🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Старите гуми на Пловдив: проблем за 5 млн. лв

Частен проект иска да въведе нова технология за пиролиза на хиляди тонове гуми, но срещна обществено недоволство и отпора на общинския съвет

Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Пловдив е затрупан с огромно количество стари автомобилни гуми, които не могат да бъдат изхвърлени в контейнерите за отпадъци и на други нерегламентирани места.
  • Проект, базиран на нова, пилотна технология, при която гумите се разлагат термично и безкислородно и от тях се прави масло, има амбицията да разреши този проблем.
  • Гражданското общество и Общинският съвет са категорично против инвестиционните намерения.

7 хил. тона годишно. Такова количество гуми, излезли от употреба, се акумулира само в Пловдив.

Нов инвестиционен проект, който твърди, че иска да разреши този сериозен проблем, обаче предизвика сериозно недоволство в социалните мрежи, а то ескалира дори до общинския съвет.

Пловдивската "Еко енерджи 50" е подала проект за инсталация за рециклиране на гуми, който вече е минал през одобрение от РИОСВ. Проектът се базира на нова, пилотна технология, при която гумите се разлагат термично и безкислородно и от тях се прави масло. Идеята е интересна и приложена другаде в Европа, а инвеститорът казва, че има готово частно финансиране и пазар за продукцията.

Информацията за проекта обаче достигна до общността не от фирмата, а от гражданското сдружение "Пловдив - град за хората", които във Фейсбук профила си изразиха остро възражение срещу проекта. Според тях планираната инсталация застрашава сериозно здравето на пловдивчани, а общественото обсъждане на доклада на РИОСВ, предвидено за 29 декември, е незаконосъобразно, тъй като не е спазен 30-дневният срок за обявяване.

Самото обсъждане бе отложено, а темата включена в следващото заседание на Общинския съвет, което се проведе тази седмица, на 17 януари. На него съветниците гласуваха декларация, с която се обявиха против проекта.

Какво казва инвеститорът

Стефан Терзиев, управител и съсобственик на "Еко енерджи 50", иска сам да разкаже историята на проекта, защото смята, че информацията, разпространена в интернет, е подвеждаща и невярна. "Говори се за горене на гуми, това просто не е вярно", казва той.

Инвестиционното предложение предвижда ремонт на съществуващи производствени сгради на "Кукленско шосе" и монтаж в тях на нова пиролизна инсталация за рециклиране и оползотворяване на излезли от употреба автомобилни гуми чрез механично раздробяване и термично индиректно третиране на отпадъци от употребявани автомобилни гуми.

По думите му пиролизната технология, която ще се използва в инсталацията (виж карето), е иновативна и безопасна. Тя изтегля метала, превръща гумите в масло, а остатъчните материали се третират термично и се превръщат в газове.

Това, казва Терзиев, потвърждават и РИОСВ-Пловдив, РЗИ, Басейнова дирекция, които са дали положителен отговор на предложението, както и всъщност самата община - предишната администрация е дала зелена светлина на проекта. Предстои издаването на сертификати от МОСВ и Агенцията по химически продукти.

"Пловдив е затънал в гуми. Това е опасен химичен отпадък. В Европа и в света този въпрос може да се реши съобразно директива на Европейската комисия само по един начин - чрез иновативни технологии за рециклиране на тези гуми, от които се получават нови екологично чисти продукти и от тях се правят други и това е т.нар. кръгова икономика", коментира инвеститорът.

Терзиев посочва, че няма намерение да събира гуми от други градове, защото капацитетът е изчислен с обемите на Пловдив - 7000 т/год. Оборудването е произведено от китайската фирма Beston (HENAN) Machinery, а общият размер на инвестицията ще е 5 млн. лв. Фирмата отчита приходи от 903 хил. лв. за 2022 г., като това е сериозно покачване в сравнение с 2021-ва, когато са били 127 хил. лв.

Критиките срещу пиролизата

Терзиев търси начин да защити инвестицията си. Той е поискал сам да иде в общинския съвет и да говори със съветниците, тъй като е разбрал, че тази седмица групата на ГЕРБ е имала план да гласува декларация, забраняваща подобна инсталация в Пловдив. "Това е абсурдно", казва инженерът.

Той твърди, че критиките на "Пловдив - град за хората" са напълно безпочвени. Една от тях е, че при процеса на пиролиза в атмосферата се освобождават сероводород, въглероден оксид и въглероден диоксид, вещества с отрицателно влияние върху здравето на човека и околната среда.

Според доклада на РИОСВ обаче газовите емисии от комина на пречиствателното съоръжение влизат в нормите за допустими емисии на изпусканите в атмосферния въздух замърсители. Подобни са заключенията и на чужди научни изследвания за пиролизата на гумите, публикувани онлайн.

Другото притеснение е, че инсталацията ще бъде поставена на километър и половина от центъра на града. Това обаче е стар проблем в България - няма забрана за такива инсталации в градски части. Всъщност предвидената площадка на "Кукленско шосе" 15 се намира в промишлено-производствена зона, където и в момента работят различни производствени предприятия и на поне 300 метра няма жители.

Общинския съвет все пак каза "не"

В декларацията, предложена от ГЕРБ, общинските съветници изразяват притеснение относно заявеното инвестиционно предложение, като изтъкват, че от дейността ще се отделят NOx, CO, SO2, диоксини и фурани, ФПЧ10 и ФПЧ25. Според общинарите в доклада по ОВОС не е извършен задълбочен анализ относно отраженията върху здравето на живеещите в района на инсталацията, както и кулминативния ефект от други ИП в района на въздействие.

Затова настояват проектът да не бъде одобрен. Декларацията беше приета с гласовете на всички съветници, без Славчо Атанасов, въпреки изказването на Терзиев, който поиска отлагане на гласуването, докато не се проведе дебат. Не е напълно ясно какво следва. Декларацията се обявява против проекта, но съветът няма правомощия да спира инвестиционни намерения. Той поиска от кмета да информира РИОСВ за декларацията. От община Пловдив засега не са казали какво възнамеряват да правят.

Борислав Инчев от "Браво Пловдив" настоя за неоспорими и убедителни доказателства за безопасността и полезността на инсталацията, както и за преосмисляне на мястото на нейното изграждане. "Ако се предостави информация, ако хората бъдат запознати, ако има достатъчно убедителни доказателства, подкрепени със съответните изследвания, това може да е началото на един дебат."

Веселка Христамян от "Да, България" напомни, че от 2025 година в сила ще влязат нови критерии за качеството на атмосферния въздух, в които ще влизат и веществата, които се отделят в газово състояние при високо температурната пиролиза. "Притеснението ми е, че крайният продукт на този процес е също отпадък, каквито са били преди това и гумите, както е по закон. Отпадъците обаче трябва да се предават за оползотворяване и обезвреждане от лицензирани фирми," коментира Христамян. "Така че аз също призовавам община Пловдив много внимателно да прецизира и да съобрази с всички институции полезността не само в рамките на кръговата икономика, а най-важното, което е за грижата на хората - тяхното здраве."

Следващото изслушване предстои

Терзиев изтъква, че се е сдобил с нужните разрешителни, сертификати и патенти за нулев отпадък и емисии. Добромира Костова, общински съветник от групата на ПП-ДБ и представител на "Зелените", обаче твърди, че това не е вярно. Това, което те са открили, са два изтекли сертификата от китайския доставчик на инсталацията, като дори не е сигурно дали става въпрос за сертификати или проведени тестове.

Пред "Капитал" тя коментира, че първото нещо, което е притеснило групата ѝ, е общественото обсъждане, насрочено между празниците, и то на място като "Кукленско шосе", което се намира почти извън града (там е централата на фирмата, там ще бъде и инсталацията). Това ги е накарало да се запознаят с доклада и документите. Установяват, че докладът е непълен, тъй като в него не са посочени общите емисии и отпадъци, както и къде и как ще се депонират те.

Костова и колегите ѝ са изпратили становище към РИОСВ и запитване към Басейнова дирекция, като последната е удължила срока си за отговор, тъй като не е открила някои от документите.

Според Терзиев притесненията са неоправдани и са продиктувани от некоректна информация. Новото общественото обсъждане е предвидено за 23 февруари в административната сграда на "Еко енерджи 50" на ул. "Кукленско шосе" 15.

Проблемът с гумите

Тук частният инвеститор се сблъсква със стар проблем. Дългите години на затваряне на очите и работа през пръсти на институции като РИОСВ са породили огромно недоверие към капацитета им да проверяват и контролират. Това се превръща в отхвърляне по дефиниция на всяко производство с потенциални вредни ефекти, защото хората не вярват, че контролът е наличен.

"Пиролизата на гуми е експериментална и много скъпа процедура. Трябва да има много стриктен непрекъснат контрол", коментира Данита Заричинова, координатор на екип "Отпадъци" към "За Земята". Тя признава, че проблемът не е в конкретния проект, а в липсата на практика на национално ниво - например за непрекъснат мониторинг на диоксините, които се отлагат в хората и околната среда и трябва да се следят.

Според Терзиев подобни инсталации за пиролиза има в много градове в Европа, включително Ротердам, където неговата фирма е изградила такава инсталация. Според сайта на компанията Pyro One, която оперира в Ротердам и произвежда нови продукти от стари автомобилни гуми, инсталацията е специална с това, че не произвежда никакви отпадъци. Топлината се използва повторно, CO-2 се улавя и водата се пречиства. "Тоест в Европа вече са признали технологията," коментира Терзиев. Той казва, че маслото, което се произвежда при процеса, ще се продава на концерни като BASF.

Какво, казва той, ще се случи, ако проектът бъде спрян. "Какво ще се прави с тези гуми? Те трябва да се рециклират. А имат полуразпад 400 години."

Това е вярно. Пловдив, и всички български градове са затрупани с огромно количество стари автомобилни гуми. Те не могат да бъдат изхвърлени в контейнерите за отпадъци и на други нерегламентирани места. Според сайта на общината пловдивчани имат два варианта да се освободят от тях. При смяна могат да ги оставят в автосервиза, който я е извършил. Освен това могат да ги предадат и на площадка за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци на базата на ОП "Чистота", като на тази площадка гражданите могат да предадат не повече от 6 бр. гуми наведнъж.

Не е напълно ясно обаче какво става с предадените гуми след това. Според информацията в сайта "търговските обекти (автосервизи и пунктове за смяна на излезли от употреба гуми) са задължени да имат сключен договор с лицензирана фирма, на която да предават събраните гуми." Тези фирми би следвало да ги предават за рециклиране. Националното сдружение на общините обаче е подавало сигнал, че общините са безпомощни срещу този отпадък, който хора събират и на различни места около градовете след това горят абсолютно безконтролно.

Според ЕК в съюза, а вероятно и в България, 40% от гумите биват раздробени за използване като нов материал, а 40% се изгарят в циментови пещи.

Какво представлява пиролизата на гуми?

Самият процес е автоматизиран и включва няколко стъпки (тук може да се види на видео):

  • Първо от автомобилните гуми се извлича вторичната стоманена тел, а каучукът в тях се раздробява до гумен чипс;
  • Следва самата пиролиза на гумения чипс. Това е термично индиректно третиране в безкислородна среда и от него се получават газово-течни въглевъглероди и карбон;
  • Получените от пиролизата въглеводороди се разделят и пречистват до получаване на пречистен пиролизен газ (синтетичен газ) със състав подобен на
  • природния газ, пиролизно масло подобно на котелното гориво и твърд въглероден
  • продукт (карбон);
  • Последната стъпка е гранулиране на отделения от инсталацията карбон.


Газовете, които се образуват, се връщат в реактора, захранвайки процеса на пиролиза. Продуктите, които се получават - пиролизно масло, карбон, пиролизен газ, стоманена тел могат да се използват в промишлеността. "Еко енерджи 50" ООД планира да продава например на германската фирма BASF, които произвеждат нови химични продукти от пиролизното масло, както и на компании като "Лукойл" и "Инсаойл".