🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новите двигатели на растежа

Заводите за авто- и машинни компоненти вече осигуряват ¼ от заетостта в индустрията, а за пет години са добавили 20 хил. работни места

Най-високопроизводителните работни места са при компаниите за машини и оборудване по поръчка
Най-високопроизводителните работни места са при компаниите за машини и оборудване по поръчка
Най-високопроизводителните работни места са при компаниите за машини и оборудване по поръчка    ©  Цветелина Белутова
Най-високопроизводителните работни места са при компаниите за машини и оборудване по поръчка    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Заводите за авто- и машинни компоненти вече осигуряват ¼ от заетостта в индустрията, а за пет години са добавили 20 хил. работни места.
  • Фабриките за части за коли са най-големият нов работодател в сектора, но производителността е още ниска.
  • София и Пловдив концентрират 43% от работните места в мехатроника и аутомотив.

Индустриалният шампион на България е известен - това са производителите на части за машини и автомобили, електроника, уреди, или накратко обобщено "мехатроника и аутомотив". Секторът е ракетата носител, с която страната може да догони другите индустриални страни от ЦИЕ.

Пост-COVID икономиката отваря нов шанс за България - да привлече инвеститори, които търсят разнообразяване на производствените си адреси. За разлика от други производства мехатроника и аутомотив имат широки вериги на добавената стойност, екосистема с многобройни доставчици и партньори. Това поставя тези индустрии във фокуса на новата парадигма за разпръскване на риска в глобалните вериги на доставки.

Защо са толкова важни

С над 120 000 работни места, или близо четвърт от индустриалната заетост в България, тези сектори са индустриалният двигател зад икономическия растеж в страната и ръста на производителност и доходи. През последните пет години, за които има налични данни, те добавят около 20 000 работни места - 22% от ръста на заетостта в цялата икономика. Този ръст е особено важен за промишлеността, където текат процеси на преструктуриране, а почти всички други производствени сектори се свиват.

Тези сектори са не просто големи - те са ключови за догонването на производителност и доходи в другите индустриални страни в ЦИЕ. Наистина работните заплати и производителността (добавената стойност средно на едно работно място) в мехатроника и аутомотив растяха с изпреварващи средното за икономиката темпове. Но по тези показатели страната изостава значително спрямо други инвестиционни дестинации, някои от които все още считаме за преки конкуренти в привличането на инвестиции. Със значително по-високи заплати например Румъния продължава да привлича повече инвестиции, да отбелязва по-бърз ръст на производителност и доходи и по-динамично да специализира в мехатроника и аутомотив. Причините за изоставането се виждат в анализа на подсекторно ниво.

Големите разлики в производителността

Компаниите за производството на части и принадлежности за автомобили заемат голям дял от наблюдаваните индустрии - 18% от заетостта и 16% от приходите. Значителна част от дългосрочния ръст на работните места се дължи именно на тези производства. Този сектор обаче има 31% по-ниска производителност спрямо средното за мехатроника и аутомотив. Въпреки бързия ръст на заплатите производителността нараства с относително бавни темпове - 2.8% средно на година.

Подсекторите в мехатроника, които имат по-висока производителност и значително по-бързо подобрение на производителността, са обаче с по-слабо присъствие като дял в заетостта. Също така те увеличават работните места сравнително бавно. Най-високопроизводителните работни места са в подсектора на поръчковите машини и оборудване (например за хранително-вкусовата и фармацевтичната промишленост). В този подсектор има множество български малки и средни компании, които са с изявен експортен профил. Производителността расте с около 10% средногодишно, което е по-бързо от ръста на средните заплати - 7.8%. По-бърз ръст на работните места в този сектор ще предполага много по-голям брой инвеститори, макар и малки в сравнение с масовите производители, и много по-развита екосистема от доставчици.

Регионалните клъстери

Екосистемата от доставчици може да бъде в относително широки географски граници, надхвърлящи административното деление на области в България. Виждаме, че широко дефинираните райони на София и Пловдив (заедно с Пазарджик) концентрират 43% от броя на работните места в мехатроника и аутомотив. Другите пет регионални клъстера отговарят за 35% от цялата заетост в сектора.

Допълнителен анализ на конкурентността на регионите в мехатроника и аутомотив е важен за разбирането на бъдещия индустриален профил на икономиката. В серията издания "Капитал Градове" през 2021 г. ще предоставим нова метрика, която ще отговори на някои въпроси като защо например в мехатроника и аутомотив Варна има по-малко работни места от Смолян (с около пет пъти по-голямо население), защо половината от новата заетост се създава в широкия регион Пловдив и Пазарджик, какви са шансовете на областите между Стара планина и Дунав за по-бързо индустриално развитие.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • + 1

    А какво правим, когато автомобилната промишленост я удари криза като сегашната?

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#1] от "veli7820":

    Както виждаме, сегашната криза удари и резултатите не бяха катастрофални. Развиващите се държави винаги могат да разчитат на поток от нови инвестиции, които да компенсират евентуални спадове.

    Нередност?
Нов коментар