🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив каза "чао" на пиролизата на гуми

След политически декларации РИОСВ си промени мнението за частната инсталация за рециклиране, която ще търси ново място в областта

"Не искаме да коментираме, защото медиите ни докараха до положение, както се казва, да казваме, че нямаме сестра" - инж. Стефан Терзиев, собственик на "Еко енерджи 50" ООД
"Не искаме да коментираме, защото медиите ни докараха до положение, както се казва, да казваме, че нямаме сестра" - инж. Стефан Терзиев, собственик на "Еко енерджи 50" ООД
"Не искаме да коментираме, защото медиите ни докараха до положение, както се казва, да казваме, че нямаме сестра" - инж. Стефан Терзиев, собственик на "Еко енерджи 50" ООД    ©  Димитър Марков
"Не искаме да коментираме, защото медиите ни докараха до положение, както се казва, да казваме, че нямаме сестра" - инж. Стефан Терзиев, собственик на "Еко енерджи 50" ООД    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Драмата с инсталацията за оползотворяване на стари автомобилни гуми в Пловдив, която предизвика остра обществена реакция, продължава. Съоръжение за пиролиза в рамките на града все пак няма да има.

РИОСВ - Пловдив, които през декември бяха дали зелена светлина на предложението, прекратиха процедурата по "Оценка на въздействието върху околната среда" само дни след като общинските съветници гласуваха декларация против проекта.

Като причина за промененото си решение от екоинспекцията посочиха недопустимост на инвестиционното предложение заради липсата на минимално отстояние от 500 метра между площадката на планираната инсталацията и редица обекти, "подлежащи на здравна защита". Такива според наредбата са жилищни сгради, лечебни заведения, училища и детските градини, спортни обекти, хотели, места за отдих и развлечения, както и обектите за производство на храни.

Това мнение на инспекцията е съгласувано с РЗИ - Пловдив, и общината. Според инвеститора "Еко енерджи 50" става въпрос за нова наредба, оповестена на 16 януари от РЗИ до РИОСВ. Не е ясно защо по-рано локацията на инсталацията не е представлявала проблем - при срещата си с "Капитал Пловдив", инвеститорът посочи, че има одобрения от всички гореспоменати служби. По всичко изглежда, че РИОСВ и РЗИ са променили решението си, след като общинските съветници са гласували декларацията, което повдига въпроса доколко политически са решенията на инспекциите.

Къде отиват гумите

Инж. Стефан Терзиев, собственик на фирмата инвеститор, съобщи, че ще се съобрази с наредбата и оттегля инвестиционното си намерение за построяване на инсталацията в район Южен. Вместо това планът ще бъде променен и инсталацията ще се построи извън територията на Пловдив - "на друго подходящо място в Пловдивска област и съобразено с новите изисквания за здравна защита". Терзиев, който беше посочил, че одобрената инвестиция възлиза на около 5 млн.лв., засега отказва да даде повече подробности за бъдещото нахождение и другите си намерения. "Не искаме да коментираме, защото медиите ни докараха до положение както се казва, да казваме, че нямаме сестра", обясни той пред "Капитал Пловдив".

При прекратена процедура от РИОСВ няма да има ново обществено изслушване, каквото трябваше да се проведе февруари, освен ако инвеститорът не реши да обжалва решението - това той може да направи в 14-дневен срок в Административния съд.

"Да не е в града и да не замърсява"

От гражданското сдружение "Пловдив - град за хората", които бяха в основата на съпротивата срещу инвестиционното предложение, също са на мнение, че подобна инсталация в никакъв случай няма място в града. "Това недвусмислено ще пуска отрови във въздуха. Въздухът на Пловдив не е много добър, че да имаме нужда от добавени тежки метали и сероводород в него," твърди Ненко Манолов, част от сдружението. "Най-доброто решение е да се преработват гумите в настилката на бъдещи улици, повишавайки качеството им, тъй като сегашните така и така масово са бедни на асфалт. А ако трябва да се прави такава инсталация, нека бъде извън града - ще трови природата, но не толкова директно хората."

Добромира Костова, общински съветник от групата на ПП-ДБ и представител на "Зелените", коментира пред "Капитал", че когато инвеститорът внесе следващото си инвестиционно намерение, от групата ще направят същите проверки. "През цялото време проблемът беше да се спазват всички процедури, а инвеститорът не беше спазил никакви процедури." Самият Терзиев многократно и на много места отрече това да е така, като фирмата посочва, че има всички необходими разрешителни.

Йордан Илиев, председател на групата на ГЕРБ в Общинския съвет, сподели пред "Капитал", че не са коментирали новите намерения на инвеститора и нямат официална позиция. "Но идеята беше да не е в града и да не се замърсява." По негово мнение идеята за инсталация извън града не е лоша. "Тук конкретно ставаше въпрос за местоположението ѝ в район Южен."

БСП - не и в областта

Това обаче не слага съвсем край на драмата, която беше яхната от политици от всички цветове. От БСП - Пловдив, се обявиха и против новото решение на инвеститора. Това стана на пресконференция на социалистите на 22 януари, на която присъстваха общинските съветници арх. Костадин Палазов и Минка Сърнешка, временно изпълняващият длъжността председател на БСП - Пловдив инж. Калин Милчев, Емил Георгиев - председател на ПК "Екогласност", и народният представител Иван Петков. По думите на Калин Милчев негативните последици за хората от този тип оползотворяване на остарелите гуми ще продължават да са факт, независимо дали инсталацията е разположена в Пловдив или в някое друго населено място в региона.

Палазов пък подчерта, че е запознат с технологията и дипломната му работа в края на 80-те години е била именно на тема изграждане на такава инсталация. Според него тя не е иновативна, както твърди инвеститорът, защото се различава от описаната в дипломната му работа единствено по разположението на котела.

Социалистите призоваха, ако има обществено обсъждане, то да се проведе в залата на Общинския съвет вместо в офиса на дружеството.