване на електрозахранването и хаос в градовете, казват експерти. От там цитират генералния секретар на асоциацията на електроенергийната индустрия Eurelectric Кристиан Руби, който твърди, че "изключително високите температури представляват предизвикателство за електроенергийните мрежи на Европейския съюз".

Въпреки че регулаторите за електроенергия на ЕС имат планове за извънредни ситуации, топлинните вълни- както и другите екстремни метеорологични явления като горски пожари и наводнения - "имат особено високо въздействие върху веригата на стойността на електроенергията", казва Руби.

Има вдъхновяващи примери от градове като нидерландския Утрехт, където използват електрически превозни средства и зарядни станции за съхранение и разпределение на енергия. "По време на слънчеви дни електрическите автомобили могат да съхраняват електроенергията, произведена на място, в батериите си и да я връщат в мрежата по време на часовете на пиково търсене вечерта", казва Роел Масинк, старши съветник по иновации и европейско сътрудничество в отдел "Урбанистическо развитие" на Утрехт, цитиран от Politico. А това е един от начините градът да е по-добре подготвен за резки промени в предлагането на енергия и потребителското търсене.

Какво мога да направя аз, за да не е толкова топло?



Няколко съвета, които предлага "Екипът на София"

  • При ремонт или изграждане на нова сграда да избера материали с висок коефициент на отражение или албедо. Материалите с високо албедо могат както да намалят температурата на обвивката на сградата, така и да понижат температурата на градския въздух в близост до сградата.
  • Боядисването на повърхности като покриви и тротоари в бяло или добавяне на отразяващо покритие може да бъде ефективен начин за увеличаване на албедото на градските зони в София.
  • Да изолирам жилището си и да му поставя дограма с добри коефициенти на топлопреминаване с цел подобряване на топлинния комфорт и намаляване на енергопотреблението. Това се постига най-вече чрез трето стъкло на стъклопакета, запълване между стъклата с инертен газ и селективно покритие на едно от стъклата.
  • Да пестя вода и така да намаля проблема с евентуалния недостиг. Например да поправя течащите кранове (10 капки вода на минута възлизат на около 2000 л изгубена вода на година!), да сменя главата на душа, да сменя тоалетното си казанче с двустепенно и да оправя течовете, да избирам душ пред вана, да спирам водата, докато си мия зъбите, да пускам пералнята и съдомиялната чак когато мога да ги напълня - и още много много малки стъпки, които всички познаваме.
  • Да създам своя дъждовна градина в двора си или в междублоковото пространство, която ще осигури както бавното усвояване на дъждовната вода, така и пречистването на водата или да инсталирам резервоар за събиране на дъждовната вода
  • Избягвам най-горещите зони в града - открити пространства без достатъчно сянка или зелени площи, спирки на градския транспорт в "горещи точки", избирам маршрути, които минават през чешми, фонтани, сянка, прохладни пространства.
  • Да поставя растителност на терасата си, ако съм в апартамент или нямам двор, или пък да посадя дървета в междублоковите пространства
  • Да избягвам ненужното шофиране или поне на автомобили с двигателни вътрешно горене.
  • Ако имам възможност, да закупя по-малък и по-нов автомобил, с по-малка мощност и по-ефективен. Или ако не мога, поне да е бял цвят, защото той се нагрява по-малко.
  • Да не паркирам в зелени площи.


3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    BBB avatar :-|
    D.r D
    • - 2
    • + 2

    Капитал с тоя апломб за преекспониране на Васето Терзиев ще му извади очите още до Богородица и ще го направи досаден като копърка - отвсякъде никне!
    Аха!- на езика им е да напишат, че ще говори с когото трябва летата да не са вече чак толкова горещи, а зимите - да са меки. Парното - евтино, а ДС - забравена...

    В Атина съм. Ужасно е горещо, колите правят кански задръствания, не се диша. Допускам, че по аналогия със статията и тук управлява Герб...
    Може ли Васето преди да оправи нещата в БГ, да вземе да отиде да оправя и други народи?

    Нередност?
  • 3
    seniorbb avatar :-?
    джендър NATO generals
    • + 1

    1)Така заклеймявания соц. построи над 360 язовира. Демокрацията за цели 36 години-само 1. След милионен хонорар-за Хидроинженера. 360-те соц. язовира са строени без пари от ЕС.
    2)Водопроводната и останките от напоителна мрежи са в отчайващо състояние. Загуби на места до 98%. Изнасят се огромни печалби от Софийска вода-над 310 млн само за последните 5 години. С които се спонсорират чужди футболни отбори.

    Нередност?
Нов коментар