Новите двигатели на растежа
Заводите за авто- и машинни компоненти вече осигуряват ¼ от заетостта в индустрията, а за пет години са добавили 20 хил. работни места
Георги Стоев и Весислав Илиев, Trakia Tech
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Заводите за авто- и машинни компоненти вече осигуряват ¼ от заетостта в индустрията, а за пет години са добавили 20 хил. работни места.
- Фабриките за части за коли са най-големият нов работодател в сектора, но производителността е още ниска.
- София и Пловдив концентрират 43% от работните места в мехатроника и аутомотив.
Индустриалният шампион на България е известен - това са производителите на части за машини и автомобили, електроника, уреди, или накратко обобщено "мехатроника и аутомотив". Секторът е ракетата носител, с която страната може да догони другите индустриални страни от ЦИЕ.
Пост-COVID икономиката отваря нов шанс за България - да привлече инвеститори, които търсят разнообразяване на производствените си адреси. За разлика от други производства мехатроника и аутомотив имат широки вериги на добавената стойност, екосистема с многобройни доставчици и партньори. Това поставя тези индустрии във фокуса на новата парадигма за разпръскване на риска в глобалните вериги на доставки.
Защо са толкова важни
С над 120 000 работни места, или близо четвърт от индустриалната заетост в България, тези сектори са индустриалният двигател зад икономическия растеж в страната и ръста на производителност и доходи. През последните пет години, за които има налични данни, те добавят около 20 000 работни места - 22% от ръста на заетостта в цялата икономика. Този ръст е особено важен за промишлеността, където текат процеси на преструктуриране, а почти всички други производствени сектори се свиват.
Тези сектори са не просто големи - те са ключови за догонването на производителност и доходи в другите индустриални страни в ЦИЕ. Наистина работните заплати и производителността (добавената стойност средно на едно работно място) в мехатроника и аутомотив растяха с изпреварващи средното за икономиката темпове. Но по тези показатели страната изостава значително спрямо други инвестиционни дестинации, някои от които все още считаме за преки конкуренти в привличането на инвестиции. Със значително по-високи заплати например Румъния продължава да привлича повече инвестиции, да отбелязва по-бърз ръст на производителност и доходи и по-динамично да специализира в мехатроника и аутомотив. Причините за изоставането се виждат в анализа на подсекторно ниво.
Големите разлики в производителността
Компаниите за производството на части и принадлежности за автомобили заемат голям дял от наблюдаваните индустрии - 18% от заетостта и 16% от приходите. Значителна част от дългосрочния ръст на работните места се дължи именно на тези производства. Този сектор обаче има 31% по-ниска производителност спрямо средното за мехатроника и аутомотив. Въпреки бързия ръст на заплатите производителността нараства с относително бавни темпове - 2.8% средно на година.
Подсекторите в мехатроника, които имат по-висока производителност и значително по-бързо подобрение на производителността, са обаче с по-слабо присъствие като дял в заетостта. Също така те увеличават работните места сравнително бавно. Най-високопроизводителните работни места са в подсектора на поръчковите машини и оборудване (например за хранително-вкусовата и фармацевтичната промишленост). В този подсектор има множество български малки и средни компании, които са с изявен експортен профил. Производителността расте с около 10% средногодишно, което е по-бързо от ръста на средните заплати - 7.8%. По-бърз ръст на работните места в този сектор ще предполага много по-голям брой инвеститори, макар и малки в сравнение с масовите производители, и много по-развита екосистема от доставчици.
Регионалните клъстери
Екосистемата от доставчици може да бъде в относително широки географски граници, надхвърлящи административното деление на области в България. Виждаме, че широко дефинираните райони на София и Пловдив (заедно с Пазарджик) концентрират 43% от броя на работните места в мехатроника и аутомотив. Другите пет регионални клъстера отговарят за 35% от цялата заетост в сектора.
Допълнителен анализ на конкурентността на регионите в мехатроника и аутомотив е важен за разбирането на бъдещия индустриален профил на икономиката. В серията издания "Капитал Градове" през 2021 г. ще предоставим нова метрика, която ще отговори на някои въпроси като защо например в мехатроника и аутомотив Варна има по-малко работни места от Смолян (с около пет пъти по-голямо население), защо половината от новата заетост се създава в широкия регион Пловдив и Пазарджик, какви са шансовете на областите между Стара планина и Дунав за по-бързо индустриално развитие.
2 коментара
А какво правим, когато автомобилната промишленост я удари криза като сегашната?
До коментар [#1] от "veli7820":
Както виждаме, сегашната криза удари и резултатите не бяха катастрофални. Развиващите се държави винаги могат да разчитат на поток от нови инвестиции, които да компенсират евентуални спадове.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.